1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Járműszerkezet és típusismeret elővárosi vasút járművezetői részére

Villamos meghajtású járművek

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Közlekedési Dokumentációs Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Műanyag kötés
Oldalszám: 567 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér, színes illusztrációkkal, fotókkal. Kihajtható mellékletekkel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A városi közlekedés járművei hossza fejlődés során alakultak ki a mult század közepe óta. Az omnibuszt, mint városi tömegközlekedési eszközt 1850 körül kezdték alkalmazni, és belőle fejlődött ki az... Tovább

Előszó

A városi közlekedés járművei hossza fejlődés során alakultak ki a mult század közepe óta. Az omnibuszt, mint városi tömegközlekedési eszközt 1850 körül kezdték alkalmazni, és belőle fejlődött ki az autóbusz, majd a trolibusz. A városi villamos vas utak őse pedig a lóvasút volt. A távolsági vasúti közlekedés megelőzte a városi vasúti közlekedést. 1860 után a városokban gyors ütemben létesítették a lóvasúti vonalakat, mert felismerték, hogy a sínenjáró kocsik fajlagos vonóerő szükséglete - a kerék és a sin közötti kisebb gördülő ellenállás révén - kisebb, mint a közúton haladó omnibuszé, igy a korlátozott vonóerő jobban hasznosítható. A közlekedési igények növekedése miatt azonban nagyobb sebességű közlekedés vált szükségessé és mivel egyre nagyobb tömegeket kellett szállítani a gépi vontatás került előtérbe. Kezdetben a városi és városkörnyéki közlekedésben is alkalmaztak gőzmozdonyos vontatást, de a városi vasutaknál a végleges megoldást a villamos üzem megvalósítása tette lehetővé. A nagyvárosok fejlődése szükségessé tette a városkörnyék, a külső kerületek közlekedési kapcsolatának javítását, így számos világváros létesített helyiérdekű vasutakat. A helyiérdekű, vagy más szóval elővárosi vasutak műszaki megoldása számottevően eltér egymástól, közös jellemzőjük azonban a nagy teljesítőképesség, a vonatképzés lehetősége. A Budapesti Helyiérdekű Vasutak-nál kezdetben gőz, illetve villamos mozdony vontatást alkalmaztak, majd kialakították a távvezérléses villamos motorkocsis üzemet. Az 1910-12-ben épített kéttengelyes villamos motorkocsik egy része átépített formájában még ma is üzemel. 1943-51- ig beszerzett négytengelyes LVII típusú távvezérléses villamos motorkocsikat az utasáramlás szempontjából kedvezőtlen kialakítás miatt személyforgalomból kivonták. Az 1952-53-ban üzembeállított MVIII tip. négytengelyes villamos motorkocsikat jelenleg a PXV típusú négytengelyes pótkocsikkal együtt személyszállító üzemben használják. 1962-64-lg a BHÉV 27 db háromrészes korszerű villamos motorvonatot építtetett, amelyekhez a villamosberendezést az NDK-ból szerezték be. Vissza

Tartalom

Előszó......................................................16
1. Járművek általános ismertetése és műszaki jellemzői .............19
1.1. MII típusú kéttengelyes villamos motorkocsi................19
1.2. MVTII típusú négytengelyes villamos motorkocsi.........21
1.3. PXV típusú négytengelyes pótkocsi.................................22
1.4. LIII típusú kéttengelyes villamos mozdony................24
1.5. LVI típusú négytengelyes villamos mozdony .................25
1.6. LVII típusú villamos motorkocsi .........................27
1.7. MIX+PXXV+MIX tip. villamos motorvonat .................................28
1.8. MIXA.+PXXVA-JÍÁIXA. típusú villamos motorvonat........................31
1.9. MX+PXXVTII+ílX típusú villamos motorvonat ............................31
1.10. MXA+PXXVTIIA+MXA típusú villamos motorvonat......................34
2. Járművek gépészeti berendezései .........................................37
2.1. Alváz és kocsiszekrény.....................................................37
2.1.1 Alváz .............................................................38
2.1.2 Kocsiszekrény........................................................................39
2.1.5 Kocsiszekrény belső berendezései ..............................4o
2.1.51 Vezetőállás ..............................................................4o
2.1.52 Ajtók..........................................................................41
2.1.55 Ablakok.................................................42
2.1.54 Padló ..........................................................................42
2.1.55 Átjáró ajtók............................................................42
2.1.56 Ülések ........................................................................42
2.1.57 Feliratok..................................................................42
2.2. Futómű................................................................................................44
2.2.1 Kerékpár .................................................................................44
2.2.11 Tengely...................................................47
2.2.12 Csapágyazás................................................................47
2.2.2 Tengelyvezetés ......................................................................49
2.2.5 Pályakotrók, életmentők....................................................5o
2.5. Hordmű................................................................................................5o
2.5.1 Rugózás ....................................................................................5o
2.5.11 Laprugó ......................................................................5o
2.5.12 Csavarrugó.................................................51
2.5.13 Gumirugók................................................................52
2.3.2 Felfüggesztő szerkezetek.............52
2.4. Kapcsoló, vonó- és ütközőkészülékek...................53
2.4.1 Ütközőkészülékek................................................................53
2.4.2 Lengő vonó- és ütközőkészülék ..................53
2.4.3 Merev középütköző ...............................53
2.4.4 Sarokütköző...................................................54
2.4.5 Vonókészülék ..................................................................54
2.4.6 önműködő kapcsolókészülékek ...............................57
2.4.61 Csatolószerkezetek.......................57
2.4.62 Csatlás és oldás ..................................................60
2.4.65 Sűrített levegős csatlás .................60
2.4.64 Villamos csatlás .............................60
2.4.65 Középreállító és alátámasztó szerkezet....61
2.4.7 Rögzített kapcsolókészülék......................61
2.4.8 Közdarabok alkalmazása ..........................62
2.5. Forgóvázak........................................... 62
2.5.1 Forgóváz felépítése .............................63
2.5.2 Forgóváz szerkezeti megoldása...................64
2.5.3 Forgóváz keret ..................................64
2.5.4 Forgóváz feltámasztás........................... 64
2.5.5 Forgóváz rugózása...............................66
2.5.6 Lengéscsillapító...............................67
2.5.7 Motor felfüggesztés és hajtás ................... 67
2.5.8 Forgóváz fékberendezései........................68
2.5.9 LVII tip. villamos motorkocsi forgóváz elrendezése
2.5.10 MVIII tip. villamos motorkocsi forgóváz elrendezése ...................... 72
2.5.11 PXV. típusú forgóváz elrendezése ............... 74
2.5.12 MXA típusú motorkocsi hajtott forgóváza ........ 75
2.6. Erőátvitel ........................................... 76
2.6.1 Marokcsapágyas hajtás ...........................76
2.7. Sűrítettlevegős berendezések .........................78
2.7.1 Levegőhálózat ...................................79
2.7.2 Légsűrítő....................................... 81
2.7.3 Hűtő cső.........................................83
2.7.4 Légtartály......................................83
2.7.5 Biztonsági szelep...............................85
2.7.6 Visszacsapó szelep............................86
2.7.7 Cseppgyűjtő .....................................87
2.7.8 Nyomáscsökkentő szelep ............................88
2.7.9 Nyomás szabályzó.................................89
2.7.10 Nyomáskapcsolók................................90
2.7.11 Fékhenger................... 9o
2.7.12 Vezetői fékezőszelep............................. 93
2.7.13 Kormányszelep.........................94
2.7.14 Raksúly váltó..................................... 94
2.7.15 Gz-Pz és G-P /T-SZ/ váltó........................ 95
2.7.16 Villamos működtetésű szelepek /Ep szelep/........ 96
2.7.17 Vészfékszelepek.........................................98
2.7.18 Oldószelep vagy oldócsap......................... 98
2.7.19 Nyomásmérő műszerek /feszmérők/.................. 99
2.7.20 Ablaktörlő.......................100
2.7.21 Jelzősíp........................................101
2.7.22 Ajtómozgató léghenger...........................................101
2.7.23 Homokoló berendezések........................... 103
2.7.24 Péktömlők és szerelvényei....................... 103
2.7.25 Kapcsolófejek.......................................................1o4
2.7.26 Ackermann elzáróváltók.......................... 1o4
3. Fékberendezés................lo8
3.1. Fékezési alapismeretek......... lo8
3.1.1 Energia átalakulások............................ lo8
3.1.2 Fékezés mechanikai elemei............. lo9
3.1.21 Tuskós fék............................... lo9
3.1.22 Dobfék................................... 111
3.1.23 Tárcsafék................................ 111
3.1.3 Kézifék és fékáttétel......................................112
3.1.4 Fékrudazatok.................................... 113
3.1.5 Fékező erő...................................... 114
3*1.6 Féktuskó erő nagysága........................... 114
3.1.7 Féktuskó erő százalék, üres és terhelt járműnél. 115
3.1.8 Féksúly......................................... 115
3.1.9 Féksúly százalék fogalma........................ 116
3.1.10 Fékút........................................... 116
3.1.11 Fékszázalék..................................... 116
3.1.12 Fékhenger feltöltési idő........................ 117
3.2. Mechanikai fékek....................................... 117
3.21 Kézifék........................................... 117
3.22 Rugóerőtároló fék.................................119
3.3. Sűritett levegővel működő fékek............ 121
3.3.1 Közvetlen működésű légfékek............ 122
3.3.2 Közvetett működésű légfékek........... 123
3.3.21 Lambertsen légfék......................... 124
3.3.22 KNORR KE légfék........................... 129
3.3.3 MX típusú motorvonat légfékrendszere............. 13o
3.3.4 MIXA, MXA típusú motorvonat légfékrendszere......... 13o
3-3-5 Kombinált fékek....,................................ 13o
3.3.51 KNORR IV típusú légfék....................... 13o
3.3.52 KNORR III típusú légfék......................132
3.3.6 MÁV tehervonati légfék................................................133
3.3.7 Elővárosi vasútnál használatos légfékrendszerek..... 134
3.4. Sűrített levegővel működtetett fékek készülékei........... 135
3.4.1 KNORR KE típusú kormány szelepek.............................135
3.4.2 KNORR KET típusú kormányszelep működése.....................136
3.4.21 Töltési folyamat..........................................136
3.4.22 Fékezési folyamat...........................................138
3-4.23 Oldási folyamat.............................. 139
3.4.24 A fékberendezés kikapcsolása.......................141
3.4.25 Teljes fékezés............................... 145
3.4.26 Teljes oldás................................. 147
3.4.3 Egyszerű működésű kormányszelepek................... 148
3.4.4 KNORR három állású fékezőszelep......... 15o
3.4.5 KNORR hat állású fékezőszelep..................................151
3.4.6 ST 128 típusú fékezőszelep.......................... 155
3.4.7 ST 128 típusú mozdonyvezetői fékezőszelep működése.. 157
3.4.71 Az ST 128 mozdonyvezetői fékezőszelep állás.. 158
3.4.72 II. állás villamos oldószelep................ 159
3.4.73 III. állás villamos fékezés.................. 160
3.4.74 IV. állás középállás...................................160
3.4.75 V. állás záróállás........................... 160
3.4.76 VI. állás üzemi légfék....................... 161
3.4.77 VII. állás gyors légfék...................... 161
3.4.8 D2 típusú vezetői fékezőszelep...................... 161
3.4.9 Nyomáskiegyenlítő és nyomásszabályzó berendezés..... 165
3.4.91 Gyorstöltő szerv...........................................168
3. 4.92 Nyomásigazító.............................................17o
3.4.93 I. Töltő-oldó állás.......................... 173
3.4.94 II. Menetállás............................... 175
3.4.95 Menetállás...............................277
3.4.96 III. Középállás.............................. 179
3.4.97 IV. Üzemi fékállás........................... 179
3.4.98 V. Gyorsfékállás.............................183
3.4.99 Nyomásigazító működtetése.................... 186
3.5. Villamos vezérlésű légfék /Ep gyorsfék/...........................187
3.6. Mágneses fékek.188
3.7. Villamos fékezés........................................189
3.71 Működési elv.........................................189
3.72 Keresztmezős villamos fékkapcsolás.................. 19o
3.73 Körkapcsolás............................... 194
3.8. Éberségi berendezések /SIFA/........195
3.81 Éberségi berendezések működési elve................. 195
3.82 SIFA 70 típusú berendezés kialakítása, készülékei... 195
4. Jármüvek villamosberendezése.199
4.1. Járművek indítása és sebességszabályozása................ 199
4.11 Mezőgyengítés.. .. ...................... ............2o1
4.12 Soros-párhuzamos kapcsolás...... 2o1
4.13 Hídkapcsolású soros-párhuzamos átmenet.......................2o3
