1.062.898

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kémia tanári kézikönyv

Az általános iskolák 7. osztálya számára

Szerző
Lektor
Celldömölk
Kiadó: Apáczai Kiadó
Kiadás helye: Celldömölk
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 168 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-464-595-X
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal és ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Röviden a tankönyvről KÉMIA 7.
Több évtizedes gyakorlógimnáziumi tanítási tapasztalatainkat felhasználva szemléletformáló, a gyakorlati élethez szorosan kapcsolódó tankönyvvel igyekeztünk a... Tovább

Előszó

Röviden a tankönyvről KÉMIA 7.
Több évtizedes gyakorlógimnáziumi tanítási tapasztalatainkat felhasználva szemléletformáló, a gyakorlati élethez szorosan kapcsolódó tankönyvvel igyekeztünk a kerettantervi követelményeknek eleget tenni. A tankönyv egyes fejezetei hozzávetőlegesen egy-egy leckének (egy tanóra anyagának) felelnek meg. A leckék óraszám szerinti pontos felosztását a tanmenet tartalmazza, mely a tanári kézikönyvben található meg részletesen (heti másfél, évi 56 órára tervezve). Az általános iskola kémia tananyagában a következőket tartottuk szem előtt:
- a fizikai és kémiai változásokat megfigyelés után elsősorban jelenség szintjén értelmezzük (a szerkezeti változásokkal történő magyarázatok inkább csak a kiegészítő tananyagban szerepelnek);
- a kémiai ismereteket a mindennapi élethez szeretnénk közelebb hozni, így a háztartásban előforduló anyagok, illetve gyakorlati vonatkozások sok helyen szerepelnek a tankönyvben;
- előtérbe kerülnek a környezetvédelmi és egészségvédelmi szempontok is.
Ezeket az irányelveket figyelembe véve igyekeztünk minél több tudásszintre tagolni a tankönyvet, ezzel is biztosítva azt hogy a tanár a tanulócsoport igényeihez, érdeklődéséhez igazíthassa a megtanítandó kémia tananyagot:
- a törzsanyagban kiemelten szerepelnek a legfontosabb fogalmak, definíciók;
- a szorosabban vett törzsanyagtól elkülönítve találhatók a *-gal jelölt kiegészítő tananyagrészek Ezek tanításával magasabb tudásszint érhető el, illetve külön felkészítéssel, kizárólag az érdeklődő diákok számára egy kicsit bővebb ismeretanyagot lehet nyújtani (versenyre való felkészítés);
- sok egyszerűen kivitelezhető kísérlet leírását tartalmazza a tankönyv, amelyekhez lehetőleg a háztartásban is megtalálható anyagokat használják Minden kísérlethez színes fotók tartoznak, melyekről jól látható a kiindulási állapot, és a változás utáni állapot is. Ez azt a célt szolgálja, hogy a tanuló otthon könnyebben felidézhesse az órán látott kísérleteket, illetve ha valamely kísérletet valamilyen oknál fogva nem tud bemutatni a tanár, a tanuló akkor is kapjon róla képet;
- a törzsanyagtól jól felismerhető módon elkülönítve szerepelnek az egyéb kiegészítő részek is: a tudománytörténeti ismeretek; a környezetvédelmi, egészségvédelmi vonatkozások; a praktikumra, a gyakorlatra vonatkozó megjegyzések Ezek között szerepelnek olyan kísérletek is, amelyeket otthoni elvégzésre javasol a tankönyv, de természetesen ezeket szakkörön is el lehet végezni;
- a fejezetek, leckék végén az azokra vonatkozó feladatok találhatók
- előtanulmányok és tapasztalatok hiányában a hetedikes tanulóknak nincs még anyagismeretük A különböző anyagok ismeretét alapozzák meg az anyagismereti kiegészítők. A kísérletekhez használt vagy az órán bemutatott fontosabb kémiai anyagokról rövid leírást, jellemzést találhatnak a megfelelő tananyagrész mellett;
- a tankönyv tartalmaz egy tárgymutatót és egy névmutatót hogy könnyebb legyen az eligazodás a könyvben, ezenkívül minden rövid fejezet után külön szerepelnek az új fogalmak is.
A tankönyv egyszerű stílusával, érthető nyelvezetével igyekeztünk alkalmazkodni a tanulók életkorához. Legfőbb célunk, hogy a gyerekek meglássák az egyes kémiai változások (kísérletek) gyakorlati jelentőségét illetve a jelenség természetben való előfordulását és értelmezését
Nagyon sok színes fotó és ábra gazdagítja a tankönyvet a megértés megkönnyítésére. Szeretnénk, ha a tankönyvet egyaránt szívesen forgatná tanár és diák közös munkájuk során. Ezt a munkát segíti a tankönyvhöz tartozó munkafüzet és témazáró feladatlapok illetve a tanári kézikönyv is. Vissza

Tartalom

Röviden a tankönyvről KÉMIA 7 3
A tankönyvhöz tartozó segédletekről 4
A munkafüzet 4
A témazáró feladatlapok 4
A tanári kézikönyv 5
Kerettanterv a 7. osztályos kémiához 5
Tanmenet a tankönyvhöz az általános iskolák
7. osztálya számára a kerettanterv alapján 8
Szakköri tematikajavaslat a tankönyv és a munkafüzet alapján 18
A laboratóriumi munka megszervezése 19
A) Veszélyszimbólumok és jelek 20
B) A veszélyes anyagok veszélyeire, kockázataira utaló R mondatok 20
C) A veszélyes anyagok biztonságos használatára utaló S mondatok 21
D) A veszélyes anyagok feliratozása, címkézése 22
E) Minden vegyszernek veszélyes anyagnak van biztonsági adatlapja 23
F) Az iskolai kémiai laboratóriumok törvényes működéséhez szükséges teendők 23
A tananyag feldolgozása leckékre lebontva 25
1. óra: Mivel foglalkozik a kémia? Kísérletezés a kémiai laboratóriumban 25
2. óra: Laboratóriumi eszközök és használatuk 27
3. óra: Mekkora egy atom? 29
4. óra: Atom, elem, vegyjel 31
5. óra: A kémiai elemek csoportosítása 32
6. óra: Miből áll egy molekula? Molekula, vegyület, képlet 35
Összefoglalás 39
7. óra A víz halmazállapot-változásai. Olvadás-fagyás 40
8. óra: Párolgás, forrás, szublimáció 44
9. óra: Lecsapódás, desztilláció 46
10. óra: Fizikai változás, energiaváltozások 48
11. óra: A víz bontása kémiai reakcióval. A kémiai változás 5O
Összefoglalás 52
I. Témazáró feladatlap megoldásai 54
12. óra: Keverékek S6
13. óra: A keverékek szétválasztása 58
*K óra: A keverékek szétválasztása
Adszorpció, kromatográfia (kiegészítőóra) 61
14. óra: A levegő 62
*K óra: A légkörrel kapcsolatos környezetvédelmi problémák (kiegészítő óra) 65
15. óra: Oldatok készítése 70
16. óra: Az oldékonyság 72
17. óra: Az oldhatóság és függése a hőmérséklettől 74
18. óra: Az oldatok töménysége 77
*K óra: Kémiai számítások (gyakorlóóra) 80
19. óra: Az oldatok kémhatása. Indikátorok 84
20. óra: A természetes vizek 88
Összefoglalás 92
II. Témazáró feladatlap megoldásai 93
21. óra: Az atom felépítése 97
22. óra: Az atommag 99
23. óra: Az elektronszerkezet 103
24. óra: Az atomok elektronszerkezete és a periódusos rendszer 707
*K óra: A nemesgázok (kiegészítő óra) 110
Összefoglalás 111
25-26. óra: Egyszerű ionok keletkezése 113
27. óra: lonrácsos kristályok 116
28. óra: Kovalens kötés | 120
*K óra: Molekulák polaritása, a másodrendű kémiai kötés. Molekularácsos kristályok (szakmai kiegészítő óra) 124
Összefoglalás 128
29. óra: Az anyagmennyiség mértékegysége a mól 130
30. óra: A kémiai jelek mennyiségi értelmezése 131
VI. Gyakorlóóra 133
*K óra: Kémiai számítások (kiegészítő, gyakorlóóra) 134
III. Témazáró feladatlapok megoldásai 135
31-32. óra: A gyors égés 137
33. óra: A lassú égés. Az égés, mint redoxireakció 141
34. óra: Egyesülés és bomlás 143
35. óra: A kémiai egyenlet 145
*K óra: Kémiai számítások (Gyakorlóóra) 147
36. óra: A közömbösítés 148
*K óra: A sav-bázis reakciók atomszerkezeti értelmezése (szakmai kiegészítő óra) 151
Összefoglalás 155
IV. Témazáró feladatlapok megoldásai 157
VIII. Év végi összefoglalás 159
A tankönyvben leírt kísérletekhez szükséges anyagok és eszközök 161
Felhasznált szakirodalom: 166

J. Balázs Katalin

J. Balázs Katalin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: J. Balázs Katalin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem