A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
A környezetvédő szervezetek erős jogosítványai, szervezettsége, mozgósító ereje és jó érdekérvényesítő képessége nem a véletlen műve. Több évtizeden keresztül tartó, az egész világon megvívott környezetvédelmi küzdelmek után mára olyan jogszabályok alapozzák meg a környezet, a természet, az élővilág védelméért síkra szálló állampolgárok és szervezetek jogait, melyek szilárd alapot adnak arra, hogy a mindenkori helyt-, nemzeti- vagy nemzetközi döntések meghozatalára hatással legyenek, azokban részt vegyenek.
A közügyek azonban nem korlátozhatóak a környezetvédelemre, és miért lenne az egyik közügy más mint a többi? Miért ne lehetne más érdekekért küzdő állampolgároknak, s az szervezeteiknek a környezetvédőkhöz hasonló jogaik a döntések befolyásolására?
A tanulmányok, amelyek ebben a könyvben olvashatóak, tehát, a környezetvédelem területén kivívott a részvétel alapját jelentő jogok egyéb közügyekre történő kiterjesztésének lehetőségeit feszegetik, és ennek eszközeit elemzik....
Tovább
Fülszöveg
A környezetvédő szervezetek erős jogosítványai, szervezettsége, mozgósító ereje és jó érdekérvényesítő képessége nem a véletlen műve. Több évtizeden keresztül tartó, az egész világon megvívott környezetvédelmi küzdelmek után mára olyan jogszabályok alapozzák meg a környezet, a természet, az élővilág védelméért síkra szálló állampolgárok és szervezetek jogait, melyek szilárd alapot adnak arra, hogy a mindenkori helyt-, nemzeti- vagy nemzetközi döntések meghozatalára hatással legyenek, azokban részt vegyenek.
A közügyek azonban nem korlátozhatóak a környezetvédelemre, és miért lenne az egyik közügy más mint a többi? Miért ne lehetne más érdekekért küzdő állampolgároknak, s az szervezeteiknek a környezetvédőkhöz hasonló jogaik a döntések befolyásolására?
A tanulmányok, amelyek ebben a könyvben olvashatóak, tehát, a környezetvédelem területén kivívott a részvétel alapját jelentő jogok egyéb közügyekre történő kiterjesztésének lehetőségeit feszegetik, és ennek eszközeit elemzik. Bízunk benne, hogy ezzel sikerül elindítanunk egy diskurzust, amely segíteni fog abban, hogy gyakorlatban is értelmezzük a részvétel, a részvételi demokrácia fogalmát és feltételrendszerét.
Vissza
Tartalom
A szerkesztő előszava.......................................................1
A jó kormányzás elve...................................................2
A részvételi demokrácia................................................. 3
A környezetvédők jogosítványainak kiterjesztése........................4
A tanulmánykötetről....................................................4
t)r. Kiss Csaba: Az Aarhusi Egyezmény kiterjesztésének jelentősége - A
felelős részvétel elve..................................................7
Bevezetés...............................................................7
Az Egyezmény kiterjesztésének lehetősége..............................8
A minta....................................................8
Az ötlet.................................................................9
Elfogadottság.......................................................9
Indokoltság........................................................9
Ellenérdekeltek...................................................12
Ügytípusok............................................................12
Jogfilozófia........................................................12
Technika..........................................................13
Jogosultak köre........................................................15
A részvételi jogok tartalma.............................................15
Információhoz való hozzáférés....................................16
Részvétel a döntéshozatalban.....................................17
Jogorvoslathoz való jog............................................17
Egyéb feltételek........................................................18
Felelős részvétel.......................................................18
Szabályozási módszertan...............................................19
Esélyek.................................................................20
Dr. Kerekes Zsuzsa: A környezeti ügyek nyilvánossága - az
információszabadság jövője?.......................................... 21
Bevezető...............................................................21
Az információszabadság jelene.........................................23
Mi lehet titok?.................................:.......................25
Államtitok.........................................................27
Szolgálati titok....................................................27
Belső használatra készült vagy döntés-előkészítéssel összefüggő
adat..........................................................28
Üzleti titok........................................................28
Az információszabadság ma.......................................29
Hozzáférés a környezeti információkhoz - a bőség zavara?.............31
Az Aarhusi Egyezmény - az információszabadság jövője...............32
Dr. Fülöp Sándor: A közérdekű adatok hozzáférhetősége..................35
Bevezető...............................................................35
A közérdekű adatokhoz való hozzáférés társadalmi hasznossága .. 35
A közérdekű adatokhoz való hozzáférés rendszere................36
A joggyakorlat hozzájárulása a titokvédelem szabályozásához...........37
Az információszabadság korlátozásának elvi alapja................38
A szükséges (releváns) információ előállítása, rendelkezésre állása. 38
Az adatok közérdekű minősítésének megfelelően széles köre......40
Az adatokhoz hozzáférni jogosultak körének megfelelően széles körű meghatározása.........43
A titok-körök szűk körű és jól meghatározott volta................44
Az adatszolgáltatás időszerűsége.................................51
Az adatszolgáltatás felhasználóbarát formája....................... 52
Az adatszolgáltatás (megfizethető) költségei.......................53
Segítség az adatok gyakorlati értelmezésében.....................54
Javaslatok............................................................. .55
A jogág-közi ellentmondások megszüntetése -..................55
A közérdekű adatokhoz való hozzáférés rendszerelvű
megközelítése.............................................58
Specifikus szabályozás és jogalkalmazás...........................58
Alapelvek beépítése a szabályozás rendszerébe....................59
Felelős részvétel....................................................62
A közösségi részvétel a jogalkalmazók szemével..................62
Dr. Földes Ádám: A jogalkotásról szóló új törvénytervezet
következményeiről, esélyekről........................................ 65
Bevezető...............................................................65
A résztvevők......................................................... .65
A részvétel alapja.....................................................66
Az együttműködés és az érdekelt társadalmi szervezetek..........67
Az információszabadság és a szabad véleménynyilvánítás.........68
A részvétel haszna.....................................................69
A részvétel...............................................................70
A jogalkotási program ............................................70
Jogszabály koncepciók, jogszabálytervezetek......................71
A részvétel akadályai..................................................72
Egyenlőtlen esélyek az információhoz való hozzáférésben.........72
Az adatok és a véleményezés nyilvánossága.......................72
Időhiány...........................................................74
Álcázás ..........................................................74
Visszajelzés hiánya................................................75
A következmények és hiányuk.........................................76
Új törvények...........................................................76
T/4488. számú törvényjavaslat a jogalkotásról.....................77
T/16350, számú törvényjavaslat az elektronikus
információszabadságról......................................78
2005. évi XIX. törvény a személyes adatok védelméről és a közérdekű
adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény
módosításáról................................................79
Összegzés.........................................................80
Nizák Péter - Péterfi Ferenc: A közösségi részvétel - társadalmi és hatalmi
beágyazottság.........................................................83
Bevezetés.......................................................83
Néhány gondolat a részvételi demokráciáról.....................83
A részvételi demokrácia intézményei..............................84
A közösség szerepe a jogérvényesítésben és a képességek fejlesztésében 85
A közösségi akarat és a részvétel dilemmái......................86
Részvétel - milyen elvek alapján?.................................88
Részvétel - miben?........................................88
Részvétel - hogyan?...............................................90
A részvételhez szükséges feltételek................................92
Részvételi demokrácia és a hatalom - segítség vagy akadály?...........92
A hatalom érdeke.............................................92
A magyarországi helyzet..........................................93
Társadalmi részvétel és a hatalom - országos szint................95
Társadalmi részvétel és a hatalom - önkormányzati szint..........97
Összegzés.............................................................99
Molnár Szilárd: Civil aktivitás az Interneten - Kihalt tánctermek, pezsgő
életű chat-szobák?....................................................101
Bevezető - A hálózati polgár.........................................101
Társadalmi tőke, civil aktivitás........................................104
A civil társadalom és az Internet.....................................109
Az online részvétel, az e-demokrácia eszközei.........................116
Társadalmi szoftverek ...........................................116
A civil informatika néhány legjobb gyakorlata.........................119
E-Demokrácia projekt Minnesota államban.......................119
Közösségi Internet hozzáférés Csákberényben és Aparhanton............121
Modena civil hálózata............................................123
Dél-Afrika e-kormányzat kezdeményezései...... ...............123
Hutt City közösségi portálja......................................124
Amersfoort, Kalix és Essex ...................................125
A sikeres civil informatikai kezdeményezések tanulságai..............125
Vanja Skoric: Állampolgári részvétel kutatás..............................127
Bevezetés............................................................127
Információhoz jutás......................................128
Jogszabályok.....................................................128
Intézkedések.....................................................129
Intézményrendszer..............................................130
Eszközök......................................................131
Nyilvános konzultáció................................................131
Jogszabályok.....................................................132
Intézkedések..................................................... 133
Intézményrendszer..............................................133
Eszközök....................................................134
Aktív részvétel a politikában és a döntéshozatalban...................135
Jogszabályok.....................................................136
Intézkedések..................................................... 137
Intézmények.....................................................137
Eszközök.........................................................137
Az információs és kommunikációs technológiák (IKT) integrálása.....144
Online információk szolgáltatása.................................144
Online állampolgári visszacsatolás és konzultáció................145
Az állampolgárok online bevonása...............................146
A nonprofit szervezetek szerepe......................................147
A partneri viszony új formái.....................................148
Jogi háttér-dokumentumok...........................................149
Önkormányzati törvények.......................................150
Népszavazási törvények.........................................150
Egyéb referenciák............................................150
Szerzőinkről...............................................................153
Függelék..................................................................155
A tanulmánykötetben leggyakrabban használt rövidítések, hivatkozott
jogszabályok és azok elérhetőségei...............................155
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.