Előszó | 5 |
Példázat | 13 |
Mi a teológia? | 15 |
Folytatás | 15 |
Az ember nem születik sem vallásosnak, sem deistának | 16 |
Nem szükséges hinnünk egy istenben, a legésszerűbb, ha nem gondolunk vele | 17 |
A vallás a hiszékenységen alapul | 17 |
Minden vallás képtelenség | 18 |
Isten fogalma lehetetlenség | 18 |
A babona eredete | 19 |
Minden vallás eredete | 19 |
A vallás segítségével a sarlatánok kihasználják az emberek őrültségét | 20 |
A vallás a csodálatos dolgok segítségével szédíti el a tudatlanságot | 20 |
Folytatás | 21 |
Sohasem lett volna vallás, ha nem lettek volna ostoba és barbár századok | 22 |
Minden vallás az uralkodás vágyából született | 21 |
Az a legbizonytalanabb minden vallásban, ami az alapjául szolgál | 22 |
Lehetetlen meggyőződni isten létéről | 22 |
Folytatás | 23 |
Isten léte nincs bebizonyítva | 23 |
Azzal, hogy isten szellem, nem mondtunk semmit | 24 |
Valaminek a szellemi természete nem más, mint agyrém | 25 |
Minden, ami létezik, az anyagból veszi eredetét | 25 |
Mi a modern teológia metafizikus istene? | 26 |
Kevésbé ésszerűtlen a napot imádni, mint egy szellem-istent | 26 |
Egy szellem-isten képtelen akarni és cselekedni | 27 |
Mi az isten? | 27 |
A teológia figyelemre méltó ellentmondásai | 28 |
Istent imádni nem más, mint egy koholmányt imádni | 28 |
Isten végtelensége és az isteni lényeg megismerésének lehetetlensége megokolja és igazolja az ateizmust | 29 |
Sem kevésbé biztos, sem kevésbé bűnös dolog hinni istenben, mint nem hinni benne | 30 |
Az istenhit nem más, mint a gyermekkor gépies megszokása | 31 |
Balítélet ez, amely az atyákról a gyermekekre száll | 32 |
A balítéletek eredete | 32 |
Hogyan terjednek és vernek gyökeret | 32 |
Az emberek sohasem hittek volna a modern teológia vallási elveiben, ha csak abban az életkorban ismerkedtek volna meg velük, amikor már tudnak gondolkodni | 33 |
A természet csodái nem bizonyítják isten létét | 33 |
A természet csodái természetes okokból fakadnak | 34 |
Folytatás | 35 |
A világot nem teremtették, az anyag önmagától mozog | 36 |
Folytatás | 37 |
További bizonyítékok arra, hogy a mozgás az anyag lényegéhez tartozik | 37 |
Az ember léte egyáltalán nem bizonyítja isten létét | 39 |
Az ember és a világmindenség mégsem a véletlen következménye | 41 |
A világmindenség rendje sem bizonyítja isten létezését | 42 |
Folytatás | 44 |
Egy tiszta szellem nem lehet értelmes, az isteni értelmet imádni nem más, mint agyrém | 45 |
Képtelenség azt mondani, hogy az ember nem a világmindenség kialakulásának tárgya és célja | 46 |
Isten nem az emberért van, és az ember nem az istenért | 47 |
Nem igaz, hogy a világmindenség teremtésének célja az ember boldogsága | 48 |
A gondviselés nem egyéb, mint értelmetlen szó | 48 |
Ez az állítólagos gondviselés kevésbé törekszik a világ fenntartására, mint megzavarására, kevésbé barátságos az emberekhez, mint ellenséges irántuk | 50 |
Nem, a világot nem valamely értelmes lény kormányozza | 51 |
Isten nem lehet változhatatlan | 53 |
A jó és a rossz nem egyéb, mint természetes okok szükségszerű következménye. Milyen lehet hát az isten, aki ezen mit sem tud változtatni? | 53 |
Az élet keserűségeit enyhítő teológiai vigaszok hiábavalósága. A paradicsom, a túlvilági élet reménye a képzelet játéka | 54 |
Más, nem kevésbé regényes ábránd | 56 |
A teológia hiába próbálja mentesíteni istenét az ember hibáitól: vagy nem szabad ez az isten, vagy pedig inkább rosszindulatú, mint jó | 57 |
Nem lehet hinni az isteni gondviselésben, a végtelenül jó és hatalmas istenben | 58 |
Folytatás | 60 |
Nincs valódi különbség a vallás meg a legsötétebb és legkegyetlenebb babona között | 61 |
A teológiának az istenségről alkotott nézetei alapján lehetetlen szeretni az istent | 61 |
A pokolbéli kínok örökkévalóságáról szóló hittétel kiagyalásával a teológusok megvetésre méltó lénnyé, elvetemült és céltalanul, kéjjel kegyetlen zsarnokká tették istenüket, aki rosszabb a legalávalóbb embernél | 62 |
A teológia nem egyéb, mint nyilvánvaló ellentmondások sorozata | 64 |
Isten állítólagos alkotásai semmiképpen sem bizonyítják azt, amit isteni tökéletességnek neveznek | 65 |
A föld valamennyi vallási rendszere szerint isten a legszeszélyesebb és a legértelmesebb lény | 66 |
Képtelenség azt mondani, hogy a rossz nem istentől ered | 67 |
Az istennek tulajdonított előretudás feljogosítja az általa megbüntetett bűnös embereket, hogy panaszkodjanak kegyetlensége miatt | 67 |
Az eredendő bűnről és a sátánról szóló teológiai mesék képtelensége | 69 |
Az ördögöt, miként a vallást, a papok meggazdagodása érdekében agyalták ki | 69 |
Ha az isten az emberi természetet nem tudta mentesíteni a bűntől, akkor nincs joga büntetni az embert | 70 |
Képtelenség azt mondani, hogy isten viselkedése szükségképpen rejtély az ember számára, s hogy az embernek nincs joga vizsgálat alá venni és megítélni e viselkedést | 72 |
Az olyan isten, aki büntetést szab ki a hibákért, melyeket megakadályozhatott volna, az igazságtalanságot ostobasággal párosító őrült | 74 |
A szabad akarat ábránd | 76 |
A fentiekből nem szabad azt a következtetést levonni, hogy a társadalom ne büntesse a rosszakat | 80 |
A szabad akarat mellett szóló érvek cávolata | 80 |
Folytatás | 81 |
Az embereknek istenhez intézett imái eléggé bizonyítják, hogy nem elégedettek a dolgok istentől megszabott rendjével | 82 |
Az evilági méltánytalanságoknak és nyomorúságoknak a másvilágon való megjutalmazása nem más, mint ábránd, képtelen feltételezés | 83 |
A teológia csak úgy tudja elfogadtatni az istene által megengedett rosszat és igazságtalanságokat, ha felruházza ezt az istent az erősebb jogával, vagyis minden jog megsértésének jogával, vagy ha az embereket ügyefogyott jámborságra kényszeríti | 84 |
A Biblia által Jehovának tulajdonított sok megtorlás és a megváltás nem egyéb, mint furcsa és nevetséges képzelődés, mely igazságtalan és kegyetlen istent tételez fel | 87 |
A halandók egész élete, mindaz, ami ezen a világon történik, az ember szabadsága ellen, az állítólagos isten igazságossága és jósága ellen szól | 88 |
Nem igaz, hogy bárminő hálával tartozunk annak, amit gondviselésnek neveznek | 89 |
Őrültség azt állítani, hogy az ember a gondviselés elkényeztetett gyermeke, isten kedvence, munkálkodásának egyetlen célja, a természet koronája | 90 |
Az ember és az állat összehasonlítása | 92 |
Nincsenek a világon megvetésre méltóbb állatok a zsarnokoknál | 93 |
