1.061.471

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A világnézeti nevelés tartalmi és módszertani kérdései

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 128 oldal
Sorozatcím: Szakmunkásnevelés
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 26709. Kihajtható mellékletekkel. Harmadik kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A MÜM Módszertani Intézetének Nevelésmódszertani Csoportja segítséget szeretne nyújtani ezzel a könyvvel az iparitanuló-intézetek pedagógusainak, hogy hatékonyabbá tehessék világnézeti nevelő... Tovább

Előszó

A MÜM Módszertani Intézetének Nevelésmódszertani Csoportja segítséget szeretne nyújtani ezzel a könyvvel az iparitanuló-intézetek pedagógusainak, hogy hatékonyabbá tehessék világnézeti nevelő munkájukat.
A világnézeti nevelés követelménye nem új egyikünk előtt sem. Szocializmust építő társadalmunk ilyen irányú igényei közismertek voltak eddig is. Talán csak az volt a hiba, hogy kevéssé tettük ezt az általános társadalmi igényt pedagógiailag megvalósíthatóvá. Azaz kevéssé sikerült ennek a társadalmi igénynek a „pedagógiai áttételezése". Nem bontottuk az általános követelményeket tanulóink fejlettségének, tényleges világnézeti problémáiknak megfelelően méretezett részletekre, nem építettük évfolyamonként következetesen egymásra a nevelési feladatokat stb. A pedagógiai munka tanulmányozásának ez az elmaradása okozta azután a gyakorlatban a közismert hibákat. (A nevelőmunka alacsony hatékonyságát, a verbalizmust, az egyoldalúságot, az erőszakos átpolitizálást stb.)
Ezen általános tapasztalatok, továbbá az 1961/62-es tanévben megtartott nevelési értekezletek, valamint megfigyeléseink és kísérleteink alapján úgy véljük, intézeteink világnézeti nevelő munkájának jelenlegi helyzetében a fő problémát a nevelőmunka differenciáltabbá és tervszerűbbé tétele jelenti, a hatékonyabb nevelési módszerek keresésével együtt.
Ezért tartottuk szükségesnek először egy ilyen átfogóbb, a világnézet és a világnézeti nevelés - szűkebben: az iparitanuló-képzésben folyó világnézeti nevelés - főbb kérdéseit összefoglaló munka elkészítését. Ennek segítségével könnyebb lesz a különböző szakmákon és tantárgyaikon belül konkrétebben is megkeresni és kiaknázni a világnézeti nevelés lehetőségeit, valamint ezek megvalósításának hatékonyabb módszereit. A szakmai és egyéb munkaközösségek, tagozatok így gyorsabban és egymással jobban együttműködve készíthetik elő majd megvalósításra az oktatómunkájuk elmélyítése mellett a világnézeti nevelés feladatait. Szakoktatóink, tanáraink, nevelőink pedig indítékot kaphatnak arra, hogy a világnézeti és pedagógiai műveltségük növelésével igyekezzenek most már ne csak az oktató, hanem a nevelő munkájukat is tudatosabbá, elmélyültebbé és következetesebbé tenni. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. rész: A világnézet 5
1. A világnézet fogalma 5
a) A „világ" 5
b) A „nézet" 6
c) A nézetek alapjául szolgáló lényeges és általános ismeretek 10
d) A nézetek rendszere 11
e) A nézetek gyakorlati szerepe 13
f) összefoglalás: A világnézet meghatározása 14
2. A világnézet kapcsolata az egyéb tudatformákkal 15
a) Politika és világnézet 16
b) Erkölcs és világnézet 17
c) Vallás és világnézet 20
3. A materialista és az idealista világnézet harca 21
II. rész: A világnézeti nevelés 29
1. A világnézeti nevelés fogalma 29
a) A világnézeti nevelés meghatározott tartalmú nézetek formálása 29
b) A nevelés kiterjed a világnézet valamennyi részterületének formálására 33
c) A világnézeti nevelés a tananyag egészében mint alapvető tendencia jelentkezik 34
d) A világnézeti nevelés a különböző nevelési tényezők egymással összehangolt munkájában is alapvető feladatként jelentkezik 35
e) A világnézeti nevelés a nézetek következetes rendszerének kialakítására, az egyértelmű meggyőződés elmélyítésére és a harcos kiállás elérésére törekszik 37
f) A nevelés alapvető módszereit a kialakítandó tartalom határozza meg 39
g) A világnézeti nevelés kapcsolata a nevelés főbb területeivel 41
h) Összefoglalás: A kommunista világnézeti nevelés meghatározása 43
2. Új követelmény-e a világnézeti nevelés? 44
3. A világnézeti nevelés jelentősebb változásai a szakmunkásképzésben 48
III. rész: A világnézeti nevelés hatékonyabbá tétele az iparitanuló-intézetekben 59
1. A világnézeti nevelés jelenlegi problémáinak fő vonásai 59
a) A marxista világnézeti nevelés megvalósulásának alapfeltételei 59
b) Az iparitanuló-intézetek helyzetéből és a pedagógusaink felkészültségéből eredő problémák 64
c) A szakmunkástanulók világnézeti fejlettsége 67
d) Kísérleti eredményeink 79
2. Az iparitanuló-intézetek világnézeti nevelésének tartalmáról, követelményeiről 91
3. A világnézeti nevelés megszervezésének néhány főbb kérdése az iparitanuló-intézetekben 93
a) A világnézeti nevelés tervezése, a nevelés folyamatosságának és összehangoltságának biztosítása 94
b) A tananyagban rejlő nevelési lehetőségek feltárása 100
c) A különböző nevelési tényezők helyzetéből adódó világnézeti nevelési lehetőségek 106
d) A világnézeti nevelés módszerei 113
Jegyzetek 121

Jakubovits Elek

Jakubovits Elek műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Jakubovits Elek könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem