A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Járműdinamika I.

Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 201 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 632 példányban jelent meg. 83 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: J7-967. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Járműdinamika c. jegyzetet a BME Közlekedésmérnöki Karának Közlekedési szakos hallgatói részére állítottuk össze. E szak hallgatói - a képzés célja szerint - leíró jelleggel áttekintést kapnak... Tovább

Előszó

A Járműdinamika c. jegyzetet a BME Közlekedésmérnöki Karának Közlekedési szakos hallgatói részére állítottuk össze. E szak hallgatói - a képzés célja szerint - leíró jelleggel áttekintést kapnak minden közlekedési ág járműveiről. Ezért a jegyzet anyagának az összeállításakor a szak képzési céljának megfelelően nem a tervező, hanem az üzemeltető, a rendszertervező-szervező mérnök igényeit vettük figyelembe. A tanterv szerint e szak nappali tagozatos hallgatói az 5. félévben, a levelező tagozatos hallgatói pedig a 6. félévben akkor foglalkoznak a Járműdinamika c. tárggyal, amikor előzőleg már megismerkedtek a közúti és vasúti járművek szerkezeti elemeivel, a járművek üzemi tulajdonságaival. Erre alapozzuk a Járműdinamika c. tárgy anyagát. A Jegyzet I. része a vasúti járművek dinamikájával foglalkozik. Ezen belül is a vonattovábbítás mechanikáját és energetikáját, a vasúti fékezés üzemtani problémáit és egész röviden a vasúti járművizsgálatok egy-egy területét tárgyaljuk. A jegyzet anyaga műszakilag megalapozott információkat szolgáltat a vasúti üzemvitel tervezői, szervezői számára. A jegyzet II. része - hasonló meggondolásokkal - a gépjárművek dinamikáját tárgyalja. Vissza

Tartalom

Előszó 3
I. A VONATTOVÁBBÍTÁS MECHANIKÁJA ÉS ENERGETIKÁJA 5
1. A menetdinamikai számítások tárgya és feladata 5
2. A vonat mozgástényezői, mozgásegyenletek 7
3. A vontatójárművek legnagyobb vonóerőértékei 13
3.1 A tapadási vonóerő 13
3.2 A Diesel-vontatójárművek vonóerő-sebesség jelleggörbéi 19
3.3 A villamos vontatójárművek vonóerő-sebesség jelleggörbéi 28
4. A vonat menetellenállásának számítása 32
4.1 A vonat alapellenállása 33
4.11 A gördülési ellenállás 34
4.12 A csapsúrlódási ellenállás 35
4.13 Az indítási ellenállás 38
4.14 Az ütközési ellenállás 40
4.15 A levegő ellenállás 42
4.16 Az alapellenállás különleges összetevői 43
4.2 Az alapellenállás részek összevonása 44
4.3 A vonat járulékos ellenállásai 47
4.31 Az emelkedési ellenállás 47
4.32 A pályaív ellenállás 50
5. A vonat fékezőerejének számítása 52
6. A vonat mozgásegyenleteinek megoldása 57
6.1 A terhelési ábrák számítása és szerkesztése 57
6.11 A kocsielegysúly-emelkedő ábra 58
6.12 A kocsielegysúly-sebesség ábra 60
6.13 A Koreff-féle terhelési ábra 61
6.14 Az emelkedő-sebesség ábra 64
6.15 A fajlagos gyorsítóerő-sebesség ábra 68
6.2 A mozgásegyenlet analitikai megoldása 71
6.3 A mozgásegyenlet grafikus megoldása 75
6.31 A V (s) ábra szerkesztése 75
6.32 A t (s) ábra szerkesztése 85
6.33 A különböző emelkedőjű pályaszakaszok összevonása 90
6.4 A mozgásegyenlet megoldása digitális számítógéppel 92
6.41 A mozgásegyenlet megoldására használatos gépi módszerek 92
6.42 A mozgásegyenlet megoldására alkalmazott prediktor-korrektor ciklus 98
6.5 A mozgásegyenlet megoldása analóg számítógéppel 99
7. A menetidőszámítás egyszerű módjai 102
8. A továbbítható kocsielegysúly meghatározása 109
8.1 A továbbítható kocsielegysúly meghatározása menetdinamikai számításokkal 109
8.2 Különleges feltételek mellett továbbítható kocsielegysúlyok 112
9. A vonattovábbítás energetikája 115
9.1 A vonattovábbítás munkaszükségletének a számítása 116
9.11 Az Lz vontatási munka számítása 118
9.12 Az Lw menetellenállási munka számítása 120
9.13 Az Lf fékezési munka számítása 121
9.2 A Diesel-mozdonyok gázolaj fogyasztásának számítása 122
9.3 A villamos mozdonyok energiafogyasztásának a számítása 128
9.4 A vonattovábbítási mód hatása az energiafogyasztásra 129
9.41 A vonatkifuttatások hatása az energiafogyasztásra 130
9.42 A szervezési intézkedések hatása az energiafogyasztásra 133
10. A síktolatás dinamikája 135
10.1 A szalasztásos vonatrendezési eljárás 136
10.2 A mozdony mozgás idő- és útértékei 138
11. A gurítódomb dinamikája 141
11.1 A gurítódomb magasságának a meghatározása 141
11.2 A rátolási sebesség és követési idők meghatározása 147
12. A vasúti járművek fékezésének üzemtan! kérdései 151
12.1 A vasúti fékek fontosabb szerkezeti elemei 151
12.2 A légnyomásos fékezés alapfogalmai 155
12.3 Fékezőszelepek és tartozékaik 162
12.4 Kormányszelepek és tartozékaik 165
12.5 Fékezési üzemtan 169
12.51 A fékezés hatásosságának üzemi jellemzője: a "féksúly" 169
12.52 A megfékezettség legkisebb mértékére vonatkozó üzemi előírások 178
12.53 Féktáblázatok biztonsága 180
12.54 Fékberendezések üzemi vizsgálata 183
12.55 A féktechnika mint nemzetközi kérdés 184
13. A vasúti járművek kísérleti vizsgálata 186
13.1 A vasúti járművek vizsgálatának a célja 186
13.2 A vasúti járművek vizsgálatának főbb mozzanatai 188
13.3 Futástechnikai vizsgálatok 190
Irodalomjegyzék 198
Tartalomjegyzék 199

Dr. Vajda József

Dr. Vajda József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Vajda József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem