Fülszöveg
JASCHIK ÁLMOS (1885-1950) iparművész és pedagógus alakja az évtizedek során méltatlanul háttérbe szorult, holott mind személyes oeuvre-je, mind pedig stílus- és szemléletformáló tanári munkássága meghatározó jelentőségű. Munkásságának, valamint alkalmazott művészetekre specializált magániskolája történetének ismertetésével a hazai könyvkiadás régi adósságát törleszthetjük. A Jaschik-iskola a 20. század művészetének számos kiemelkedő alkotóját indította el a pályán, így például Hajnal Gabriella textilművészt, Kovács Margit keramikust, Uray Erika grafikust vagy Pierre Székely szobrászművészt.
Az európai iparművészeten földrajzi és műfaji szempontból is messze túlmutató lexikai anyag átadása mellett, Jaschik az alkalmazott művészet szakmai és etikai alapjait tanította meg hallgatóinak. A mester emberi szempontból is felelősen kísérte tanítványai sorsát: a szegényeknek tandíjmentességet biztosított, a holocaust idején pedig zsidókat menekített. Ezt, volt tanítványai felterjesztésére,...
Tovább
Fülszöveg
JASCHIK ÁLMOS (1885-1950) iparművész és pedagógus alakja az évtizedek során méltatlanul háttérbe szorult, holott mind személyes oeuvre-je, mind pedig stílus- és szemléletformáló tanári munkássága meghatározó jelentőségű. Munkásságának, valamint alkalmazott művészetekre specializált magániskolája történetének ismertetésével a hazai könyvkiadás régi adósságát törleszthetjük. A Jaschik-iskola a 20. század művészetének számos kiemelkedő alkotóját indította el a pályán, így például Hajnal Gabriella textilművészt, Kovács Margit keramikust, Uray Erika grafikust vagy Pierre Székely szobrászművészt.
Az európai iparművészeten földrajzi és műfaji szempontból is messze túlmutató lexikai anyag átadása mellett, Jaschik az alkalmazott művészet szakmai és etikai alapjait tanította meg hallgatóinak. A mester emberi szempontból is felelősen kísérte tanítványai sorsát: a szegényeknek tandíjmentességet biztosított, a holocaust idején pedig zsidókat menekített. Ezt, volt tanítványai felterjesztésére, az izraeli állam posztumusz kitüntetéssel köszönte meg leszármazottainak. Kötetünk Jaschik Álmos sokszínű életművét, grafikusi, könyvtervezői, díszlet- és jelmeztervezői, valamint animációs filmes munkásságát ismerteti meg első ízben a magyar nagyközönséggel.
Jaschik iskolateremtő pedagógiai tevékenységét a tantervek és más dokumentumok mellett számos saját írása képviseli. Cikkei a huszadik század első évtizedeiben láttak napvilágot, legnagyobbrészt a Rajzoktatás, a. Magyar Iparművészet és a Népművelés hasábjain. Céljuk - akárcsak Jaschik pedagógiai rendszerének - az igényesség fejlesztése, az ízlés alakítása a tárgykultúra és a szélesebb értelemben vett vizuális kultúra területén. Jaschik az általános ízlésnevelés egyik fő útjának az iparostanulók oktatását tekintette.
Tantervei, oktatáshoz használt kéziratos jegyzetei tanúsága szerint pedagógiai rendszere páratlanul sokszínű és komplex volt; a fák növekedésének törvényszerűségeivel, a mozdulatok és az ornamentika belső összefüggéseivel, vagy az Európán kívüli kultúrák vizuális hagyományaival is megismertette diákjait. Az anyagszerűségről, az alkalmazott művészetek és a piac kapcsolatáról, vagy a giccsről írott, jóval szélesebb körű közönségnek szánt cikkei ugyancsak pedagógiai missziót hordoznak. Jaschik válogatott cikkeinek újraközlése hézagpótló jelentőségű. A tárgy- és környezetkultúra helyzetét elemző, színes és élvezetes stílusban megfogalmazott gondolatok több, mint fél évszázad után sem veszítettek aktualitásukból.
Könyvünkben Jaschik munkásságának különböző területeit egy-egy, az adott téma legnevesebb hazai szakértői által írott rövid tanulmány foglalja össze. A gazdagon illusztrált kiadvány számos köz- és magángyűjtemény válogatott anyagával, részben kiadatlan és elveszettnek hitt alkotások reprodukcióival ad képet erről a sokszínű, változatos és gazdag életműről.
Vissza