1.063.472

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Isten városáról I. (töredék)

De civitate dei (I-V. könyv)

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Kairosz Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 407 oldal
Sorozatcím: Isten városáról
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7510-11-7
Megjegyzés: Töredék kötet.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó a fordításhoz11
Augustinus élete14
Augustinus irodalmi működése29
Augustinus műveinek kiadása37
Augustinusról szóló irodalom39
Az Isten városáról írt könyv46
A De civitate Dei I-V. könyvének tartalma52
Első könyv61
Előszó61
Krisztus nevének ellenségeiről, akiket Krisztusért megkíméltek a barbárok Róma feldúlásakor62
Sohasem volt olyan háború, amikor a legyőzöttek isteneiért a győztesek megkegyelmeztek volna a legyőzötteknek64
Milyen esztelenek voltak a rómaiak, midőn elhitték, hogy haszálnak majd azok a védőistenek, akik Tróját sem tudták megőrizni65
Júnónak Trójában lévő menedékhelyéről, amely senkit sem mentett meg a görögöktől, és az apostolok templomairól, amelyek megvédelmezték a barbároktól mindazokat, akik odamenekültek68
Hogyan nyilatkozott Cato a legyőzött városokat feldúló ellenség általános szokásával kapcsolatban?69
A rómaiak egy várost sem foglaltak el úgy, hogy megkegyelmezték volna a legyőzötteknek templomaikban70
A város feldúlása alkalmával történt kegyetlenség hadi szokásból következett be, a szelíd dolog pedig Krisztus nevének erejéből származott72
A jóról és a rosszról, ami a jó és a rossz emberekben többnyire általános73
A büntetések okairól, amelyek egyformák ostorozzák a jókat és a gonoszokat75
A szent életűek semmit sem veszítenek az idegilenes javak elvesztése által78
Úgy a hosszabb, mint a rövidebb ideig tartó mulandó élet végéről82
Az emberi test eltemetéséről. Ha meg is tiltották a temetést a keresztényeknek, ezzel semmit sem veszítettek83
Miért temetik el a szentek holttestét?86
A szentek fogságáról, akiknek sohasem hiányzott az isteni vigasztalás88
Regulusról, aki példát adott arra, hogy a vallásért önként el kell viselni még a fogságot is. Az istenek e nagy tisztelőjének azonban ez sem használt semmit89
Vajon a fogságot szenvedő szüzeknek lelki tisztaságát beszennyezhette az a megbecstelenítés, amelyet akartuk ellenére követtek e rajtuk?92
A büntetés vagy a gyalázat miatti félelemből származó öngyilkosságról93
A kikényszerített kéjérzetről, amelyet akarata ellenére él át a lélek a testen elkövetett erőszaktétel alatt94
Lucretiáról, aki a rajta elkövetett erőszak miatt öngyilkosságot követett el96
Nincs példa, amelyik a keresztényeket feljogosítaná valamilyen esetben is a szándékos ölésre100
Azokról az emberölésekről, amelyek a gyilkosság bűne alól kivételt képeznek102
Az öngyilkosság sohasem a lelki nagyság jele103
Milyennek kell tekinteni Cato példáját, aki azért lett öngyilkossá, mivel Caesar győzelmét nem tudta elviselni105
A keresztények sokkal jobban kitűnnek abban az erényben, amelyikben Regulus kiválóbb volt Catónál106
A bűnöket nem a bűn által kell kikerülni108
Hogyan kell védekezni azoktól a dolgoktól, amelyeknek megtörténniük nem lett volna szabad, ámbár kétségtelen, hogy a szentek is elkövették109
Vajon a bűn elkerülése végett öngyilkosságra kell-e törekedni?111
Istennek melyik végzése engedte meg az önmegtartóztatók testének a meggyalázását?113
Mit feleljenek Krisztus követői a hitetlenek ama szemrehányására, hogy Krisztus az övéit nem szabadítta meg az ellenség dühétől?115
A keresztény idők ellen panaszkodók azt szeretnék, hogy gyalázatos sikerekben bővelkedjenek116
Miféle bűnök növelték a rómaiakban az uralkodási vágyat?118
A színjátékok eredetéről119
A rómaiak ama bűneiről, amelykből még hazájuk feldúlása sem javította meg őket121
Isten irgalmáról, amely mérsékelte Róma pusztulását122
Az egyháznak az istentelennek között rejtőzködő gyermekeiről és az egyházban lévő álkeresztényekről122
Amiről a következő fejtegetésben kell szólanom123
Második könyv125
Arról a hely mértékről, amelyet a vitatkozásnál meg kell tartani125
Az Első könyvben tárgyalt dolgokról126
Azokról a történeti bizonyítékokról, amelyek föltárják, hogy milyen bajok érték a rómaiakat, midőn a keresztény vallás elterjedése előtt még tisztelték isteneiket128
Az istenek tisztelői sohasem kaptak isteneiktől becsületességre vonatkozó parancsot, és az istenek tisztelete közben mindenki gyalázatosságot követett el129
Azokról az ocsmányságokról, amelyekkel az istenek anyját tisztelték imádói131
A pogány istenek a helyes életre sohasem adtak útmutatást133
Semmit sem érnek az isteni tekintély nélküli bölcselkedő talámányok ott, ahol a bűnre hajlamosakat inkább az nyugtalanítja, amit az istenek tesznek, mintsem az, amiről az emberek vitatkoznak134
Azokról a színjátékokról, amelyekben az istenek nem botránkoznak meg ocsmányságaik előadása miatt, hanem inkább kiengesztelődnek137
A régi rómaiak miként gondolkodtak ama költői szabadság megzabolázásáról, amelyet a görögök isteneik ítélete alapján sértetlennek gondoltak139
Milyen gonosz cselfogásokkal akarják előadatni az isteneknek akár alaptalan, akár igazi bűneit?142
Azokról a színészekről, akiket a görögök az állam kormányzásába azért fogadtak be, mivel méltatlan dolog lett volna, hogy akik az isteneket kiengesztelik, azokat az emberek megvessék143
Amikor a rómaiak megtiltották az emberekkel szemben azt, amit megengedtek az istenekkel szemben, akkor magukról többet gondoltak, mint isteneikről145
A rómaiaknak be kellett volna látniuk, hogy méltatlanok az istentiszteletre azok az istenek, akik gyalázatos játékok által való tisztelésüket kívánják146
Platón, aki nem adott a költőnek helyet a jó erkölcsű városban, jobb volt azoknál az isteneknél, akik az akarták, hogy színjátékokkal tiszteljék őket148
A rómaiak nem a józan megfontolás, hanem a hízelkedés folytán tettek némelyeket istenekké151
Ha az istenek valamit is törődnének az igazsággal, akkor a rómaiknak inkább tőlük kellene kapniuk az életre vonatkozó törvényeket, mintsem más emberektől kölcsönözniük152
A szabin nők elrablásáról és más igazságtalanságról, amelyek a római állam e dicsért korszakában virágoztak153
Sallustius történeti műve tudósít a rómaiaknak félelemtől megfékezett vagy gondtalanságtól fékevesztett erkölcséről156
A Római Köztársaság ama romlottságáról, amely megvolt akkor, mielőtt az istene tiszteletét Krisztus megszüntette volna160
Milyen boldogságnak akarnak örülni és milyen erkölccsel akarnak élni azok, akik a keresztény időket vádolják?161
Cicerónak mi volt a véleménye a Római Köztársaságról?163
A római isteneknek sohasem volt gondjuk arra, hogy a rossz erkölcsök miatt a köztársaság el ne vesszen168
A mulando dolgok változásai nem a démonok kedvezésétől vagy bosszúállásától, hanem az igazi Isten végzésétől függenek171
Sulla cselekedeteiről, amelyekkel kapcsolatban a démonok azzal dicsekedte, hogy segítőtársak voltak174
A rossz szellemek mennyire a gonoszságra ösztönzik az embereket akkor, midőn a bűn elkövetésérre mintegy isteni tekintélyüket hozzák fel ürügyül177
A démonok jól erkölcsre irányuló titkos intéseiről, amidőn azoknak a tisztelete közben nyíltan mindenféle rosszaságot tanultak az emberek180
A nyilvános figyelem milyen felforgatásával rendeztek a rómaiak isteneik kiengesztelésére erkölcstelen játékokat?182
A keresztény vallás hasznos voltáról184
A rómaiakhoz intézett felszólítás az istenek tiszteletének elhagyásával kapcsolatban184
Harmadik könyv189
Azokról a kellemetlenségekről, amelyektől csak a gonoszok félnek, és amelyek miatt mindig szenvedett a világ, amikor isteneket imádott189
Vajon a rómaiak és a görögök által egyformán tisztelt isteneknek volt okuk arra, hogy Iliumot megsemmisíteni hagyják?190
Az isteneket nem ingerelte haragra Páris házasságtörése, mivel azt beszéli, hogy közöttük is gyakori volt192
Varró véleményéről, akik hasznosnak mondotta azt, hogy az emberek az istenek leszármazottainak hazudják magukat194
Nem helyes dolog, hogy az istenek megbüntették Páris házasságtörését, mert hiszen Romulus anyján sem állottak bosszút195
Romulus testvérgyilkosságáról, amelyet az istenek nem büntettek meg196
Iliumnak Maris hadvezére, Fimria által történt elpusztításáról198
Vajon Rómát az iliumi istenekre kellett bízni?200
Vajon hihető az, hogy Numa király alatti békét ezek az istenek nyújtották?200
Vajon kívánatos dolog, hogy a Római Birodalmat olyan nagy dühöngő háborúkkal gyarapították, holott a Numa alatt folytatott törekvéssel nyugodtan és biztonságban lehetett volna202
A cumaei Apolló szobráról, akinek sírásáról azt hitték, hogy a görögök vereségét jelenti, akiknek segíteni nem tudott204
Milyen sok istent alkottak még a rómaiak azokon kívül, akiknek létszámát Numa állapította meg, de az istenek nagy száma mit sem használt nekik206
Milyen joggal és milyen szövetség alapján kötötték meg a rómaiak az első házasságot?208
Annak a háborúnak a szörnyűségéről, amelyet a rómaiak az albaiak ellen viseltek, és az uralomvágy által nyert győzelemről211
Milyen volt a római királyok élete és halála?215
Az első római konzulokról, akik közül az egyik a másikat űzte ki hazájából, és az iszonyatos apagyilkosság után az előző konzult a megsértett ellenség megölte220
A konzuli hatalom megkezdése után milyen bajok zaklatták, amikor hiába könyörögtek az istenek oltalmáért?223
A második pun háború veszteségeiről, amelyik mindkét félnek az erejét megsemmisítette230
A Saguntum-beliek elpusztulásáról, akik, bár a rómaiakkkal való szövetség miatt haltak meg, de a római istenek mégsem segítettek nekik233
A Római Birodalom milyen hálátlan volt a megmentőjével, Scipióval szemben, és milyen volt Róma erkölcse akkor, midőn Sallustius írása szerint a legjobb volt?236
Mithridatész rendeletéről, amelyben minden Ázsiában lévő római polgár megölését elrendelte239
Azokról a belső bajokról, amelyek a Római Köztársaságot gyötörték, és az ezt megelőző csodajelről, amely az összes háziállat dühöngésében nyilvánult meg242
A Gracchusok lázadásai által támasztott polgárviszonyokról243
Concordia templomáról, amelyet a szenátus határozatából a lázadások és öldöklések helyen építettek fel244
Azokról a különböző háborúkról, amelyek Concordia templomának felépítése után következtek be245
A Marius- és a Sulla-féle polgárháborúról247
Milyen volt Sulla győzelme, amellyel bosszút állt Marius kegyetlenségén?248
A gótok betörésének az összehasonlítása azokkal a vereségekkel, amelyeket a rómaiak akár a galloktól, akár a polgárháború szerzőitől szenvedtek el250
A Krisztus születése előtt végbement rengeteg és súlyos háborúk sorozatáról252
Milyen arcátlanul róják fel azok a jelenlegi bajokat Krisztusnak, akik számára megtiltották ezeknek az isteneknek a tiszteletét, holott olyan sok csapás támadt abban az időben is, amikor tisztelték őket253
Negyedik könyv259
Az első kötetben megtárgyalt dolgokról259
A Második és a Harmadik könyv tartalmáról261
Vajon a nagy birodalomnak háborúk által szerzett gazdasgsága adott akár bölcsességet, akár boldogságot?263
Az igazságosság nélküli országok rablóbandákhoz hasonlítanak265
A megszökött gladiátorok, akiknek a hatalmas hasonló volt a királyi méltósághoz266
Ninus király uralomvágyáról, aki első ízben indított hadat a szomszédok ellen, hogy nagyobb területen uralkodjék268
Vajon a földi királyságot fellendülések vagy lehanyatlásuk alkalmával az istenek segítsége támogatja, vagy pedig elhagyja?270
Mely istenek oltalmazásának tulajdonították a rómaiak birodalmuk növelését és megőrzését, amikor néhány istenre alig merték rábízni egyes dolgoknak a védelmét272
Vajon a Római Birodalom kiterjedését és hosszasan való fennállását annak a Jupiternek kell tulajdonítani, akit tisztelői a legfőbb istennek tartanak?274
Mi volt a nézetük azoknak, akik különböző isteneket állítottak a világ különböző részeinek élére?275
Azokról az istenekről, akiket a pogányok tudósai Jupiterrel teljesen azonosnak tartanak278
Azoknak a felfogásáról, akik Istent a világ lelkének és a világot Isten lelkének hiszik281
Azokról, akik szerint csak az értelmes élőlények részei Istennek282
A birodalmak kiterjedését helytelenül tulajdonítják Jupiternek, mert ha Victoria istennő csakugyan az, akinek gondolják, akkor egyedül is elegendő erre a munkára283
Vajon méltó a jóérzületű emberekhez az, hogy egyre szélesebb területen akarnak uralkodni?284
Miért akarták Quies istennő templomát a kapukon kívül felépíteni azok a rómaiak, akik minden dologban és mozdulatban egy-egy istent vélték?285
Vajon istennőnek kell Victoriát tartani, ha Jupiter rendelkezik a teljes hatalommal?286
Akik Felicitast és Fortunát istennek tartják, milyen alapon különböztetik meg egymástól?287
A nők Fortunájáról289
Virtus és Fides istennőről, akit a pogányok templomokkal és áldozatokkal tiszteltek. Közben azonban mellőzték a többi jó istent, akit hasonlóképp tisztelniük kellett volna, ha jogosan ruházták fel őket isteni vonással290
Mivel a rómaiak nem ismerték az egy Istent, legalább Virtussal és Felicitasszal kellett volna megelégedniük292
Az istenek tisztelésének a tudományáról, amellyel kapcsolatban Varro azzal dicsekedett, hogy ezt a rómaiak számára ő állította össze295
Felicitasról, akit a sok istent imádó rómaiak hosszú ideig nem tisztelték istenként, pedig önmaga egyedül elég lett volna az összes helyett296
Milyen érvvel védekeznek a pogányok, amikor az istenek színe alatt magukat az isteni ajándékokat tisztelik?300
Csak az egy Istent kell tisztelni, aki bár név szerint ismeretlen, de mégis nyilvánvalóan Ő adja a boldogságot301
