1.062.212

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Jelzések az oktatásról

Oktatásunk helyzete az OECD adatainak tükrében

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 244 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 20 cm
ISBN: 963-6825-20-3
Megjegyzés: CD-melléklet nélkül. Színes ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az elmúlt években érzékelhetően megnövekedett az érdeklődés mind a nemzetközi összehasonlítások, mind az értékelés olyan formái iránt, melyek komplexebb folyamatok és nagyobb egységek értékelését... Tovább

Előszó

Az elmúlt években érzékelhetően megnövekedett az érdeklődés mind a nemzetközi összehasonlítások, mind az értékelés olyan formái iránt, melyek komplexebb folyamatok és nagyobb egységek értékelését is lehetővé teszik. Az érdeklődés hátterében a globalizációs (s ezzel a nemzetközi folyamatok fokozottabb figyelembevétele), másfelől ezzel összefüggésben a nemzetközi politikaformálás terében terjedő indirekt befolyásolási módok terjedése áll. Az Európai Unió oktatáspolitikája a nyitott koordinációs módszer alkalmazásával olyan irányítási eszközöket helyez előtérbe, amelyek indirekt módon befolyásolják a folyamatokat, s melyek révén a célok, irányelvek kijelölése, valamint a megvalósult folyamatok, teljesítmények értékelése objektív értékelési eljárásokra és általános elfogadott mutatókra épül. A nemzetközi irányelvek érvényesítése ezért szükségessé teszik olyan értékelési eljárások és indikátorok kidolgozását, amelyek lehetőséget adnak mind a nemzetközi összehasonlításokra, mind a folyamatok követésére és az eredmények értékelésére, monitorizálására. Az európai integrációs előrehaladtával a nemzetközi szervezetek, s maga az Európai Unió is ösztönözni igyekszik a nemzetközi összehasonlítást segítő kiadványok, fejlesztések, indikátorok létrejöttét (ilyen például az OECD INES programja, az Eurydice hálózat, illetve a Key data kiadványok). Ebben a folyamatban a legjelentősebb szakmai eredmények létrehozásáig az OECD jutott el az elmúlt évtizedben, minek következtében jelentős mértékben megnőtt az érdeklődés az általa kifejlesztett indikátorfejlesztési program és annak eredményei iránt.
1992-ben, több mint tíz évvel ezelőtt jelent meg az első, az OECD INES program keretében született kiadvány, az Education at a Glance. Magyarország egyes tématerületeken a kezdetek óta, más területeken és a kötet egészében 1996 - Magyarország OECD-hez való csatlakozása - óta van jelen, teljes körű, magyar adatokkal először az 1998-as kötet tudott (az 1996-os évre vonatkozóan) szolgálni. Jelen kiadvány az OECD INES indikátorprogramja keretében az elmúlt 10 évben született eredményeket és tapasztalatokat felhasználva ad ízelítőt a munkából. A kiadvány célja kettős: egyfelől megkísérli bemutatni az INES program működését, a nemzetközi oktatási indikátorok rendszerének felépítését, másfelől annak a képnek a bemutatására törekszik, ami a magyar oktatásról ebben a nemzetközi tükörben kirajzolódik. A jelen munka azonban az említetteken túlmenően remélhetőleg ahhoz is hozzájárul, hogy más országok gyakorlatát és eredményeit közelebbről megismerhessük. Vissza

Tartalom

Előszó7
Az OECD oktatásiindikátor-programja11
Előzmények11
Education at a Glance: az OECD oktatási indikátorainak kézikönyve13
Az INES indikátorprogram modellje (keretterv)14
Az INES program szervezeti és működési keretei19
Az INES indikátorprogram hatása és felhasználási területei22
Összefoglalás25
Az oktatási és képzési rendszerek kimeneti jellemzői27
Az iskolázottsági szint és a munkaerő-piaci státus összefüggése28
Részvétel a folyamatos szakmai képzésben31
Átmenet az iskola világából a munka világába35
A lemaradók39
A képzésbe történő befektetés egyéni és társadalmi megtérülése40
A tanulók teljesítménye45
A 15 évesek olvasásteljesítménye46
A 15 évesek természettudományi és matematikateljesítménye51
A tanulói teljesítmények közti különbség az iskolák szintjén58
A szülők foglalkozása és a tanulói teljesítmény64
Az oktatás pénzügyi erőforrásai71
Az egy tanulóra jutó kiadások72
Az oktatási intézmények kiadásai a GDP-hez viszonyítva80
Az állami oktatási kiadások aránya83
A magánszféra oktatási kiadványainak aránya86
A tanulók állami támogatása88
Az oktatási intézmények kiadásai a szolgáltatások és a költségek jellege szerint89
Az oktatáshoz való hozzáférés, részvétel és továbbhaladás95
A népesség korcsoport és iskolázottság szerinti összetétele96
Beiskolázási és részvételi adatok az alap- és középfokú oktatásban103
Belépés és részvétel a felsőoktatásban109
Kilépés a felsőoktatásból112
A tanulási környezet és az iskola szervezete117
Foglalkoztatottak az oktatásban, az egy tanárra jutó diákok aránya118
A pedagógusok kor és nem szerinti megoszlása121
A tanárok keresete az alap- és középfokú oktatásban123
A pedagógusok tanítási ideje és munkaideje127
A tanítási idő és az egyes műveltségterületek, tantárgyak óratervi aránya129
A felső középfokú oktatás intézményi jellemzői135
A felső középfokú oktatás szerveződése136
Humán erőforrások a középfokú iskolákban141
Az iskolák működésének egyes aspektusai148
Az információs és kommunikációs technológia elérhetősége és alkalmazása a középfokú iskolákban151
Függelék157
A magyar oktatási programok az ISCED besorolás szerint159
Fogalmak, definíciók, számítási módok161
Táblázatok173
Rövidítések jegyzéke241
Felhasznált irodalom243
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Jelzések az oktatásról Jelzések az oktatásról Jelzések az oktatásról Jelzések az oktatásról Jelzések az oktatásról

A borító foltos. Az előlapon bejegyzés található.

CD-melléklet nélkül.

Állapot:
1.940 ,-Ft
16 pont kapható
Kosárba