Az ember kiválóságának cáfolata | 94 |
Keleti mese | 95 |
Mi a lélek? Nem tudjuk. Ha ez az állítólagos lélek más szubsztanciából volna, mint a test, akkor egyesülésük lehetetlenség volna | 98 |
A lélek léte képtelen feltételezés, s egy halhatatlan lélek léte még képtelenebb feltételezés | 99 |
Nyilvánvaló, hogy az ember egészen meghal | 100 |
Megcáfolhatatlan érvek a lélek szellemi természete ellen | 101 |
A természetfölötti okok, melyeket a teológusok szüntelenül segítségül hívnak, képtelenségek | 102 |
Nem igaz, hogy a materializmus megszégyenítő az emberiségre nézve | 103 |
Folytatás | 103 |
A túlvilági élet hittétele csak azoknak fontos, akik az emberek hiszékenysége révén hasznot húznak belőle | 104 |
Nem igaz, hogy a túlvilági élet hittétele vigaszt nyújt, de még ha vigaszt nyújtana is, akkor sem következnék belőle, hogy igaz | 105 |
Minden vallási elv a képzelet szülötte, a benső vallásosság csak a meggyökeresedett szokás következménye. Isten nem egyéb, mint ábrándkép, s a ráruházott tulajdonságok egymást teszik lehetetlenné | 108 |
Minden vallás olyan kiagyalt rendszer, mely arra való, hogy az ellentmondásokat hittitkok segítségével egyeztessel össze | 110 |
A hittitkok képtelenségek és haszontalanságok, melyek egyedül a papok érdekeit szolgálják | 111 |
Folytatás | 111 |
Folytatás | 113 |
Az egyetemes istennek ki kellett volna nyilatkoztatnia egy egyetemes igazságot | 114 |
Minden vallást nevetségessé tesznek azok az ellentétes és ugyancsak értelmetlen hiedelmek, melyeket a különféle vallások híve hangoztatnak | 114 |
A deisták istene nem kevésbé ellentmondásos, nem kevésbé az ábrándok birodalmába tartozó, mint a teológusok istene | 116 |
Valamennyi isten a vadság korában keletkezett, minden vallás a tudatlanság, a babona, a durvaság antik emlékműve, a modern vallások tulajdonképpen a régi ostobaságok felújításai | 118 |
Minél régebbi és általánosabb valamely vallási nézet, annál gyanúsabb | 119 |
A vallás dolgaiban tanúsított szkepticizmus csak a teológiai elvek felületes, meggondolatlan vizsgálatának lehet a következménye | 121 |
A megcáfolt kinyilatkoztatás | 124 |
Mi a bizonyíték rá, hogy az isten valaha is megmutatkozott az emberek előtt és szólt hozzájuk? | 125 |
Semmi sem bizonyítja a csodák megtörténtét | 126 |
Az isteni jóslatok homolyássága és gyanús eredette | 127 |
Az állítólagos csodák képtelensége | 128 |
A mártírok vére maga is bizonyíték a csodák igazsága és a kereszténységnek tulajdonított isteni eredet ellen | 129 |
A mártírok fanatizmusa, a hittérítők mindig érdekfűtötte lelkesedése egyáltalán nem bizonyítja a vallás igazságot | 130 |
A teológia az értelem és a világosság ellenségévé teszi istenét | 132 |
A hit összeegyezhetetlen az értelemmel, s az értelem előre való a hitnél | 132 |
Mily képtelenek és nevetségesek az olyanok álokoskodásai, akik a hitet fölébe akarják helyezni az értelemnek! Folyton azt hajtogatják, hogy a vallás igazságai fölötte állnak az értelemnek | 135 |
Hogyan kívánhatják meg az embertől, hogy egyetlen szóra higgyen olyan dolgokban, melyek, mint mondják, a legfontosabb számára? | 136 |
A hit csak a gyönge, tudatlan és lusta lelkekben ver gyökeret | 137 |
Az a tanítás, hogy létezik egy vallás, képtelenség, és az államok életében mindenféle zavar forrása | 138 |
Az erkölcsnek és az erénynek egyáltalán nincs szüksége a vallásra | 141 |
A vallás az a fék, amellyel a legkevésbé lehet visszatartani a szenvedélyeket | 143 |
A becsület üdvösebb és hatalmasabb fék, mint a vallás | 144 |
Nyilvánvaló, hogy a vallás nem fékezi meg inkább, mint bármi más, a királyok szenvedélyeit, akik rendszerint kegyetlen és önkényes zsarnok, miként, az isten, kinek állítólag földi képviselői, és akik csak arra használják a vallást, hogy minél inkább elbutítsák bilincsbe vert rabszolgáikat, hogy elkábítsák és könnyebben tönkretegyék őket | 145 |
Hogyan keletkeztt a legképtelenebb, a legnevetségesebb és leggyűlöletesebb bitorlás: "a papok istentől való joga"? Bölcs tanácsok a királyoknak | 146 |
A vallás végezetes politikára, csak féktelen és elfajzott kényurakat meg lealjasodott és szerencsétlen alattvalókat formál | 148 |
A kereszténység csak a zsarnokság révén terjedt el, melynek, mint minden vallás, a legerősebb támasza | 149 |
A vallási elvek egyedüli célja az, hogy örökkévalóvá tegyék a királyok zsarnokságát, s áldozatul dobják nekik a nemzeteket | 151 |
Végzetes dolog elhitetni a királyokkal, hogy amikor a népeknek ártanak, csak istentől kell tartoniuk | 153 |
Egy ájtatos király csapás az országra | 154 |
A vallás pajzsa gyönge védelmet nyújt a zsarnokságnak a népek elkeseredettsége ellen. Egy zsarnok nem más, mint őrült, aki önmagának árt, s aki elaszik a szakadék szélén | 156 |
A vallás elősegíti a fejedelmek tévelygéseit , midőn megszabadítja őket a félelemtől és a lelkifurdalásoktól | 157 |
Milyen a felvilágosult uralkodó? | 158 |
A papság uralkodó szenvedélyei és bűnei. - A papság a vallás állítólagos istenének a segítségével elégíti ki szenvedélyeit és követi el bűneit | 159 |
A papok szélhámossága | 161 |
Miféle rengeteg zavart okoz a vallás, mely bemocskolja az erényt, s elhomályosít minden helyes nézetet, minden szent eszmét | 162 |
Minden vallás türelmetlenül tönkreteszi a jótékonyságot | 164 |
Az államvallás túlzásai | 165 |
A vallás törvényessé nyilvánítja és ezáltal szabadjára engedi a nép vadságát, továbbá igazolja a bűnt, mondván, hogy megfelelhet isten szándékainak | 166 |
Nem igaz, hogy a vallásnak tulajdonított bajok egyedül az emberi szenvedélyek szomorú következményei | 167 |
Semmiféle erkölcsi nem egyeztethető össze a vallási nézetekkel | 168 |
Az Evangélium morálja megvalósíthatatlan | 171 |
Lehetetlenség a szentekből álló társadalom | 172 |
Az emberi természet nem elfajult, a neki ellentmondó erkölcs nem embernek való | 173 |
Jézus Krisztusról, a papok istenéről | 175 |
A bűnbocsánat hittételét a papok érdekében találták ki | 176 |
Az istenfélelem tehetetlen a szenvedélyekkel szemben | 177 |
A pokol gondolata sokkal képtelenebb elmeszülemény, semhogy megakadályozhatná a rosszat | 179 |
A vallási morál és a vallási erények képtelen dolgok, melyek csakis a papok érdekeit szolgálják | 180 |
Mivé válik a keresztény felebaráti szeretet, ha a teológusok tanítják és gyakorolják? | 182 |
A gyónás, a papoknak ez az aranybányája, tönkretette az erkölcs valódi alapelveit | 185 |
