1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2011. december

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XXI. évfolyam 12. szám

Szerző
Veszprém-Budapest
Kiadó: Pannon Egyetem-Gondolat Kiadó
Kiadás helye: Veszprém-Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 132 oldal
Sorozatcím: Iskolakultúra
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva. Kivehető melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

TÜKÖRTŐL TÜKÖRIG: A PEDAGÓGUS PÁLYAKÉP VÁLTOZÁSAINAK ELMÚLT NEGYVEN ÉVE
Számtalan bizonyíték igazolja azt, hogy a tudományos gondolkodás áttért az 'azért tanuljunk, hogy sokat tudjunk', majd azért, hogy 'megtanuljunk, gondolkodni' paradigmáról arra, hogy 'azért kell sokat tanulni, hogy megtanuljunk tanulni' A változó paradigmák mentén vajon változott-e, és ha igen, hogyan változott a pedagóguspályáról alkotott kép? A Pályatükrök című írásmű nyomán bemutatjuk, hogy milyen pályakép született meg a hetvenes években, milyen elvárások fogalmazódtak meg a pályára kerülő pedagógusokkal szemben, és ez hogyan befolyásolhatta a társadalmi érdeklődést. Nyomon követjük, hogy az elmúlt negyven év során milyen erőfeszítéseket tett a neveléstudomány a pedagógus professzió összetartására, és végezetük áttekintjük azokat a tendenciákat, amelyek a pedagóguspályáról alkotott képben napjainkban kimutathatók.

A TANÁRKÉPZÉS MEGOLDÁSRA VÁRÓ KÉRDÉSEI
Az elmúlt két évtizedben Magyarországon (és... Tovább

Fülszöveg

TÜKÖRTŐL TÜKÖRIG: A PEDAGÓGUS PÁLYAKÉP VÁLTOZÁSAINAK ELMÚLT NEGYVEN ÉVE
Számtalan bizonyíték igazolja azt, hogy a tudományos gondolkodás áttért az 'azért tanuljunk, hogy sokat tudjunk', majd azért, hogy 'megtanuljunk, gondolkodni' paradigmáról arra, hogy 'azért kell sokat tanulni, hogy megtanuljunk tanulni' A változó paradigmák mentén vajon változott-e, és ha igen, hogyan változott a pedagóguspályáról alkotott kép? A Pályatükrök című írásmű nyomán bemutatjuk, hogy milyen pályakép született meg a hetvenes években, milyen elvárások fogalmazódtak meg a pályára kerülő pedagógusokkal szemben, és ez hogyan befolyásolhatta a társadalmi érdeklődést. Nyomon követjük, hogy az elmúlt negyven év során milyen erőfeszítéseket tett a neveléstudomány a pedagógus professzió összetartására, és végezetük áttekintjük azokat a tendenciákat, amelyek a pedagóguspályáról alkotott képben napjainkban kimutathatók.

A TANÁRKÉPZÉS MEGOLDÁSRA VÁRÓ KÉRDÉSEI
Az elmúlt két évtizedben Magyarországon (és külföldön is) felerősödött a kritikai hangvétel az iskolákkal, a pedagógusokkal szemben. A tanári szakma professzionálizálódását kutatók szerint a kérdés az, hogy megfelelő szakmai tudással rendelkeznek-e a tanárok, vagy hogy egyáltalán szakma-e a tanítás. Elszaporodtak a pedeutológiai kutatások, ezzel párhuzamosan a tanárképzés úgyszintén az érdeklődés középpontjába került.

GONDOLKODÁS ÉS KOMMUNIKÁCIÓ: KONSTRUKCIÓS MECHANIZMUSOK AZ ELMÉBEN
Az etológia kialakulása sokat változtatott a magatartástudományokon, sikerült például megszabadítania azokat a behaviorizmus nyomasztó uralmától, de a legfontosabb hozadéknak az etológiai módszer kidolgozását tekintjük. Az etológia nagy alapítói, Lorenz és Tinbergen szerencsére nem voltak járatosak a kor pszichológiai elméleteiben, és mint természettudósok elsősorban a gyakorlattal törődtek. A megfigyeléssel és a megfigyelésből levonható praktikus következtetésekkel. Az etológiai módszert Tinbergen híres négy szempontja foglalja össze, valahogy így: Egy viselkedésforma megértéséhez szükséges, hogy pontosan elemezzük a mintázatát, a funkcióját, azt, hogy hogyan jelenik meg az egyedfejlődés során, és azt is feltétlenül, hogy milyen az evolúciós története. Az első három magától értetődő, az etológiai módszer lényegét mégis a negyedik szempont adja: a viselkedésformáknak, köztük a gondolkodásnak és a kommunikációnak történetisége van, evolúciós időskálára vetítve természetesen. Tehát mielőtt egy gondosan felépített társadalomtudomány érv- és definíciórendszerét alkalmazzuk, érdemes valamennyit ezzel a történelmi aspektussal bíbelődni. Vissza

Tartalom

tanulmány
Bognárné Kocsis Judit: A Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása című projektről 3
Fábián Gyöngyi: Tükörtől tükörig: A pedagógus pályakép változásainak elmúlt negyven éve 10
Zsolnai Józsefné Mátyási Mária: A tanárképzés megoldásra váró kérdései 23
Tóth-Márhoffer Márta - Paksi László: Mentori feladatokra jelentkező pedagógusok elvárásai és kompetenciáinak önértékelése 29
Horváth H. Attila: Differenciált munkaformák 41
Kubinger-Pillmann Judit: Digitális pedagógiai módszer- és eszköztár alkalmazása a felsőoktatásban 48
Thun Éva: Mennyire jártasak a pedagógusok az esélyegyenlőség pedagógiájában? 60
Bognárné Kocsis Judit: Pedagógus etikai kódexek bemutatása, vizsgálata 72
Langerné Buchwald Judit: Az alternativitás értelmezési lehetőségei és megjelenése az oktatásban és a pedagógusképzésben 92
Győri Tamás József: Professzionális portál a tanárképzés szolgálatában 106
Kubinger-Pillmann Judit: Mentorfórum - Mentorképzés 111
szemle
Csányi Vilmos: Gondolkodás és kommunikáció: konstrukciós mechanizmusok az elmében 114
Gabnai Katalin: Mit tartanak ma versmondásnak? 118
kritika
Trencsényi László: Szövedékek 122
Takács Géza: Underground pedagógia 1. Fekete Hajnalka (2010): A gyüttment mesél 124
melléklet
Repertórium 2011 3
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolakultúra 2011. december Iskolakultúra 2011. december Iskolakultúra 2011. december
Állapot:
940 Ft
470 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba