Előszó | 13 |
Bevezetés | 17 |
A természetes Isten-ismeret filozófiai alapjai | |
Az Isten kérdés megjelenése | 25 |
A filozófiai Isten-tan fogalma | 26 |
A természetes Isten-ismeret filozófiai problematikája | 27 |
A természetes Isten-ismeret határai | 28 |
A filozófiai Istenbizonyítás történeti áttekintése | 30 |
Az Isten-kérdés megjelenése az ókori pogány filozófiában: | 30 |
Isten-kérdés a Szokratész előtti görög filozófiában | 30 |
Isten filozófiai megközelítése Platon rendszerében | 32 |
Arisztotelész filozófiai Isten-tana | 33 |
A hellenizmus rendszerének bölcseleti Isten-tana | 36 |
Isten létének bizonyítása a középkori filozófiában: | 37 |
Szent Ágoston Isten-bizonyítása | 37 |
Az enzelm Isten-érv | 40 |
Isten Szent Bonaventura rendszerében | 32 |
Aquinói Szent Tamás "öt útja" | 44 |
Duns Scotus Isten-bizonyítása | 47 |
Az Isten-kérdés megközelítése az újkori filozófiai rendszerekben: | 49 |
Descartes Isten-bizonyítása | 51 |
Pascal "Istene" | 53 |
Az Isten-kérdés Leibniz rendszerében | 55 |
Isten léte bizonyításának lehetősége Christian Wolff filozófiájában | 57 |
Isten-bizonyítás. A. Baumgartennél | 60 |
Az Isten-érvek Kant rendszerében | 61 |
Az Isten-bizonyítás helyzete a Kant utáni irányzatokban | 64 |
Isten mint az emberi egzisztencia végső alapja | 72 |
A lét jelentése Heidegger filozófiájában | 77 |
A lét mint történés és az ember | 79 |
Lét-kérdés és Isten-kérdés | 80 |
A lét jelentése Szent Tamás műveiben | 80 |
A lét jelentése a "Szentenciás kommentárban" | 82 |
A lét jelentése a "De potentia" című művében | 83 |
A lét értelmezése a "Summa Theologica"-ban | 84 |
Az Isten kérdés megválaszolása | |
Isten léte: | 86 |
Az Isten-érvek kritikai értékelése (a priori és a posteriori Istenbizonyítások | 86 |
Az Isten-érvek tudományos meggyőző ereje | 93 |
A világ esetlegességéből kinduló Isten-bizonyítás | 96 |
A világ lényegi esetlegességének kimutatása | 98 |
A világ létbeni esetlegessége | 103 |
Isten mint a világ nem-okozott végső oka | 105 |
Isten lényege: | 107 |
Isten szellemisége és személyessége | 107 |
Isten mint szükségszerű és önmagától létező Lét | 108 |
Isten örökkévalósága, egyetlensége, egyszerűsége és felfoghatatlansága | 110 |
Isten és a világ viszonya: | 119 |
Isten transzcendenciája | 120 |
Isten és a világ létbeni összefüggése | 122 |
Isten immanenciája | 124 |
A lényeg és a lét viszonya Istenben és a teremtményekben | 127 |
A rossz problémája | 129 |
Filozófiai és kinyilatkoztatott Isten-fogalom | 134 |
Téves Isten-fogalmak | 138 |
A deizmus tanítása | 138 |
A panteizmus rendszerei | 140 |
Az ateizmus tanítása és megjelenési formái | 144 |
Mai ateizmus és mai keresztény ihletettségű filozófiai válasz: | 162 |
A mai ateizmus történeti gyökerei | 164 |
A mai ateizmus kihívása | 168 |
A keresztény válasz összefüggése | 170 |
Az ember | |
A természetes Isten-ismeret antropológiai háttere | |
Istentől emberig | 181 |
Az emberkép alakulása a történelem folyamán | 184 |
Az ember az ókori görög gondolkodásban | 185 |
Az ember a keresztény gondolkodás tükrében | 189 |
Az újkor emberképe | 193 |
Antropológiai fordulat: | 197 |
Materializmus és evolucionizmus | 198 |
Egzisztencializmus és perszonalizmus | 203 |
Az ember fenomenológiája és ontológiája | 209 |
Az ember metafizikai lényege | 212 |
Mi az ember? | 212 |
Az ember metafizikai lényege | 212 |
"Határos-határtalan" környezet | 218 |
Fejlődés és történetiség | 219 |
Az ember személyes léte és dialógus: | 223 |
Megértés | 225 |
Szeretet | 228 |
Bizalom | 232 |
Az emberi tevékenység transzcendenciája | 235 |
Az emberi tevékenység alap formái: | 235 |
Teória | 235 |
Praxis | 238 |
Poiesis | 240 |
Az emberi lét jellegzetes alap-tapasztalásai: | 241 |
A szorongás élménye | 241 |
A boldogság vágya | 243 |
Az ember nyelvi léte: | 245 |
A nyelvi közlés tulajsonságai | 245 |
Nyelvi kifejezés és kommunikáció | 247 |
Személyek közötti kommunikáció | 249 |
Jel és jelentés | 250 |
Fogalom-fölötti nyelv és művészi kifejezés | 251 |
Az ember meghatározása | 252 |
Az ember megismerő tevékenysége: | 255 |
Az ítélet elemzése | 255 |
Az érzéki megismerés (külső érzékek, belső érzékelés) | 257 |
Az értelem és ész szerepe a megismerésben | 261 |
Az ember akarati aktivitása: | 263 |
A szabadakarat kérdése | 264 |
A szabadság "tere" | 269 |
Test és lélek egysége | 270 |
Az ember eredete és végső célja: | 272 |
A fejlődés kérdése | 272 |
A lélek eredete | 275 |
A halál | 276 |
A lélek halhatatlansága | 276 |
Az ember és világa | 280 |
A világ megváltozott értelmezése: | 280 |
A világ "jelensége" | 280 |
Ember a világban | 282 |
Nyitott világ | 287 |
Az élet értelme: | 288 |
A kérdés időszerűsége | 299 |
A "dolgok" értelme | 291 |
Létünk végső értelme | 293 |
A vallási megoldás lehetősége | 295 |
A változó világ és a természet: | 301 |
A második természet elemzése | 302 |
A második természet szabályozása | 304 |
Az első természet ellenállása | 306 |
A világ "alakítása" és a jovő " készítése" | 308 |
A prognózis | 309 |
Az utópia | 310 |
A tervezés | 312 |
A vallás | |
A vallás filozófiai megközelítése | |
A vallásfilozófia fogalma | 317 |
A vallás és az újabbkori filozófia tükrében | 323 |
Kant vallásfilozófiája | 323 |
Hegel vallásfilozófiája | 327 |
Schleiermacher vallásfilozófiája | 327 |
Feuerbach valláskritikája | 329 |
Rudolf Ottó vallási fenomenológiája | 331 |
Freud és a vallás pszichológiai értelmezése | 334 |
Jung elmélete a vallás eredetéről | 336 |
W. James vallásfilozófiája | 337 |
E. Durkheim vallásszociológiája | 338 |
Marc valláskritikája | 340 |
A vallási jelenség filozófiai értékelése: | 344 |
A vallás nyelvi problémája: | 344 |
A jelkép fogalma | 345 |
A jelképek jelentése | 346 |
A jelképek igazságértéke | 346 |
A mítosz fogalma | 348 |
Mítosz-elméletek | 348 |
A vallási igazságok igazolhatósága | 350 |
A vallási tapasztalás kérdése: | 351 |
A vallási tapasztalás jellegzetességei | 351 |
Vallási tapasztalás és emberi természet | 354 |
A metafizikai tapasztalás és vallási tapasztalás viszonya | 355 |
Keresztények és nem keresztény vallások | 358 |
A kereszténység és a nem keresztény vallások összehasonlítása | 358 |
A keresztény vallás abszolút jellege | 365 |
A kérdés történeti háttere | 366 |
A megoldás lehetőségei | 370 |
Összefoglalás | 374 |
Krisztus misztériuma | |
A kereszténység mint Krisztus misztériuma | |
Krisztus misztériuma a mai világban | 377 |
Korunk uralkodó eszmerendszerei | 377 |
A II. Vatikáni zsinat és korunk eszméi | 380 |
Szent Pál levelei a tesszalonikaiakhoz | 382 |
A korintusiakhoz írt két levél, a galata és a római levél tanítása | 382 |
Az ún. fogságból írt páli levelek | 385 |
Jézus történetének forrásai | 387 |
Jézus személye és tanítása | 389 |
A Krisztusnak nevezett Jézus üzenete | 392 |
Jézus szenvedése és föltámadása | 395 |
A keresztények hite | 398 |
A Krisztus esemény történeti előzményei | 403 |
Az Ószövetség szent könyvei | 403 |
Az Ószövetség vallási tanítása | 406 |
Isten kinyilatkoztatása az Ószövetségben | 408 |
Krisztus az Egyházban | 413 |
Isten országának szentségi jele: az Egyház | 413 |
A papság küldetése | 415 |
Felhasznált és ajánlott irodalom | 423 |