Előszó | 5 |
Válogatott irodalom | 6 |
Bevezetés: Isten fogalma a vallásban és a filozófiában | 7 |
Isten értelmi megismerésének feltételei | 13 |
Isten értelmi megismerésének lehetőségeit tagadó nézetek | 14 |
Nézetek, melyek Isten értelmi megismerhetőségét elvileg kizárják | 14 |
Nem-értelmi istenismeret lehetségesnek tartó nézetek | 20 |
Meddig terjed az emberi tapasztalat? | 23 |
A feltétlen valóság megtapasztalása | 24 |
További utalások a feltétlenre | 29 |
Az igazdaság feltétlensége | 30 |
Az érték feltétlensége | 31 |
A szabadság feltétlensége | 32 |
A lét feltétlensége | 33 |
A feltétlen valóság megtapasztalásának feltétele: az öntudat | 35 |
A transzcendentális tapasztalás a feltétlen megtapasztalása | 36 |
Beszélhetünk-e arról, hogy megtapasztaljuk Istent? | 36 |
Kifejezett tapasztalatunk nincsen Istenről | 37 |
A transzcendentális tapasztalás bizonyos értelemben Isten megtapasztalása | 38 |
Következmények az istenismeretre vonatkozólag | 41 |
Az Isten létére utaló néhány tény rendszeres kifejtése | 45 |
Az élete értelmét kereső ember | 46 |
Az erkölcsiség feltétlen követelménye előtt álló ember | 56 |
Az erkölcsi tudat megnyilvánulása az erkölcsi ítéletben | 56 |
Mit feltételez az erkölcsi ítélet? | 59 |
Az erkölcsi kötelezettség mivolta | 63 |
A szabadság feltétlen kötöttsége egy személyes jellegű feltétlen valóságra utal | 67 |
Az esetlegességükről tanúságottevő létezők végső alapját kereső ember | 70 |
Fogalmak tisztázása | 71 |
Az érvelés menete | 72 |
Kiegészítő megjegyzések | 76 |
A fejlődő világ titkát megérteni akaró ember | 79 |
A keletkezés nehezen érthető ténye | 79 |
Az önfelülmúlás mint a világ evolúciójának döntő mozzanata | 90 |
Az önfelülmúlás meglepő ténye magyarázatra szorul | 97 |
Az Isten mint az önfelülmúlás lehetőségeinek feltétele | 107 |
Az ateizmus mint filozófiai kérdés | 109 |
A modern ateizmus okai | 109 |
A modern elméleti ateizmus legfontosabb érvei | 111 |
Az istenforgalom felesleges | 111 |
Az istenforgalom egyenesen káros | 115 |
Az istenforgalom ateista magyarázata | 116 |
Az ateizmus állításainak elemzése | 118 |
Az ateizmus egy helytelen istenforgalom ellen harcol | 118 |
Az istenhit nem csupán szubjektív emberi félelmek és vágyak kivetítése | 121 |
Az ateizmus egzisztenciális gyökerei | 124 |
Az Isten mivolta | 129 |
Hogyan kell az Istenről helyesen beszélni? | 129 |
Isten transzcendenciája és immanenciája | 137 |
A tény | 137 |
Az Isten és a világ viszonyának téves szemlélete | 139 |
Az Isten és a világ egyésgének és különbözőségének elemzése | 142 |
Hogyan viszonylik egymáshoz általában az egység és különbözőség? | 143 |
Hogyan értelmezhető ezek után az egység és a különbözőség az Isten és a világ között? | 151 |
Kiegészítő megjegyzés: a különbség illetve a »sokaság« az Istenben magában | 155 |
Az isten teremtő tevékenysége és a belőle adódó követkzemények | 156 |
A termetés fogalmának eredete és a fogalom hagyományos kifejtése | 156 |
A teremtés fogalmának behatóbb elemzése | 158 |
Egy átfogó teremtésfogalom | 163 |
A világ teremtett voltának következményei | 165 |
Az Isten fenntartja a világot és együttműködik vele | 165 |
Az Isten a világon belül teremtményi erők közvetítésével személyesen és szuverén módon működik | 170 |
Honnan ered a világban a rossz? | 177 |
Mi is valójában a rossz? | 178 |
Miért léphet fel a rossz az Istentől teremtett világban? | 180 |
Függelék: Isten ismerete a természetes ész segítségével a kinyilatkoztatás hivő elfogadása alapján | 185 |