Azokról a színjátékokról, amelyeket maguk az istenek követelnek meg, hogy híveik ezek által tiszteljék őket302
Az istenek három csoportjáról, akikről Scaevola főpap beszél304
Vajon az istenek tisztelete használt a rómaiknak, birodalmuk oltalmazása és gyarapítása szempontjából?306
Arról a hazug jóslatról, amelyet a Római Birodalom erejét és szilárdságát feltáró jóslatnak tekintettek307
Hogyan vélekednek a pogány istenekről tisztelőik saját bevallásuk szerint?310
A nép hitét megvető Varro élményéről. Bár az igaz Isten ismerete el nem jutott, de mégis azt vallotta, hogy csak egy Istent kell imádni312
Milyen haszon miatt akarták a pogány vezetők a nekik meghódolt népeknél meghagyni a hamis vallásokat?314
Az igaz Isten végzése és hatalma határozata meg az összes királyok és birodalmak idejét315
A zsidó országáról, amelyet az egy igazi Isten alapított és őrzött meg mindaddig, míg megmaradták az igaz vallásban316
Ötödik könyv319
A Római Birodalom és a többi ország helyzete nem a véletlentől és nem a csillagok állásától függ319
Az ikrek hasonló és különböző egészségi állapotáról322
Arról az évről, amit Nigidus, a csillagász az ikrek kérdésében a fazekas korongjával kapcsolatban hozott elő324
Ézsauról és Jákobról az erkölcsben és cselekedetben egymástól különböző ikrekről325
Miként lehet bizonyítani, hogy a csillagászok alaptalan tudománnyal foglalkoznak?326
A különböző nemű ikrekről329
A házassági, az ültetési vagy a vetési nap kiválasztásáról330
Azokról, akik nem a csillagok állást, hanem az Isten akaratától függő okozati összefüggést nevezik fátumnak?333
Isten előre tudásáról és az ember szabad akaratáról334
Az emberi akarat alá van-e vetve valami kényszernek?341
Isten általános gondviseléséről, amelynek a törvényei mindenre kiterjednek344
A régi rómaiak milyen erkölccsel érdemelték ki, hogy az igaz Isten birodalmukat megnövelte, holott nem is tisztelték Őt?345
A dicsőségvágyról, ami ugyan bűn, de mégis erénynek tartják, mivel ezáltal még nagyobb bűnöket akadályoznak meg352
Az emberdicsőítési vágy kiirtásáról. Az igazak minden dicsősége ugyanis Istenben van354
Azokról a mulandó jutalmakról, amelyeket Isten a rómaiak jó erkölcséért adtt356
Az örök város szent polgárainak a jutalmáról, akik számára a rómaiak példás erénye hasznot jeletett357
Milyen sikerrel harcoltak a rómaiak, és milyen eredménnyel járt ez a legyőzöttekre nézve?358
Milyen nagyon kell tartózkodniuk a keresztényeknek a dicsekvéstől, hogyha az örök haza iránti szeretetből tesznek valamit, mivel a rómaiak nagy dolgokat vittek véghez emberi dicsőségért és a földi birodalomért360
Mi a különbség a dicsőségvágy és az uralomvágy között?366
Éppen olyan gyalázatos dolog, ha az erény az emberi dicsőséget, mintha a test gyönyöreit szolgálja369
A Római Birodalmat az igaz Isten hozta létre, akitől minden hatalom származik, és akinek a gondviselése kormányozza ezt a világot372
A háborúk időtartama és kimenetele is Isten végzésétől függ374
Arról a háborúról, amelyben a démonokat tisztelő gót királyt, Radagaisust hatalmas seregével együtt egy nap alatt legyőzték376
Miben áll a keresztény uralkodó igazi boldogsága?378
Azokról a sikerekről, amelyeket Isten adott a keresztény Constantin császárnak379
Theodosius császár hitéről és kegyességéről380
Hely- és névmutató385
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem