1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2010. január

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XX. évfolyam 1. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

OKTATÁSPOLITIKAI PROBLÉMÁK EGY HUMÁNETOLÓGIAI RENDSZERSZEMLÉLET TÜKRÉBEN
Aki manapság oktatáspolitikai problémákkal foglalkozik, a legkülönbözőbb területeken találkozik az oktatási intézmények válságjelenségeinek részletes elemzésével. Sokan az iskolarendszerek végleges és teljes kudarcát taglalják, mindezt természetesen a modern társadalom egyéb válságainak tükrében. Ebben a tanulmányban megkísérlem bemutatni ennek a válsághangulatnak az emberi természettel, az emberi viselkedés biológiai összetevőivel való kapcsolatát. Az a véleményem, hogy nem a meglévő rendszerek javítgatása vezet a problémák megoldásához, hanem egy gyökeresen új szemlélet, amely az iskola, az oktatás, a nevelés, a tudásátadás problémáit elsősorban humánetológiai oldalról közelíti meg.

ÚJ EPISZTEMOLÓGIÁK KIHÍVÁSA A NEVELÉSTUDOMÁNYBAN
A magyar neveléstudományban az utóbbi időben előtérbe kerültek a kutatásmódszertanhoz kapcsolódó problémafelvetések, ritkábban esik azonban szó a mélyebben rejlő... Tovább

Fülszöveg

OKTATÁSPOLITIKAI PROBLÉMÁK EGY HUMÁNETOLÓGIAI RENDSZERSZEMLÉLET TÜKRÉBEN
Aki manapság oktatáspolitikai problémákkal foglalkozik, a legkülönbözőbb területeken találkozik az oktatási intézmények válságjelenségeinek részletes elemzésével. Sokan az iskolarendszerek végleges és teljes kudarcát taglalják, mindezt természetesen a modern társadalom egyéb válságainak tükrében. Ebben a tanulmányban megkísérlem bemutatni ennek a válsághangulatnak az emberi természettel, az emberi viselkedés biológiai összetevőivel való kapcsolatát. Az a véleményem, hogy nem a meglévő rendszerek javítgatása vezet a problémák megoldásához, hanem egy gyökeresen új szemlélet, amely az iskola, az oktatás, a nevelés, a tudásátadás problémáit elsősorban humánetológiai oldalról közelíti meg.

ÚJ EPISZTEMOLÓGIÁK KIHÍVÁSA A NEVELÉSTUDOMÁNYBAN
A magyar neveléstudományban az utóbbi időben előtérbe kerültek a kutatásmódszertanhoz kapcsolódó problémafelvetések, ritkábban esik azonban szó a mélyebben rejlő tudományelméleti alapokról és alapkérdésekről. Ezzel ellentétben a külföldi (például angolszász) pedagógiában igen nagy irodalma van az episztemológiai jellegű kérdéseknek, vitáknak. A társadalomtudományokban az utóbbi évtizedekben ismét komoly kérdéssé vált, hogy mit értük tudományon és tudományosságon. Sokféle új hang jelent meg, s ezzel összefüggésben több új episztemológia tűnt fel és követel helyet magának a pedagógiai kutatások világában is, mint például a posztstrukturalizmus vagy az újmarxizmus. Ezek az elméletek számos kihívást hoznak a neveléstudomány számára.

MUNKAERŐPIACI ESÉLYEK ÉS PÁLYAELHAGYÁS A SZAKMAI KÉPZÉS VÉGZŐSEINEK KÖRÉBEN
A pályaelhagyás fogalma értelmezésre szorul. E kifejezés csengése - ismereteink szerint - negatív. A mindennapi szóhasználatban e fogalom normatív, azaz egy elvárást rögzít: aki egyszer egy szakmát megtanult, az "helyezkedjen is el a szakmában". Ha nem ez történik - kivált, ha tömegesen -, akkor ez a normatív felfogás e folyamatot kedvezőtlennek ítéli. Ennek több racionális, ökonomikus magyarázata is van. Az egyik, hogy a közpénzből finanszírozott vagy támogatott képzés nem válhat fölösleges pénzkidobássá. Másfelől a pályaelhagyás a nem megfelelő képzési kibocsátási szerkezet indikátorának is tekinthető: azért következik be, mert az érintett szakmára már vagy még nincsen szüksége a munkaerőpiacnak. Vissza

Tartalom

tanulmány
Csányi Vilmos: Oktatáspolitikai problémák egy humánetológiái rendszerszemlélet tükrében 3
Mészáros György: Új episztemológiák kihívása a neveléstudományban 14
Dávid János - Horváth Gergely: Munkaerőpiaci esélyek és pályaelhagyás a szakmai képzés végzőseinek körében 34
Lakatosné Török Erika: Az innováció értelmezése az oktatásban az információs és kommunikációs technológia vonatkozásában 50
Tóth Edit: Tesztalapú elszámoltathatóság a közoktatásban 60
Géczi János: A szocialista nevelésügy két képi hangsúlya 79
szemle
Tóth Edit - Barassevich Tamás: Aktuális hangsúlyok és tendenciák az oktatáskutatás nemzetközi színterén 92
Aichelburg Márton: Senior Mentor Program 102
Arató Ferenc: Egy általános kooperatív modell lehetőségéről 106
Szatmári-Bajkó Ildikó: Káosz, rend, látvány 116
Palláné Szénási Magdolna: Grimm-mesék a pedagógiai folyamatban 131
kritika
Bordás Andrea: A társadalmi tőke és az iskola 145
Pusztai Gabriella (2009): A társadalmi tőke és az iskola
Darvai Tibor: Kísérlet egy új elmélet meghonosítására 147
Pusztai Gabriella (2009): A társadalmi tőke és az iskola
Beck Zoltán: Erdős Lajos mesei világa és meséi 150
Görög-Karády Veronika (2009): Erdős Lajos mesei világa és meséi
Rucska Andrea: Kis könyv a felelősségről 152
Mayer József - Nádori Judit - Vígh Sára (2009): Kis könyv a felelősségről. Adalékok az iskolai agresszió természetrajzához
Szilvássy Orsolya: Hogyan elemezzünk mozgóképet? 154
Kovács András Bálint (2009): Mozgóképelemzés
Bogdán Péter: Budaörsi pedagógusok a cigányságról 157
Budaörsi pedagógusok a cigányságról. „A Budaörsi Roma Önkormányzat tanár- és gyerektovábbképzése a toleranciáért" című program záródolgozatai.
Diósi Ágnes (szerk.): Ismeretek a cigányságról
melléklet
Kissné Zsámboki Réka
Derék papnék dicsérete 3
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolakultúra 2010. január Iskolakultúra 2010. január Iskolakultúra 2010. január
Állapot:
940 Ft
470 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba