1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2009. március-április

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XIX. évfolyam 3-4. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A MAGYAR OKTATÁSI RENDSZER SZELEKTIVITÁSA A NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÓ VIZSGÁLATOK EREDMÉNYEINEK TÜKRÉBEN
A PISA-felmérések felhívták a figyelmet a magyar iskolarendszer nemzetközi mértékben is kiemelkedő szelektivitására. Az egyes iskolák tanulóinak átlagos teljesítményei között jelentős különbségek vannak, miközben a legjobb eredményeket elérő országok iskolái válogatás nélkül befogadják a diákokat, és az iskolák között kisebbek a különbségek. Az iskolai szelekció mértéke a magyar oktatási rendszer egyik legkritikusabb problémájává vált. A kedvezőtlen tendenciák megváltoztatásához szükség van a jelenség mélyreható elemzésére és az okok feltárására.

AZ EGYÜTTMŰKÖDŐ ÉS VERSENGŐ ÁLLAMPOLGÁR NEVELÉSE: OSZTÁLYTERMI MEGFIGYELÉSEK
Az együttműködés és a versengés a társas viselkedés jelentős vonatkozásai, és mint ilyenek, nem hagyhatók figyelmen kívül a neveléstudósok, a társadalomtudósok és az állampolgáriság jelenségkörében vizsgálódók számára. A jó állampolgár fogalma legalább két... Tovább

Fülszöveg

A MAGYAR OKTATÁSI RENDSZER SZELEKTIVITÁSA A NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÓ VIZSGÁLATOK EREDMÉNYEINEK TÜKRÉBEN
A PISA-felmérések felhívták a figyelmet a magyar iskolarendszer nemzetközi mértékben is kiemelkedő szelektivitására. Az egyes iskolák tanulóinak átlagos teljesítményei között jelentős különbségek vannak, miközben a legjobb eredményeket elérő országok iskolái válogatás nélkül befogadják a diákokat, és az iskolák között kisebbek a különbségek. Az iskolai szelekció mértéke a magyar oktatási rendszer egyik legkritikusabb problémájává vált. A kedvezőtlen tendenciák megváltoztatásához szükség van a jelenség mélyreható elemzésére és az okok feltárására.

AZ EGYÜTTMŰKÖDŐ ÉS VERSENGŐ ÁLLAMPOLGÁR NEVELÉSE: OSZTÁLYTERMI MEGFIGYELÉSEK
Az együttműködés és a versengés a társas viselkedés jelentős vonatkozásai, és mint ilyenek, nem hagyhatók figyelmen kívül a neveléstudósok, a társadalomtudósok és az állampolgáriság jelenségkörében vizsgálódók számára. A jó állampolgár fogalma legalább két fontos szempontot foglal magába: az egyén államhoz és a többi állampolgárhoz fűződő viszonyát.

PAZARLÓ MAGYAROK: NYELV- ÉS KULTÚRAVESZTÉSEINK TÖRTÉNETÉBŐL
A VII. Nevelésügyi Kongresszus téziseiben egyetlen helyen lelhető fel halvány utalás az 'idegen nyelvek alkalmazására' (2.5 I/7), márpedig a nyelvek tudása az egyik olyan kulcs, amely minden kaput nyit. A szánalmasan egynyelvű magyar iskolázás már emberöltők óta nem nyújt nyelvtudási mintázatokat diákjainak, az iskolai értelmiség gyakran tanítványainál is kevésbé tájékozódik szakterületéről (vagy általában) idegen nyelveken. A nyelvtudás(ok) célképzete ugyan koronként változó, de megtartása és fejlesztése egész életen át tartó munkálkodást kíván.

JÓZSEF ATTILA: MUNKÁSOK - MIÉRT ÉS HOGYAN KELLENE TANÍTANI?
Korunk egyik legfelkészültebb, legigényesebb és legbiztosabb ízlésű irodalomértelmezője 1992-ben így írt ennek az előadásnak választott tárgyáról: "sem A proletárfiú verse, sem a Munkások nem tekinthető műalkotásnak". Igaz, Szegedy-Maszák Mihály megszorításként nyomban hozzáteszi: "legalábbis akkor nem, ha elfogadjuk Benn mércéjét, aki szerint »korunk egyetlen lírikusa sem hagyott hátra hat vagy nyolc befejezett költeménynél többet«. Vissza

Tartalom

tanulmány
Csapó Benő - Molnár Gyöngyvér - Kinyó László: A magyar oktatási rendszer szelektivitása a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok eredményeinek tükrében 3
Csíkos Csaba - Kelemen Rita: Matematikai szöveges feladatok nehézségének és érdekességének megítélése 5. osztályos tanulók körében 14
Vincze Szilvia: Diplomások munkaerőpiaci kereslete 26
Fülöp Márta: Az együttműködő és versengő állampolgár nevelése: osztálytermi megfigyelések 41
Gyarmathy Éva: Kognitív Profil Teszt 60
Biró Zsuzsanna Hanna: A magyar neveléstudományi kommunikáció szereplői 74
Somogyvári Lajos: Narratívum(ok) Brunszvik Teréz életéről és munkásságáról 101
Keserű Katalin: Néhány szó az iparművészetről 110
konferencia
Mátrai Zsuzsa: Új korszak küszöbén: a túlélés pedagógiája 122
Bárdos Jenő: Pazarló magyarok: nyelv- és kultúravesztéseink történetéből 129
szemle
Jankovics József - Zvara Edina: „Sok jámbor kévánja, ha e Szent Bibliát magyar nyelven láthatnája és olvashatnája" 138
Bence Erika: Az irodalom mint alakulástörténeti szövevény 147
Arató László: József Attila: Munkások - Miért és hogyan kellene tanítani? 152
Cserjés Katalin: Ene-Liis Semper: Ajtó. Egy fényárnyék szobor bemutatása 159
kritika
Verók Attila: Bibliotheca Nationis Hungariae, 1755 166
melléklet
Nagyváradi Andrea: Megjelenés és nevelés 3
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem