kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Kairosz Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 328 oldal |
Sorozatcím: | Isten városáról |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | 963-7510-78-8 |
Megjegyzés: | Töredék kötet. |
Előszó | 7 |
A De civitate Dei VI-X. könyveinek tartalma | 9 |
VI. könyv | 10 |
VII. könyv | 11 |
VIII. könyv | 13 |
IX. könyv | 16 |
X. könyv | 17 |
Hatodik könyv | 23 |
Előszó | 24 |
Azokról, akik azt mondják, hogy ők nem a jelenlegi, hanem az örök életért tisztelik az isteneket | 28 |
Mi volt Varro felfogása azokról az istenekről, akiknek különböző fajtáit és tiszteletét úgy adta elő, hogy tiszteletreméltóbban bánt volna velük, ha inkább hallgat róluk? | 31 |
Milyen Varro az emberi és isteni dolgok régiségeiről írt könyvének a felosztása? | 33 |
Varro fejtegetéséből kitűnik, hogy az istenek tiszteletében az emberi elemek régebbiek, mint az isteniek | 36 |
A Varro szerinti háromféle teológiáról, vagyis először a mondatszerűről, másodszor a természetiről, harmadszor a polgáriról | 40 |
A mítoszi, vagyis a mondatszerű és a polgári teológiáról Varróval szemben | 43 |
A mondai és a polgári teológia hasonlatosságáról és összhangjáról | 48 |
A természeti okok magyarázatáról, amelyeket a pogány tudósok isteneik védelmére igyekeznek előhozni | 51 |
Egyes istenek munkaköréről | 57 |
Seneca bátorságáról, aki a polgári teológiát jobban helytelenítette, mint Varro a mondai teológiát | 62 |
Mi volt Seneca véleménye a zsidókról? | 63 |
A pogány istenek valótlanságainak leleplezése után nem kétséges, hogy nem tudnak örök életet adni azok, akik e mulandó élethez sem nyújtanak segédkezet | 65 |
Hetedik könyv | 65 |
Előszó | 65 |
Vajon annak bizonyítása után, hogy a polgári teológiávan az istenség nem szerepel, hihető-e, hogy az egyes istenekben megtalálható az istenség? | 66 |
Kik a kiválogatott istenek, és kik vannak kivéve a kevésbé fontos istenek hatásköre alól? | 68 |
Mivel sok alacsonyabb rendű istenre fontosabb ügyek intézését is rábízták, éppen ezért semmi olyan alap nincs, amilyenből néhány isten kiválogatását igazolni lehetne | 69 |
Már kedvezőbb a helyzet az alsóbbrendű isteneknél, akiket semmiféle gyalázatos dologgal nem gyanúsítottak meg úgy, mint a sokféle eljárással vádolt kiválogatott isteneket | 74 |
A pogányok titkos tanításairól és azoknak természettani magyarázatáról | 75 |
Varro ama nézetéről, hogy a világ lelke Isten, aki sok isteni természetű lelket foglal magába | 78 |
Vajon ésszerű volt Janusnak és Terminusnak két név által való elkülönítése? | 79 |
Miért képzelték Janust kétarcúnak az ő tisztelői, akik néha négyarcúnak is ábrázolták? | 80 |
Jupiter hatalmáról és Janussal való összehasonlításáról | 82 |
Vajon helyes dolog Janusnak és Jupiternek egymástól megkülönböztetése? | 85 |
Jupiter mellékneveiről, amelyek nem sok, hanem egy és ugyanazon istenre vonatkoznak | 86 |
Jupitert Pecuninának is nevezik | 88 |
Saturnus és Genius lényének a fejtegetése közben tűnt ki, hogy mind a kettő Jupiterrel azonos | 89 |
Mercurius és Mars munkaköréről | 91 |
Néhány csillagról, amelyeket a pogányok saját isteneik nevéről jelöltek meg | 92 |
Apollóról, Dianáról és a többi kiválogatott istenről, akiket a világ részeinek tartanak | 94 |
Varro maga is kételkedve nyilatkozott az istenekről | 96 |
Mi az elfogadható oka annak, hogy a pogányság tévedése gyökeret vert? | 98 |
A Saturnus tiszteletét megindokló fejtegetésekről | 99 |
Az eleusisi Ceres-ünnepekről | 101 |
A Libernek szentelt ünnepek utálatos voltáról | 002 |
Neptunusról, Salacitáról és Veniliáról | 103 |
Terráról, akit Varro azért tartott istennőnek, mivel az istenként tekintett Világlélek testének a legalsóbb részét is körülveszi, és isteni erőt nyújt neki | 104 |
Tellus mellékneveiről és azoknak a jelentéseiről, amelyek bár sok dolgot jelentenek, de mégsem szolgálnak a sok istenről való feltevés bizonyítására | 107 |
A görög bölcsek tanításában milyen magyarázatot lehet találni Attis megcsonkításáról | 111 |
Magna Mater ünnepeinek gyalázatos voltáról | 112 |
A természettudósok koholmányairól, akik az igaz Istent nem tisztelik, vagy nem igaz Istent megillető módon tisztelik | 114 |
Varro teológiai tanítása ellentmondásokkal van tele | 116 |
Mindazokat az egy igaz Istennek kellett volna tulajdonítaniuk, amiket a természettudósok a világgal és annak részeivel hoztak összefüggésbe | 118 |
Az igazi kegyesség elkülöníti a teremtményt a Teremtőtől, nehogy egy helyett annyi istent imádjanak, mint amennyi alkotása van az egy Teremtőnek | 119 |
Istennek milyen különadományában részesülnek az általános ajándékokon kívül az igazság követői? | 121 |
Nem volt még eddig olyan korszak, amikor Krisztus váltságának a titkáról ne lett volna szó, és különböző jelképek által folyamatosan meg ne jelentették volna előre... | 122 |
Egyedül csak a keresztény vallás volt képes arra, hogy az emberek tévelygésén örvendező gonosz lelkek ámításait leleplezze | 123 |
Numa Pompilius könyveiről, amelyeket a szenátus azért égetett el, hogy a bennük kifejtett vallási szertartások okai ismeretlenekké váljanak | 124 |
A vízből való jóslásra, ami Numát bizonyos démoni alakok ábrázolása folytán félrevezetett | 126 |
Nyolcadik könyv | 129 |
A természeti teológia kérdéséről a kiválóbb képességű filozófusokkal kell értekezni | 129 |
A kétféle filozófiáról. Vagyis az itáliai és a jón filozófiáról és azoknak a képviselőiről | 130 |
A socretesi rendszerről | 133 |
Platóról, Socrates legkiválóbb tanítványáról, aki az egész filozófiát három részre osztotta | 134 |
A teológiát illetőleg leginkább a platonistákkal kell vitatkoznunk, akiknek a nézete az összes filozófus tantételeit felülmúlja | 138 |
A platonisták felfogása a filozófia ama részéről, amelyet fizikának neveznek | 141 |
Mennyivel kiválóbbaknak kell a többieknél tartani a platonistákat a logikában, vagyis a gondolkodástanban | 143 |
Az erkölcsfilozófiában is a platonistáké az elsőség | 144 |
Arról a filozófiáról, amelyik a keresztény hit igazságát legjobban megközelíti | 146 |
Mivel magaslik ki a keresztény vallás a filozófiai irányok közül? | 147 |
Honnan nyerte Plato az a belátást, amellyel a kereszténység tanítását megközelítette? | 149 |
A platonistáknak, bár helyes nézetük volt az egy igaz istenről, mégis sok isten tiszteletét hirdették | 152 |
Plato ama nézetéről, hogy csak jó és erényszerető istenek vannak | 153 |
Azoknak a felfogásáról, akik szerint háromféle értelmes lélek van, úgymint az égi istenek, a levegőben lakó démonok és a földön élő emberek lelke | 155 |
A démonok sem légnemű testük, sem magasabb lakóhelyük miatt nem állnak az emberek felett | 158 |
Mi volt a nézete a platonista Apuleiusnak a démonok erkölcséről és cselekedetéről | 160 |
Vajon méltó dolog, hogy az ember azokat a szellemeket tiszteli, amelyeknek bűneitől meg kellene magát tisztítania? | 162 |
Milyen vallás az, amelyiknek a tanítása szerint az embereknek a démonokhoz kell folyamodniuk, hogy a jó istenhez ajánlják be őket? | 164 |
A varázslási tudomány istentelenségéről, amelyik a gonosz lelkek támogatásán alapszik | 165 |
Vajon el kell fogadnunk azt, hogy a jó istenek szívesebben érintkeznek a démonokkal, mint az emberekkel? | 167 |
Vajon az istenek felhasználják a démonokat hírvivőkül, és tudják-e, vagy akarják-e, hogy a démonok megcsalják őket? | 168 |
Apuleius ellen a démonok tiszteletének elvetéséről | 171 |
Mi volt Hermes Trismegistus felfogása a bálványimádásról, és honnan tudhatta meg az egyiptomi babona elpusztulását? | 172 |
