1.067.715

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Játékelmélet

Szerző
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Filum Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 242 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-935-104-0
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv első kiadása 1985-ben jelent meg a Tankönyvkiadónál. Máig az egyetlen olyan magyar nyelvű könyv, amely közérthető, olvasmányos stílusban, de mégis tudományos igényességgel tárgyalja a játékok matematika-elméletét. Megértéséhez elegendőek a középiskolai ismeretek.
A játékelmélet iránt napjainkban fokozódik az érdeklődés, egyre szélesedő alkalmazási területe miatt. A magyar olvasó számára különösen érdekessé teszi az a tény, hogy kidolgozásában fontos szerepet játszottak Amerikába került magyar matematikusok. Megalapozója Neumann János, első jelentős továbbfejlesztője Wald Ábrahám volt. Harsányi C. János lett a játékelmélet első (közgazdasági) Nobel-díjasa 1994-ben.
A kilenc fejezet anyaga tartalmazza a játékelmélet alapfogalmait és a véges játékok legfontosabb típusainak elemzését. Külön fejezet foglalkozik az ún. mátrixjátékok és a lineáris programozás kapcsolatával, amelynek megalapozói között szintén találunk magyar matematikusokat (Farkas Gyula, Haar Alfréd). A... Tovább

Fülszöveg

A könyv első kiadása 1985-ben jelent meg a Tankönyvkiadónál. Máig az egyetlen olyan magyar nyelvű könyv, amely közérthető, olvasmányos stílusban, de mégis tudományos igényességgel tárgyalja a játékok matematika-elméletét. Megértéséhez elegendőek a középiskolai ismeretek.
A játékelmélet iránt napjainkban fokozódik az érdeklődés, egyre szélesedő alkalmazási területe miatt. A magyar olvasó számára különösen érdekessé teszi az a tény, hogy kidolgozásában fontos szerepet játszottak Amerikába került magyar matematikusok. Megalapozója Neumann János, első jelentős továbbfejlesztője Wald Ábrahám volt. Harsányi C. János lett a játékelmélet első (közgazdasági) Nobel-díjasa 1994-ben.
A kilenc fejezet anyaga tartalmazza a játékelmélet alapfogalmait és a véges játékok legfontosabb típusainak elemzését. Külön fejezet foglalkozik az ún. mátrixjátékok és a lineáris programozás kapcsolatával, amelynek megalapozói között szintén találunk magyar matematikusokat (Farkas Gyula, Haar Alfréd). A mondanivalót sok érdekes, gyakorlati példa teszi szemléletessé. A könyv végén történeti áttekintést, gazdag irodalmat és számos megoldandó feladatot találunk.
A második kiadás az elsőtől csak a kevés számú sajtóhiba kijavításában tér el. Vissza

Tartalom

Előszó9
A játékelmélet alapfogalmai
Kétszer-kettes nim játék13
Módosított nim játék18
Magas vagy alacsony19
Vörös vagy fekete21
Csendes párbaj23
Összefoglalás24
Mátrixjátékok tiszta nyeregponttal
Kirakós kártyajáték27
Játék a számkártyákkal29
Orosz rulett30
Hadászati Blotto játék33
Játék több nyeregponttal35
2 x 2-es mátrixjátékok
Kétujjú morra játék41
Egy egyszerű 2 x 2-es játék47
Sherlock Holmes és Moriarty48
Bombatámadás51
Mátrixjátékok általános vizsgálata
Mátrixalgebrai alapismeretek55
Műveletek mátrixokkal57
Mátrixjáték definíciója és megoldása59
Teljesen kevert szimmetrikus mátrixjátékok75
A játékelmélet alaptétele
Az n dimenziós euklideszi tér79
Konvex halmazok az a dimenziós euklideszi térben84
Lineáris egyenlőtlenség-rendszerek90
A játékelmélet alaptételének bizonyítása96
Mátrixjátékok megoldásának módszerei
Mátrixjátékok, amelyekben az egyik játékosnak csak két tiszta stratégiája van99
Egy 2 x 3-as játék99
Egy 5 x 2-es játék101
3 x 3-as szimmetrikus játékok megoldása102
Olló-papír-kő játék104
Szimmetrizálható játék105
Mátrixjátékok megoldása az alaptétel segítségével105
Egy 3 x 3-as játék105
Egy 4 x 4-es játék106
Az inverz mátrixok módszere108
A determináns fogalma108
Algebrai aldetermináns fogalma108
Shapley-Snow tétel110
A természet elleni játékok megoldása112
Növénytermesztés113
A doktor dilemmája117
Lenni vagy nem lenni117
Minőség-ellenőrzés
Mátrixjátékok és lineáris programozás
Optimális termékszerkezet123
Takarmányozási probléma126
Egy erdősítési feladat128
Egy maximum feladat130
Oldjuk meg az alábbi mátrixjátékot140
Gazdasági Blotto játék142
Kétujjú Morra játék144
Bimátrixjátékok
Benzinháború147
A rabok dilemmája160
Piaci verseny162
Családi vita163
Ajándékozási dilemma165
2 x 2-es bimátrixjáték175
3 x 2-es bimátrixjáték176
Kooperatív bimátrixjáték181
Többszemélyes véges játékok
A páratlan fizet190
Piaci konkurencia201
Bal jobb játék202
Három rab dilemmája205
Házeladási játék210
Történeti áttekintés217
Feladatok
1. fejezet225
2. fejezet227
3. fejezet230
4. fejezet230
6. fejezet231
7. fejezet235
8. fejezet236
9. fejezet237
Felhasznált és javasolt irodalom240

Dr. Filep László

Dr. Filep László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Filep László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem