A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
SZENT ÁGOSTON hatalmas történelemteológiai munkájának harmadik kötete (XI-XVI. könyvek) Isten földi életben zarándokló városának történetével foglalkozik. A jelen körülmények között Isten fiainak városa az emberek fiainak városával vegyül, az istenfélők és a gonoszok sorsa és élete szorosan összekapcsolódik, és történelemmé formálódik. A gondolatmenet az angyalok és az első emberpár teremtésének és bukásának kérdéséből illetve a felmerülő kérdésekre adott válaszokból bontakozik ki, és felöleli a bibliai történelem első három nagy korszakát: a legelsőt, amely a bűnbeeséstől a vízözönig tartott, a másodikat, amely Noétól Ábrahámig, és a harmadikat, amely Dávid királyságával zárult. Mindeközben megismerjük Ágoston kiérlelt teológiai nézeteit az ember eredeti, paradicsomi állapotáról, a bűnbeesésről, a bűn természetéről és következményeiről, a Szentírás homályos és ellentmondásos szakaszairól.
A fordítás Földváry Antal kéziratban maradt munkájának javított, pontosított változata.
Tartalom
Előszó ..............................................................................5
A De civitate Dei XI-XVI. könyveinek tartalma ...........7
XI. könyv ........................................................................8
XII. könyv .......................................................................12
XIII. könyv .....................................................................15
XIV. könyv .....................................................................18
XV. könyv .......................................................................21
XVI. könyv .....................................................................24
TIZENEGYEDIK KÖNYV ..............................................................33
I. E munka azon részéről, amely a két város, vagyis a
mennyei és a földi város kezdetét és végét igyekszik előadni .................................................................................33
II. Isten megismeréséről, akinek az ismeretére egy ember
sem jut el másként, hanem csak az Isten és az emberek
közötti közbenjáró ember, Krisztus Jézus által .................34
III. A Szentlélek által sugalmazott kanonikus írás tekintélyéről ....................................................................................36
IV. A világ teremtéséről, amely bár az időben ment végbe, de
Istenben nem támadt új gondolat, mintha később akarta
volna azt, amit előbb nem akart .......................................37
V. Éppen úgy nem lehet a világ keletkezése előtt végtelen
időközről, mint a világon kívül végtelen térközről beszélni, mivel, amint a világ előtt nem volt idő, úgy a világon kívül nincs hely ...............................................................40
VI. A világ teremtése és az idő kezdete egybeesik, és egyik
sem előzi meg a másikat ..................................................42
VII. Az első napok sajátosságáról, amelyek előtt már létezett
este és reggel, holott még nem volt Nap ...........................43
VIII. Milyennek kell felfogni az Isten nyugalmát, amellyel a
hatnapi munka után a hetediken megnyugodott? ..............45
IX. Amit az angyalok teremtéséről a Szentírás alapján
hinni kell ......................................................................... 46
X. Az Atya, Fiú, Szentlélek egy Isten egyszerű és változhatatlan hármasságáról, akinek a tulajdonsága és a lényege ugyanaz....................................................... 49
XI. Vajon hinnünk kell-e azt, hogy annak a boldogságnak,
amellyel a szent angyalok kezdettói fogva rendelkeztek,
azok a szellemek is részesei voltak, akik nem maradtak
meg az igazságban? .......................................................... 52
XII. Az isteni ígéret jutalmát el nem nyert igazak és a paradicsomi első emberpár bűn előtti boldogságának összehasonlításáról ...................................................................... 53
XIII. Vajon az angyalok olyan értelemben voltak egyformán
boldogok, hogy azok, akik elbuktak, nem is tudták, hogy
majd elbuknak, akik pedig nem buktak el, azokban csak
az elesettek bukása után tudatosult állhatatosságuk? ....... 54
XIV. Milyen értelemben hangzott el az ördöggel kapcsolatban
az a kijelentés, hogy nem állt meg az igazságban, mivel
nem volt benne igazság? .................................................. 57
XV. Miként kell érteni ezt a kijelentést: „Az ördög kezdettől
fogva vétkezik"? .............................................................. 58
XVI. Ama teremtmények fokozatairól és különbségeiről, amelyeket másként értékelnek hasznosságuk, és másként értelmi fokuk szerint ............................................... 59
XVII. A gonoszság elkövetése nem természet szerinti, hanem
természetellenes, és a bűn oka nem a Teremtő, hanem az
akarat............................................................................... 60
XVIII. A világmindenség szépségéről, amely Isten rendelése
folytán az ellentétek szembeállítása által szembeötlőbb ... 61
XIX. Miként kell érteni az írás e kijelentését: „Elválasztotta
Isten a világosságot a sötétségtől" .................................... 62
XX. A világosság és sötétség elválasztása után felhangzó eme
kijelentésről: „És látta Isten, hogy jó" ............................. 64
XXI. Isten örök és változhatatlan tudásáról és akaratáról, mely
szerint mindaz, amit megteremtett, éppen úgy tetszett a
teremtés előtt, mint a teremtés után ................................. 65
XXII. Azokról, akiknek a jó Teremtő által alkotott dolgok közül
valamelyik nem tetszik, és azt gondolják, hogy némely teremtmény rossz ................................................................ 67
XXIII. Origenes tanításában rejlő kárhozatos tévelygésről........... 69
XXIV. Az isteni Háromságról, amely minden alkotásán keresztül
megnyilatkozásának jeleit nyújtja .................................... 72
XXV. A filozófia egészének hármas felosztásáról ....................... 73
XXVI. A legfőbb Háromság képmásáról, amely bizonyos mértékben a még nem üdvözült ember vonásai között is fellelhető ............................................................ 75
XXVII. A létezésről, a tudásról és e kettő szeretetéről .................. 77
XXVIII. Vajon szeretnünk kell-e azt a szeretetet, amellyel létezésünket és tudásunkat szeretjük, hogy jobban megközelítsük az isteni Háromság képmását?................................... 79
XXIX. A szent angyalok bölcsességéről, amellyel a Háromságot
a maga istenségében ismerik, és amellyel az alkotások
okait előbb látják az Alkotó művészetében, mint a Művész
alkotásaiban..................................................................... 82
XXX. A hatos szám tökéletességéről. Ez az első szám, amely részeinek összegéből tevődik össze ..................................... 83
XXXI. A hetedik napról, amely a teljességre és a nyugalomra
utal .................................................................................. 85
XXXII. Azoknak a nézetéről, akik szerint az angyalok teremtése
előbb történt, mint a világé .............................................. 86
XXXIII. Az angyalok két, egymástól különböző és eltérő csoportjáról, amelyet helyesen értenek világosságnak, és helyesen neveznek sötétségnek....................88
XXXIV. Arról, hogy egyesek szerint a boltozat teremtésekor
a vizek elválasztása az angyalokat jelenti; s hogy némelyek e vizeket nem tartják teremtett dolgoknak ................ 90
TIZENKETTEDIK KÖNYV ............................................................93
I. A jó és gonosz angyalok azonos természetéről .................. 93
II. Semmilyen valóság nincs ellentétben Istennel, mert attól,
aki legfőképpen és mindenkor van, csak az különbözhet,
ami nincs ......................................................................... 96
III. Isten ellenségeiről, akik nem természetük, hanem akaratuk folytán állnak vele szemben, amely akarat, midőn nekik árt, a jő természetnek árt, mivel a bűn nem is bűn, ha nem árt ............................................................................ 97
IV. Az értelem nélküli lények, vagy élettelen dolgok természetéről, amelyek rendjük és rangjuk által a világmindenség szépségét nem rontják le ............................................ 98
V. A minden természet formája és mértéke a Teremtőt dicsőíti ................................................................................ 100
VI. Mi az oka a jó angyalok boldogságának és a gonosz angyalok boldogtalanságának? ............................................. 101
VII. A rosszakarat előidéző okát nem kell kutatni ................... 105
VIII. Ama elferdült szeretetről, amelynek következtében az
akarat az örök Jótól a mulandó jóhoz fordult .................... 106
IX. Vajon a szent angyalok ugyanazt tekintik-e a Szentlélek
által bennünk kiárasztott szeretet folytán támadt jóakarat
szerzőjének, mint akit a természet alkotójának tartanak? ...... 107
X. Azoknak a nézetéről, akik az emberi nemet éppen úgy
öröktől fogva valónak tartják, mint a világot ..................... 110
XI. Annak a történetnek hamis voltáról, amelyik az elmúlt
idővel kapcsolatban sok ezer esztendőről tudósít ............. 111
XII. Azokról, akik ezt a világot nem tartják öröktől fogva valónak, hanem vagy számtalan világot képzelnek, vagy azt gondolják, hogy ugyanazon egy világ bizonyos századok
lejártával újra kezdődik, és újra megsemmisül ................. 113
XIII. Mit kell felelnünk azoknak, akik az ember későn való teremtésének a fő okát keresik? .......................................... 113
XIV. A világok körforgásáról, amellyel kapcsolatban néhány filozófus azt gondolta, hogy bizonyos idő elmúltával minden az előbbi helyére és formájára tér vissza ............115
XV. Az emberiség időben való teremtéséről, amelyet Isten
nem új elhatározással, de nem is akaratbeli megváltoztatással vitt véghez.............................................................. 118
XVI. Vajon annak megértéséhez, hogy Isten öröktől fogva Ur is
volt, hinnünk kell-e azt is, hogy mindig voltak teremtmények, amelyeken uralkodott; és miként mondható öröktől fogva teremtettnek az, amit nem mondhatunk vele együtt
örökkévalónak? ................................................................ 119
XVII. Miként kell érteni azt, hogy Isten az embernek még az
örök idők előtte örökéletet ígért? ...................................... 124
XVIII. Mit vall az egészséges hit Isten változhatatlan elhatározásáról és akaratáról, szemben azok okoskodásával, akik szerint Isten alkotásai az örökkévalóságtól kezdve megismétlődnek, és a századok ugyanazon körforgása folytán
mindig visszatérnek ......................................................... 125
XIX. Azok ellen, akik azt állítják, hogy a végtelen dolgokat
még Isten értelme sem képes felfogni ............................... 128
XX. A „korszakok korszakai" kifejezésről ............................... 130
XXI. Azok istentelenségéről, akik szerint a legfőbb és igaz boldogságban részesülő lelkek az idők körforgása következtében ismételten visszatérnek ugyanazon szenvedéseikhez
és fáradozásaikhoz ........................................................... 131
XXII. Az egyetlen első ember és benne az egész emberi nem
megteremtéséről............................................................... 137
XXIII. Isten előreláthatta, hogy az ember majd vétkezik; de
egyúttal azt is látta előre, hogy utódai közül hány istenfélő embert juttat be kegyelme folytán az angyalok közösségébe ................................................................ 138
XXIV. Az Isten képére teremtett emberi lélek természetéről ....... 139
XXV. Lehet-e az angyalokat valamelyik, vagy akár csak a legkisebb lények teremtőinek nevezni?.................................... 140
XXVI. Az összes természetet és minden teremtmény valamennyi
formáját kizárólag Isten tevékenysége hozta létre és formálta meg ........................................................................ 141
XXVII. A platonisták azon nézetéről, miszerint az angyalokat
ugyan Isten teremtette, de az emberi testet az angyalok
teremtették....................................................................... 143
XXVIII. Az első emberben az egész emberi nem benne volt, és Isten előre látta, hogy melyik rész lesz jutalomra érdemes,
és melyik érdemel majd büntetést.................................... 145
TIZENHARMADIK KÖNYV ........................................................... 147
I. Az első emberpár bukásáról, amelynek következménye
lett a halál........................................................................ 147
II. Arról a halálról, amely valamiképpen az örökéletű lélekkel is megtörténhetik, és arról, amelynek alá van vetve a test............................................................... 147
III. Vajon a halál, amely az első ember bűne által az egész
emberiségre kiterjed, a szentek esetében is a bűn büntetését jelenti? ................. 149
IV. Miért nem mentesek a haláltól, vagyis a bűn büntetésétől
azok, akik az újjászületés kegyelme által feloldozást nyertek a bűn alól? .................. 151
V. Amiképpen a jó törvény rossz a gonoszok számára, úgy a
rossz halál jó az igazak számára ....................................... 153
VI. A halál egyetemes rossz voltáról, melynek következtében
a lélek és a test kapcsolata megszűnik ............................. 154
VII. Arról a halálról, amelyet a még újjá nem születettek szenvedtek el Krisztus megváltásáért ...................................... 155
VIII. Az első halál vállalása az igazságért a szentek számára
feloldozást jelent a második halál alól .............................. 157
IX. Vajon a halál ideje, amikor megszűnik az élet érzékelése,
a haldoklókban vagy a meghaltakban van-e? ................... 157
X. A meghaltak életét inkább halálnak, mint életnek kell nevezni .......................... 159
XI. Vajon lehet-e valaki egyszerre élő is, meg halott is? ........ 160
XII. Milyen halállal fenyegette meg Isten az első embert abban az esetben, ha áthágja a parancsolatát? ..................... 164
XIII. Mi volt az első büntetés az első ember engedetlenségéért?................ 165
XIV. Milyennek teremtette Isten az embert, és az milyen sorsra
jutott saját akaratából? ..................................................... 166
XV. A bűn elkövetése következtében Ádám előbb hagyta el Istent, mint ahogy Isten elhagyta őt, és a lélek első halála az Istentől való elfordulás ...................... 166
XVI. Azokról a filozófusokról, akik a léleknek a testtől való elszakadását nem tartják büntetésnek, miközben Plató tanítása szerint a legfőbb isten megígéri a kisebb isteneknek,
hogy sohasem költöznek ki testükből ............................... 168
XVII. Azokkal szemben, akik azt vallják, hogy a földi test csak
romlandó lehet, de már örökkévaló nem ........................... 171
XVIII. Azokról a földi testekről, amelyekről a filozófusok azt állítják, hogy nem létezhetnek az égben, mivel ami földi, az természetes súlya következtében a föld felé tart .......... 174
XIX. Azoknak a tantételével szemben, akik nem hiszik, hogy az
első emberpár vétkezés nélkül halhatatlan lett volna, és
akik a lélek halhatatlanságát testtől mentesnek tartják ..... 176
XX. A szentek most még reményben nyugvó teste jobb minőségűvé válik, mint amilyen az első emberé volt a bűneset előtt .......................................................... 179
XXI. Paradicsom alatt, amelyben az első emberpár élt, jelképes kifejezés folytán jogosan lehet valami szellemi dolgot érteni, anélkül, hogy a földi Paradicsomra vonatkozó történeti elbeszélés igazságát sértenénk ............................... 181
XXII. A szentek feltámadás utáni testéről, amely úgy alakul át
szellemivé, hogy a hús-vér test nem változik szellemmé ... 183
XXIII. Mit kell érteni lelki testen, és mit szellemi testen, és miként kell érteni azt, hogy akik meghaltak Ádámban, azok megelevenednek Krisztusban? .................................... 184
XXIV. Miként kell értelmezni Isten leheletét, amely által az első
embert élő lélekké tette, vagy pedig azt, amelyet az Ur e
szavak kíséretében lehelt a tanítványokra: Vegyétek a
Szentlelket ....................................................................... 189
TIZENNEGYEDIK KÖNYV ............................................................ 199
I. Az első ember engedetlensége következtében mindenki az
örökké tartó második halálra jutott volna, ha Isten kegyelme sok embert meg nem szabadít..................................... 199
II. A testi-érzéki életről, amely alatt nemcsak a test, hanem
a lélek vétkeit is érteni kell.............................................. 200
III. A bűn oka a lélekből és nem a hústestből származott, s a
bűnből eredő romlottság nem bűn, hanem büntetés.......... 203
IV. Mit jelent ember szerint, és mit jelent Isten szerint élni? . 205
V. A test és a lélek természetéről elfogadhatóbb
a platonisták felfogása, mint a manicheistáké, de ezekét
is el kell vetni, mivel a test természetét tartják az összes
bűn okának ...................................................................... 208
VI. Az emberi akarat minőségéről, amelynek döntése alapján
tartjuk a lélek indulatait rossznak vagy jónak .................. 210
VII. A Szentírásban a jóval és rosszal kapcsolatban egyformán
megtaláljuk a „szeretni" és „kedvelni" szót ..................... 211
VIII. Arról a három indulatról, amely a sztoikusok szerint a
bölcs ember lelkében is előfordul még a fájdalom, vagy
szomorúság kizárása után is, amelyet azonban az erős léleknek nem is kellene érezni ........................................... 214
IX. A lelki indulatokról, amelyek csak az igazak életében
nyilvánulnak meg helyesen .............................................. 219
X. Vajon azt kell gondolni, hogy a Paradicsomban elhelyezett első emberpárban a bűneset előtt semmiféle szenvedély nem volt? ................................................................. 226
XI. Az első ember bukásáról, akiben megromlott a jó természet, és ezt csakis annak Alkotója tudja helyreállítani ...... 228
XII. Az első emberpár által elkövetett bűn mibenlétéről .......... 232
XIII. Ádám engedetlenségében a rosszakarat megelőzte a rossz
cselekedetet ..................................................................... 233
XIV. Az engedetlenség büszkeségéről, amely még az engedetlenségnél is csúnyább ...................................................... 236
XV. Azon büntetés igazságos voltáról, amelyben az első emberpár engedetlensége folytán részesült ........................... 237
XVI. A vágy azon rossz fajtájáról, amelyiknek a neve sokféle
vétekre egyformán áll, azonban tulajdonképpeni értelemben csak az erkölcstelen szenvedély indulataival kapcsolatban lehet használni .................................... 241
XVII. Az első emberpár mezítelenségéről, amelyet a bűn elkövetése után rútnak és szégyenletesnek talált .................... 242
XVIII. Nemcsak a házasságon kívüli, hanem a házastársi közösülés szégyenérzetéről ...................................................... 244
XIX. A harag és a kéjvágy egyes fajai, amelyek az emberben
olyan bűnös módon geijedeznek, hogy a bölcsesség zabiája által meg kell azokat fékezni, a bűneset előtt a természet egészséges állapotában nem voltak meg .................... 246
XX. A cinikusok kérkedő erkölcstelenségéről ......................... 247
XXI. A bűneset előtti emberi szaporodás áldásáról, amelytől az
engedetlenség ugyan nem fosztotta meg, de hozzájárult a
kéjvágy betegsége ............................................................ 249
XXII. Az Isten által szerzett és megáldott házassági kapcsolatról . 250
XXIII. Ha senki sem vétkezett volna, vajon a Paradicsomban
kellett volna-e nemzeni, vagy a tisztaság harcolt volna-e a
kéjvágy tüze ellen?........................................................... 252
XXIV. Az ártatlan és engedelmességük jutalmaként a Paradicsomban maradt emberek úgy használták volna gyermeknemzésre nemi szervüket, amint szabad akaratuk szerint
a többi testrészeiket használják........................................ 255
XXV. Az igazi boldogságról, amely e mulandó életből hiányzik . 258
XXVI. A Paradicsomban élők boldogságát abban kell látnunk,
hogy szégyenletes kívánság nélkül teljesíteni tudták volna
nemzési kötelességüket.................................................... 259
XXVII. A bűnös angyalokról és emberekről, akiknek gonoszsága
nem zavarja meg a Gondviselést ...................................... 261
XXVIII. A két város, a földi és az égi város tulajdonságáról........... 263
TIZENÖTÖDIK KÖNYV ................................................................. 265
I. Az emberi nem kezdettől fogva különböző irányba tartó
két osztályáról ..............................................................................265
II. A test fiairól és az ígéret fiairól ................................................................................267
III. Sára meddőségéről, akit Isten kegyelme termékennyé tett 269
IV. A földi város harcáról és békéjéről ......................................................................270
V. A földi város első, testvérgyilkos alapítójáról, akinek istentelenségét Róma város alapítója gyilkossága által utánozta ................................................................................ 272
VI. A betegségekről, amelyeket Isten városának polgárai a jelen életben zarándokolva a bűn büntetéseként elszenvednek, és amelyekből Isten segítségével kigyógyulnak ........ 274
VII. Káin bűnének okáról és makacsságáról, akit még Isten
szava sem tudott visszatartani a gaztett elkövetésétől ....... 276
VIII. Mi volt az oka, hogy Káin már az emberi nem kezdetekor
várost alapított? ............................................................... 281
IX. Az özönvíz előtti emberek hosszú életéről és az emberi
test hatalmasabb méretéről .............................................. 284
X. Arról a különbségről, amelynek következtében a héber
kódexek a mieinktől eltérni látszanak .............................. 286
XI. Matuzsálem éveiről, akinek életkora eszerint tizennégy
évvel túlterjedt az özönvízen ............................................ 287
XII. Azok nézetéről, akik az első időkben élt embereket nem
tartják olyan hosszú életűeknek, amint azt az írás előadja 289
XIII. Vajon az évszámítást illetőleg inkább a héberek, mint a
hetven fordító könyvének a tekintélyét kell elfogadni? ..... 291
XIV. Az évek egyenlőségéről, amelyek a régebbi korokban is
olyan időtartamúak voltak, mint most ............................... 295
XV. Vajon hihető-e, hogy az első évszázadok emberei mindaddig az életkorig tartózkodtak a közösüléstől, melyben a
tudósítás szerint gyermekeiket nemzették?....................... 297
XVI. A házassági jogról, amely az első házasságnál más volt,
mint az ezt követő házasságoknál ..................................... 301
XVII. Az egy szülőtől származó két apáról és nemzetségfőről ..... 304
XVIII. Milyen jelzést kapunk Ábelben, Szetben és Enósban,
amely Krisztusra és az ő testére, vagyis az egyházra vonatkozik? ......................................................................... 307
XIX. Hénok elvitetésének jelentéséről...................................... 308
XX. Káinnak Ádámtól kezdve nyolc leszármazottja volt, és a
másik ágnál Ádámtól kezdve tizedikként szerepel Noé .... 309
XXI. Káin fiának, Hénoknak említése után miért sorolja fel
megszakítás nélkül az özönvízig annak összes leszármazottját, és miért tér vissza Szent fiának, Enósnak az említése után az emberi nemzetség kezdetéhez? ........................ 315
XXII. Isten fiainak bukásáról, akiket idegen nők szeretete ejtett
rabságba, amely miatt nyolc kivételével mindannyian megérdemelték, hogy özönvíz pusztítsa el őket ....................... 317
XXIII. Vajon el kell-e hinni azt, hogy a szellemi lényegű angyalokat a szépséges asszonyok szerelmükkel rabul ejtették, velük házasságot kötöttek, s tőlük származtak az óriások?..319
XXIV. Miként kell érteni azt, hogy az Űr az özönvízben elpusztítandókról mondja: életük ideje százhúsz esztendő lesz..... 324
XXV. Isten haragjáról, amely semmiféle fellobbanással nem zavarhatja meg a változhatatlan nyugalmat .......................... 326
XXVI. A bárka, amelyet Noé a parancsszóra épített, mindenben
Krisztust és az egyházat jelképezi .................................... 326
XXVII. A bárkával és özönvízzel kapcsolatban nem érthetünk
egyet sem azokkal, akik csak jelkép nélküli történeteknek fogják fel ezeket, sem azokkal, akik a történeti tény elvetésével csak a jelképet védelmezik ............................ 329
TIZENHATODIK KÖNYV .............................................................. 335
I. Találunk-e az özönvíz után Noétól kezdve egészen Ábrahámig Isten szerint élő családokat? .................................. 335
II. A Noé fiai által prófétailag jelképezett dologról................ 336
III. Noé három fiának nemzetségéről ...................................... 340
IV. A nyelvek különbözőségéről és Babilon eredetéről ........... 344
V. Az Ur alászállásáról, hogy összezavarja a toronyépítők
nyelvét ............................................................................. 346
VI. Milyennek tartsuk azt a nyelvet, amelyen Isten az angyalokkal beszélt? ............... 347
VII. Vajon a szárazföldtől nagyon messze lévő szigetek mindenféle állatai is azokból kerültek ki, amelyek az özönvíz áradásától a bárkában megmenekültek? ................. 350
VIII. Vajon Ádám vagy Noé fiainak utódai közül születtek-e bizonyos emberi szörnyek? .................................................. 351
IX. Vajon el kell-e hinnünk, hogy a föld alsó részén, a mi lakóhelyünkkel ellentétes oldalon, ellenlábú emberek laknak? ................................................................................. 354
X. Szem nemzetségéről, akinek leszármazottaiban Isten városának vonala egyenes irányban halad Ábrahám felé...... 355
XI. Az emberek először azt a nyelvet használták, amelyet később Héberről hébernek neveztek, akinek a családjában akkor is megmaradt, miután elkülönültek a nyelvek ... 358
XII. Ábrahám koráról, akivel a szent leszármazási láncolatnak
új szakasza kezdődik........................................................ 361
XIII. Mi volt az oka annak, hogy Thárénak Kaldeából Mezopotámiába való átköltözése alkalmával semmi említés nincs Nákhor nevű fiáról? ................................. 363
XIV. Tháré éveiről, aki életének idejét Háránban fejezte be..... 364
XV. Ábrahám elköltözésének idejéről, miután Isten parancsolata folytán Háránból elment ............................................ 365
XVI. Az Ábrahámnak tett isteni ígéret sorrendjéről és lényegéről ........................ 368
XVII. A három nagyobb jelentőségű pogány birodalomról, amelyek közül az egyik, vagyis az asszíroké, már Ábrahám születésekor kitűnt hírnevével...................................... 370
XVIII. Isten újabb beszédéről Ábrahámhoz, amelyben neki és
utódának ígéri Kánaánt .................................................... 371
XIX. Sárának Isten által Egyiptomban megőrzött tisztaságáról,
akit Ábrahám nem feleségének, hanem húgának mondott 372
XX. Ábrahám és Lót szétválásáról, amelyet harag nélkül határoztak el ............... 373
XXI. Isten harmadik ígéretéről, amellyel Kánaán földjét örökre
odaígérte Ábrahámnak és magvának ................................ 373
XXII. A szodomaiak ellenségeiről, akiket Ábrahám legyőzött,
amikor Lótot a fogságból kiszabadította, és Melkhisédek
paptól áldást nyert ........................................................... 375
XXIII. Az Úrnak Ábrahámhoz intézett szaváról, amelyben megígéri neki, hogy a csillagok számának megfelelően megsokasítja utódait, s mivel ezt elhitte, még körülmetéltetése
előtt megigazult................................................................ 376
XXIV. Annak az áldozatnak jelképes értelméről, amelynek bemutatására Ábrahám parancsot kapott, amikor hitének tárgya felől felvilágosítást kért ......................... 378
XXV. Sárának Hágár nevű szolgálójáról, aki Sára kívánságára
lett Ábrahám ágyasa......................................................... 382
XXVI. Isten Ábrahámnak adott tanúbizonyságáról, amelyben
neki, az elaggottnak a magtalan Sárától fiút ígér, őt a népek atyjává teszi, és ígéretét a körülmetélkedés szövetségével megerősíti ........................................................ 383
XXVII. Arról a fiúgyermekről, akit ha nyolcadik napon nem metéltek körül, akkor a lelke elvész, mivel Isten szövetségét felbontotta.............................................. 386
XXVIII. Ábrahám és Sárra nevének megváltoztatásáról, akik azért
részesültek a termékenység ajándékában, mert az egyik
terméketlensége, és mindkettő öregsége miatt képtelenek
volt nemzeni..................................................................... 388
XXIX. A három férfiúról vagy angyalról, akiknek alakjában az
Ur megjelent Ábrahámnak Mamré tölgyénél .................... 390
XXX. Lót megszabadulása Szodomából, e város mennyei tűz általi elpusztításáról és Abimélekről, akinek testi kívánsága Sárra tisztaságának nem ártott........................ 392
XXXI. Az ígéret szerint született Izsákról, aki nevét szüleinek
nevetéséről kapta ............................................................. 393
XXXII. Ábrahám engedelmességéről és hitéről, amelyet fiának áldozati felajánlása által bizonyított be, és Sárra haláláról .. 394
XXXIII. Nákhor unokájáról, Rebekáról, akit Izsák vett feleségül ... 397
XXXIV. Mit kell azon érteni, hogy Ábrahám Sárra halála után
Keturáht vette feleségül?.................................................. 397
XXXV. Mit jelent Isten válasza az anyjuk, vagyis Rebeka méhében lévő ikrekkel kapcsolatban? ...................................... 399
XXXVI. Arról a jövendölésről és áldásról, amelyben Izsák ugyanúgy részesült, mint atyja, akinek ő kedves gyermeke volt ........ 400
XXXVII. Az Ezsauban és Jákobban eldre jelzett misztériumokról .. 402
XXXVIII. Jákob elküldéséről Mezopotámiába, hogy ott megnősüljön, és arról a látomásról, amelyet útközben álmában látott, továbbá négy asszonyáról, pedig csak egyet kért feleségül ................................................................................ 404
XXXIX. Mi volt az oka annak, hogy Jákob az Izrael melléknevet
kapta? .............................................................................. 407
XL. Hogyan lehet azt állítani, hogy Jákob hetvenöt lélekkel
ment Egyiptomba, amikor a megnevezettek közül többen
később születtek?............................................................. 408
XLI. Arról az áldásról, amelyet Jákob fiának, Júdának ígért
meg.................................................................................. 410
XLII. József fiairól, akiket Jákob prófétai módon, keresztbe tett
kezekkel áldott meg ......................................................... 412
XLIII. Mózes, Józsué, bírák és a királyok koráról, akik közül bár
Saul volt az első, de Dávid volt a legjelentősebb úgy a
misztériumra, mint érdemére nézve.................................. 413
Névmutató ....................................................................... 417
Szent Ágoston műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szent Ágoston könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.