Hermes milyen őszintén bevallja őseinek a tévelygését, amelynek bekövetkezendő megsemmisülése miatt mégiscsak szomorkodik | 177 |
Azokról a vonásokról, amelyek a szent angyalokban és a jó emberekben egyformán megtalálhatók | 182 |
Az egész pogány vallás az elhunyt emberek körül mozog | 183 |
Arról a tiszteleti módról, amelyben a keresztények a vértanúkat részesítik | 187 |
Kilencedik könyv | 191 |
Mi a végső eredménye az eddigi fejtegetésnek, és a további kérdések közül mire kell még feleletet adni? | 191 |
Vajon a démonok között, akiknél az istenek magasabb rendűek, vannak olyan jók is, akiknek az oltalma alatt az emberi lélek eljuthat az igazi boldogságra? | 192 |
Miket írt Apuleius a démonokkal kapcsolatban, akiktől az értelmet nem tagadja meg, de semmiféle erényt sem tulajdonít nekik? | 193 |
Mi a peripatetikusok és a sztoikusok nézete a lelki szenvedélyekről? | 195 |
Azok az indulatok, amelyeknek a keresztények lelke is ki van téve, nem vezetnek bűnre, hanem inkább az erényt erősítik | 200 |
Azokról a szenvedélyekről, amelyek Apuleius bevallása szerint fenyegetik, gyötrik azokat a démonokat, akiknek a hatalmáról azt állítja, hogy az istenek színe előtt az emberek érdekeit képviselik | 202 |
A platonisták azt állítják, hogy isteneket meggyalázták azok a költői koholmányok, amelyek az egymással szemben álló iskolák harcaiból származtak, mivel ezek az iskolák nem az istenek, hanem a démonok hívei | 203 |
A platonista Apuleiusnak az égben lakozó istenekről, a levegőben lakó démonoktól és a földön élő emberekről szóló meghatározása | 205 |
Vajon az égben lakó istenek barátságát megszerezheti az ember a démonok közbenjárása folytán? | 207 |
Plotinus véleménye szerint az emberek nem olyan szánalomraméltók a halandó testi állapotukban, mint a démonok az örökkévalóságban | 209 |
A platonisták véleményéről, mely szerint az emberek lelke a test megszűnése után démonná változik | 210 |
Arról a háromféle ellenkező vonásról, melynek alapján a platonisták a démonok és az emberek természetét egymástól megkülönböztették | 211 |
Miként foglalna el középhelyet a két fél között démonok, ha az istenekkel nem boldogok, és az emberekkel pedig nem boldogtalanok? | 212 |
Vajon az emberek halandó voltuk ellenére lehetnek igazán boldogok? | 216 |
Isten és az emberek közötti közbenjárókról, az ember Jézus Krisztusról | 216 |
Vajon a platonisták helyesen tanították, hogy az égben lakó istenek a földi bűnök elkerülése végett nem tartanak kapcsolatot az emberekkel, akiket az istenek kegyébe a démonok segítenek be? | 219 |
A boldog élet elnyeréséhez - ami a legfőbb jóban való részesedésben áll - nem olyan közbenjáróra van szüksége az embernek, mint amilyen a démon, hanem olyan egyetlenegyre, mint amilyen Krisztus | 223 |
A démonok ravaszsága arra irányul, hogy mialatt közbenjárásukkal az Istenhez vezető utat ígérik, azalatt eltérítsék az embereket az igazság útjából | 224 |
A démon elnevezést még a démonok tisztelői sem használják egyetlen jó lény megjelölésére sem | 225 |
Milyen az a tudomány, amelyik a démonokat felfuvalkodottakká teszi? | 226 |
Mennyiben akarta az Úr magát a démonokkal megismertetni? | 227 |
Mi a különbség a szent angyalok és a démonok tudománya között? | 228 |
Az isten elnevezést helytelenül használják a pogányok az istenekkel kapcsolatban, bár ezt a nevet a Szentírás bizonysága szerint mint a szent angyalokra, mind az igaz emberekre egyformán alkalmazzák | 230 |
Tizedik könyv | 235 |
A platonisták azt tanítják, hogy az igazi boldogságot mind az angyaloknak, mind az embereknek az egy Isten adja. De most az a kérdés, vajon az örök boldogság végett tisztelt angyalok csak az egy Istennek, vagy maguk számára is megkövetelik-e az áldozatot? | 235 |
Miként vélekedett a platonista Plotinus a mennyei megvilágosításról? | 239 |
Isten igaz tiszteletéről, amelytől a platonisták - bár a világmindenség teremtőjének tartották - mégis nagyon eltértek, a jó valamint a rossz angyaloknak isteni tiszteletben való részesítése folytán | 240 |
Csak az egy igaz Istent illeti meg az áldozat | 243 |
Nem az áldozati tárgyat követeli meg Isten, hanem az áldozati tárggyal kapcsolatos felajánlást | 244 |
Az igazi és tökéletes áldozatról | 246 |
Az angyalok irányunkban megnyilvánuló szeretetének nem az a célja, hogy őket, hanem hogy az egy igaz Istent tiszteljük | 249 |
Azokról a csodákról, amelyeket Isten a kegyesek hitének megerősítésére angyalok szolgálatában keresztül ígérete szerint teljesített be | 250 |
A démonok tiszteletével kapcsolatos tiltott mesterségekről, amelyek közül a platonista Porphyrius némelyiket jóváhagyja, némelyiket pedig elveti | 253 |
A teurgiáról, amely a démonok segítségül hívása folytán hamis megtisztítást ígér a lelkeknek | 255 |
Porphyriusnak az egyiptomi Anebonhoz írt leveléről, amelyben arra kéri, hogy a különböző démonokról tájékoztassa | 258 |
Azokról a csodákról, amelyeket az igaz Isten a szent angyalok szolgálatán keresztül visz véghez | 262 |
A láthatatlan Istenről, aki nem lényege, hanem a szemlélődő emberek felfogóképessége szerint látható formában jelent meg | 263 |
Az egy Istent nemcsak az örök, hanem a mulandó adományokért is kell tisztelni, mivel minden az Ő gondviselői hatalma alatt van | 264 |
A szent angyalok ama szolgálatáról, amellyel az isteni gondviselés szolgálatában állnak | 266 |
Vajon az örök élet elnyerése végett azoknak az angyaloknak kell hinnünk, akik maguk számára Isten megillető tiszteletet követelnek, vagy pedig azoknak, akik nem maguknak, hanem az egy Isten számára követelik meg a szent vallásbeli szolgálatot? | 267 |
A szövetségládáról és azokról a csodajelekről, amelyeket azért cselekedett Isten, hgoy törvényének és ígéretének súlyt adjon | 271 |
Azok ellen, akik az Isten népe oktatásául szolgáló csodákkal kapcsolatban tagadják azt, hogy a Szentírásnak hinni kell | 273 |
Miért tanítja az igazi vallás azt, hogy az egy igaz és láthatatlan Istennek látható áldozatot kell bemutatni? | 275 |
A legfőbb és igazi áldozatról, amelyet az Isten és az ember közötti közbenjáró mutatott be | 277 |
A démonoknak adott hatalom végcélja az, hogy a szenvedések folytán szellemeket nem kiengesztelés, hanem Istenben való megmaradásuk által győzik le | 278 |
Honnan van a kegyeseknek a démonokkal szemben hatalmuk, és honnan ered a szív igazi megtisztulása? | 280 |
Azokról a princípiumról, aki az emberi természet egyetlen megtisztítója és megújítója | 281 |
A törvény korszakában és az első századokban élt kegyes lelkek ez ígéretben és a Krisztusban való hit által igazultak meg | 282 |
Poryphyrius határozatlanságáról, aki az igaz Isten és a démonok tisztelete között ingadozott | 285 |
Porphyrius istentelenségéről, amellyel még Apuleius tévelygését is felülmúlta | 289 |
Milyen nézetek vakították meg Porphyriust annyira, hogy az igazi bölcsességet, vagyis Krisztus nem tudta fölismerni? | 290 |
A mi Urunk Jézus Krisztus testet öltéséről, amelyet a platonisták gőgösségükben szégyenlenek elismerni | 295 |
Milyen sok platonista tantételt cáfolt meg Porphyrius, és ellentétes felfogásával milyen sokat javított ki | 300 |
A platonisták ama tanításának cáfolata, mely szerint az ember lelke éppen olyan örök, mint Istené | 303 |
A lelki üdvösség egyetemes útjáról, amelyet Porphyrius nem talált meg, mivel helytelenül kereste, s amelyet kizárólag csak Krisztus kegyelme tárt fel | 305 |
Névmutató | 313 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.