1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Jelentés a magyar közoktatásról 1997

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 511 oldal
Sorozatcím: Jelentés a magyar közoktatásról
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-682-462-2
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal és egy kihajtható színes melléklettel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az olvasó másodszor veheti kezébe a Jelentés a magyar közoktatásról című könyvet, amely a Művelődési és Közoktatási Minisztérium felkérésére készült az Országos Közoktatási Intézetben. A Jelentést... Tovább

Előszó

Az olvasó másodszor veheti kezébe a Jelentés a magyar közoktatásról című könyvet, amely a Művelődési és Közoktatási Minisztérium felkérésére készült az Országos Közoktatási Intézetben. A Jelentést első alkalommal két évvel ezelőtt, 1996-ban adtuk közre, azzal a céllal, hogy átfogó áttekintést adjunk a magyar közoktatási rendszer akkori állapotáról. A szerkesztők törekvése most is ugyanaz: a rendszerben zajló jellegzetes folyamatokat, fejlődési tendenciákat kívánják bemutatni. Természetesen most sem hiányzik az alapvető statisztikai adatok ismertetése, de a cél elsősorban az elemzés és az értékelés, vállalva annak kockázatát, hogy az olvasó esetenként olyan megállapításokkal találkozhat, amelyek vitára vagy további elemzésekre sarkallják.
A kötet címzettjei most is mindazok, akik akár egyszerű állampolgárként, akár döntéshozóként érdeklődnek a közoktatás ügye iránt. Azt reméljük, hogy a könyvet nem csak a közoktatás helyi és központi irányítói, az oktatással foglalkozó politikusok, közigazgatási szakemberek és vezetők fogják olvasni. Ajánljuk minden olyan pedagógusnak, szülőnek, pedagóguspályára készülő egyetemi vagy főiskolai hallgatónak és érdeklődő polgárnak, aki kíváncsi arra a tágabb oktatásügyi környezetre, amelyben az iskolák működnek, és amely nagymértékben meghatározza azt, ami az iskolákban történhet. Vissza

