1.060.323

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2009. október

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XIX. évfolyam 10. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

ÉRTÉKEK ÉS ÉRTÉKPREFERENCIÁK AZ EURÓPAI ÉS A MAGYAR KÖZOKTATÁSBAN
Az iskola egyik alapvető feladata az értékközvetítés. Viszont felmerül a kérdés, hogy egy adott ország vagy térség iskolarendszerének működését mennyire befolyásolja az aktuális politikai és társadalmi helyzet. Milyen hatást gyakorol mindez a közvetítendő értékek körére? Vannak-e olyan, minden korban érvényes fundamentális értékek, amelyek a fennálló politikai és társadalmi rendszerektől függetlenül léteznek?

A TANÁR SZEREPE A TANULÓK SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSÉBEN A TANÓRAI MOTIVÁCIÓS TECHNIKÁKON KERESZTÜL
A zágrábi és pécsi egyetemeken tanulmányaik megkezdésekor az angol szakra jelentkezett diákoknak már alkalmuk nyílt megismerni az idegen nyelvű írás különféle jellemzőit. Többek között olvasókként élményeket gyűjtöttek tankönyvi tartalmak, prózai szövegek és versek révén, megtanulták használni a nyelvi kódot grammatikailag helyes közlések alkotására, előrehaladtak szókincsük folyamatos kiterjesztésében és... Tovább

Fülszöveg

ÉRTÉKEK ÉS ÉRTÉKPREFERENCIÁK AZ EURÓPAI ÉS A MAGYAR KÖZOKTATÁSBAN
Az iskola egyik alapvető feladata az értékközvetítés. Viszont felmerül a kérdés, hogy egy adott ország vagy térség iskolarendszerének működését mennyire befolyásolja az aktuális politikai és társadalmi helyzet. Milyen hatást gyakorol mindez a közvetítendő értékek körére? Vannak-e olyan, minden korban érvényes fundamentális értékek, amelyek a fennálló politikai és társadalmi rendszerektől függetlenül léteznek?

A TANÁR SZEREPE A TANULÓK SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSÉBEN A TANÓRAI MOTIVÁCIÓS TECHNIKÁKON KERESZTÜL
A zágrábi és pécsi egyetemeken tanulmányaik megkezdésekor az angol szakra jelentkezett diákoknak már alkalmuk nyílt megismerni az idegen nyelvű írás különféle jellemzőit. Többek között olvasókként élményeket gyűjtöttek tankönyvi tartalmak, prózai szövegek és versek révén, megtanulták használni a nyelvi kódot grammatikailag helyes közlések alkotására, előrehaladtak szókincsük folyamatos kiterjesztésében és használatában, az összefüggő szövegekben megtanultak alkalmazni különböző kohéziós eszközöket, és kísérleteztek az álláspontoknak megfelelő más és más megközelítésekkel is. Az, hogy beléphetnek az egyetemre, részben annak köszönhető, hogy szintfelmérő vizsgákon formálisan is igazolták, elérték az európai skálán B2-nek nevezett szintet az íráskészségek komplex rendszerében.

HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS SZEGREGÁCIÓ AZ OKTATÁSBAN NEMEK SZERINT
Bár a nők sok tekintetben elérték az egyenlőséget az oktatásban, a horizontális és vertikális szegregáció még mindig hátrányos helyzetbe hozza őket. A horizontális szegregáció szerint a nők eltérő képzési területeken tanulnak, amit a munkaerőpiac kevésbé értékel, a vertikális szegregáció szerint pedig arányuk kisebb az oktatás legfelsőbb szintjein (PhD képzés, egyetemi oktatók), ami szintén az alacsonyabb keresetek egyik forrása. A tanulmány a "Regionális egyetem" kutatás adatai segítségével vizsgálja a felsőoktatásban nemek szerint jelen lévő horizontális és vertikális szegregáció egy-egy szeletét, emellett megnézzük azt is, hogy a "nőies" és "férfias", illetve az egyetemi és főiskolai karokon milyen a fiúk és lányok társadalmi háttere.

A KÖTŐDÉSKUTATÁS PEDAGÓGIAI VONATKOZÁSAI
Napjainkban egyre nagyobb azoknak a gyerekeknek az aránya, akik különböző interperszonális problémákkal küzdenek. E problémák hátterében gyakran kötődési zavarok húzódnak meg, amelyek ismerete mindenképpen szükséges a nem megfelelő viselkedés intézményes keretek között történő hatékony kezeléséhez. A tanulmány első részében összefoglaljuk az anya-gyermek közötti kötődés kutatásának főbb elméleti kereteit, legfontosabb mérőeszközeit és vizsgálati eljárásait, majd ismertetjük a kötődési zavarok néhány sajátosságát. Vissza

Tartalom

tanulmány
Zsolnai Anikó: Értékek és értékpreferenciák az európai és a magyar közoktatásban 3
Dohány Gabriella: Zenei műveltség értékelése a középiskolás fiatalok körében 13
Fényes Hajnalka: Horizontális és vertikális szegregáció az oktatásban nemek szerint 24
Hamar Pál - Huszár Ágnes: A közoktatási típusú sportiskolái kerettantervek tantervelméleti vonatkozásai 39
Lovorka Zergollern-Miletic - Horváth József: Eredetiség zágrábi és pécsi egyetemisták angol nyelvű írásaiban 50
Tóth Edit - Regényi Enikő - Takács István Károly - Kasik László: A kötődéskutatás pedagógiai vonatkozásai 58
konferencia
Péntek János: A Grammatika pillanata 76
Szabó T. Attila: Az első magyar „doktori iskola" és munkásai Sárváron 80
Bartók István: A Grammatica Hungarolatina (1539) szaknyelvi jelentősége 96
Bagladi Orsolya: A Codex Clusii és az etnomikológia 101
szemle
Pintér Henriett: Erkölcsi gondolkodás 9-10 évesek írásbeli szövegalkotásában 109
Ujlaky István: Felvett nevek 117
Kamarás István: Emberismeret és etika nálunk és más nemzeteknél 125
Lengyel András: A barkochba játék eredetéhez 132
Koltai Zsuzsa: Trendek és tendenciák a múzeumi kultúraközvetítés történetében 137
Trencsényi László: Mi is az a „Bihari-iskola"? 144
kritika
Donáth Péter: Nemzeti tematika a magyarországi szocializációban 147
Szabó Ildikó (2009): Nemzet és szocializáció
melléklet
Gaskó Krisztina: A tanulási kompetenciák szerepe a tanulásfejlesztésben 3
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem