Fülszöveg
í ¦ ;Í , 1 ¦
li .í 1
í;!
¦| i' ¦ t,
: Jí ¦
,1 i l-.-. ' !¦ í' I
¦ /l'i.iíi
d;'
1 'í
I I.
¦ r ' >
i-hri .i ^
.r.Jí
A tudomány emberét az igazság megismerése és a felismert igazsághoz igazított alkotás és élet vágya mozgatja. A tudós azt is látja erőfeszítései közepette, hogy az igazság bizony sokszor rejtezik, nem adja könnyen magát; midőn az is jellemzi a tudóst, hogy ő sem adja meg könnyen magát az igazságnak, hiszen sokszor álruhában jár, illetve a tévedés is gyakran az igazság palástját ölti magára. Termékeny, vagyis módszeres kétely is vezeti, de ha eljut a bizonyosságra, akkor valóban odaadja magát az igazságnak, bármilyen forrásból származzon is. Tudósnak lenni tehát hivatás, mely a hivatás tárgyában található erkölcsi érték feltétlen szolgálatát, vagyis esetünkben a tudomány prófétaságát, papságát és királyságát jelenti.
Erdő Péter iskolateremtő tudós, a szó szellemi és konkrét értelmében egyaránt. Hangja illeszkedik a nagy kánonjogi...
Tovább
Fülszöveg
í ¦ ;Í , 1 ¦
li .í 1
í;!
¦| i' ¦ t,
: Jí ¦
,1 i l-.-. ' !¦ í' I
¦ /l'i.iíi
d;'
1 'í
I I.
¦ r ' >
i-hri .i ^
.r.Jí
A tudomány emberét az igazság megismerése és a felismert igazsághoz igazított alkotás és élet vágya mozgatja. A tudós azt is látja erőfeszítései közepette, hogy az igazság bizony sokszor rejtezik, nem adja könnyen magát; midőn az is jellemzi a tudóst, hogy ő sem adja meg könnyen magát az igazságnak, hiszen sokszor álruhában jár, illetve a tévedés is gyakran az igazság palástját ölti magára. Termékeny, vagyis módszeres kétely is vezeti, de ha eljut a bizonyosságra, akkor valóban odaadja magát az igazságnak, bármilyen forrásból származzon is. Tudósnak lenni tehát hivatás, mely a hivatás tárgyában található erkölcsi érték feltétlen szolgálatát, vagyis esetünkben a tudomány prófétaságát, papságát és királyságát jelenti.
Erdő Péter iskolateremtő tudós, a szó szellemi és konkrét értelmében egyaránt. Hangja illeszkedik a nagy kánonjogi tradícióba, s mégis eredeti; e látását próbálja tanítványai, papjai és hívei elméjébe csepegtetni. Munkássága lefedi a kánonjog tudományának minden területét. Erre sokoldalú érdeklődése és holisztikus látásmódja, fáradhatadan szorgalma képesíti. Kötetei, tanulmányai mennyisége és minősége a (per)döntő bizonyíték arra, hogy vérbeli tudóssal van dolgunk, aki ~ ahogy Kornis Gyula megfogalmazta - „egyesíti magában a szemléletes gondolkodásnak és a fantáziának mélységekbe behatoló intuitív erejét, az elvont gondolkodásnak az absztrakció szárnyán magasba törő lendületét, s a nagy, átfogó egészekben való gondolkodni tudás képességét.
Éü $0$
iü €0$ €0$
iü $0$
üi üi
iiP
it#J
Mm
mm
Az ilyen elme éles: gyorsan megpillantja a különbségeket és mély is, mert rögtön meglátja az egymástól elütő dolgok közt is a hasonlóságot. Ez az elme mindent elemeire bont és mégis egészben lát. ( ) A gondolatoknak szívós logikával való rögzítésében és sokoldalú csiszolásában statikus, de az új összefüggések meglátásában, a kutatás előretörő lendületében dinamikus. A külső tényeket híven tiszteli és becsüli, mint az extrovertált karakter, de belülről kialakított eszméi szerint rendezi és rendszerezi azokat, mint teszi azt az introvertált személyiség. A romantikus gondolkodó szangvinikus vérmérsékletével gyorsan alkot, belátásait szuggesztív erővel terjeszti, de egyúttal a klasszikus kutató flegmatikus hidegségével mindent aprólékosan megvizsgál és tárgyilagosan bírál. A következményeket alaposan végiggondolja, állításait szigorúan bizonyítja."
Ha röviden akarjuk megfogalmazni Erdő Péter professzor úr tudományos látásmódját, akkor azt mondhatjuk, hogy rá is illenek Ignacio Gordon szavai, aki így jellemezte Urbano Navarrete professzor munkásságát: „Capacitas analysis et synthesis, peculiaris attentio ad evolutionem historicam quass-tionum, obiectivitas et aequilibrium in gesti-mando, rigor in argumentando et claritas in exponendo."
Kuminetz Géza
Vissza