ELSŐ FEJEZET | |
JÁTÉKELMÉLETI ALAPISMERETEK (DETRE PÁL) | 5 |
1. Játékelméletek | 8 |
1. Esztétikai játékelmélet | 8 |
2. Biológiai játékelméletek | 8 |
3. Kultúrtörténeti játékelmélet | 12 |
4. Materialista játékelmélet | 13 |
2. A játék és a munka | 16 |
1. A játékok tartalma | 17 |
2. A játékok terminológiája | 17 |
3. A játékok fejlődése | 18 |
4. A játék és a munka különbsége | 19 |
A játék fogalma | 21 |
1. A játék szó jelentése | 21 |
2. A játék tartalmi és formai jegyei | 22 |
3. A játékok fajtái | 25 |
1. A játék főtípusa az alkotó játék | 26 |
Az alkotó játékból származó játékfajták | 27 |
a) Konstruáló játékok | 27 |
Dramatizáló játékok | 28 |
2. Szabályjátékok | 28 |
A szabályjátékok kialakulásának körülményei | 29 |
A szabályjátékok fajtái | 29 |
a) Didaktikus játékok | 29 |
b) Népi játékok | 30 |
c) Mozgásos játékok | 30 |
Második fejezet | |
A JÁTÉK SZEREPE A NEVELÉBEN (DETRE PÉL) | 33 |
1. A játék a nevelési feladatok szolgálatában | 37 |
1. Testi nevelés | 37 |
2. Értelmi nevelés | 40 |
3. Esztétikai envelés | 41 |
4. Politechnikai nevelés | 41 |
5. Erkölcsi nevelés | 41 |
2. A gyermek fejlettségi szintjének megfelelő mozgásos játékok jellemzői | 45 |
1. Csecsemőkor | 45 |
2. Bölcsődei kor | 46 |
3. Óvodáskor | 46 |
4. Általános iskola: 1-2. osztályosok | 47 |
5. Általános iskola: 3-4. osztályosok | 47 |
6. Általános iskola: 5-8. osztályosok | 48 |
7. Serdülőkorú lányok | 49 |
3. Az iskolai testnevelés játékai | 50 |
HARMADIK FEJEZET | |
A JÁTÉKOKTATÁS MÓDSZERTANA (DETRE PÁL) | 53 |
1. A játékfoglalkozások szervezésének lehetőségei | 55 |
1. Játék a testnevelési órákon | 55 |
2. Óraközi szünetek | 56 |
3. Iskolai kirándulások | 56 |
4. Tanítási szünetek | 57 |
5. Testnevelési bemutaó | 57 |
6. Játék az úttörősport-programban | 57 |
7. Úttörőszakköri foglalkozások | 58 |
8. Játék a napközi otthoni nevelésben | 59 |
9. A gyermekek spontán játékai | 60 |
2. A játékoktatás tárgyi feltételei | 61 |
1. Játéktér | 61 |
2. Játékfelszerelés | 62 |
3. A játékeszközök házi készítése | 62 |
4. A felszerelés karbantartása, gondozása | 64 |
3. A játékoktatás egészségügyi voantkozásai | 65 |
1. A játékoktatás egészségügyi szabályai | 65 |
2. Baleset-elhárítási követelméynek | 66 |
4. A játékoktatás eredményességének feltételei | 68 |
1. A didaktikai alapelvek érvényesítése | 68 |
2. Az oktatás tervszerűségének biztosítása | 69 |
1. Tanmenet | 70 |
2. A tanár felkészülése az órára | 71 |
4. A játékoktatást előkészítő sezrvezési feladatok | 72 |
1. A játéktér és a felszerelés előkészítése | 72 |
2. A pálya jelzéseinek elkészítése | 72 |
3. A játékhoz szükséges felszerelés kiosztása | 73 |
4. A csapatok megalakítása | 73 |
A csapatalakítás módszerei | 74 |
5. Csapatvezetők és kezdőjátékosok kijelölése | 75 |
6. A játékosok felállítása | 76 |
5. A játékoktatás módszerei | 77 |
1. Általános módszertani szempontok | 77 |
2. az oktatási folyamatban alkalmazott módszerek | 78 |
1. Imeretközlés | 79 |
Magyarázat | 79 |
Bemutatás | 80 |
2. Gyakoroltatás | 80 |
A játékvezetés technikája | 80 |
A játékvezetés tartalmi követelményei | 81 |
Didaktikai és nevelési feladatok a játékvezetésben | 81 |
a) Hibajavítás | 81 |
b) A szabályok alkalmazása | 82 |
c) A tanár aktív részvétele a játékban | 83 |
d) A játék fiziológiai hatásának szabályozása | 83 |
e) A tanulók megfigyelése | 84 |
f) A játék befejezése | 84 |
3. Ellenőrzés | 85 |
Értékelés | 85 |
6. Játékoktatás tanteremben | 86 |
7. Nevelési szempontokat érvényesítő eljárások a játékoktatásban | 87 |
1. A közösség szerepe a játékoktatásban | 87 |
2. Ifjúsági játékszervezők, játékvezetők szerepe | 88 |
3. Fegyelem a játékban | 88 |
4. A játékoktatás eredményességének kritériumai | 89 |
NEGYEDIK FEJEZET | |
KIEGÉSZÍTŐ ISMERETANYAG (DETRE PÁL) | 91 |
1. Asztalitenisz | 93 |
1. A játék értékelése és jellemzése | 93 |
2. A játék kialakulása és fejlődése | 94 |
3. A játékhoz szükséges felszerelés | 95 |
4. Asztalitenisz-versenyek | 95 |
5. A játék menete | 96 |
6. Legfontosabb szabályok | 97 |
2. Tollaslabdázás | 98 |
1. A játék értékelése és jellemzése | 98 |
2. A játék kialakulása és elterjedése | 99 |
3. A játék helye és a felszerelés | 99 |
4. Tollaslabdaversenyek | 101 |
5. A játék menete | 102 |
6. A játék technikájának alapvető elemei | 103 |
1. Alapállás, lábmunka | 103 |
2. Az ütő fogása | 104 |
3. Az ütés fajtái | 104 |
4. Az adogatás | 105 |
7. Alapvető taktikai megoldások | 105 |
3. Játékversenyek, mérkőzések | 107 |
1. A játékverseny és mérkőzés fogalma | 107 |
2. A mérkőzésrendezés módszerei | 108 |
1. Kieséses rendszer | 108 |
2. Körmérkőzéses rendszer | 111 |
A mérkőzésszám csökkentése | 113 |
Kombinált módszerek | 115 |
ÖTÖDIK FEJEZET | |
AZ ÁLTALÁNOS ISKOLAI TANTERV JÁTÉKANYAGA (DETRE PÁL) | 117 |
1. Futójátékok | 119 |
1. Gépkocsik | 119 |
2. Vonatozás | 120 |
3. Helycsere | 121 |
4. Táncoló kör | 122 |
5. Házatlan mókus | 123 |
6. Hogy a kakas? | 124 |
7. Jöjj velem! | 125 |
8. Hatozás (hürézés) | 125 |
9 . Hányat ütött az óra? | 126 |
10. Tűz - víz - repülő | 127 |
2. Fogójátékok | 128 |
11. Béka a körben | 128 |
12. Őr bácsi | 128 |
13. Hány óra van, farkas apó? | 129 |
14. Gyertek haza, libuskáim! | 130 |
15. Átfutó játék | 132 |
16. Féltek-e a medvétől? | 133 |
17 . Fekete-fehér | 134 |
18. Egyszerű fogó | 135 |
19. Kézfogás a ház | 135 |
20. Kecskézés | 135 |
21. Csőszjáték | 137 |
22. Fészekfogó | 137 |
23. Kotló és a kánya | 138 |
24. Üsd a harmadikat! | 139 |
25. Üt a harmadik | 141 |
26. Páros fogó | 141 |
27. Buzogányfogó | 141 |
28. Félperces fogó | 142 |
29. Nappal - éjszaka | 142 |
30. Fogó párokban | 142 |
31 . Függés a ház | 143 |
32. Szalagszerzés | 144 |
33. Cigánykerék a ház | 144 |
34. Zászlószerzés | 144 |
35. Keresztező fogó | 146 |
3. Labdajátékok | 147 |
36. Cserebere | 147 |
37. Vigyázz a labdára! | 148 |
38. Labdacica gurítással | 148 |
39. Labdacica dobással | 149 |
40. Féllábas | 149 |
41. Nyúl és vadász | 150 |
42. Stukkos | 150 |
43. Labdakergető | 152 |
44. Labdahajsza | 152 |
45. Szabadulás a labdától | 154 |
46. Kiszorító | 156 |
47. Fogyasztó körben | 159 |
48. Fogyasztó szétszórtan | 159 |
49. Vadászlabda | 160 |
50. Pontszerző | 161 |
51. Zsámolylabdda | 163 |
52. Kapitánylabda | 166 |
53. Zsinórlabda | 168 |
54. Kézilabdafogó | 170 |
55. Tűzharc | 170 |
56. Bombázás | 172 |
57. Cica a körben | 174 |
58. Csere-futball | 174 |
59. vonal-futball | 175 |
60. Pókfoci | 176 |
Egyéni versengések | 177 |
61. Egyéni versengések egyenes irányú mozgással (átfutással) | 177 |
62. Egyéni versengések kettős körben | 177 |
63. Egyéni versengések társkerüléssel | 178 |
64. Küzdő - erőfeszítő egyéni versengések | 178 |
65 . Egyéni versengések célba dobással | 179 |
66. Egyéni versengések távolba dobással | 180 |
65. Sorversenyek | 181 |
67. Sorversenyek egyenes irányú mozgással | 181 |
68. Sorversenyek tárgykerüléssel | 183 |
69. Futó sorversenyek sorkerüléssel | 183 |
70. Futó sorversenyek körpályán | 185 |
71. Küzdő-erőfeszítő sorversenyek | 186 |
72. Labdaadogató sorversenyek | 187 |
73. Célbadobó-sorversenyek | 188 |
74. Távolbadobó-sorvesenyek | 190 |
6. Váltóversenyek | 192 |
75. Átfutó-váltók | 192 |
76. Tárgykerülő váltók | 193 |
77. Sorkerülő váltók | 194 |
78. Labdaadogató váltók | 197 |
79. Labdadobó váltók | 197 |
80. Váltójátékok kombinált feladatokkal | 201 |
Tantermi játékok | 206 |
81. Repül a ...repül a... | 206 |
82. Köcsögös játék | 206 |
83. Mozdulatlanság | 207 |
84. Hányat ütött a tantermi óra? | 208 |
85. Sorverseny adogatással | 209 |
86. Játékok léggömbbel | 210 |
87. Süllyesztő | 210 |
88. Sorakozóverseny | 210 |
89. Sorverseny gyaloglással | 211 |
90. Neked adom! | 213 |
91. Ide-oda dobás papírkosárba | 213 |
92. Zajtalan járás | 214 |
93. Egyéni verseny gyaloglással | 214 |
94. Helycsere | 215 |
95. Vetkőző-öltöző váltó | 217 |
96. Célbadobó.versenyek | 217 |
97. Egyenesen adom az ollót! | 218 |
98. Vidd magaddal a párod! | 219 |
8. Téli szabadtéri játékok | 220 |
1. Játékok havon | 220 |
99. Hóemberépítés | 220 |
100. Hóvárépítés | |
101. Hógolyócsata | 221 |
102. Várostrom | 221 |
103. Fekete-fehér | 221 |
104. Bombázás hógolyóval | 222 |
105. Fogyasztó hógolyóval | 223 |
106. Célbadobó-sorversenyek | 223 |
107. Szákóversenyek | 224 |
2. Játékok a jégen | 226 |
108. Hátulsó pár, előre fuss! | 226 |
109. Szarvasvadászat | 227 |
110. Balatoni halászat | 228 |
111. Csalogató | 228 |
112. Kanászos | 229 |
113. Jégkorongozás | 230 |
3. Tantervi játékok | 230 |
114. Korcsolyával is játszható tantervi futójátékok | 231 |
115. Korcsolyával is játszható tantervi fogójátékok | 231 |
116. Egyéni versengések korcsolyával | 231 |
117. sroversenyek korcsolyával | 231 |
118. Vétóversenyek korcsolyával | 231 |
HATODIK FEJEZET | |
A SPROTJÁTÉKOK ÁLTALÁNOS MÓDSZERTANA (DR. SZIGETI LAJOS) | 233 |
1. A sportjátékok módszertanainak tárgya és feladata | 235 |
2. A sportjátékok általános jellemzése, értékelése és jelentősége | 237 |
1. A sportjátékok fogalma, általános jellemzése | 237 |
2. A sportjátékok értékelése, jelentősége. A sportjáték-tevékenység nevelő hatása | 238 |
3. A sportjátékok anyaga, oktatásainak módszere | 246 |
1. A sportjátékok ismeretanyaga | 246 |
2. A sportjátékok oktatásának általános módszertani kérdései | 250 |
3. A sportjátékok oktatásának néhány alapelve | 260 |
1. Az oktatás nevelő jellege | 260 |
2. Tudatosság és aktivitás, tudatos aktivitás | 261 |
3. Sikerélmény | 263 |
4. Mindenoldalúság | 265 |
5. A "gyorsjáték" mint a kroszerűség alapvető követelménye | 266 |
4. A sportjátékok tanitásainak és tanulásainak folyamata | 268 |
1. Ismeretközlés - ismeretszerzés | 269 |
2. Gyakoroltatás .- gyakorlás | 270 |
3. Hibajavítás | 271 |
4. Ellenőrzés és értékelés | 273 |
5. Sportjátékok az iskolában | 277 |
A sportjátékok tanítási anyaga. A tananyag és a követelmények elrendezése az általános iskolai nevelés és oktatás tervében | 277 |
2. A sportjátékok iskolai oktatásának sajátos körülményei és feladatai | 283 |
3. A sportjátékok előkészítő és rávezető játékai | 287 |
Irodalomjegyzék | 291 |