Isten létének feltételezése nem szükséges az erkölcs szempontjából | 187 |
A vallás a maga természetfölötti erkölcsével végzetes a népek számára, és ellentétes az ember természetével | 189 |
A vallás és a politika összekapcsolása végzetes következményekkel jár mind a népekre, mind a királyokra nézve | 190 |
Az istenek tisztelete terhes és költséges a nemzetek legtöbbje számára | 192 |
A vallás megbénítja az erkölcsöt | 192 |
A hitbuzgóság végzetes következményei | 194 |
A túlvilági élet feltételezése nem nyújt vigaszt az embernek, s az erkölcs szempontjából sem szükséges | 195 |
Az ateistában több a lelkiismeret, több az indíték a jó cselekedetre, mint a vakbuzgó hivőben | 196 |
Az ateista király előbbre való a nagyon vallásos és nagyon rosszindulatú királyoknál, akikból jócskán láthatunk | 198 |
A filozófia révén megszerzett erkölcs elegendő az erényhez | 199 |
A vallási meggyőződés ritkán befolyásolja az emberek viselkedését | 200 |
A józan ész vallástalanságra és ateizmusra sarkallja az embert, mert a vallás képtelenség, a papok istene pedig rosszindulatú és komor | 202 |
Egyedül a félelem teremti a teistákat és a hivőket | 203 |
Lehet-e, kell-e szeretni vagy nem szeretni istent? | 204 |
Az istenre és a vallásra vonatkozó különféle és egymásnak ellentmondó nézetek azt bizonyítják, hogy az isten és a vallás a képzelet játékának szülötte | 206 |
Istennek - minden vallás alapjának - a létét még senki sem bizonyította be | 207 |
A papok sokkal inkább érdekből cselekednek, mint a hitetlenek | 207 |
A gőg, az önteltség és a szív romlottsága inkább megvan a papokban, mint a hitetlenekben és az ateistákban | 208 |
A balítéletek csak ideig-óráig élnek, egyetlen hatalom sem tartós, ha nem az igazságon, a józan észen és a méltányosságon alapszik | 211 |
Mekkora hatalomban és tiszteletben lenne részük az istenek szolgáinak, ha a józan ész apostolaivá és a szabadság védelmezőivé válnának | 212 |
Mily boldog és nagyszerű forradalom menne végbe a világon, ha a filozófia halála óráján egyáltalán nem érv a hitetlenség ellen | 213 |
Nem igaz, hogy az ateizmus elszakítja a társadalom összes kötelékeit | 215 |
Nem igaz az a szüntelenül hangoztatott nézet, hogy a népnek szüksége van a vallásra | 217 |
A teológia haszontalansága és veszélyei. Bölcs tanácsok a fejedelmeknek | 217 |
A vallás végzetes hatása a népre és a fejedelmekre | 219 |
Folytatás | 220 |
A történelem arra tanít bennünket, hogy minden vallást - a nemzetek tudatlanságát kihasználva - olyan emberek alapítottak, akik arcátlanul az istenség küldötteinek mondták magukat | 222 |
Minden régi és új vallás egymástól kölcsönözte elvont álmodozásait és nevetséges szertartásait | 224 |
A teológia mindig letérítette a filozófiát igazi útjáról | 227 |
A teológia nem magyaráz és nem világít meg semmit, sem az erkölcsi világában, sem a természetben | 228 |
Mennyire béklyóba verte a teológia az emberi szellem erkölcsét, és mennyire akadályozta a felvilágosultság, a józan ész és az igazság előrehaladását | 230 |
Folytatás | 231 |
Nem lehet elég sokszor ismételni és újra meg újra bebizonyítani, hogy mennyire szélsőséges és végzetes a vallás | 233 |
A vallás olyan, mint a Pandora szelencéje, s ez a végzetes szelence nyitva áll | 234 |