4.14 Rövidrezáró soros-párhuzamos átmenet................ 2o4
4.2. Villamos motorok forgásirány-váltása..................... 2o5
4.3« Villamosfék áramköre........... 2o6
4.4. Közvetlen kapcsolású menetkapcsoló....................................2o8
4.5. Távvezérlés.....................................................................214
4.6. Inditó- és fékező autómatikák........... 215
4.61 Az MIX-MXA tipusu motorvonatok vezérlési elve....... 215
4.7. Villamos készülékek a főáramkörben.........................................218
4.7.1 Áramszedő................. 218
4.7.2 Túlfeszültség levezetők............................ 22o
4.7.3 Olvadó biztosító................................... 221
4.7.4 Szakaszoló......................................... 223
4.7.5 Túláramvédő kapcsoló.................. 223
4.7.6 Vészkapcsoló.......................... 227
4.7.7 Túláramérzékelő relé......................227
4.7.8 Inditó- és fékező ellenállások..................... 229
4.7.9 Vontatómotorok. .................................... 23o
4.7.10 Irányváltó kapcsolók......................... 234
4.7.11 Menet-fék kapcsolók................................ 237
4.7.12 Egységkapcsolók /zárkapcsolók/..................... 237
4.7.13 Induktív sönt.......................................... ... 24o
4.7.14 Negatív visszavezetés /minusz kefe/.... 24o
4.8. Villamos vezérlőberendezések...................... 24o
4.8.1 Távvezérlés alapelve.........................................................24o
4.8.2 Vezérkapcsolók..................................... 242
4.8.3 Kapcsoló művek...............................244
4.8.4 Léptető relék...................................... 245
4.8.5 Nullfeszültség relék............................... 245
4.9. Segédüzemi berendezések.................. 245
4.9.1 Akkumulátor és töltőberendezés..............245
4.9.11 Motorgenerátor.............. 246
4.9.12 Töltésszabályzó.............................246
4.9.13 Akkumulátor................................. 249
4.9.2 Légsűrítő meghajtó motor és kapcsolása................ 249
4.9.3 Villamos fűtés és kapcsolása........... ............... 251
4.9.4 Villamos világítás.252
4.9.5 Ajtóműködtetés..............................253
4.9.6 Menetregisztráló...................................... 253
4.9.7 Utastájékoztató berendezés...................... ...... 255
5. Közvetlen kapcsolású menetkapcsolóval ellátott LIII típusú
villamos mozdony....................................... 256
5.1. LIII típusú mozdony jellegrajza és fontosabb berendezéseinek elhelyezése.................................... 257
5.2. LIII típusú mozdony főáramkörének kapcsolási vázlata.... 26o
5* 3. Pékberendezés........................................... 262
5.3.1 Kerekes kézifék.......................................262
5.3*2 Légfék berendezések............................................263
5.3.3 Villamos ellenállásfék................................ 263
5.4. Légsűrítő motorok áramköre............................ 263
5.5. Világítás, fűtés........................................ 265
5.6. Hibaelhárítás............................................ 265
6. Távvezérlésű kéttengelyű BjjJÍ villamos motorkocsi............. 268
6.1. MII típusú motorkocsi jellegrajza és fontosabb villamosberendezéseinek elhelyezése............................. 268
6.2. MII típusú motorkocsi kapcsolási vázlata................ 27o
6.3. Távvezérlés elvi vázlata................................ 27o
6.31 Főrelé............................................. 277
6.32 Nullfeszültség relé................................ 278
6.33 Nyomógomb szekrény................................. 278
6.34 Egységkapcsolók /Ep/............................... 279
6.35 Biztosítók......................................... 281
6.4. CV 130 tip. csatlósfej érintkezőinek felhasználása...... 282
6.5. Akkumulátor és töltése.................................. 283
6.6. Légsűrítő meghajtómotor áramköre........................ 283
6.7. Világítás............................................... 284
6.8. Fűtés................................................... 29o
6.9. Fékberendezés........... 291
6.91 Légfék............................................. 291
6.92 Villamos ellenállásfék............................. 291
6.93 Kézifék............................................293
6.10. Jármű üzembehelyezése 293
6.11. Hibaelhárítás...........................................294
7. Távvezérlésű négy tengelyű MVIII típusú villamos motorkocsi... 296
7.1. MVIII típusú motorkocsi jellegrajza és fontosabb villamosberendezéseinek elhelyezése.296
7.2. MVIII típusú motorkocsi fékberendezése.................. 299
7.3. MVIII típusú motorkocsi vezetőállásainak elrendezése.... 3oo
7.4. MVIII típusú motorkocsi főáramkörének kapcsolása........ 3o2
7.5. MVTII típusú motorkocsi menetvezérlése.................. 3o7
7.6. MVIII típusú motorkocsi segédlégsűrítő és áramszedő
vezérlése............................................... 311
7.7. MVIII típusú motorkocsi légsűrítőinek vezérlése......... 313
7.8. MVIII típusú motorkocsi akkumulátor töltése............. 313
7.9. MVIII típusú motorkocsi világítása...................... 314
7.10.MVIII típusú motorkocsi fűtése.......................... 317
7.11.MVIII típusú motorkocsik ajtómozgató berendezése........ 318
7.12.MVIII típusú motorkocsik hangosító berendezése.......... 318
7.13.MVIII típusú motorkocsik üzembehelyezése................ 318
7.14.MVIII típusú motorkocsik hibaelhárítása................. 32o
8. Távvezérlésű négytengelyű villamos mozdonyok................. 321
8.1. LVI típusú mozdony jellegrajza és fontosabb villamos
berendezéseinek elhelyezése............................. 321
8.2. LVI típusú mozdony villamos berendezése................. 321
8.3. LVII típusú motorkocsi jellegrajza és fontosabb villamos berendezéseinek elhelyezése................. 326
8.4. LVII típusú motorkocsi villamos berendezése............. 329
9. PXV típusú négytengelyű pótkocsik............................ 336
10. MIX+PXXV-tMIX típusú villamos motorvonat..............................340
10.1. MIX típusú motorvonat jellegrajza és fontosabb villamos
berendezéseinek elhelyezése.......... 34o
10.2. MIX típusú motorkocsi vezetőállás kialakítása........... 340
10.3. MIX típusú motorvonatok szerelvényképzési lehetőségei... 349
10.4. MIX típusú motorvonatok járműszerkezeti kialakítása..... 349
10.5. MIX típusú motorkocsi főáramkörének kapcsolási vázlata,
fontosabb főáramkörű villamos berendezések.............. 35o
10.51 Áramszedő....... 35o
10.52 Túlfeszültség levezető........................................351
10.53 Szakaszoló kapcsoló...................................................351
10.54 Elektromágneses egységkapcsoló..........................351
lo. 55 Irányváltó. ...................................................351
10.56 Menetfékkapcsoló.................................352
10.57 Tetőellenállás................................... 352
10.58 Hajtómotor....................................... 352
10.59 Léptetőrelé......................................352
I0.6. Kezelő és ellenőrző berendezések..........................................353
10.61 Áramszedő kiválasztás..................... 354
10.62 Vezérkapcsoló................................................354
10.63 Gyorsulás kiválasztó............................. 354
lo.64 Kilincses villamosfék vezérkapcsoló............ 355
lo.65 Kocsilekapcsoló /selejtező/.355
lo.66 Vezérkapcsolómű.......356
10.67 Főáramkörű kapcsolókészülékek................... 357
10.68 Mérőműszerek.357
10.7. Vezérlés.....357
10.8. Főáramkör kapcsolása...................... 358
lo.9# Üzembehelyezés.....360
10.91 Első üzembehelyezés................... 360
10.92 A segédlégsűrítő bekapcsolása.............................360
10.93 Az áramszedő vezérlése................360
10.94 A főkapcsoló bekapcsolása................36l
10.95 A motordinamó bekapcsolása...................... 362
10.96 A légsűrítő bekapcsolása........................ 362
10.97 Napi üzembehelyezés............................. 363
10.10.Üzemi menet............................................ 364
10.101 Ajtózárás........... 365
10.102 Tolatás......................................................365
10.103 Önműködő indítás.........................................................365
10.104 Kézi vezérlés.................... 366
10.105 Menetvezérlés kikapcsolása...................... 366
10.106 A gyorsulásfokozat kiválasztása................. 367
10.11. Villamos ellenállásfék............. 367
10.111 Lejtőfék........................................ 367
10.112 Lassítófék...............................................368
10.113 Fékezés veszély esetében........................ 368
10.114 A villamosfék kikapcsolása.................................369
10.115 PXXV típusú pótkocsik villamos fékezése......... 369
lo.12.Sűrítettlevegős fékrendszer.................369
10.121 Lambertsen fék és villamosfék összefüggései....37o
10.122 A villamos működtetésű gyorsfék............. 371
10.123 SIFA éberségi berendezés...............371
lo. 13. Fűtés........................................... 371
10.131 Vezetőállás fűtése........... ................... 371
10.132 Utastér fűtése.................................. 372
lo. 14.Világítás.............................................. 372
10.141 Utastér világítása........... 372
10.142 Fényszóró és jelzőlámpák 372
10.143 Menetiránytábla világítás-...373
10.144 Vezetőállás világítás....373
371
lo. 15.Homokszóró berendezés...... 371
lo. 16.Vezetőállás változtatás............................373
lo.17 A motorvonat elhagyása. ............................. 374
lo.18 Üzemzavarok elhárítása....... 374
lo,181 Áramszedő...........374
lo.182 Főkapcsoló.................375
lo.183 Motordinamó.............................. 376
lo.184 Légsűrítő.................................. 377
lo.185 Felsővezeték feszültség kimaradás...................... 377
lo.186 Magatartás tűz esetén....................... 377
lo.187 Intézkedések az elvontatáshoz....................... 378
I0.I88 MIX szerelvény elvontatása MX tip.szerelvénnyel 378
lo.189 MX tip*szerelvény elvontatása MIX tip. szerelvénnyel...........................378
lo.19 Vezérlő áramkörök............................. 379
lo.19.l Áramszedő és főkapcsoló vezérlése................... 379
lo.19.2 Segédüzemi berendezések és azok vezérlése........ 382
lo.l9.3 Segédlégsűrítő és vezérlése.................. 383
lo.19.4 Légsűrítő és vezérlése........... 383
lo.l9.5 Motordinamó és vezérlése................. 385
1o.19.6 Levegős homokszóró berendezés....................... 386
lo.19.7 Sebességellenőrző mérőműszer..................... 386
lo.19.8 Világítás és vezérlése..................... 386
lo.19.9 Fűtés és vezérlése........................... 387
10.19.91 Vezetőállás fűtés.................. 391
10.19.92 Utastérfűtés.......................391
lo.19.93 A fűtéskapcsolók vezérlőáramának útja....... 391
lo.l9.lo Ajtózáró és ellenőrző berendezés..................393
lo.19.11 Villamosvezérlésű légfékberendezés............. 394
lo.l9.12 A jármű menetvezérlése........... 395
lo.l9.13 Egységkapcsolók vezérlése.... 396
lo.l9.14 Léptetőrelé vezérlése.................... 398
lo.19.15 Kapcsolómű vezérlés menetre............. 4ol
1o.19.16 Villamos ellenállásfékezés és vezérlése........... 4o5
11. MIXA+PXXVA+MIXA típusú villamos motorvonat........................41o
11.1. Eltérések az MIX+PXXV+MIX villamos motorvonathoz képest. 41o
11.2. MIXA típusú motorkocsi vezetőállás kialakítása.......... 411
11.3. MXA típusú motorvonat sűrített levegős léghálózatának
vázlata, fontosabb készülékei......................411
11.4. KNORR KE fék és villamos ellenállásfék összefüggései.... 415
11.5* Rugóerőtárolós fék működése...................... 415
12. MX+PXXVIII-tMX tipust villamos motorvonat........................................416
12.1. MX típusú motorvonat jellegrajza és fontosabb villamosberendezéseinek elhelyezése......... 416
12*2. MX típusú motorkocsi vezetőállás kialakítása........... 419
12.3. MX típusú motorvonatok szerelvényképzési lehetőségei... 422
12.4. MX típusú motorvonatok járműszerkezeti kialakítása... .. 422
12.5. MXA típusú motorvonat főáramkörének kapcsolási vázlata,
fontosabb villamos berendezések........................ 422
12.6. Kezelő és ellenőrző berendezések....................... 426
12.61 Áramszedő kiválasztás........................... 427
12.62 Vezérkapcsoló................................... 427
12.63 Gyorsulás kiválasztó............................ 427
12.64 Kilincses villamosfék vezérkapcsoló............. 427
12.65 Kocsilekapcsoló................................. 428
12.66 Kapcsolók.................................................428
12.67 Mérőműszerek...............................................428
12.68 Jelzőlámpák..................................... 429
12.69 SIFA éberségi berendezés..............................429
12.7. Vezérlés............................................... 429
12*8. Üzembehelyezés.......................................................43o
12.81 Első üzembehelyezés..................... 43o
12.82 A segédlégsűrítő bekapcsolása................... 43o
12.83 Az áramszedő vezérlése........... 43o
12.84 A főkapcsoló bekapcsolása..................................43o
12.85 A motordinamó bekapcsolása...................... 431
12.86 A légsűrítő bekapcsolása............... 431
12.87 Napi üzembehelyezés................... 432
12.9« Üzemi menet............................................ 432
12.91 Ajtózárás.......................................432
12.92 Tolatás......................................... 433
12.93 Önműködő indítás................................433
12.94 Kézi vezérlés................................... 434
12.95 Menetvezérlés kikapcsolása...................... 434
