1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egy oktatáspolitikus a XX. század fordulóján

Jancsó Benedek

Szerző
Szerkesztő
Kapcsolódó személy

Kiadó: Jancsó Alapítvány
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-615-802-983-4
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A XIX. század második felében, báró Eötvös József a Batthyány, majd az Andrássy-kormány kultusz-és közoktatási minisztere által jegyzett, 1868-ban elfogadott népiskolai reformnak köszönhetően a... Tovább

Előszó

A XIX. század második felében, báró Eötvös József a Batthyány, majd az Andrássy-kormány kultusz-és közoktatási minisztere által jegyzett, 1868-ban elfogadott népiskolai reformnak köszönhetően a figyelem a nemzet felemelkedését jelentő legfontosabb társadalmi cselekvés; az oktatás és képzés felé irányult. A kiegyezés adta lehetőségek, a technikai forradalmak által kínált vívmányok kikövetelték az iskolai reformok további folytatását, jelesül a közép-és felsőiskolai rendszerek átgondolását és a társadalmi, nemzeti igényekhez való alakítását.
A kiegyezés utáni évtizedekben ennek megfelelően elsősorban a fiatal oktatási szakemberek, tanárok figyelme a reformok irányába fordult. A különféle szakmai orgánumokon és a sajtó adta lehetőségekkel élve országszerte jelentős és heves vita bontakozott ki a továbblépés esélyeiről és irányáról.
Az első lépést mindenképpen a középiskolai rendszer reformizálásával kellett megtenni. A megvalósításhoz azonban a politikai megegyezésen túl a gazdasági feltételek biztosításához is szükség volt. A reform munkásainak figyelembe kellett venni emellett egy sor olyan kérdést, amelynek akkori állapotát az ország korábbi függősége, bizonyos iskolai irányzatok hatása és egyéb sajátosságok alakítottak ki. Ezek közül ki kell hangsúlyozni a hazánkban élő sokféle nemzetiség helyzetét és állapotát, annak eltérő megoszlását és nyelvi megosztottságát, a felekezeti és állami iskolák arányából adódó problémákat, a német típusú iskolavezetés dominanciáját, az egységes tanárképzés hiányát és a felnőtt lakosság képzési feltételeinek biztosítását. Ezen pár szempont kiemelése is meggyőzően mutatta a feladat sokrétűségét és az eltérő megközelítés lehetőségét.
Az oktatási kormányzat részéről a reform folytatása elkötelezetten, de nem mindig hatásosan folyt. Kiemelt szerepe volt természetesen az éppen hivatalban lévő miniszternek, de nagyon nagy befolyással bírt a Magyar Tudományos Akadémia és a Közoktatási Tanács, valamint az egyetemi tanárok véleménye is meghatározó volt.
A továbblépésnek az irányára mindenképpen meghatározó volt az a tény, hogy Európa több országában is hasonló reformtörekvések indultak el, vagy éppen záródtak le váltakozó eredménnyel. Hazánk iskolai berendezkedésére és oktatásunk szakmaiságára érthető módon a német-osztrák hatás érvényesült, melynek megfelelőségéről is komoly szakmai vita bontakozott ki. Vissza

Tartalom

Előszó 5
I. A felkészülés évei 7
1. Gelencétől - Pancsováig 7
2. A tanári munka kezdete Pancsova, Arad 8
3. Igazgató, tanár a fővárosban 14
II. A reformpedagógus 19
1. Pedagógiai gondolkodásának gyökerei 19
2. Középiskolai reformtörekvések a XIX. században Mo.-on 27
3. Jancsó Benedek, mint folyóirat szerkesztő 29
III. A középiskola reformja 41
1. A középiskolai reform előzményei 41
2. A reform előzetes feltételei 52
3. A korabeli középoktatás bírálata 52
IV. Az egységes középiskola terve 59
1. A kilenc osztályos középiskola 59
2. A középiskolák első három éve 62
3. A középiskolák második négy éves szakasza 63
4. A középiskolák két éves felső szakasza 64
V. A tantervreformja 69
Vallástan 69
Magyar nyelv és irodalom 72
Földrajz 75
Mennyiségtan 76
Történelem 76
Filozófia 77
Természetrajz 77
Rajz 80
Idegen nyelv 82
VI. A testi nevelésről, a testnevelésről és a játékról 85
VII. A tanárképzésről és a pedagógusról 96
VIII. Jancsó Benedek szerepe az iskolán kívüli oktatás terén 108
Utószó 235
A szerző - dr. Jáki László 137
Szakmai életrajzi adatok 137
Megjelent írásai 138
IX. Függelékek 142
1. Öreg János bírálatának ismertetése Jancsó Benedek középiskolai reformjáról
2. A Játékról - Jancsó Benedeknek, az I. ker. kir. kath. Gymnasium igazgatójának tanácsai, mellyel az iskola első osztályos tanulóihoz szól, hogy miként használják fel a nyári szünidőt 143
3. Gróf Csáky Albin kultuszminiszter által összehívott értekezlet a görög nyelv oktatása tárgyában 148
4. Jancsó Benedek hozzászólása a Magyar Társadalomtudományi Egyesület szakértekezlete a szabad tanítás ügyének országos rendezése tárgyában
1907. szeptember 26-án rendezett szaktanácskozáson. 157
5. Az Erdélyi Férfiak Egyesülete Jancsó Benedek Társaságának könyvei c. sorozatban megjelent könyvek felsorolása 168
X. Felhasznált irodalom 170
XI. Jegyzetek 173
XII. Fénykép- és ábramelléklet 181

Jáki László

Jáki László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Jáki László könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Egy oktatáspolitikus a XX. század fordulóján Egy oktatáspolitikus a XX. század fordulóján
Állapot:
2.940 Ft
1.470 ,-Ft 50
7 pont kapható
Kosárba