Előszó | 5 |
Három megközelítésmód | 6 |
A történelmi idő új szemlélete? | 9 |
Az elméleti kontextus | 9 |
A fizikai tudományok | 10 |
A filozófia | 11 |
A biológia és a kísérleti pszichológia | 16 |
A szociológia | 17 |
A pszichoanalízis | 19 |
Fernand Braudel problémafelvetése | 20 |
A rövid időtartam | 25 |
A hosszú időtartam | 27 |
A konjunktúra ideje | 30 |
Az építmény egysége | 32 |
A braudeli időproblematika alkalmazása a francia történészeknél | 36 |
Doktori disszertációk és egyéb munkák | 36 |
Elméleti megfontolások | 41 |
A filozófusok és a braudeli modell | 54 |
Kislexikon: A gazdasági ciklusok | 61 |
Jelen és múlt | 64 |
Az elengedhetetlen távolságtartás | 65 |
...vagy jövés-menés jelen és múlt között? | 69 |
A "jelen idő történetének" (histoire du temps présent) késői fellendülése | 82 |
Az "azonnali történelem" nehézségei | 90 |
Az emlékezet ideje és a történelem ideje | 97 |
Kislexikon: A francia levéltári anyag időbeli felosztása | 104 |
A levéltári anyag időbeli felosztása | 104 |
A zárolási idők | 105 |
Az idő felosztása | 107 |
Néhány szokványos korszakolási módszer | 108 |
A korszakok az egyetemen | 108 |
A korszakok a középiskolai oktatásban | 113 |
Egy másféle szokványos korszakolás: az évszázad | 114 |
A korszakolás a történészi gyakorlatban | 117 |
A legújabb ismeretelméleti viták | 117 |
Az egyetemi gyakorlat | 128 |
A középiskolai gyakorlat | 133 |
Egy divatos korszakolási mód: a nemzedék | 139 |
Lehetséges-e még az egyetemes történelem korszakokra bontása | 146 |
Kislexikon: Az idő a középiskolai történelemoktatás tanterveiben és oktatási útmutatóiban | 154 |
Hogyan értessük meg az időt a diákokkal? | 154 |
A tantervek időbeli felépítése | 156 |
Adalékok az idő histográfiájához | 158 |
Az első fecskék | 159 |
A középkorászok Jacques Le Goff nyomdokain | 164 |
Az ókorkutatók antropológia, történelem és irodalomelemzés között | 169 |
A hagyományok súlya és a megélt idő változásai az újkorban és a jelenkorban | 176 |
Egy történészek által mellőzött irányzat: az idő általános története | 182 |
Kislexikon: A pontos idő | 191 |
A műszerek | 191 |
A referenciaidó | 193 |
Kislexikon: Az év, a hónap és a nap meghatározása | 194 |
Az esztendő belső szerkezete | 196 |
Történeti elbeszélés és fikciós elbeszélés | 198 |
Narrativizmus és a "nyelvi fordulat" | 201 |
A narrativizmus | 202 |
A nyelvi fodrulat | 202 |
Az első reakciók | 206 |
A történészek: megkésett válasz... | 208 |
...de azonos vélemény | 212 |
Cselekvés, idő és elbeszélés Paul Ricoeurnél | 216 |
"Az elgondolt idő csak elbeszélt idő lehet" | 216 |
A történelem mindig elbeszélés általi megértés | 217 |
Prefigurált, konfigurált és refigurált idő | 219 |
A történeti elbeszélés és a fikciós elbeszélés kereszteződése | 225 |
Indokolt-e történészi szövegek időbeliségének irodalmi elemzése? | 231 |
A történelem - egy irodalmi műfaj? | 231 |
A történetírói diskurzus poétikája | 238 |
Kislexikon: A kortárs irodalomkritika néhány szakkifejezése | 240 |
Milyen időben írják a történelmet? | 243 |
A jelen még mindig jelen... | 245 |
A narratív szekvenciák időrendszerei | 248 |
Általános megállapítások | 248 |
A múlt idő hívei | 251 |
A jelen idő hívei | 258 |
Az "ingadozók" | 263 |
A középiskolai tankönyvek tanúsága | 265 |
A magyarázatok nyomában | 269 |
A jelen idő használata: a kényelmi szempontok győzelme? | 269 |
A jelen idő választása: a múlt jelenvalóvá tételének eszköze? | 274 |
A jelen idő választása: a történész jelenlétének hangsúlyozása? | 279 |
Kislexikon: A kijelentő mód igeidőinek értéke | 282 |
Az igeidők és az igei aspektusok értékei | 282 |
Az egyszerű múlt | 283 |
Az összetett múlt | 284 |
A folyamatos múlt | 284 |
A jelen | 285 |
Az egyszerű jövő | 286 |
Egyéb időjelölők | 288 |
Elemzési eszközök | 289 |
Az igeidőkön kívüli időjelölők | 289 |
A narratív tempók | 293 |
Az időjelölők gyakorisága és jellege a narratív szekvenciában | 295 |
Egy nagyon rövid esemény elbeszélése | 296 |
Egy nap elbeszélése | 298 |
Egy rövidebb időszak elbeszélése | 300 |
Egy hosszú időtartamú jelenség elbeszélése | 304 |
Az időjelölők gyakorisága és jellege más típusú szekvenciákban | 309 |
Leíró szekvenciák | 309 |
Érvelő szekvenciák | 312 |
Az időjelölők jellege: összegző megállapítások | 314 |
A nem igei időjelölők használata a történetírásban és a regényben | 314 |
Az abszolút időmeghatározás változó pontossága | 316 |
Kislexikon: Az abszolút keltezés módszerei | 323 |
Archeomágneses keltezés | 324 |
Dendrokronológia | 325 |
Radiokarbon keltezés | 325 |
Termolumineszcens keltezés | 326 |
A szöveg felépítése | 328 |
Makroszintű szövegelemzés | 329 |
Az antropologizáló történetírás | 329 |
A szándékosan elbeszélő történetírás | 333 |
Átmeneti típusok | 336 |
"Rétegező elbeszélés" | 339 |
Az ismétlődő elbeszélés | 341 |
Néhány szó a tankönyvek felépítéséről | 344 |
Mikroszintű szövegelemzés | 345 |
Bizonytalan körvonalú szekvenciák | 345 |
A domináns elbeszélés | 347 |
A minimálisra visszaszorított narratívum | 352 |
A bevett gyakorlat: domináns és alárendelt elbeszélés váltakozása | 355 |
Kislexikon: Időviszonyok és retorikai alakzatok | 364 |
Összegzés | 366 |
Válogatott bibliográfia | 372 |