Köszönetnyilvánítások | |
Bevezetés | |
Az egészségmegőrzés elmélete | |
Az egészség fogalmának értelmezései | 3 |
Az egészség, betegség, betegségérzet és a megrendült egészség meghatározása | |
A nyugati orvostudomány egészségmodellje | |
A tudományos orvoslás kritikája | |
Egészség mint autonómia | |
Laikus felfogások az egészségről | |
Hivatalos és laikus elképzelések az egészségről | |
Az egészségről alkotott, kulturálisan különböző felfogások | |
Az egészség egységes értelmezése | |
Az egészséget befolyásoló tényezők | 25 |
Az egészséget meghatározó körülmények | |
Társadalmi helyzet és egészség | |
Jövedelmi viszonyok és egészségi állapot | |
Lakásviszonyok és egészség | |
Foglalkoztatás és egészség | |
Nemi hovatartozás és egészség | |
Az etnikai kisebbségek egészségügyi helyzete | |
Lakóhelyi viszonyok | |
Az egészség terén meglévő egyenlőtlenségek magyarázata | |
Az egészségügyi szolgáltatások elérhetősége | |
Az egészségi állapot megítélése | 46 |
Miért kell az egészséget "mérni"? | |
Az egészség negatív mutatók szerinti megítélése | |
Az egészség pozitív mutatók szerinti megítélése | |
QALYs avagy "életet az éveknek" | |
Egészségnevelés és egészségmegőrzés | 66 |
Az egészségnevelés kialakulása | |
Egészségnevelés mint betegségmegelőző tevékenység | |
Az egészségnevelés definíciója | |
Népegészségügyi mozgalmak | |
Az új népegészségügy | |
Az egészségmegőrzés kialakulása és az Egészségügyi Világszervezete (WHO) szerepe | |
Van-e különbség egészségnevelés és egészségmegőrzés között? | |
Egészségmegőrzéssel kapcsolatos szemléletmódok és modellek | 87 |
Orvosi szemléletmód | |
Életmód-változtatás | |
Ismeretbővítés | |
Öntevékenység | |
Társadalmi változás | |
Egészségmegőrzési modellek | |
Gyakorlati kérdések | |
Az egészségmegőrzés etikai kérdései | 109 |
Az egészségmegőrzés filozófiája | |
Kötelesség | |
Konzekvencializmus és utilitarizmus | |
Etikai alapelvek | |
Autonómia | |
Jótékonyság és nem-ártás | |
Igazságossság | |
Szűrővizsgálatok | |
Információközvetítés | |
Egészségmegőrzés és politika | 126 |
Mi a politika? | |
Az egészségmegőrzés szerkezete, szervezetei és a politika | |
Az egészségmegőrzési módszerekkel kapcsolatok politika | |
Az egészségmegőrzés politikai tartalma | |
Radikális egészségmegőrzési törekvések | |
Szövetségek az egészségért - együttműködés | 146 |
Meghatározások | |
Előzmények | |
Az együttműködés előnyei | |
A sikeres együttműködés jellemzői | |
Az egészségmegőrzési munka letéteményesei | |
Kormányhivatalok | |
Egészségügyi hatóságok, hivatalok | |
Közösségi ápolók | |
Egészségmegőrzési egységek | |
Családegészségügyi szolgáltató hivatal | |
Lakóközösségi egészségügyi tanácsadók | |
Általános orvosi szolgálat | |
Fogorvosok | |
Az orvostudomány együttműködése egyéb szakágakkal (Gyógyszerészek) | |
Egészségnevelési Hivatal | |
Helyi hatóságok | |
Szociális szolgáltatások | |
Helyi oktatásügyi hivatalok | |
Önkéntes szektor (civil szervezetek) | |
Munkahely | |
Tömegtájékoztatási eszközök | |
Közösségek és közösségfejlesztés | 169 |
Mi a közösség? | |
Fogalom-meghatározások | |
A közösségfejlesztés története | |
A közösségfejlesztés jelentősége az egészségmegőrzésben | |
A közösségfejlesztéshez tartozó tevékenységi formák | |
Közösségfejlesztés: forradalom vagy reform? | |
A közösségfejlesztési munka dilemmái | |
Az életmód-változtatás elősegítése | 187 |
Meghatározások | |
Tudatos egészség-modell | |
A szándék elmélete | |
Cselekvő egészség-modell | |
Életmód-változtatási fokozat-modell | |
A változtatás feltételei | |
Az egészségmegőrzési munka | |
A szükségletek felmérése | 213 |
A szükségletek értelmezése | |
A szükségletek típusai | |
Az egészségügyi szükségletek felmérésének háttere | |
Az egészségügyi szükségletek felmérésének célja | |
A szükségletek felmérésének folyamata | |
Kinek a szükségletével számolhatunk? | |
Az intézkedések megtervezése | 230 |
Meghatározások | |
A tervezés indokai | |
Tervezési modellek | |
Szerződéskötések | |
A megvalósítás | |
Egészségmegőrzés az iskolában | 249 |
Miért játszanak az iskolák kulcsfontosságú szerepet az egészségmegőrzési tevékenységben? | |
Az iskolai egészségnevelés célja | |
Egészségmegőrzést érintő kérdések az iskolában | |
Az "egészségmegőrző" iskola | |
Az iskolai egészségnevelés lehetőségei és korlátai | |
Eredményes-e az iskolai egészségnevelés? | |
Egészségmegőrzés a munkahelyen | 259 |
Miért kulcsfontosságú a munkahely? | |
A munkahelyet meghatározó tényezők | |
A munkahelyi egészségmegőrzés helyzete | |
Követésre méltó gyakorlati példák | |
Egészségmegőrzési tevékenység az alapellátásban | 270 |
Mi az alapellátás? | |
Az egészségmegőrzés szempontjából kulcsfontosságú az alapellátás | |
Nemzeti és nemzetközi összefüggések | |
"Népegészségügy" | |
Háziorvosi, családorvosi gyakorlat | |
Ápolók | |
Családegészségügyi szolgáltató hivatal | |
Lakóközösségi ápolás | |
Előre tervezett vagy alkalmi jellegű egészségmegőrzési munka | |
Követésre méltó példák | |
Tömegtájékoztatási eszközök felhasználása | 280 |
Meghatározások | |
Visszatekintés | |
A tömegtájékoztatás természete és hatásai | |
Reklámok, hirdetések, marketing-munka | |
Jártasság a médiagyakorlatban | |
Mire alkalmas a tömegtájékoztatás és mire nem? | |
Kiértékelés | 291 |
Működőképes-e az egészségmegőrzés? | |
Miért kell az egészségmegőrzési tevékenységet kiértékelni? | |
A kiértékelés meghatározássai | |
A három "E" jelentősége | |
A folyamat, a hatás és az eredményesség kiértékelése | |
Teljesítményt jelző mutatók | |
Többszempontú kiértékelés | |
A kiértékeléskor felmerülő dilemmák | |
Tárgymutató | 308 |