Előszó | 11 |
Közoktatás-politika a kilencvenes évek közepén | 17 |
Válság, alkalmazkodás, stabilizálódás | 17 |
Törvénymódosítás és oktatáspolitikai viták | 20 |
Középpontban a költségvetés | 24 |
A nemzeti alaptanterv bevezetése | 26 |
A modernizáció politikája | 29 |
Közoktatás és közvélemény | 32 |
Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete | 41 |
A demográfiai feltételek változásai | 41 |
A születések számának alakulása | 41 |
A népesség iskolázottsága | 42 |
Az iskolázottság nemzetközi összehasonlításban | 44 |
A gazdaságban lezajlott változások | 46 |
A bruttó hazai termék (GDP) alakulása | 46 |
Intézményi és tulajdonszerkezeti változások | 47 |
Az államháztartás helyzete | 48 |
Sikeres stabilizáció | 49 |
Munkaerő-piaci folyamatok | 50 |
Csökkenő gazdasági aktivitás | 50 |
A munkanélküliség jellemző vonásai | 51 |
Ifjúsági munknélküliség | 52 |
Társadalmi folyamatok | 55 |
Jövedelmi egyenlőtlenségek | 55 |
Szegénység | 56 |
A gyermekes családok helyzete | 57 |
A cigány családok és gyerekek | 59 |
Deviancia a fiatalok körében | 60 |
A közoktatási rendszer és a rendszerben való továbbhaladás | 63 |
A továbbhaladást meghatározó tényezők | 63 |
Az iskolszerkezet átalakulása | 63 |
A középiskolai oktatás expanziója | 71 |
Átjárhatóság, korrekciós utak | 73 |
A közoktatás egyes szintjei | 74 |
Az iskola előtti nevelés | 74 |
A kötelező oktatás szakasza | 76 |
A kötelező oktatáson túli szakasz | 86 |
A középfokú oktatás utáni továbbtanulás | 106 |
Felnőttoktatás | 116 |
A felnőttoktatási szektorok | 118 |
Az egyházi és a magánoktatás | 130 |
Kollégiumok | 132 |
A közoktatás irányítása | 135 |
A közoktatás-irányítás általános jellemzői | 135 |
Integráció és felelősségmegosztás | 135 |
Irányítási szintek és funkciók | 136 |
Viszonyok és szereplők | 137 |
Ellátási felelősség, irányítási és oktatási szintek | 138 |
Intézménytulajdon és iskolafenntartás | 139 |
A közoktatási irányítás egyes szintjei | 139 |
Központi irányítás | 139 |
Helyi-területi irányítás | 143 |
Intézményi szintű irányítás | 147 |
A társadalmi partnerek bevonása | 152 |
A közoktatás értékelési, statisztikai és információs rendszere | 155 |
Értékelési rendszer | 155 |
Statisztikai és információs rendszer | 157 |
Pedagógiai szolgáltatások | 158 |
Intézményi feltételek | 159 |
Szaktanácsadás | 160 |
Továbbképzési és információs szolgáltatások | 161 |
Egyéb szolgáltatások | 163 |
A közoktatás finanszírozása | 165 |
A közoktatási kiadások alakulása | 165 |
Kiadások a nemzeti össztermék (GDP) arányában | 168 |
A finanszírozás rendszere | 172 |
A rendszer alapvető elvei | 172 |
Források és kiadások | 174 |
Változások a kozoktatás finanszírozásában | 177 |
A finanszírozás hatékonysága | 181 |
A források felhasználásának hatékonysága | 181 |
Az alapvető társadalmi célok érvényesülése | 187 |
A finanszírozás hatékonysága nemzetközi összehasonlításban | 188 |
Az oktatás tartalma és az iskolák belső világa | 191 |
A tartalmi szabályozás reformjai | 191 |
A tartalmi szabályozás kereteinek a változása | 191 |
A Nemzeti Alaptanterv bevezetése | 193 |
A vizsgarendszer reformja | 201 |
Tankönyvek és taneszközök | 208 |
Fejlesztő és támogató programok | 216 |
Tartalmi reform a szakképzésben | 220 |
Kiemelt területek fejlődése | 221 |
Idegennyelv-oktatás | 222 |
Az informatika fejlesztése az iskolákban | 227 |
A közoktatás nemzetközi kapcsolatai | 232 |
Az iskolák belső világa | 236 |
Az iskolák belső világának összetevői | 236 |
Az iskolák belső világára ható tényezők | 237 |
A tanítás és a nevelés iskolai feltételeinek változásai | 240 |
Pedagógusok | 251 |
Szükséglet, létszám és összetétel | 251 |
Foglalkoztatás, bérezés és munkafeltételek | 254 |
A foglalkoztatási viszonyok változásai | 254 |
A jövedelmi viszonyok alakulása | 257 |
Munkafeltételek és elismertség | 260 |
A tanári szakma rétegződése | 263 |
Felkészülés a pályára | 265 |
A tanárképzés változásai | 265 |
A pedagógus-továbbképzés átalakulása | 267 |
Az idegen nyelvet oktató tanárok | 271 |
Az oktatás eredményessége | 275 |
A tanulmányi teljesítmények mérése | 275 |
A teljesítmények időbeni változásai | 276 |
A települések közötti különbésgek | 278 |
Az iskolatípusok közötti eltérések | 281 |
A nemek közötti eltérések | 283 |
A tanulmányi teljesítmények alakulása tantárgyanként | 284 |
Az ismeretek bővülése és az iskola | 289 |
A magyar iskolák eredményei nemzetközi összehasonlításban | 291 |
Az oktatás eredményességének más mutatói | 296 |
Egyenlőtlenségek és speciális igények | 299 |
Társadalmi egyenlőtlenségek a közoktatásban | 300 |
Kik a hátrányos helyzetűek? | 301 |
A hátrányos helyzetűeket szolgáló intézményrendszer | 301 |
Az Európai Unió támogatásával megvalósuló programok | 303 |
A fogyatékos gyermekek nevelése | 304 |
A jogi és finanszírozási keretek változása | 305 |
A speciális oktatás intézményrendszere | 306 |
A speciális oktatás pedagógiája | 309 |
A nemzeti és etnikai kisebbségek oktatása | 310 |
A kisebbségi oktatás szabályozása | 310 |
A kisebbségi oktatás intézményrendszere | 312 |
Tartalmi változások | 313 |
A cigány tanulók oktatásának sajátos problémái | 315 |
A kisebbségi oktatás fejlesztése | 315 |
A kisebbségi oktatás finanszírozása | 318 |
Területi és települési különbségek | 319 |
Jövedelmi viszonyok és oktatási kiadások | 320 |
Területi eltérések az oktatás egyes szintjein | 322 |
Hátrányos helyzet, egyenlőtlenségek, oktatás | 332 |
Felhasznált irodalom | 335 |
Függelék | 343 |
Ábrák és táblázatok jegyzéke | 499 |
Rövidítések jegyzéke | 511 |