Tartalom

Előszó11
Közoktatás-politika a kilencvenes évek közepén17
Válság, alkalmazkodás, stabilizálódás17
Törvénymódosítás és oktatáspolitikai viták20
Középpontban a költségvetés24
A nemzeti alaptanterv bevezetése26
A modernizáció politikája29
Közoktatás és közvélemény32
Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete41
A demográfiai feltételek változásai41
A születések számának alakulása41
A népesség iskolázottsága42
Az iskolázottság nemzetközi összehasonlításban44
A gazdaságban lezajlott változások46
A bruttó hazai termék (GDP) alakulása46
Intézményi és tulajdonszerkezeti változások47
Az államháztartás helyzete48
Sikeres stabilizáció49
Munkaerő-piaci folyamatok50
Csökkenő gazdasági aktivitás50
A munkanélküliség jellemző vonásai51
Ifjúsági munknélküliség52
Társadalmi folyamatok55
Jövedelmi egyenlőtlenségek55
Szegénység56
A gyermekes családok helyzete57
A cigány családok és gyerekek59
Deviancia a fiatalok körében60
A közoktatási rendszer és a rendszerben való továbbhaladás63
A továbbhaladást meghatározó tényezők63
Az iskolszerkezet átalakulása63
A középiskolai oktatás expanziója71
Átjárhatóság, korrekciós utak73
A közoktatás egyes szintjei74
Az iskola előtti nevelés74
A kötelező oktatás szakasza76
A kötelező oktatáson túli szakasz86
A középfokú oktatás utáni továbbtanulás106
Felnőttoktatás116
A felnőttoktatási szektorok118
Az egyházi és a magánoktatás130
Kollégiumok132
A közoktatás irányítása135
A közoktatás-irányítás általános jellemzői135
Integráció és felelősségmegosztás135
Irányítási szintek és funkciók136
Viszonyok és szereplők137
Ellátási felelősség, irányítási és oktatási szintek138
Intézménytulajdon és iskolafenntartás139
A közoktatási irányítás egyes szintjei139
Központi irányítás139
Helyi-területi irányítás143
Intézményi szintű irányítás147
A társadalmi partnerek bevonása152
A közoktatás értékelési, statisztikai és információs rendszere155
Értékelési rendszer155
Statisztikai és információs rendszer157
Pedagógiai szolgáltatások158
Intézményi feltételek159
Szaktanácsadás160
Továbbképzési és információs szolgáltatások161
Egyéb szolgáltatások163
A közoktatás finanszírozása165
A közoktatási kiadások alakulása165
Kiadások a nemzeti össztermék (GDP) arányában168
A finanszírozás rendszere172
A rendszer alapvető elvei172
Források és kiadások174
Változások a kozoktatás finanszírozásában177
A finanszírozás hatékonysága181
A források felhasználásának hatékonysága181
Az alapvető társadalmi célok érvényesülése187
A finanszírozás hatékonysága nemzetközi összehasonlításban188
Az oktatás tartalma és az iskolák belső világa191
A tartalmi szabályozás reformjai191
A tartalmi szabályozás kereteinek a változása191
A Nemzeti Alaptanterv bevezetése193
A vizsgarendszer reformja201
Tankönyvek és taneszközök208
Fejlesztő és támogató programok216
Tartalmi reform a szakképzésben220
Kiemelt területek fejlődése221
Idegennyelv-oktatás222
Az informatika fejlesztése az iskolákban227
A közoktatás nemzetközi kapcsolatai232
Az iskolák belső világa236
Az iskolák belső világának összetevői236
Az iskolák belső világára ható tényezők237
A tanítás és a nevelés iskolai feltételeinek változásai240
Pedagógusok251
Szükséglet, létszám és összetétel251
Foglalkoztatás, bérezés és munkafeltételek254
A foglalkoztatási viszonyok változásai254
A jövedelmi viszonyok alakulása257
Munkafeltételek és elismertség260
A tanári szakma rétegződése263
Felkészülés a pályára265
A tanárképzés változásai265
A pedagógus-továbbképzés átalakulása267
Az idegen nyelvet oktató tanárok271
Az oktatás eredményessége275
A tanulmányi teljesítmények mérése275
A teljesítmények időbeni változásai276
A települések közötti különbésgek278
Az iskolatípusok közötti eltérések281
A nemek közötti eltérések283
A tanulmányi teljesítmények alakulása tantárgyanként284
Az ismeretek bővülése és az iskola289
A magyar iskolák eredményei nemzetközi összehasonlításban291
Az oktatás eredményességének más mutatói296
Egyenlőtlenségek és speciális igények299
Társadalmi egyenlőtlenségek a közoktatásban300
Kik a hátrányos helyzetűek?301
A hátrányos helyzetűeket szolgáló intézményrendszer301
Az Európai Unió támogatásával megvalósuló programok303
A fogyatékos gyermekek nevelése304
A jogi és finanszírozási keretek változása305
A speciális oktatás intézményrendszere306
A speciális oktatás pedagógiája309
A nemzeti és etnikai kisebbségek oktatása310
A kisebbségi oktatás szabályozása310
A kisebbségi oktatás intézményrendszere312
Tartalmi változások313
A cigány tanulók oktatásának sajátos problémái315
A kisebbségi oktatás fejlesztése315
A kisebbségi oktatás finanszírozása318
Területi és települési különbségek319
Jövedelmi viszonyok és oktatási kiadások320
Területi eltérések az oktatás egyes szintjein322
Hátrányos helyzet, egyenlőtlenségek, oktatás332
Felhasznált irodalom335
Függelék343
Ábrák és táblázatok jegyzéke499
Rövidítések jegyzéke511
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Jelentés a magyar közoktatásról 1997 Jelentés a magyar közoktatásról 1997 Jelentés a magyar közoktatásról 1997

A lapélek enyhén sérültek.

Állapot:
1.630 Ft
810 ,-Ft 50
12 pont kapható
Kosárba