Bevezetés | 3 |
Emberismeret és önismeret | |
Egyén és egyéniség | |
Egyénítő és típusrajzoló jellemzés | |
Lelki állapot és lelki alkat | |
A személyiség szerkezete | 13 |
Az ösztön | 15 |
Ösztön és tudat | |
Az ösztönök világa | |
Hangulat és gátlás | |
Rokonszenv és ellenszenv | |
Álom | |
Pótcselekvés | |
Szenvedély | |
A tudat | 24 |
Értelmesség és gondolkodásmód | |
Kedély | |
Jellem | |
Az "Én" | |
Az értékelés | 29 |
Élmény | |
Értékelés és világnézet | |
Kultúra és társadalom | |
Eszmény | |
A személyiség megismerése | 37 |
Tipológia | 37 |
Testalkat és lélekalkat | |
Kretschmer tipológiája | |
Cyclothym és schizothym személyiségjegyek | |
Normális típusok | |
Kulturális típusok | |
Diagnózis | |
"Csekélyértékűség" | |
"Életterv" | |
Individuálpszichológiai gyanú | |
Extraverzió és introverzió | |
Érvényesülő (manifeszt) és lappangó (latens) típus-jegyek (C. G. Jung) | |
Az integrált és dezintegrált személyiség (Jaensch) | |
Vérmérséklet és jellem (Ewald) | |
Gyakorlati szempontok | |
A kézírás jellemtana (grafológia) | 66 |
Összbenyomás | |
Az írás | |
Formai sajátságai | |
Az írás nagysága | |
Nyomás | |
Sebesség | |
Egyéb formai sajátosságok | |
Alapirány | |
A személyiségkép megalkotása | |
Példák | |
A Wartegg-próba | 90 |
A kísérlet leírása | |
A kísérleti adatok minősítése és feldolgozása | |
A személyiségkép | |
A Roschard-próba | 96 |
A gyakorlati felhasználás lehetőségei | |
A Szondi-féle genoteszt | 99 |
Felszólító jelleg és rokonszenv | |
Az ösztöntényezők | |
Átöröklés | |
Az ösztöntendenciák pozitív és negatív érvényrejutása | |
Párválasztás, ideálválasztás és pályaválasztás | |
Pályaválasztási tanács | |
A személyiség fejlődése | 108 |
Testi, lelki és szellemi életgörbe | |
A gyermekkor jellemtana (a 12. életévig) | |
A kamaszkor (12-18 évig) | |
A felnőtt ember lelki világa (20-50 évig) és az öregkor (50-en felül) | |
Válságos korszakok (pubertas, climax) személyiségformáló hatása | |
A jellem öröklött vonásai | |
A jellemvonások öröklési módja | |
A konfliktusos személyiség | |
A személyiségvizsgálati eljárások pedagógiai alkalmazása | |
A cyclothym és schizothym tanuló | |
A merev és a nyilt gyermeki személyiség (Burkersrode-Ille) | |
A gyermeki írás grafológiája | |
Fejlődéslélektani adatok a Wartegg-, Rorschach- és Szondi-próbánál | |
A "személyi lap" s a nevelő karakterológiai feladata | 131 |
Az emberi személyiség alapformái s a nevelő önellenőrzése | |
A személyi adatok (A) kiértékelése | |
Örökléstani és társadalomlélektani szempontok | |
A tanulmányi (B)-, fegyelmi (C)- és személyiségi (D) adatok | |
Jellemtani elmélet és nevelői gyakorlat | |
Történeti és irodalmi tájékoztató | 145-155 |