Előszó
A magyar nyelv finnugor alapjai című tantárgyhoz kapcsolódóan a magyar szakos hallgatóknak a magyar nyelv őstörténete mellett meg kell ismerkedniük legalább egy rokon nyelv nyelvtani rendszerének alapjaival is.
Az ELTE Finnugor Tanszékének határozott törekvése az, hogy a hagyományosan oktatott finn mint rokonnyelv mellett más uráli nyelveket is bevonjon az oktatásba, és ezzel fokozatosan bővítse a választás lehetőségét a kisebb rokon nyelvek iránt is érdeklődő hallgatók számára.
Ennek az oktatási programnak a keretében készült el korábban - e kiadványsorozat előző, ötödik füzeteként - Az észt nyelv alapjai című oktatási segédanyag is, és más kisebb uráli nyelvek hasonló feldolgozása is várható.
A rokonnyelvi tanulmányok célja nem egy magyarral rokon nyelv beszédszintű megtanítása (erre az egy féléves, heti egy órás órakeret lehetőséget sem adna), hanem csupán az uráli nyelvcsaládba tartozó - és így a magyar nyelvvel rokonságban álló - nyelvek valamelyikének mindössze a nyelvrokonság bizonyításához szükséges mértékben való áttekintése: a rokon nyelv hangrendszerének és nyelvtani szerkezetének vizsgálata rövid szövegek elemzésének segítségével, valamint a nyelvrokonság hangtani, alaktani, mondattani és szókészleti bizonyítékainak feltárása.
Jelen esetben sem a teljes, beszélt szölkup nyelvet kell tehát megtanulniuk a hallgatóknak, hanem csupán a szölkup nyelvvel kapcsolatos legfontosabb ismereteket kell elsajátítaniuk oly módon, hogy mindezeket később alkotó módon hasznosítani tudják további összehasonlító nyelvészeti és nyelvtörténeti stúdiumaik során.
A félév végére a hallgatóknak önállóan tudniuk kell a segédanyagban szereplő néhány rövid szölkup szöveget elemezniük (a szövegek alatt található szójegyzékek segítségével), felismerve az egyes nyelvtani elemeket és a toldalékolás során lejátszódott tőbeli és toldalékbeli változásokat, és úgyszintén a szölkup nyelv nyelvtani rendszeréről, a nyelvrokonság alapvető bizonyítékairól is kellő áttekintéssel kell rendelkezniük.
Vissza