I. kötet | |
Előszó a harmadik kiadáshoz | 3 |
Előszó a második kiadáshoz | 8 |
Előszó az első kiadáshoz | 14 |
Perugia | 23 |
A város és a környék általános képe | |
A piacán lejátszódott történetek | |
Az olaszországi kis városok egyéni jellege és becse - különösen a művészetben | |
Az umbriai iskola és Perugino, ennek művészi jelleme és szerepe | |
Ráfael frescója a San Severo kápolnában | |
Perugino és Ráfael mint mester és növendék | |
Assisi | 34 |
A város benyomása a völgyből tekintve | |
A San Francesco hármas temploma, annak belseje | |
Cimabue és Giotto frescói, a felfogás távolsága a maitól | |
Szent Ferenc alakja és történeti szerepe a mai kor szempontjából nézve | |
A kilátás a kolostor arkádjaiból - naplemente | |
A belső kolostorudvar holdvilágban | |
Az olaszországi tavasz és a vidék képe | |
Flórenci benyomások | 44 |
Flórenc a gráciák városa | |
A sötét történeti emlékekre fényt borít a művészet örökös hajnala | |
Az Uffizik porticusa, Flórenc nagyjai, különösen Michel Angelo | |
Mindenütt vele találkozunk, képmásai, egyénisége | |
Nagysága dacára hatása káros is volt a művészet fejlődésére | |
A Medici-sírok a san Lorenzo templomban | |
Michel Angelo borus eszmevilágának magyarázata | |
Fra Angelico az előbbinek tökéletes ellentéte, derült művészete, boldog kedélyvilága | |
A Certosa | 55 |
A paviai Certosa kietlen fekvése, keletkezése és jelen állapota | |
Homlokzata az olaszországi korai renaissance betetőzése | |
Dombormű-dísze visszatükrözi a renaissance eszmegazdagságát, de egyuttal vallási és bölcseleti eszmezavarát | |
A sírok a templom belsejében, Gian Galeazzo Visconti typicus kényúri alakja | |
Római benyomások | 64 |
Az örök városban a változás is örökkévaló | |
A legutolsó átalakulás talán valamennyi között legnagyobb | |
A város mai képe | |
Abból a mi a régiből megmaradt, leginkább az antik Róma és a renaissance fénykora emelkedik ki | |
Az ókori Róma teljes képének képzeleti reconstructiója mily nehéz | |
Az összes antik emlékeket szem előtt kell tartani | |
A classikus ó-kor szépségideáljának jogosultsága és maradandósága | |
Ennek újra felélesztése volt a renaissance, emennek legfényesebb képviselője és "uralkodó alakja" Ráfael | |
A renaissance művészeti ideálja mégis különbözik az antiktól | |
Nagypéntek a Lateránban és húsvét a Vatikánban | 82 |
Mai nap a nagyhét és a husvét Rómában nem az, ami régen volt | |
A város életének profán benyomása | |
A nagypénteki notturnák a Lateránban | |
A basilika belseje | |
Az ének magasztossága | |
Husvét vasárnapja a sixtinában | |
A kápolna festményei | |
A pápa megjelenése, miséje, áldása | |
Tivoli | 93 |
Körültekintés az Albergo Sibylla erkélyéről | |
A tájkép varászló hatása | |
A Sibylla-templom romjai | |
A természet változhatatlan szépsége, csak az ember változik és az, amit ő alkot | |
A régi római emlékek | |
Tivoli szerepe a középkorban | |
Az Este-Villa regényes képe | |
Az olajfaerdő | |
Villa Adriana romjai, Hadrián császár alakja | |
Az albanói hegység és a Campagna | 102 |
Róma déli vidéke | |
Az albanói hegyek | |
Albano | |
Genzano | |
A Nemi-tó a Cesarini-palota kertjéből nézve | |
A Galleria di Sopra | |
Az Albano-tó látványa | |
Castel Gandolfo, az erdei út, Marino | |
Az olaszok kéjelgése a színekben, a formákban és a hangokban | |
A Campagna útjai alkonyatkor: a város zaja: egy dynastikus tüntetés | |
Verona | 115 |
Verona és vidéke: kicsiben Olaszország képe | |
A római emlékek, az aréna | |
A román templomok, különösen San Zeno | |
A gótika, különösen a Scaliger-sírok | |
Can Grande | |
A renaissance: a veronai festészet, a Piazza Erbe és Piazza dei Signori | |
A Dante szobra, tartózkodása Veronában | |
Nyilatkozatai saját sorsáról | |
A Divina Commedia jelentősége | |
Siena | 126 |
A középkor méltatása az újabb időben, igazságosabb megítélése | |
Siena a középkori emlékek városa | |
Az olaszok conservativismusa az életszokásokban és mindennapi dolgokban | |
A város egykori közélete és a Piazza del Campo | |
Sienai Katalin | |
A sienai festőiskola | |
Ambrogio Lorenzetti allegorikus képe a Palazzo comunaleban, jelentősége a renaissance szempontjából | |
A dóm | |
A Libreira és Pinturicchio frescói | |
Sodoma művészete | |
Visszaemlékezések Nápolyra | 140 |
Közeledés Nápolyhoz | |
A Vesuv első látása | |
A város rettentő zaja | |
A fogadók városnegyede | |
A tenger és a tengerparti várak | |
Kirándulás a Grotta Vecchián át Pozzuoliba, ennek lakosai és partja | |
A felséges kilátás a Posilipóról a szigetekre, a tengerre, a városra és a Vesuvra | |
Nápoly éjjeli utcai élete | |
A nápolyi dalok | |
Monumentális épületek hiánya | |
A Castello és az egykori királyok | |
A dóm | |
A Via di Tasso | |
Egy éjjeli tengeri vihar | |
Nápoly jelentéktelen szerepe a képzőművészetek terén | |
A Museo Nazionale jelentőségét az antikok adják meg | |
Pompeji és Herculanum | |
A muzeum Pompejiben, az utcák, a lakóházak, a sírok utcája | |
A tengerpart Castellammare és Sorrento között, ez utóbbinak bája | |
Boldogító és pusztító erők egyesülése a természetben és az emberben | |
Ravenna | 162 |
A világtörténelem három paradox jelensége az ókor és a középkor érintkezése vonalán | |
Ezeket magyarázza Ravenna | |
A gótok emlékei, Theodorik eszméje | |
Az ó-keresztény basilikák | |
Átmenet a byzanci stílbe | |
A ravennai templomok mozaikjai, a művészileg szépnek és a műtörténetileg érdekesnek megkülömböztetése | |
Az ó-keresztény és a byzanci stíl fejlődésének szükségszerűsége | |
Justinian és Theodora a San Vitale-templomban | |
Ravenna végzetszerű hanyatlása | |
A tenger is elhagyta | |
Dante és Byron fölkeresik e várost | |
Az előbbnek sírja | |
Velencei benyomások | 176 |
Az első benyomás mindig szomorú, különösen a keskeny csatornákon haladva | |
Velence páratlan építkezési módja s abból kifejlődött szerepe a történelemben | |
Szépsége az egyedüli, ami megmaradt | |
A Szent Márk-tér, a templom káprázatos látványa | |
Az építési stílusok sajátságos vegyülése, a San Marco belseje, a Dogepalota | |
Az idegenek mai nap Velence urai | |
A Serenaták és a Canal Grande egykor és most | |
A velencei festészet, Giovanni Bellini | |
A cinquecento élete az egykorú festéseken | |
A velencei iskola fénykora, a késő virágzás előnye | |
Tizian | |
A síremlékek, bartolommeo Colleoni szobra, a renaissance dícsvágya | |
Ferrara | 198 |
A város jelentéktelennek látszik | |
Építkezésének jellege | |
A dóm | |
A Castello benyomása, emlékei | |
Az Esték | |
Lucrezia Borgia, sphynx a történelem alakjai között | |
A Palazzo Schifanoja frescói | |
A ferrarai festőiskola | |
Ariosto vidém, Tasso szomorú emlékei Ferrarában | |
A Savonarola szobra | |
Pádua | 209 |
Velencére emlékeztető vonások | |
A város mozgalmas története s annak emlékei | |
Szent Antal cultusa | |
Pádua a tudomány városa | |
Dante és Giotto együttes időzése Páduában, a művészet föllendülése | |
A Madonna dell'Arena és az Eremitani frescói | |
Giotto és Mantegna művészi egyénisége | |
A keresztény vallásosság és az antik művészet felélesztése egyaránt szükséges volt a renaissance művészetének létrehozására | |
Pisa | 219 |
A nyugati partvidéken Velence szerepét vitte | |
Művészete a renaissance hajnalhasadása | |
Emlékei könnyen áttekinthetők | |
A dóm építészeti jelentősége és szépsége | |
A Campanile vagy ferde torony | |
A Battistero, Pisano szobrászati műveinek fontossága | |
A Campo-Santo, festményei | |
Benozzo Gozzoli | |
A "Halál diadala" és a "Végítélet" | |
A középkor vallásos felfogása s annak hatása az életre | |
Génua és szomszédsága | 231 |
A város nagyszerű látványa a kikötőből nézve | |
Fiesco és a pártharcok | |
Az olasz géniusz praktikus oldala itt nyilvánult meg | |
Kereskedelem és fölfedező utak | |
Columbus | |
A késő renaissance génuai palotastílje | |
A város mostani átalakulása | |
A Campo-Santo, szépsége és ízléstelenségei | |
A Riviera di ponente kezdete | |
A Pallavicini-kertek Pegliben | |
A Riviera di levante, Nervi kertjei és partja | |
Olaszország természeti gazdagsága | |
Milano | 244 |
Lombardia Európa csatatere | |
Milano sorsának változandósága | |
Mai képe kevéssé olaszos | |
A külömböző korok kinyomatai az épületeken | |
A dóm csodálatos megalkotása, belseje, a gótika hatása | |
A Brera és az Ambrosiana gyűjteményei | |
A milanoi festőiskola, Leonardo de Vinci a renaissance universalitásának megtestesülése | |
Szerepe a művészet történetében | |
A Viscontik és Sforzák, a Castello: Napoleon-emlékek, a Simplon-ív átalakulásai | |
A történelmi képrombolók és a Napoleon-cultus | |
Újabb flórenci benyomások | 260 |
A quattrocento vége, olasz renaissance és humanismus | |
Az Amerigo Vespucci és Paolo Toscanelli emlékére rendezett ünnepélyek | |
Ghirlandajo egy újon fölfedezett frescója | |
Savonarola halálának évnapja | |
A XV. század vége Olaszországban és kivált Flórencben | |
Az újkori szellem bölcsője | |
Ama kor palotáinak, képeinek benyomása | |
A Medicik Gozzzoli és Botticelli festményein | |
Flórenc akkori képe | |
A plátói akadémia | |
Luigi Pulci, Angelo Poliziano, Picon della Mirandola | |
A Medici-kertek és a Brancacci-kápolna szerepe a művészet fejlődésében | |
A quattrocento végének művészei | |
Michel Angelo első fellépése | |
Lorenzo de'Medici az első modern ember, jelleme, sokoldalúsága | |
Savonarola Lorenzo halálos ágyánál | |
A San Marco-kolostor, Savonarola csudálatos alakja az újkor elején, bukása tulajdonképen a renaissance diadala | |
Machiavelli mint író | |
Flórenc historikusai | |
Michel Angelo, Leonardo és Ráfael találkoznak Flórencben | |
A hanyatlás, Róma felülkerül, ezt is eléri végzete | |
A Sacco di Róma | |
Olaszország sorsának tragikuma | |
Olaszország szerepe a renaissanceban | |
Ez utóbbinak jelentősége | |
A keresztény és pogány vallási felfogás különfélesége | |
A kereszténységben rejlő fájdalmas vonás magyarázata | |
A két felfogás küzdelme a renaissanceban | |
Kísérletek a kiegyenlítésre | |
Az erkölcsök meglazulása | |
A humanismus mint a pogány és keresztény eszme egyesülésének szüleménye | |
Túlzásai | |
Szükségessége, befolyása a művészetre | |
Az "aranykor" művészete és a humanistikus ideál | |
A renaissance hanyatlása | |
Ellentét a mai kor és a renaissance között | |
II. kötet | |
A Sirenek hazájában | 3 |
A Sirenek szigetei a sorrentói félsziget mellett | |
A Siren-mytos és a Nápolyvidéki görög regekör | |
Capri szigete, Tiberius-reminiszcenciák, a természet s az emberek a szigeten | |
Lepillantás a Salto di Tiberio-ról | |
A Minerva hegyfoka, a sorrentói félsziget, a nyájas Sorrento | |
Út a félsziget körül, a déli oldal jellege | |
Positano, Conca | |
Amalfi sajátszerűsége | |
Az egykori Capuccini mint utazók pihenője | |
A további út, Salerno | |
Paestum, a görög templomromok csodás története | |
Visszaálmodott görög élet | |
A meghalt istenek | |
Még egyszer a Sirenek | |
Subiaco | 36 |
Az út Tivolitól az Anio folyása mentén fölfelé | |
Subiaco képe, története | |
Nero kéjlakának emlékei | |
A monte Calvo magaslatai, Sta. Scholastica kolostora | |
Szent Benedek élete, történeti alakja | |
A Sacro Speco kolostor zöld ligete, temploma, udvara, a nagy szerzetalapító emlékei | |
Visszatérés a városba | |
A Borgia-szobák a Vatikánban | 48 |
XIII. Leo pápa hozzáférhetővé tette a Borgiákról nevezett hat termet a Vatikánban | |
Ezek fekvése, elrendezése, történeti szerepe | |
Pinturicchio freskói az Appartamento Borgiá-ban | |
A groteszkek, az ábrázolt személyekre vonható következtetések | |
VI. Sándor pápa, Lucrezia és Cesare jelleme | |
A pápa és Cesare katasztrófája | |
Az utódok, II. Julius alakja, megbízásából Ráfael és Michel-Angelo egyszerre működnek a Vatikánban | |
