Előszó
Könyvünk elsősorban az átvevők számára készült (ideértve a gépkocsielőadókat és gépkocsivezetőket), amellett gépkocsijavító üzemeink dolgozói is jól használhatják. Bár a gépkocsijavító üzemek közvetlen feladata a gépjárművek szakszerű és gazdaságos megjavítása, ezek műszaki irányító szolgálata a javítások jó és szakszerű irányítását csak akkor tudja megvalósítani, ha olyan tárgyi ismeretekkel rendelkezik, amelyeknek segítségével az elvégzett javítások minőségét mindenkor ellenőrizheti. így könyvünk ezek számára is fontos segédeszköz.
Könyvünk korlátolt terjedelme az anyag tárgyalási módjára is kihat, így abból a feltételezésből kellett kiindulnunk, hogy az olvasó a gépkocsit minden részében ismeri. Ezért az egyes szerkezeti részek leírását mellőztük, sőt a javítási technikát is csak annyiban ismertettük, amennyiben ezt az átvevő munkájának tudatosabbá tétele megkívánta.
A könyv címének megfelelően abból indultunk ki, hogy a javítás után a gépjármű teljesen összeszerelve kerül átvételre, a belső szerkezeti részeket tehát csak szétszerelés útján lehetne megvizsgálni. Minthogy a javítás utáni átvétel tárgya a teljesen összeszerelt gépkocsi, a szétszereléses vizsgálatokkal könyvünk nem foglalkozik, hanem azokat a módszereket ismerteti, amelyek alkalmazása esetén, az átvevő szétszerelés nélkül is meggyőződhet a javítások jó elvégzéséről.
Természetesen nem minősíthetjük szétszerelésnek a gyújtógyertya vagy a Diesel-porlasztó kicsavarását. Ott tehát, ahol ez az átvételt elősegíti, ilyen kisebb műveletek elvégzését is javasoltuk.
A Diesel-motorok és különösen a Diesel-adagolószivattyúk vizsgálatával helyenként részletesebben foglalkoztunk. Ezt indokolttá teszi az, hogy gépjárműközlekedésünk legfontosabb tényezője kétségtelenül a jármű Diesel-motor.
Gép járműközlekedésünk kulcskérdése a jó üzemanyaggazdálkodás. Ez az oka annak, hogy minden vizsgálatnál (hajtóanyagfogyasztásmérésnél, a kilométerszámláló ellenőrzésénél stb.) igyekeztünk e kérdést minél alaposabban megvilágítani.
Vissza