Előszó
Azt gondolom, nem szükségtelen itt kezdetben néhány szót ejteni arról a kérdésről, amiről a cím szól. Azaz, hogy mi az adatelemzés. Egyfelől teszek egy kísérletet az értelmezés tartalmi megfogalmazására, másfelől pedig a rokon területekkel szembeni különbség megmutatására.
A kérdést - noha ennél általánosabb - alapvetően gazdasági, üzleti szemléletben tárgyaljuk. Egy fokozatos közelítést alkalmazva induljunk ki az üzleti intelligencia1 fogalmából, ami a legáltalánosabb értelemben „tudás csinálást" jelent.
A Megatrendek híres szerzője John Naisbitt írta: „megfulladunk az adatoktól, miközben tudásra éhezünk". Valóban. Körülöttünk egy informatikai forradalom zajlik. Kevés olyan folyamata, területe van életünknek, melynek eseményeit valamilyen módon ne rögzítenénk. De a globalizáció, a felgyorsult üzletmenet, a növekvő ügyféligények, egyes szektorok (például bank, távközlés) növekvő szabályozási-megfelelési kényszere, a társadalmi mozgások, de akárcsak a felismerés és adatgyűjtés módszereinek és eljárásainak fejlődése és számos más tényező is az adatmennyiség folyamatos növekedéséhez vezet, s ez a növekedés exponenciális.
Akár az adattömeg mérete, akár az adatokkal ábrázolt jelenségek bonyolultsága, összetettsége, áttekinthetetlensége okán nagyon sok érték marad rejtve. Úgy tűnik, fejlettebb az adatok gyűjtésére (recording), tárolására irányuló képességünk, mint a mélyükön meghúzódó használati érték kiaknázására. Ezekben az adatokban ott vannak elrejtve a válaszok gazdaság és társadalom működésének kulcs kérdéseire. Ott vannak elrejtve a válaszok a vállalkozás működésének kulcs kérdéseire. Olyanokra, mint: kik a vevőink, kik tartoznak a vevőink azon 20 %-ába, akiktől a bevétel 80 %-a jön, mi a vevőérték, stb. Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása nagyon értékes a vállalat számára. A kérdések megválaszolásának a forrása ott lapul a gyűjtött, tárolt adatokban. Először is azonban kell tudni feltenni azt a kérdést, ami fontos. Ahhoz azonban, hogy valóban válaszolni is tudjunk a feltett kérdésekre, az adatoktól el kell jutni a hasznosítható, a kérdést megfogalmazó területre (természet- és társadalom világa, gazdaság, üzleti élet) „visszaforgatható" tudásig.
Vissza