A kettőnek ellentéte | |
A primitívek legújabb méltatása | |
Rimini és San Marino | 77 |
A Rubicon és egyéb Caesar-reminiszcenciák | |
Rimini az ókorban s a középkorban | |
A Malatesták, Francesca da Rimini története | |
A Castello, a Tempio Malatestiano homlokzata és belseje | |
Sigismondo Malatesta és Isotta degli Atti | |
Leon Battista Alberti mint a tempio tervezője | |
Rimini mint tengeri fürdő | |
A sanmarinói köztársaság, a Monte Titano és San Marino városa | |
Monda, történelmi mult és jelen állapotok | |
Éjjeli út az Adria-parton Nápoly felé | |
Vicenza | 99 |
A Palladio városa, paloták múzeuma | |
A város fekvése, régibb épületei | |
A Palladio pályája, jelentősége az építőművészetben | |
A klasszicizmus és a mai kor fölfogása | |
Palladio alkotásai Vicenzában | |
A Bazilika, a Palazzo del Prefettizio, magánpaloták | |
A Pal. Chieregati s a benne levő múzeum | |
Palladio követői, a tatro Olimpico, az ókori színművészet felélesztése a renaissanceban | |
Nápoly nyáron | 111 |
A nyár különleges bájai Nápolyban | |
Nyári élet a városban, mytosi kép, a Villa Nazionale | |
A márványszobrok vonzóereje, nyári látogatás a múzeumban | |
A régi római világ ismerete, szeretet | |
Középkori márványsíremlékek, magyar vonatkozások | |
A renaissance-síremlékek kifejlődése a gótikából | |
Mantua | 122 |
Fekvése vizek közepén | |
A Citadella és Hofer András halála | |
Magyar őseink emléke | |
Virgilius Mantua szülöttje | |
A Gonzagák szerepe, palotáik: a Palazzo Ducale, ennek átalakulása, fénye, mostani állapota | |
A Castello, benne a Camera degli Sposi - a quattrocento művészetének szentélye | |
Mantegna itteni freskói, ezekben is az olasz renaissance megnyilatkozása, hatásuk a művészet fejlődésére | |
Isabella Gonzaga-Este alakja | |
Giulio Romano mantuai szereplése, a Palazzo del Te | |
Bolgona (1905.) | 140 |
A város mostani jellege | |
Harcias multja | |
A modern élet hozzásimul a régi maradványokhoz | |
A San Petronio temploma | |
Az Archigimasio és a bolognai egyetem történeti szerepe | |
A San Stefano templomcsoport, a San Domenico | |
A Giacomo Maggiore-templom s a Bentivoglik emlékei | |
Costa és Francia festméynei | |
A bolognai képtár | |
Ráfael Szent Ceciliája | |
A későbbi bolgonai festői iskola | |
Fel s alá a Lagunákon (1905.) | 159 |
Az ősz Velencében | |
A Laguna Veneta sajátos jellege, természete, élete | |
Szigeteinek különleges jelentősége s története | |
A Giorgio Maggiore | |
A Lido | |
A San Lazzaro kolostora | |
San-Michele, a teremtősziget | |
Murano multja, üvegipara | |
Burano csipkeipara | |
Torcello műemlékei, eredetének legendája | |
San Francesco del Deserto és Szent Ferenc emléke | |
A Laguna déli ága: San Clemente, Poveglia, Malamocco és a Murazzik | |
Chioggia jelentősége s halásznépének élete | |
Pesaro és Urbino (1905.) | 177 |
Napkelet az Adria partján | |
Pesaro fekvése | |
Történetének változatai | |
A Sforzák uralma | |
A város műemlékei, különösen majolika-gyüjteménye | |
A Villa Imperiale Pesaro felett | |
Az út Urbino felé | |
Urbino első benyomása | |
A fejedelemi palota | |
Federigo da Montefeltro nemes alakja, udvara, műkincseinek pusztulása | |
Ráfael szülővárosa a mesternek csak szobrát és szülőházát bírja ma | |
A Cappella Sistina (1907.) | 195 |
A világ legnagyobb kápolnája | |
A "Mons Vaticanus" és a Szent Péter város templomának keletkezése s átalakulásai | |
IV. Sixtus, mint a nagy pápai kápolna alapítója | |
A Cappella Sistina első benyomása, egyszerű berendezése, a márványsorompó és a zenekarzat | |
A fresco-dísz, a XV. századbeli történelmi képsorozat | |
Mózes és Jézus élete | |
A flórenci és umbriai festőiskola művei, különösen Botticelli, Perugino, Ghirlandajo, Signorelli alkotásai | |
Michel-Angelo mennyezete | |
Létrejötte, beosztása, eszmei tartalma, dekorativ részei, festőművészeti jelentősége | |
A végitélet későbbi képe | |
Egykori hatása, mostani benyomása | |
A Ráfael szőnyegkartónjainak létrejötte | |
A Sixtus-kápolna mostani szerepe | |
Modena (1907.) | 224 |
A város képe | |
Muratori emléke és itteni szerepe, kutató-munkájának jelentősége | |
A modenai levéltár | |
Az Esték uralma | |
A modenai helyi művészet, Guido Mazzoni realistikus szoborművei | |
Bearelli művészete | |
A régi és a modern szobrászat | |
A Heliodorról nevezett szoba (1908.) | 233 |
II. Julius pápa beköltözése az úgynevezett vatikani "Stanzák"-ba | |
Megbízást ad Ráfaelnek | |
A Stanza della Segnatura után a Stanza dell'Eliodoro festése kerül sorra | |
II. Julius életére vonatkozó tárgyak | |
A "Bolsenai mise" coloristikus hatása | |
A "Heliodor kiüzetésé"-nek drámai elrendezése | |
A "Szent Péter megszabadításának" fényhatásai | |
Leo és Attila találkozásán már X. Leo alakja jelenik meg, II. Julius pápai és uralkodói jelleme | |
Ráfael halhatatlansága | |
Vatikáni alkony (1914.) | 243 |
A Szent Péter templom belsejének benyomása alkonyatkor | |
Látogatás a vatikáni kertekben | |
Ezek tagoltsága, külömböző részletei, építményei | |
XIII. Leo nyaralója | |
A pápai csillagvizsgáló intézet | |
A Péter-kupola látványa mindenütt | |
Körültekintés a kertek legmagasabb pontjáról | |
Naplemente a Pineto Torlonia felett | |
Fülemilék dala | |
A Vatikán esti csöndje | |
A kúszó virágok honában (1914.) | 255 |
Sicilia különlegessége | |
A földrengések nyomai | |
Kopárság és buja növényzet váltakozása | |
Hasonlatosságok Görögországgal | |
A Görög uralom és élet eltörölhetetlen nyomai | |
A későbbi korokra aránylag kevés emlékeztet | |
A mythos a természetben is él | |
Palermo és Monreale (1914.) | 262 |
A város benyomásának ellenmondásai | |
A természet elpusztíthatalan szépségei, a kertkultúra csodái | |
A Museo Nazionale | |
A királyi vár és a Cappella Palatina | |
A Duomo s a benne levő sírok | |
II. Hohenstaufen Fridrik történeti alakja | |
Monreale: fekvése, keletkezése, dómja, chiostrója | |
Letekintés a kolostorkertből a Conca d'Orora | |
Gigenti (1914.) | 278 |
A város látványa a szárazföld felől | |
A mostani Girgenti, temploma és régiségei | |
A népélet Girgenti vidékén | |
A hajdani Akragas maradványai | |
A Concordia-templom: a Juno-Lacinia temploma | |
A Herakles-szentély óriási oszloptöredékei | |
Empedokles rejtélyes alakja | |
Akragas hanyatlása és pusztulása | |
Siracusa (1915.) | 286 |
Hajdani nagysága, annak mai nyomai | |
A sírok | |
A Latomiák nagyszerű méretei és növényzete | |
A szigetváros | |
Az Arethusa-mythos | |
A Kyane-mythos | |
A Kyane-folyó és papyrus-sása | |
A görög költészet a régi Siracusában s annak megkísérlett fölélesztése a régi színházban | |
A Múzeum s a siracusai Venus | |
Siracusa szerepe a római uralom alatt | |
Verres fosztogatásai s azok megtorlása Cicero által | |
Taormina (1915.) | 298 |
Az érkezés | |
Az első benyomás nagypéntek estéjén | |
A San Domenico-kolostor, mint fogadó, kilátása, az Etna | |
Népies húsvéti Mysterium-játék Taormina utcáin | |
Az antik szinház nagyszerű fekvése, kilátása, emlékei | |
A természeti szépségek épitészeti fölhasználása a különböző világkorokban | |
Képek jegyzéke | |
Az I. kötet képei | |
A költészet, Ráfael mennyezeti frescója a Stanza della Segnaturában. Rómában | |
Pillantás a római szt. Péter templomra | 3 |
Michel Angelo Madonna-reliefje a flóreci nemzeti múzeumban | 7 |
Pillantás Flórencre a Boboli-kertekből | 8 |
A "Marzocco" Flórenc címeroroszlánja a Palazzo Vecchio előtt | 13 |
A Parnassus. Ráfael falképe a Stanza dell Segnaturában Rómában | 14 |
Dekorativ alak Michel Angelótól a Sixtina mennyezetéről | 19 |
A Palazzo Municipale Perugiában | 23 |
Az Augustus-kapu Perugiában | 27 |
A "Motne maggiore" Perugiában | 27 |
A próféták és a sybilliák; részlet Perugino frescóiból a perugiai Cambióban | 31 |
Az otricolii Jupter-fej | 33 |
Részlet Giotto allegoriai falképéből a Szt. Ferenc assisii alsó templomában | 34 |
Assisi | 37 |
A Minerva-templom Assisiben | 41 |
Luca della Robbia domborműve egy flórenci magánházon | 44 |
A Strozzi-palota Flórencben | 47 |
A Loggia dei Lanzi és az Uffizi porticusának bejárata Flórencben | 49 |
A tavasz; Botticelli festménye a Galleria antica e modernában Flórencben | 51 |
Michel-Angelo szobra az Uffizik porticusában | 53 |
Lodovico Sforza és Beatrice d'Este síremléke a paviai Certosában | 55 |
A paviai Certosa homlokzata | 57 |
Gian-Galeazzo Visconti síremléke a paviai Certosában | 61 |
A milanoi Castello Sforzésco kapuja | 63 |
A római Szt. Péter Basilika és a Vatikán, a Villa Mediciből nézve | 64 |
Kilátás a Palatin-hegyről a Colosseum felé, Rómában | 67 |
A Palazzo Venezia udvara Rómában | 69 |
A vatikáni antik-múzeum egyik terme | 71 |
Sophokles szobra a lateráni múzeumban, Rómában | 74 |
Antinous; antik szobormű a vatikáni múzeumban, Rómában | 75 |
Ráfael arcképe, saját műve | 78 |
Ráfael Madonnája (Mad. de. Granduca) a flórenci Pitti-képtárban | 79 |
Melozzo da Forli zenélő angyala (Római Szt. Péter-templom sekrestyéje) | 81 |
Zenekarzat a római Sixtina-kápolnában | 82 |
A római laterán-basilika homlokzata | 85 |
A Laerán-basilika szentélye | 87 |
Részlet a "Végítélet" képéből | 89 |
Kilátás a Monte Pincioról Rómában | 92 |
A Sibyllák; Ráfael frescója a római S. Mari della Pace-templomban | 93 |
Tivoli | 95 |
A Sibylla-templom Tivoliban | 97 |
Az Este-villa Tivoliban | 99 |
Hadrian császár | 101 |
Az angyalvár (Hadrian mausoleuma) és angyalhid Rómában | 103 |
Az albanoi tó és Castel-Gandolfo | 104 |
A Horatiusok és Curiatiusok sírja Albano mellett | 107 |
Részlet a római Campagnából | 109 |
A Via Appia, Cecilia Matella sírjával | 111 |
Részlet a Campagnából | 114 |
Verona a Giardino Giustiból nézve | 115 |
Dante szobra a Piazza dei Signorin Veronbáan | 117 |
A Scaliger-sirok veronában | 122 |
A Bevilacqua-palota homlokzata Veronában | 125 |
A sienai Fontegiusta-templom főoltárának oromzata | 126 |
A Pallazzo Comunale Sienában | 129 |
Részlet Sienából | 131 |
A sienai dóm | 135 |
Ádám és Éva; Sodoma festménye a sienai képtárban | 137 |
Nápoly a Virgilius sírjától nézve | 140 |
A Castello dell'Ovo Nápolyban | 143 |
A nápolyi kikötő; háttérben a Castello nuovo és a Sant Elmo-erőd | 147 |
A sírok utcája Pompejiben | 153 |
A tengerpart Castellammare és Sorrento között | 157 |
Részlet Pompejiből | 161 |
Dante sírkápolnája Ravennában | 162 |
Nagy Theodorik sírja Ravennában | 165 |
Galla Placidia sírkápolnája Ravennában | 167 |
Justinian császár és udvara; mozaikkép a ravennai San Vitale-templomban | 171 |
A Pineta (Pinia-erdő) Ravenna mellett | 175 |
A velencei Mol környéke | 176 |
A velencei Piazzetta és Molo a Lagunák felől nézve | 181 |
A velencei Szt. Márk-templom belseje | 185 |
A Riva grande di Canareggio Velencében | 187 |
Giovanni Bellini Madonna-képe a Frari-templomban Velencében | 189 |
Bartolommeo Colleoni emlékszobra Velencében | 195 |
Carpaccio: Részlet Szt. Orsolya legendájából az Accademia delle belle arti-ban Velencében | 197 |
Borso d'Este udvara; Cosima Tura falképe a ferrarai Palazzo Schifanojában | 198 |
A székesegyház (a tizenkettedik századból) Ferrarában | 201 |
A ferrarai Castelio | 203 |
Savanarola szobra a ferrarai Castello előtt | 208 |
Jac. Sansovino márványdomborműve (Szt. Antal csodatevése) a páduai "Santo"-ban | 209 |
A Capella San Felice a páduai "Santo"-ban | 213 |
A sírbatétel; Giotto falfestménye a S. Annunziata dell "Areá"-ban Paduában | 215 |
Donatello angyalputtói a paduai "Santo" főoltárán | 218 |
Niccolo Pisano reliefje a pisai BAttistero szószékén | 219 |
A Battistero, duomo és Campanile Pisában | 221 |
A pisai Campo-Santo északi folyosója | 225 |
A végítéle XIV. századbeli fresco-képe a pisai Campo-Santo-ban | 227 |
A Villa Pallavicini Pegliben | 231 |
A kikötői házsor Génuában | 233 |
A génuai egyetem udvara | 237 |
Részlet Génua környékéből; háttérben a Campo-Santo | 239 |
A tengerpart Nervinél | 241 |
A dóm és a főtér Milanóban | 244 |
Az Ospedale Maggiore homlokzata Milanóban | 247 |
Gaston de Foix síremléke Bambajától a milanói Brera-múzeumban | 249 |
Szűz Mária Jézussal; Bernardino Luini festménye a Brera-képtárban Milanóban | 251 |
Lionardo da Vinci arcképe; állítólag saját műve, a flórenci Uffizi-képtárban | 253 |
Bernardino dei Conti: Lodovico Sforza és nejének fogadalmi képe a brerában | 259 |
Szent Ferenc és Szent Domonkos találkozása; Andrea della Robbia flórenci domborműve | 260 |
A flórenci "Bargello" (most Museo Nazionale) udvara | 263 |
A három király imádja a kisded Jézust; Botticceli festménye a flórenci Uffizi-képtárban | 265 |
"Zachariás patriarcha a templomban"; Domenico Ghirlandajo falfestménye a S. Mari Novella-templomban Flórencben | 269 |
Botticelli "Magnificat"-ról nevezett Madonnája a flórenci Uffizi-képtárban | 271 |
Lorenzo medici, Cyprus-liget a Flórenc fölötti magaslatokon | 275 |
Savonarola cellája | 277 |
Macchiavelli arcképe a flórenci Uffizi-képtárban | 279 |
Éneklő fiúk, Luca della Robbia márványdomborműve a dóm múzeumában Flórencben | 285 |
A Költészet; Ráfael mennyezeti képe a vatikáni stanza della Segnaturában | 287 |
Ádám teremtése; Michel-Angelo frescója a Sistina kápolna mennyezetén | 291 |
Az athénei iskola; Ráfael frescója a vatikáni Stanza della Segnaturában | 295 |
Az isteni és földi szerelem; Tizian képe a római Borghese-villában | 299 |
Donatello táncoló gyermekei a flórenci Duomo múzeumában | 302 |
II. kötet képei | |
Salerno | 3 |
Capri kikötője | 9 |
Sorrento | 13 |
A "Capuccini" Amalfiban | 19 |
Kilátás a "Capuccini" erkélyéről Amalfiban | 21 |
Neptum-templom Paestumban | 27 |
A paestumi Neptum templom belseje | 33 |
Részlet Capri szigetéről | 35 |
Subiaco | 36 |
Subiaco: A "Sacro Speco" kolostor bejárata | 43 |
Subiaco: A "Sacro Speco" kolostor udvara | 45 |
Népélet Subiaco környékén | 47 |
A Szent Péter-bazilika Rómában | 48 |
A negyedik Borgia-szoba a Vatikánban | 51 |
A zene: Pinturicchio festménye a "hét szabad művészet"-ről nevezett vatikáni teremben | 57 |
Cesare Borgia arcképe az Uffizi-képtárban | 67 |
II. Julius pápa arcképe Ráfaeltől | 71 |
A Stanza della Segnatura, Ráfael falképével a Vatikánban | 73 |
A della Rovere-család pápai címere | 75 |
VI. Sándor pápa mellszobra | 76 |
Augustus (helyesebben Tiberius) hídja Riminiben | 77 |
A Malatesta vár Riminiben | 81 |
A Malatesta-templom homlokzata Riminiben | 83 |
A Tempio Malatestiano belseje Riminiben | 85 |
A Monte Titano tetején San Marino város, alatta Borgo | 91 |
San-Marino fellegvára | 96 |
A tengerpart Rimininél | 97 |
A Villa Palladiana Vicenza mellett | 99 |
A vicenzai Bazilika részlete | 103 |
A "Palazzo del Prefettizio" Vicenzában | 107 |
A "Teatro Olimpico" belseje Vicenzában | 109 |
Pompejii falfestmények | 111 |
Donna Anna palotájának romja Nápolyban a Posilipo alatt | 113 |
A nápolyi Villa Nazionale | 115 |
A capudi Venus nápolyi nemzeti múzeumban | 117 |
Anjou László király s emléke Nápolyban | 119 |
Antik sarkofág a vatikáni múzeumban | 121 |
A Szent György híd Mantuában | 122 |
A Palazzo Ducale és a vértanuk emléke Mantuában | 125 |
Lodovico Gonzaga családja körében: Mantegna frescoja a Camera degli Sposiban Mantuában | 129 |
Mantegna falképe a mantuai Camera degli Sposiban | 131 |
Mantegna mennyezetképe a mantuai Camera degli sposiban | 133 |
Gonzaga-Este Izabella arcképe Leonardo da Vincitől | 135 |
A Palattoz del Te nyitott csarnoka Mantuában | 137 |
A Castello di Corte Mantuában | 139 |
Szent Domonkos sírjának alsó része a róla nevezett templomban Bolognában | 140 |
A görbe tornyok Bolognában | 143 |
Neptun-kut; Giovanni du Bologna szoborműve Bologna piacán | 145 |
Az Archiginnasio bonctani előadóterme Bolognában | 147 |
Madonna szentekkel; Francesco Francia oltárképe a bolognai Giacomo Maggiore-templom kápolnájában | 155 |
Jacopo della Quercia domborműve a S. Petronio főkapuján | 157 |
A Canal Grande bejárata | 159 |
San Lazzaro szigete | 165 |
A San Lazzaro kolostor oszlopivei alatt | 167 |
Napnyugta San-Michele fölött | 169 |
A torcelloi Duomo belseje | 171 |
Részlet Chioggából | 173 |
Osteria Brondolo mellett | 175 |
A Lído partján | 176 |
A Villa Imperiale Pesaro fölött | 177 |
A Piazza Pesaróban, háttérben a Palazzo Prefettizio | 181 |
Terem a Villa Impérialében | 183 |
A Palazzo Ducale Urbinóban előtte Ráfael szobra | 185 |
A Palazzo Ducale udvara Urbinóban | 187 |
Urbino a völgyből nézve | 191 |
Gian Bolgona holt Krisztusa az urbinói székesegyház altemplomában | 194 |
Ádám teremtése; Michel-Angelo frescoja a Sixtina-kápolna mennyezetén | 195 |
A Szt. Péter templom és a Vatikán | 197 |
A Cappella Sixtina belseje | 201 |
Botticelli: Mózes ifjúságának élményei (falkép) | 205 |
Luca Signorelli: Mózes végrendelete (falkép) | 207 |
Ghirlandajo: Az apostolok meghivatása (falkép) | 209 |
A kulcsátadás; Perugino falfestménye a Sixtina-kápolnában | 211 |
A delphii Sibylla; Michel Angelo képe a Sixtina-kápolna mennyezetén | 217 |
Jeremiás próféta; Michel-Angelo képe a Sixtina-kápolnában | 219 |
Angyalok Krisztus szégyenoszlopával; részlet Michel Angelonak a Cappella Sixtinában lévő, a végítéletet ábrázoló falképéről | 223 |
Begarelli Krisztus születését ábrázoló domborműve a modenai Duomoban | 224 |
I. Ercole d'Este arcképe Dosso Dossitól a modenai képtárban | 229 |
Krisztust sirítók; Mazzoni szoborcsoportja a modenai S. Giovanni templomban | 230 |
A Mater Dolorosa a keresztfa alatt; Begarelli szoborcsoportja a modenai S. Francesco-templomban | 231 |
Krtisztus siratása; Antonio Begarelli szoborcsoportja a modenai San-Pietro templomban | 232 |
A Bolsenai mise; Ráfael falképe a vatikáni Stanza d'Eliodoroban | 233 |
II. Julius pápa arcképe a "Bolsenai mise" képén | 235 |
Heliodor kiüzetése a templomból: Ráfael falképe a vatikáni Stanza d'Eliodoroban | 237 |
Szent Péter megszabadulása; Ráfael falképe a vatikáni Stanza d'Eliodoroban | 239 |
Attila és Szent Leó találkozása Ráfael; frescoja | 242 |
A Szt. Péter-templom a vatikáni kertek magas pálmájától nézve | 243 |
A Szent Péter-bazilika belseje | 245 |
A vatikáni palota és kertek a Szent Péter templom kupolájáról nézve | 247 |
Kis pápai nyaraló a vatikáni kertben | 249 |
Részlet a vatikáni kertekből | 251 |
A vatikáni múzeumokhoz és kertekhez vivő út | 252 |
A vatikáni kertekből | 253 |
A Szent Péter-templom alkonyatkor | 254 |
Templompárkány oroszlánfejjel a palermói múzeumban | 255 |
Messina kikötője | 257 |
Részlet a palermói Villa Garibaldiból | 259 |
Phaidra ájulása; antik dombormű a girgenti Duomoban | 260 |
Siciliai tavasz | 261 |
Palermo a tenger felől | 262 |
A Monte Pellegrino a Foro Umbertóról nézve | 263 |
Részlet a Villa Igiea kertjéből | 265 |
A Villa Tasca | 267 |
A palermói múzeum udvara | 269 |
A San Giovanni degli Eremiti kolostor udvara | 271 |
A palermoi Martorana-templom belseje | 273 |
Monreale | 274 |
Részlet Monreale kolostor-udvaráról | 275 |
Hyppolitos vadászkiséretével; antik dombormű a girgentii Duomoban | 278 |
A mostani Girgenti | 279 |
Siciliai parasztfogat | 281 |
A Concordia-templom Girgenti mellett | 283 |
Sarkophag-domborművek a siracusai múzeumban | 286 |
Részlet a Latomia del Paradisoból Siracusában | 288 |
A Latomia del Paradiso | 289 |
Csolnakázók a Kyane folyón | 291 |
A siracusai Venus | 293 |
A római szinház Siracusában | 295 |
Érem két lapja a siracusai múzumból | 297 |
Giardini és az Etna a tenger felől nézve | 298 |
Az egykori S. Domenico-kolostor udvara Taorminában | 299 |
Taormina, háttérben a Roccával | 301 |
A Porta Messina Taorminában | 303 |
Az antik szinház Taorminában háttérben az Etna | 305 |
Az Etna | 307 |