Előszó
„Ezután kisgyermekeket is vittek, hogy megérintse őket. Amikor a tanítványok ezt meglátták, rájuk szóltak, Jézus azonban magához hívta őket, és így szólt: »Engedj étek hozzám jönni a...
Tovább
Előszó
„Ezután kisgyermekeket is vittek, hogy megérintse őket. Amikor a tanítványok ezt meglátták, rájuk szóltak, Jézus azonban magához hívta őket, és így szólt: »Engedj étek hozzám jönni a kisgyermekeket, és ne akadályozzátok őket, mert ilyeneké az Isten országa. Bizony, mondom néktek: aki nem úgy fogadja az Isten országát, mint egy kisgyermek, semmiképpen nem megy be abba.«" (Lk 18,15-17)
A Hittan 2 tanári kézikönyv szerkesztésekor idő és energia hiányában elsősorban a munkáltatás részei hiányosak maradtak. Remélve azt, hogy a könyvnek valamikor egy átdolgozott kiadása is megjelenhet, tovább kezdtem dolgozni a kiegészítésre szoruló részeken. 2000 tavaszán a Soros Alapítvány Gyermekközpontú pedagógiák elterjesztése a közoktatásban címmel pályázatot hirdetett, amelyen a Játék a hittanórán című programmal indultam, és nyertem támogatást. Ekkor elsődleges célom még a Hittan 2 tanári kézikönyv didaktikai és dramatizált játékainak kiegészítése volt. Célom eléréséhez igyekeztem összegyűjteni és feldolgozni a játékkal kapcsolatos pedagógiai és pszichológiai irodalmat, valamint az éppen megvásárolható és piacon lévő bibliaismereti játékokkal kiegészíteni a Hittan 2 tanári kézikönyv anyagát, illetve bővíteni alkalmazási lehetőségeiket a többi évfolyamon, tekintettel a kerettantervre. Hittanórákon, szakkörökön kerestem és keresem a lehetőséget a megismert játékok alkalmazására, miként lehet azokat a tantervi körülményekhez, osztályokhoz, csoporthoz igazítani. A játékok világa hatalmas birodalom. Szükségét éreztem annak, hogy ebben a világban eligazodjam, és rendszerbe gyűjtsem a meglévő (didaktikai) játékainkat. A játékok csoportosítása során végtelenül gazdag kincsestár nyílik meg előttünk, s mindenki találhat benne céljának megfelelő játékot, ötletet, amelyet a legjobban tud kamatoztatni. A játéklehetőségek csoportosítása ugyanakkor arra is rámutat, mely területeken vannak még hiányosságok, felfedezésre váró területek, vagy éppen melyik játékfajtából van túlkínálat. Miközben igyekeztem a játék majd' minden tartományát bejárni, rájöttem, minél messzebb haladok, annál kevesebbet tudok. Ez a könyv nemcsak az elmúlt 5-7 év elméleti és gyakorlati munkájának összefoglalása. Az elmúlt évek, lassan évtizedek tapasztalatainak egy része beépült a tanári kézikönyvembe, amelyek tematikai vagy életkori sajátosságok miatt abból kimaradtak, és a játékok témaköréhez tartoznak, itt most megtalálhatók. Tapasztalataimat azzal a szándékkal szeretném továbbadni, hogy talán mások is gazdagodhatnak abból és azáltal, amit én a témával foglalkozva megtanultam. Bízom abban, hogy olyan ismereteket, ötleteket sikerül közvetítenem ebben a könyvben, amelyet mindenki hasznosíthat a mindennapi szolgálatban.
Vissza