Fülszöveg
Mátrai Zsuzsa: Intellektus és karakter
Noha az intellektus és a karakter egymást erősítő vagy éppen egymást gyengítő jelenségei régóta foglalkoztatnak, valójában sohasem próbáltam e témát tudományosan elemezni. A gondolat is csak úgy vetődött fel bennem, hogy az ilyen jellegű személyes élményeim kapcsán vissza-visszatértem ahhoz a Lukács Györgynek tulajdonított mondáshoz, hogy "a teljesítmény karakter kérdése is". Aztán egyszer egyik kollégám úgy jellemzett valakit, hogy "jobb az intellektusa, mint a karaktere". És miközben azon gondolkodtam, hogy a Zsolnai emlékülésen hogyan találjam meg a helyes arányt a személyes és a szakmai mondanivalóm között, arra jöttem rá, hogy éppen az intellektus és a karakter témája az, amiben e két szempont szervesen összekapcsolódik.
Balázs Éva - Kocsis Mihály - Vágó Irén: "Az idő a gazda mindenben"
A néprajztudomány, illetve tágabb értelemben az antropológia képviselőinek körében evidencia-számba menő megállapítás, hogy egy adott kultúrán belül...
Tovább
Fülszöveg
Mátrai Zsuzsa: Intellektus és karakter
Noha az intellektus és a karakter egymást erősítő vagy éppen egymást gyengítő jelenségei régóta foglalkoztatnak, valójában sohasem próbáltam e témát tudományosan elemezni. A gondolat is csak úgy vetődött fel bennem, hogy az ilyen jellegű személyes élményeim kapcsán vissza-visszatértem ahhoz a Lukács Györgynek tulajdonított mondáshoz, hogy "a teljesítmény karakter kérdése is". Aztán egyszer egyik kollégám úgy jellemzett valakit, hogy "jobb az intellektusa, mint a karaktere". És miközben azon gondolkodtam, hogy a Zsolnai emlékülésen hogyan találjam meg a helyes arányt a személyes és a szakmai mondanivalóm között, arra jöttem rá, hogy éppen az intellektus és a karakter témája az, amiben e két szempont szervesen összekapcsolódik.
Balázs Éva - Kocsis Mihály - Vágó Irén: "Az idő a gazda mindenben"
A néprajztudomány, illetve tágabb értelemben az antropológia képviselőinek körében evidencia-számba menő megállapítás, hogy egy adott kultúrán belül az eredményesen végezhető emberi tevékenységek körét a tér határozza meg, engedi meg, vagy teszi lehetővé. E tevékenységek sorában azonban az idő "tesz rendet", jelöli ki helyüket a mindennapi élet folyamataiban, illetve engedi meg témává tevésüket a mindennapi és a szakmai diskurzusban. A választott címmel arra szeretnénk utalni, hogy Zsolnai József pályafutását - mai, retrospektív elemzéseink szerint - az "időszerűség" jellemezte: amit a pedagógia gyakorlatának hazai, vagy európai kontextusa problémaként felvetett, arra korát megelőzően, vagy azzal párhuzamosan megoldás-válaszokat keresett.
Zemplén Gábor: Tudománytörténet és a tudomány oktatása
A Történelem és Filozófia a Tudomány Oktatásában (TöFiTO) (History and Philosophy in Science Teaching, HIPST) elnevezésű kutatási feladat a tudományos oktatás didaktikájával foglalkozó olyan tudósok eredményeit mutatja be, akik hozzá kívánnak járulni a tudomány oktatásához annak minél hatékonyabb oktatása és tanulása érdekében. E cél eléréséért e kutatók olyan tananyagokat dolgoztak ki, amelyek tájékoztatást nyújtanak a tudomány történetéről és a tudományfilozófiáról.
Tóth Edit - Molnár Gyöngyvér - Csapó Benő: Az iskolák IKT-felszereltsége - helyzetkép országos reprezentatív minta alapján
Az információs és kommunikációs technológiák, továbbá az internet kulcsfontosságú szerepét a 21. század fejlett társadalmaiban már senki sem kérdőjelezi meg. Térhódításuk új lehetőségeket kínált és kínál a kapcsolatteremtésre, kapcsolattartásra és információcserére. Az írható web megjelenése (web 2.0) felgyorsította az internet tartalommal való feltöltésének folyamatát, ami alapvetően megváltoztatta a tudáshoz való viszonyunkat, a tudáshoz való hozzáférés lehetőségeit és ezzel párhuzamosan a tanulási szokásokat. Mindennek hatására az IKT-kompetencia, IKT-műveltség, a digitális írástudás gazdasági értelemben árucikké vált.
Vissza