1.045.465

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolaszékek a mérlegen

Kutatási zárótanulmány

Szerző

Kiadó: Művelődési és Közoktatási Minisztérium
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 94 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-673-554-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kutatás célja
A rendszerváltás követő években igen hangsúlyosan fogalmazódott meg a helyi és az országos oktatáspolitikában az az igény, hogy szakítani kell azzal a korábbi gyakorlattal, amikor... Tovább

Előszó

A kutatás célja
A rendszerváltás követő években igen hangsúlyosan fogalmazódott meg a helyi és az országos oktatáspolitikában az az igény, hogy szakítani kell azzal a korábbi gyakorlattal, amikor a szülők alárendeltjei ill. kiszolgáltatottjai voltak az oktatási intézményeknek, vagyis, hogy a demokratikus közélet megkívánja, hogy a szülők is beleszólhassanak azokba a helyi és országos döntésekbe, amelyek gyerekeik iskoláztatását érintik.
Ebből a megfontolásból az 1993-as Oktatási Törvény az iskolák számára kötelezően előírta az iskolaszékek létrehozását, amelyeknek az a feladatuk, hogy intézményes keretet nyújtsanak a szülői érdekérvényesítésnek, illetve a szülők beleszólásának az iskolák életébe.
1995 ravaszán a Művelődési Minisztérium Közoktatáspolitikai Tanácsának felkérésére az Oktatáskutató Intézet kutatást folytatott az iskolaszékek eddigi működéséről. A kutatás lényegében az iskolaszékek megalakulása óta összegyűlt tapasztalatokat kívánta összefoglalni annak érdekében, hogy az oktatásirányítás ezeknek birtokában dönthessen az iskolaszékek fejlesztésének további teendőiről.
Kutatási zárótanulmányunkkal az alábbi kérdésekre kívánunk választ adni:
- Milyen településeken, milyen iskolatípusokban, illetve milyen fenntartású (önkormányzati, alapítványi, egyházi) iskolák esetében jöttek létre az iskolaszékek.
- Milyen szervezeti formákban, milyen összetétellel és milyen belső szabályozással működnek az iskolaszékek.
- Milyen kapcsolatot sikerült kialakítaniuk az iskolaszékeknek a szülőkkel, az iskolákkal és az önkormányzatokkal
- Milyen konkrét kérdésekben folytattak az elmúlt években érdekérvényesítést az iskolaszékek és milyen sikerrel.
- Milyen irányban látják lehetségesnek illetve tartják szükségesnek az iskolaszékek munkájában aktívan részt vállaló szülők ennek az intézményi formának a továbbfejlesztését. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
Fehérvári Anikó: Az iskolák helyzete
Iskolatípusok5
A tanulólétszám változásai6
A pedagóguslétszám változásai10
A tanulók társadalmi jellemzői13
Liskó Ilona: Az iskolák aktuális problémái16
Az intézmények presztizse16
Innovációs törekvések18
Az iskolák anyagi helyzete19
Konfliktusok a fenntartóval20
Tót Éva: Az iskolaszék intézménye23
Az iskolaszékek megszervezése23
Az iskolaszékek összetétele30
Az iskolaszékek működése38
Liskó Ilona: Az iskolaszékek kapcsolatai41
Az iskolaszék és a szülői munkaközösség41
Az iskolaszék és a szülők43
Az iskolaszék és a tantestületek46
Az iskolaszék és az iskolavezetés48
Az iskolaszék és az iskolafenntartók50
Liskó Ilona: Az iskolaszékek és a helyi konfliktusok52
Iskolabezárás52
A kistelepülések kisiskolái53
Városi iskolák54
Az iskolabezárás folyamata56
Az iskolabezárás haszna61
Egyházi kártalanítás63
Megyei iskolaátadás67
Liskó Ilona: Az iskolaszékek értékelése71
Az iskolaszékek tevékenysége71
Az iskolaszékek jelentősége74
Iskolaszékek jogosítványai78
Az iskolaszékek és a szülői érdekérvényesítés80
Melléklet85
A kutatás módszerei86
Kérdőív90
Interjúterv94
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem