Előszó
A dajkák az óvónők nélkülözhetetlen segítőtársai. A gyermekekkel közvetlenül érintkeznek, egész nap közreműködnek gondolkozásukban, hatást gyakorolnak személyiségük alakulására, befolyásolják...
Tovább
Előszó
A dajkák az óvónők nélkülözhetetlen segítőtársai. A gyermekekkel közvetlenül érintkeznek, egész nap közreműködnek gondolkozásukban, hatást gyakorolnak személyiségük alakulására, befolyásolják közérzetüket. Segítik az óvónő munkáját, ezért alapjaiban érteniük kell a csoportban zajló eseményeket, azok indítékait, motivációs hátterét.
Az emberismeret megszerzéséhez a legtöbb ember elegendőnek tartja saját élettapasztalatát, és nem is gondol arra, hogy az emberrel foglalkozó tudományok - elsősorban a pszichológia - ismeretanyaga hasznos támpontokat adhat önmagunk megismeréséhez és a társas életben való eligazodáshoz. Mindez ma már természetes és szerves része lehet általános kulturáltságunknak, szemléletünknek. Különösen fontosak ezek az ismeretek a gyermekeket hivatásosan nevelők számára. Megkönnyíti egyrészt gyakorlati munkájukat, másrészt elősegíti a nevelőmunka felelősségteljesebb s egyben több örömet nyújtó végzést. Az általános pszichológiai ismeretek és a ráépülő fejlődéslélektan ehhez kíván hozzájárulni.
A jegyzet három fejezetre épül:
Az ONP témakörei csak vázlatosan kerültek feldolgozásra egy kis kiegészítéssel. A téma írott, szerkesztett anyaga az ONP-ben egyértelműen olvasható.
A pedagógia tárgyalt fejezetei a kéziratban készen levő új óvónői és pedagógiai tankönyvek alapján kerültek feldolgozásra.
A pszichológia részek az óvónőképző általános- és fejlődéslélektani tankönyve alapján kerültek összeállításra.
A jegyzet terjedelménél fogva inkább a tényekre, ismeretekre támaszkodik. A tanfolyam előadásainak, foglalkozásainak az a célja, hogy ezeket értelmezzék, gyakorlati példákon keresztül megbeszéljék. Az előadó által hozott szemelvények, példák és a dajkák személyes tapasztalatai színesíthetik a jegyzet tartalmát.
Vissza