12.96 Gyorsulásfokozat kiválasztása................... 435
12.10. Villamos és ellenállásfék......................................435
12.101 Lejtőfék........................................435
12.102 A lassító fék................................... 435
12.103 Vészfék......................................... 436
12.104 A villamosfék kikapcsolása..................436
12.105 PXXVIII tip. pótkocsik villamos fékezése........437
12.11. Sűrített levegős fékrendszer........................... 437
12.111 Sűrített levegős léghálózat vázlata............. 437
12.112 KE fék és villamosfék összefüggései.........44o
12.113 Villamos gyorsfékezés.44o
12.114 Rugóerőtároló fék oldásának lehetősége.......... 441
12.12. Fűtés................................................ 441
12.13. Világítás........................................442
12.131 ütőstér világítása............................ 442
12.132 Fényszóró és jelzőlámpák...................... 442
12.133 Menetiránytábla világítása.......442
12.134 Vezetőállás világítása................ 442
12.14. Homokszóró berendezés............................. 443
12.15. Vezetőállás változtatás..............................443
12.16. Motorvonat elhagyása............................. 444
12.17. Üzemzavarok elhárítása....................... 444
12.17.1 Áramszedő hibás testzárlatos..................444
12.17.2 Az áramszedő nyomóvezetéke tömítetlen........445
12.17.3 A főkapcsoló nem kapcsol be................445
12.17.4 A főkapcsoló bekapcsolásakor a túláramrelék
mindig kiesnek.........................445
12.17.5 A motordinamó nem tölt........................446
12.17.6 A légsűrítő nem indul....................446
12.17.7 A felsővezeték-feszültség kimaradása........ 447
12.17.8 Magatartás tüz esetén............................ 447
12.17.9 Intézkedések az elvontatáshoz.................447
12.17.10 MIX szerelvény elvontatása MIXA, MX, MXA
szerelvénnyel............... 448
12.17.11 MIXA, MX, MXA szerelvény elvontatása MIX
szerelvénnyel...................................449
12.18. Vezérlőáramkörök..................................... 449
12.18.1 Áramszedő és főkapcsoló vezérlés...............449
12.18.2 Irányváltó és menet-fék kapcsoló vezérlése.................452
12.18.3 Menetkapcsolómű vezérlése.....................454
12.18.4 Fékkapcsolómű vezérlése....................457
12.18.5 Menet léptetőrelé vezérlése....................459
12.18.6 A fék léptetőrelé vezérlése...............................461
12.18.7 A csoportosító egységkapcsolók vezérlése menetre. 463
12.18.8 A csoportosító egységkapcsolók vezérlése fékre.........463
12.18.9 A mezőgyengítő egységkapcsolók vezérlése........463
12.18.10 A kombinációs egységkapcsolók vezérlése.......... 465
12.18.11 A villamos vezérlésű sűrítettlevegős fék......... 465
12.18.12 Rugóerőtároló fék vezérlése...................... 467
12.18.13 Motordinamó és légsűrítő meghajtómotor vezérlése. 467
12.18.14 Világítás és töltésszabályozás.........................469
12.18.15 Ajtóműködtetés. . . . .....................................471
13. MXA+PXXVI11A+MXA típusú villamos motorvonat................ 473
13.1. MXA típusú motorvonat jellegrajza és fontosabb
villamosberendezéseinek elhelyezése....... ..........473
13.2. MXA típusú motorkocsi vezetőállás kialakítása.................473
13.3. MXA típusú motorvonatok szerelvényképzési lehetősé.........................483
13.4. MXA típusú motorvonat főáramkörének kapcsolási
vázlata, fontosabb villamosberendezések............483
13.5* Kezelő és ellenőrző berendezések................... 486
13.51 Áramszedő kiválasztás....................... 486
13.52 Vezérkapcsoló............................... 486
13.53 Gyorsulás kiválasztó........................ 487
13.54 Kilincses villamosfék vezérkapcsoló......... 487
13.55 Kocsilekapcsoló /selejtező/.................487
13.56 Vezérkapcsolómű........ 488
13.57 Főáramkörű kapcsolókészülékek............... 488
13.58 Mérőműszerek................................ 488
13.59 Jelzőlámpák................................. 489
13.6. Vezérlés........................................... 489
13.7. Üzembehelyezés..................................... 489
13.71 Első üzembehelyezés......................... 489
13.72 A segédlégsüritő bekapcsolása............... 49o
13.73 Az áramszedő vezérlése...................... 49o
13.74 A főkapcsoló bekapcsolása......................49o
13.75 A motordinamó bekapcsolása.................. 49o
13.76 A légsűrítő bekapcsolása.................... 491
13.77 Napi üzembehelyezés......................... 491
13-8. Üzemi menet........................................ 492
13.81 Ajtózárás..........................................492
13.82 Tolatás....................................................................493
13.83 Önműködő indítás............................................493
13.84 Kézi vezérlés.....................................493
13.85 A menetvezérlés kikapcsolása................ 494
13.86 A gyorsulásfokozat kiválasztása............. 494
13.9. Villamos és ellenállásfék.......................... 495
13.91 Lejtőfék.................................... 495
13.92 A lassítófék................................ 495
13.93 Fékezés veszély esetén...................... 496
13.94 A villamosfék kikapcsolása.................. 496
13.95 PXXVIIIA tip. pótkocsik villamos fékezése... 496
13.10. Süritett levegős fék......................................497
13.101 KE rendszerű légfék és villamosfék összefüggései. .................... 511
13.102 Villamosvezérlésű kiegészítő fék............ 512
13.11. Fűtés....................................... 512
13.12. Világítás.......................................... 514
13.121 Utastér világítás...... 514
13.122 Fényszóró és jelzőlámpák..................514
13.13. Vezetőállás változtatás........................... 515
13.14. A motorvonat elhagyása............................. 515
13.15. Üzemzavarok elhárítása...........................515
13.151 Szerelvény nem indul.....................515
13.152 Főkapcsoló.................................. 517
13.153 A motordinamó nem tölt...................... 518
13.154 A légsűrítő nem indul....................... 518
13.155 A felsővezeték feszültség kimarad........... 518
13.156 Magatartás tűz esetén....................... 519
13.157 Intézkedések az elvontatásra................ 519
13.158 MIXA, MX, MXA típusú szerelvény elvontatása
MIX típusú szerelvénnyel.................... 519
13.159 MIX tipusu szerelvény elvontatása MXA
tipusu szerelvénnyel........................ 520
13.16. Vezérlőáramkörök................................... 520
13.16.1 Áramszedő vezérlés............................. 522
13.16.2 Főkapcsoló vezérlés............................ 522
13.16.3 Menetfék kapcsoló és irányváltó vezérlés....... 524
13.16.4 A menetkapcsolómü vezérlése.................... 528
13.16.5 A fékkapcsolómü vezérlése...................... 531
13.16.6 A léptetőrelé vezérlése........................ 532
13.16.7 A fékáramrelé vezérlése........................ 534
13.16.8 Egységkapcsolók vezérlése...................... 534
13.16.81 Menetvezérlés......................... 534
13.16.82 Fékvezérlés........................... 536
13.16.83 Mezőgyengitő egységkapcsolók
vezérlése............................. 536
13.16.84 A kombinációs egységkapcsolók
vezérlése............................. 536
13.16.9 Fékberendezések vezérlése.............. 536
13.16.91 Villamos ellenállásfék /üzemi fék/.... 539
13.16.92 Kiegészítő fék........................ 539
13.16.93 Rugóerőtároló fék..................... 54o
13.16.94 A rugóerőtároló fék vezérlése......... 541
13.16.10 A rögzitő rugóerőtároló fék kézi működtetése... 543
13.16.11 Légsüritő meghajtómotor vezérlése.............. 543
13.16.12 Segédlégsüritő................................. 544
13.16.13 Motordinamó.................................... 544
13.16.14 Akkumulátor telepek............. 545
13.16.15 Töltésszabályzó................................. 545
13.16.16 Homokszóró berendezés........................... 547
13*16.17 Vezetőállás ventillátora........................ 547
13.16.18 Mérőműszerek....................................................552
13.16.19 Világítás....-................................... 552
13.16.191 Szükségvilágítás......................................554
13.16.192 Fényszórók és jelzőlámpák............. 554
13.16.193 Vezetőállás világitás................. 554
13.16.20 Fűtőberendezések................................ 555
13.16.201 Vezetőállás fűtése........................556
13.16.202 Utastéri fűtés........................ 556
13.16.203 Szélvédő fűtés........................ 558
13.16.204 Lábfütés.............................. 558
13.16.21 Ajtózáró berendezések........................... 558
13-16.22 Ellenőrző jelzőlámpák........................... 560
13.16.23 Túláramrelé visszaállitása és inditásjelzés..... 561
13.16.24 Sebességmérő és regisztráló berendezés.......... 563
13.16.25 Hangositás................................... 563
13.16.26 Központi ajtónyitó- és záró berendezés.......... 565

Danka Miklós

Danka Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Danka Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem