Előszó a második kiadáshoz | |
Előszó az első kiadáshoz | |
Verona | 3 |
Verona és vidéke: kicsiben Olaszország képe | |
A római emlékek, az aréna | |
A román templomok, különösen San Zeno | |
A gothika, különösen a Scaliger-sirok | |
Can Grande | |
A renaissance: a veronai festészet, a Piazza Erbe és Piazza dei Signori | |
A Dante szobra, tartózkodása Veronában | |
Nyilatkozatai saját sorsáról | |
A Divina Commedia jelentősége | |
Vicenza | 17 |
A Palladio városa, paloták muzeuma | |
A város fekvése, régibb épületei | |
A Palladio pályája, jelentősége az építőművészetben | |
A classicismus és a mai kor fölfogása | |
Palladio alkotásai Vicenzában: a Bazilika, a Palazzo del Prefettizio, magánpaloták | |
A Pal. Chieregati s a benne levő muzeum | |
Palladio követői, a Teatro Olimpico, az ókori színművészet felélesztése a renaissanceban | |
Pádua | 31 |
Velenczére emlékeztető vonások | |
A város mozgalmas története s annak emlékei | |
Szent Antal cultusa | |
Pádua a tudomány városa | |
Dante és Giotto együttes időzése Páduában, a művészet föllendülése | |
A Madonna dell'Arena és az Eremitani frescói | |
Giotto és Mantegna művészi egyénisége | |
A keresztény vallásosság és az antik művészet felélesztése egyaránt szükséges volt a renaissance művészetének létrehozására | |
Velenczei benyomások | 43 |
Az első benyomás mindig szomoru, különösen a keskeny csatornákon haladva | |
Velencze páratlan épitkezési módja s abból kifejlődött szerepe a történelemben | |
Szépsége az egyedüli, a mi megmaradt | |
A Szent Márk-tér, a templom káprázatos látványa | |
Az Építési stilek sajátságos vegyülése, a San Marco belseje, a Dogepalota | |
Az idegenek mai nap Velencze urai | |
A Serenaták és a Canal Grande egykor és most | |
A Velenczei festészet, Giovanni Bellini | |
A cinquecento élete az egykorú festéseken | |
A velenczei iskola fénykora, a késő virágzás előnye | |
Tizian | |
A siremlékek, Bartolommeo Colleoni szobra, a renaissance dicsvágya | |
Ferrara | 73 |
A város jelentéktelennek látszik | |
Építkezésének jellege | |
A dóm | |
A Castello benyomása, emlékei | |
Az Esték: Lucrezia Borgia, sphynx a történelem alakjai között | |
A Palazzo Schifanoja frescói | |
A ferrarai festőiskola | |
Ariosto vidám, Tasso szomorú emlékei Ferrarában | |
A Savanarola szobra | |
Ravenna | 86 |
A világtörténelem három paradox jelensége az ókor és a középkor érintkezése vonalán | |
Ezeket magyarázza Ravenna | |
A góthok emlékei, Theodorik eszméje | |
Az ó-keresztény basilikák | |
Átmenet a byzanczi stilbe | |
A ravennai templomok mozaikjai, a művészileg szépnek és a műtörténetileg érdekesnek megkülömböztetése | |
Az ó-keresztény és a byzanczi stil fejlődésének szükségszerűsége | |
Justinian és Theodora a San Vitale-templomban | |
Ravenna végzetszerü hanyatlása | |
A tenger is elhagyta | |
Dante és Byron fölkeresik e várost | |
Az előbbinek sírja | |
Rimini és San Marino | 104 |
A Rubicon és egyéb Caesar-reminiscentiák | |
Rimini az ókorban s a középkorban | |
A Malatesták, Francesca da Rimini története | |
A Castello, a Tempio Malatestiano homlokzata és belseje | |
Sigismondo Malatesta és Isotta Degli Atti | |
Leon Battista Alberti mint a Tempio tervezője | |
Rimini mint tengeri fürdő | |
A sanmarinoi köztársaság, a Monte Titano és San Marino városa | |
Monda, történelmi múlt és jelen állapotok | |
Éjjeli út az Adria-parton Nápoly felé | |
Visszaemlékezések Nápolyra | 128 |
Közeledés Nápolyhoz | |
A Vesuv első látása | |
A város rettentő zaja | |
A fogadók városnegyede | |
A tenger és a tengerparti várak | |
Kirándulás a Grotta Vecchián át Pozzuoliba, ennek lakosai és partja | |
Felséges kilátás a Posilipóról a szigetekre, a tengerre, a városra és a Vesuvra | |
Nápoly éjjeli utczai élete | |
A nápolyi dalok | |
Monumentális épületek hiánya | |
A Castello és az egykori királyok | |
A dóm | |
A Via di Tasso | |
Egy éjjeli tengeri vihar | |
Nápoly jelentéktelen szerepe a képzőművészetek terén | |
A Museo Nazionale jelentőségét az antikok adják meg | |
Pompeji és Herculanum | |
A museum Pompejiben, az utczák, a lakóházak, a sírok utczája | |
A tengerpart Castellammare és Sorrento között, ez utóbbinak bája | |
Boldogító és pusztító erők egyesülése a természetben és az emberben | |
A Sirenek hazájában | 154 |
A Sirenek szigetei a sorrentoi félsziget mellett | |
A Siren-mythos és a Nápolyvidéki görög regekör | |
Capri szigete, Tiberius-reminiscentiák, a természet s az emberek a szigeten | |
Lepillantás a Salto di Tiberio-ról | |
A Minerva hegyfoka, a sorrentoi félsziget, a nyájas Sorrento | |
Út a félsziget körül, a déli oldal jellege | |
Positano, Conca | |
Amalfi sajátszerűsége | |
Az egykori Capuccini mint utazók pihenője | |
A további út, Salerno | |
Paestum, a görög templomromok csodás története | |
Visszaálmodott görög élet | |
A meghalt istenek | |
Még egyszer a Sirenek | |
Nápoly nyáron | 193 |
A nyár különleges bájai Nápolyban | |
Nyári élet a városban, mythosi kép, a Villa Nazionale | |
A márványszobrok vonzóereje, nyári látogatás a muzeumban | |
A régi római világ ismerete, szeretete | |
Középkori márványsiremlékek magyar vonatkozások | |
A renaissance-síremlékek kifejlődése a gohtikából | |
Római benyomások | 207 |
Az örök városban a változás is örökkévaló | |
A legutolsó átalakulás talán valamennyi között legnagyobb | |
A város mai képe | |
Abból a mi a régiből megmaradt, leginkább az antik Róma és a renaissance fénykora emelkedik ki | |
AZ ókori Róma teljes képének képzeleti reconstructiója mily nehéz | |
Az összes antik emlékeket szem előtt kell tartani | |
A classikus ó-kor szépségideáljának jogosultsága és maradandósága | |
Ennek ujra felélesztése volt a renaissance, emennek legfényesebb képviselője és "uralkodó alakja" Ráfael | |
A renaissance művészeti ideálja mégis különbözik az antiktól | |
Nagypéntek a Laterában és husvét a Vatikánban | 226 |
Mai nap a nagyhét és a husvét Rómában nem az, a mi régen volt | |
A város életének profán benyomása | |
A nagypénteki notturnák a Laternában | |
A basilika belseje | |
Az ének magasztossága | |
Husvét vasárnapja Sixtinában | |
A kápolna festményei | |
A pápa megjelenése, miséje, áldása | |
A Borgia-szobák a Vatikánban | 240 |
XIII. Leo pápa hozzáférhetővé tette a Borgiákról nevezett hat termet a Vatikánban | |
Ezek fekvése, elrendezése, történeti szerepe | |
Pinturicchio frescói az Appartamento Borgiá-ban | |
A groteszkek, az ábrázolt személyekre vonható következtetések | |
VI. Sándor pápa, Lucrezia és Cesare jelleme | |
A pápa és Cesare katastfrofája | |
Az utódok, II. Julius alkja, megbízásából ráfael és Michel-Angelo egyszerre működnek a Vatikánban | |
A kettőnek ellentéte | |
A primitívek legújabb méltatása | |
Az albanói hegység és a Campagna | 273 |
Róma déli vidéke | |
Az albanói hegyek | |
Albano | |
Genzano | |
A Nemi-tó a Cesarini-palota kertjéből nézve | |
A Galleria di Sopra, az Albanó-tó látványa | |
Castel Gandolfo, az erdei út, Marino | |
Az olaszok kéjelgése a szinekben, a formákban és a hangokban | |
A Campagna útjai alkonyatkor: a város zaja | |
Egy dynastikus tüntetés | |
Tivoli | 285 |
Körültekintés az Albergo Sibylla erkélyéről | |
A tájkép varázsló hatása | |
A Sibylla-templom romjai | |
A természet változhatatlan szépsége, csak az ember változik és az, a mit ő alkot | |
A régi római emlékek | |
Tivoli szerepe a középkorban | |
Az Este-Villa regényes képe | |
Az olajfaerdő | |
Villa Adriana romjai, Hadrián császár alakja | |
Subiaco | 297 |
Az út Tivolitól az Anio folyása mentén fölfelé | |
Subiaco képe, története | |
Nero kéjlakának emlékei | |
A Monte Calvo magaslatai, Sta Scholastica Kolostora | |
Szent Benedek élete, történeti alakja | |
A Sacro Speco kolostor zöld ligete, temploma, udvara, a nagy szerzetalapító emlékei | |
Visszatérés a városba | |
Assisi | 311 |
A város benyomása a völgyből tekintve | |
A San Francesco hármas temploma, annak belseje | |
Cimabue és Giotto frescói, a felfogás távolsága a maitól | |
Szent Ferencz alakja és történeti szerepe a mai kor szempontjából nézve | |
A kilátás a kolostor arkádjaiból, - naplemente | |
A belső kolostorudvar holdvilágban | |
Az olaszországi tavasz és a vidék képe | |
Perugia | 323 |
A város és a környék általános képe | |
A piaczán lejátszódott történetek | |
Az olaszországi kis városok egyéni jellege és becse, - különösen a művészetben | |
Az umbriai iskola és Perugino, ennek művészi jelleme és szerepe | |
Ráfael frescója a San Severo kápolnában | |
Perugino és Ráfael mint mester és növendék | |
Firenzei benyomások | 337 |
Firenze a grácziák városa | |
A sötét történeti emlékekre fényt borít a művészet örökös hajnala | |
Az Uffizik porticusa, Firenze nagyjai, különösen Michel Angelo | |
Mindenütt vele találkozunk, k épmásai, egyénisége | |
Nagysága daczára hatása káros is volt a művészet fejlődésére | |
A Medici-sirok a San Lorenzo templomban | |
Michel Angelo borus eszmevilágának magyarázata | |
Fra Angelico az előbbinek tökéletes ellentéte, derült művészete, boldog kedélyvilága | |
Újabb firenzei benyomások | 353 |
Az Amerigo Vespucci és Paolo Toscanelli emlékére rendezett ünnepélyek | |
Ghirlandajo egy újon fölfedezett frescója | |
Savonarola halálának évnapja | |
A XV. század vége Olaszországban és kivált Firenzében | |
Az újkori szellem bölcsője | |
Ama kor palotáinak, képeinek benyomása | |
A Medicik Gozzoli és Botticelli festméynein | |
Firenze akkori képe | |
A plátói academia | |
Luigi Pulci, Angelo Poliziano, Pico della Mirandola | |
A Medici-kertek és a Brancacci-kápolna szerepe a művészet fejlődésében | |
A quattrocento végének művészei | |
Michel Angelo első fellépése | |
Lorenzo de'Medici az első modern ember, jelleme, sokoldalusága | |
Savanoral Lorenzo halálos ágyánál | |
A San marco-kolostor, Savonarola csudálatos alkja az újkor elején, bukása tulajdonképen a renaissance diadala | |
Macchiavelli mint író | |
Firenze historikusai | |
Michel Angelo, Lionardo és Ráfael találkoznak Firenzében | |
A hanyatlás, Róma felülkerül, ezt is eléri végzete | |
A Sacco di Roma | |
Olaszország sorsának tragikuma | |
Siena | 381 |
A középkor méltatása az ujabb időben, igazságosabb megitélése | |
Siena a középkori emlékek városa | |
Az olaszok conservativismusa az életszokásokban és mindennapi dolgokban | |
A város egykori közélete és a Piazza del Campo | |
Sienai Katalin | |
A sienai festőiskola | |
Ambrogio Lorenzetti allegorikus képei a Palazzo communaleban, jelentősége a renaissance szempontjából | |
A dóm | |
A Libreria és Pinturicchio frescói | |
Sodoma művészete | |
Pisa | 398 |
A nyugati partvidéken Velencze szerepét vitte | |
Művészete a renaissance hajnalhasadása | |
Emlékei könnyen áttekinthetők | |
A dóm építészeti jelentősége és szépsége | |
A Campanile vagy ferde torony | |
A Battistero, Pisano szobrászati műveinek fontossága | |
A Campo-Snato, festményei | |
Benozzo Gozzoli | |
A "Halál diadala" és a "Végitélet" | |
A középkor vallásos felfogása s annak hatása az életre | |
Génua és szomszédsága | 411 |
A város nagyszerű látványa a kikötőből nézve | |
Fiesco és a pártharczok | |
Az olasz genius practikus oldala itt nyilvánult meg | |
Kereskedelem és fölfedező utak | |
Columbus | |
A késő renaissance génuai palotastilje | |
A város mostani átalakulása | |
A Campo-Santo, szépsége és izléstelenségei. - A Riviera di ponente kezdete | |
A Pallavicini-kertek pegliben | |
A Riviera di levante, nervi kertjei és partja | |
Olaszország természeti gazdagsága | |
A Certosa | 428 |
A paviai Certosa kietlen fekvées, keletkezése és jelen állapota | |
Homlokzata az olaszországi korai renaissance betetőzése | |
Dombormű-dísze visszatükrözi a renaissance eszmegazdagságát, de egyuttal vallási és bölcseleti eszmezavarát | |
A sirok a templom belsejében, Gian Galeazzo Visconti typicus kényuri alakja | |
Milano | 438 |
Lombardia Európa csatatere | |
Milano sorsának változandósága | |
Mai képe kevéssé olaszos | |
A külömböző korok kinyomatai az épületeken | |
A dóm csodaálatos megalkotása, belseje, a gothika hatása | |
A Brera és az Ambrosiana gyűjteményei | |
A milanoi festőiskola, Lionardo da Vinci a renaissance universalitásának megtestesülése | |
Szerepe a művészet történetében | |
A Viscontik és Sforzák, a Castello: Napoleon-emlékek,a Simplon-ív átalakulása | |
A történelmi képrombolók és a Napoleon-cultus | |
Mantua | 456 |
Fekvése vizek közepén | |
A Citadella és Hofer András halála | |
Magyar őseink emléke | |
Virgilius Mantua szülöttje | |
A Gonzagák szerepe, palotáik: a Palazzo Ducale, ennek átalakulása, fénye, mostani állapota | |
A Castello, benne a Camera degli Sposi - a quattrocento művészetének szentélye | |
Mantegna itteni frescói, ezekben is az olasz renaissance megnyilatkozása, hatásuk a művészet fejlődésére | |
Isabella Gonzaga-Este alakja | |
Giulio Romano mantuai szereplése, a Palazzo del Te | |
Visszapillantás és befejezés | 476 |
Olasz renaissance és humanismus | |
Olaszország szerepe a renaissanceban | |
Ez utóbbinak jelentősége | |
A keresztény és pogány vallási felfogás különfélesége | |
A kereszténységben rejlő fájdalmas vonás magyarázata | |
A két felfogás küzdelme a renaissanceban | |
Kisérletek a kiegyenlítésre | |
Az erkölcsök meglazulása | |
A humanismus mint a pogány és keresztény eszme egyesülésének szüleménye | |
Túlzásai, szükségessége, befolyása a művészetre | |
Az "aranykor" művészete és a humanistikus ideál | |
A renaissance hanyatlása | |
Ellentét a mai kor és a renaissance között | |
Képek jegyzéke | |
A Parnassus | |
Madonna | |
Pillantás Firenzére | |
Dekorativ alak | |
Verona | 3 |
A San Zeno-bazilika | 7 |
A Scaliger-sírok | 9 |
A Bevilacqua-palota | 11 |
Dante szobra | 13 |
A Villa Palladiana | 17 |
A Bazilika és az óratorony | 21 |
Bazilika | 23 |
A Palazzo del Prefettizio | 27 |
A Teatro Olimpico | 29 |
Szt. Antal csodatevése | 31 |
A Prato della Valle | 37 |
A Cappella San Felice | 39 |
A sírbatétel | 41 |
Donatello angyalputtói | 42 |
Molo | 43 |
Velenczei részlet | 45 |
Piazzella és Molo | 51 |
Dogepalota | 53 |
Szt.-Márk-templom | 55 |
A Dicsőségtől megkoszorúzott Velencze | 57 |
A Riva Grande di Canareggio | 59 |
Bellini Madonnaképe | 61 |
Santa Barbara | 65 |
A Pesaro-család Madonnája | 67 |
Vendramin doge síremléke | 69 |
Colleoni lovas-szobra | 71 |
Szent Orsolya legendájából | 72 |
Borso d'Este udvara | 73 |
A Székesegyház | 75 |
Castello | 76 |
Minerva diadala | 82 |
Venus diadala | 83 |
Savonarola szobra | 85 |
Dante sírkápolnája | 86 |
Nagy Theodorik sírja | 89 |
Galla Placidia sírkápolnája | 91 |
A Sanl' Apollinare Nuova belseje | 93 |
A San Vitale-templom belseje | 97 |
Justinian császár és udvara | 99 |
Sant'Apollinare in Classe | 101 |
A Pineta | 103 |
Augustus hídja | 104 |
A Malatesta-vár | 109 |
A Malatesta-templom | 111 |
A Tempio Malatestiano | 113 |
A Monte Titano | 119 |
San Marino fellegvára | 123 |
A tengerpart | 127 |
Nápoly | 128 |
A Castello dell'Ovo | 133 |
A nápolyi kikötő | 137 |
Santa Lucia | 139 |
A Vettiusok háza | 145 |
A sírok utczája | 147 |
A tegnerpart | 149 |
Pompejiből | 153 |
Salerno | 154 |
Capri | 159 |
Sorrento | 165 |
Posilano | 169 |
A Capuccini | 173 |
Capuccini | 175 |
Szószék | 179 |
Neptun-templom | 183 |
Naptun-templom | 189 |
Pompeji falfestmények | 193 |
A Posilipo | 195 |
Donna Anna palotájának romja | 197 |
Vilal Nazionale | 199 |
A capuai Venus | 201 |
Agrippina szobra | 202 |
Anjou László király síremléke | 205 |
Antik sarkofag | 206 |
Szt. Péter-basilika | 207 |
Palatin-hegy | 209 |
A Palazzo Venezia udvara | 213 |
A vatikán antik múzeum | 215 |
Sophokles szobra | 218 |
Antinous | 219 |
Ráfael arczképe | 222 |
Mad. de. Granduca | 223 |
Zenekarzat a Sixtina-kápolnában | 226 |
Laterán-basilika | 229 |
A Laterán-basilika | 231 |
Márványsorompó a Sixtina-kápolnában | 233 |
A kulcsátadás | 235 |
Végitélet | 237 |
Monte Pincio | 239 |
A Szent-Péter-basilika | 240 |
Borgia-szoba | 243 |
A zene | 247 |
Szent Katalin vitatkozása | 253 |
Cesare Borgia | 263 |
II. Julius pápa | 267 |
A Stanza della Segnatura | 271 |
A della Rovere czímere | 272 |
Az albanoi tó és Castel-Gandolfo | 273 |
A Horatiusok és Curiatiusok sírja | 275 |
A Nemi-tó és Nemi város | 277 |
Campagna | 279 |
Via Appia | 281 |
A sibyllák | 285 |
Tivoli | 287 |
A Sibylla-templom | 289 |
Az Este-villa | 291 |
Hadrián császár | 293 |
Az angyalvár | 295 |
Subiaco | 297 |
Santa Scholastica kolostora | 301 |
A Sacro Speco-kolostor | 305 |
A Sacro Speco-kolostor | 307 |
Giotto allegoriai falképéből | 311 |
Assisi | 313 |
A Minerva-templom | 317 |
Szent Ferencz sírtemploma és kolostora | 319 |
A Palazzo Municipale | 323 |
Az Augustus-kapu | 325 |
Szent Bernát oratoriuma | 327 |
A Fonte Maggiore | 329 |
A próféták és Sibyllák | 331 |
Ráfael és Perugino frescói | 335 |
Jupiter-fej | 336 |
Luca della Robbia domborműve | 337 |
A Sirozzi-palota | 339 |
A Loggia Dei Lanzi és az Uffizik | 341 |
A tavasz | 343 |
Michel Angelo szobra | 345 |
A hajnal | 346 |
Az éj | 347 |
Fra Angelicónak a végitélete | 349 |
Zenélő angyal | 351 |
Krisztus levétele a keresztről | 352 |
Szent Ferencz és Szent Domokos találkozása | 353 |
Bargello | 355 |
A Pitti-palota | 359 |
A három király imádja a kisded Jézust | 361 |
Zachariás patriarcha a templomban | 363 |
Magnificatról nevezett Madonnája | 365 |
Lorenzo Medici | 367 |
Cyprus-liget | 369 |
Fra Angelico falképe | 371 |
Savonarola czellája | 373 |
Machiavelli arczképe | 375 |
A Marzocco | 380 |
Fontegiusta-templom | 381 |
Siena | 383 |
A Palazzo Communale | 387 |
Részlet Sienából | 389 |
A sineai dóm | 391 |
A sienai székesegyház | 393 |
Ádám és Éva | 395 |
Niccolo Pisano reliefje | 398 |
A Battistero, duomo és Dampanile | 401 |
Campo-Santo | 405 |
A végitélet | 407 |
A Villa Pallavicini | 411 |
Génua | 413 |
A kikötői házsor | 415 |
A génuai egyetem | 419 |
Génua körnéykéből | 421 |
A Campo-Santo | 423 |
Nervi | 425 |
A tengerpart | 427 |
Sforza Lajos és d'Este Beatrix | 428 |
Certosa | 431 |
Sekrestyekút | 433 |
Visconti síremléke | 435 |
A dóm és a főtér | 438 |
Az Ospedale Maggiore | 441 |
A milanói dóm | 443 |
Gaston de Foix síremléke | 445 |
Szűz Mária Jézussal | 447 |
Lionardo da Vinci arczképe | 449 |
A szent György-híd | 456 |
A Palazzo Ducale és a vértanúk emléke | 459 |
Lodovico Gonzaga családja körében | 463 |
Mantegna falképe | 465 |
Mantegna falképe | 467 |
Mantegna mennyezetképe | 469 |
Gonzaga-Este Isabella arczképe | 471 |
A Palazzo del Te | 473 |
Donatello tánczoló geniusai | 476 |
Éneklő fiúk | 479 |
A Költészet | 481 |
Ádám teremtése | 485 |
Az athénei iskola | 489 |
Az isteni és földi szerelem | 495 |
Donatello tánczoló geniussai | 497 |