Bevezetés | 9 |
Közoktatás-politika a kilencvenes évek első felében | 13 |
A társadalmi-politikai átalakulás és a közoktatás | 13 |
Kihívások és megválaszolatlan kérdések | 18 |
Az oktatás a közvéleményben | 20 |
A közoktatás gazdasági és társadalmi környezetének változásai | 25 |
A magyar gazdaságban lezajlott változások 1989-1995 | 25 |
A bruttó hazai termék (GDP) alakulása | 26 |
A reálgazdaság teljesítményének alakulása | 26 |
A gazdasági szerkezet változásai | 27 |
Az államháztartás helyzete | 28 |
Munkaerő-piaci folyamatok | 29 |
A gazdasági aktivitás alakulása | 30 |
Munkanélküliség | 31 |
A bérköltségek, keresetek alakulása | 34 |
A társadalmi folyamatok | 35 |
A társadalmi rétegződés, mobilitás | 35 |
Jövedelmi differenciálódás, szegénység | 37 |
Életesélyek | 38 |
Demográfiai folyamatok, a népesség iskolázottsága | 38 |
Az iskolázottság általános jelzőszámai | 38 |
A közoktatás demográfiai meghatározottsága | 41 |
A közoktatási rendszer és intézményei | 43 |
A közoktatási rendszer szerkezete | 43 |
Az iskola előtti nevelés | 45 |
Az alapfokú oktatás | 46 |
A középfokú oktatás | 51 |
Egyéb intézményi területek | 58 |
Magánoktatás | 58 |
Kollégiumi ellátás | 60 |
A közoktatás aktuális problémái | 63 |
A közoktatás irányítása | 63 |
Központi felelősség | 63 |
Helyi felelősség | 65 |
Intézményi szintű felelősség | 70 |
Minőségbiztosítás és értékelés | 71 |
Közoktatási szolgáltatások | 73 |
A közoktatás finanszírozása | 75 |
Sokat vagy keveset költünk a közoktatásra? | 75 |
A finanszírozás rendszere | 80 |
A források és kiadások összetétele | 82 |
A közoktatás finanszírozásának lehetséges alternatívái | 85 |
A közoktatás szerkezeti problémái | 88 |
A vertikális szerkezet változásai | 88 |
A horizontális szerkezet változásai | 94 |
Iskolaszerkezet és társadalmi igények | 97 |
Lehetséges iskolaszerkezeti alternatívák | 99 |
Az oktatás tartalmi modernizációja | 101 |
Tanterv és tartalmi szabályozás | 102 |
A Nemzeti alaptanterv | 104 |
Értékelés és vizsgarendszer | 106 |
Helyi tantervek | 108 |
Tankönyvek, taneszközök | 111 |
Tanárok, tanárképzés, -továbbképzés | 117 |
Demográfiai változások és pedagóguslétszám | 117 |
A pedagógusok alkalmazása, bérezése és előmenetele | 119 |
A tanári szakma rétegződése | 121 |
Tanárképzés és -továbbképzés | 123 |
Tanári érdekvédelem és szakmai szerveződés | 124 |
Az iskola belső világának változásai | 125 |
Szocializációs problémák | 126 |
Társadalmi különbségek | 127 |
Az iskola szociális funkciói | 128 |
Nevelés és demokrácia | 129 |
A pedagógiai módszerek megújulása | 131 |
Diákérdekek, diákrészvétel | 131 |
Szülői érdekek, szülői részvétel | 132 |
A speciális és kisebbségi oktatás problémái | 133 |
A speciális oktatást igénylők oktatása | 134 |
A nemzeti kisebbségek oktatása | 141 |
A közoktatási rendszer eredményessége | 149 |
Eredményesség és hatékonyság az oktatásban | 149 |
Tanulmányi teljesítmények a magyar közoktatásban | 152 |
A Monitor '95 vizsgálat főbb eredményei | 152 |
A módszerek és a mintavétel | 153 |
Olvasásmegértés | 155 |
Matematika | 165 |
Számítástechnika | 171 |
Általános következtetések | 175 |
Diákolimpiák, országos és nemzetközi versenyek | 176 |
Továbbhaladás az iskolarendszerben | 177 |
A lemorzsolódás és az iskolán belüli előrehaladás jellemzői az alapfokon | 177 |
Lemorzsolódás a középfokon | 180 |
Ráfordítások | 183 |
A közoktatás és a munkaerőpiac, illetve a felsőoktatás kapcsolódása | 187 |
A középfok és a felsőfok kapcsolódása | 187 |
A felsőfok iránti növekvő igény | 187 |
A gimnázium és a szakközépiskola közeledése | 189 |
Változások a felsőoktatási kínálatban | 192 |
A felsőfokra való bejutás módjai | 193 |
A középfokú oktatás és a munkaerőpiac kapcsolódása | 196 |
Ifjúsági munkaerőforrás | 197 |
Ifjúsági munkanélküliség | 199 |
Gyakorlati képzési helyek | 200 |
A szakképző intézmények válasza a kihívásra | 202 |
Innováció a szakképzésben | 205 |
Felnőttképzés | 206 |
Összegzés | 209 |
Függelék | 217 |
Felhasznált irodalom | 281 |
Ábrák és táblázatok jegyzéke | 285 |