A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
A MAGYAR OKTATÁSI RENDSZER SZELEKTIVITÁSA A NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÓ VIZSGÁLATOK EREDMÉNYEINEK TÜKRÉBEN
A PISA-felmérések felhívták a figyelmet a magyar iskolarendszer nemzetközi mértékben is kiemelkedő szelektivitására. Az egyes iskolák tanulóinak átlagos teljesítményei között jelentős különbségek vannak, miközben a legjobb eredményeket elérő országok iskolái válogatás nélkül befogadják a diákokat, és az iskolák között kisebbek a különbségek. Az iskolai szelekció mértéke a magyar oktatási rendszer egyik legkritikusabb problémájává vált. A kedvezőtlen tendenciák megváltoztatásához szükség van a jelenség mélyreható elemzésére és az okok feltárására.
AZ EGYÜTTMŰKÖDŐ ÉS VERSENGŐ ÁLLAMPOLGÁR NEVELÉSE: OSZTÁLYTERMI MEGFIGYELÉSEK
Az együttműködés és a versengés a társas viselkedés jelentős vonatkozásai, és mint ilyenek, nem hagyhatók figyelmen kívül a neveléstudósok, a társadalomtudósok és az állampolgáriság jelenségkörében vizsgálódók számára. A jó állampolgár fogalma legalább két...
Tovább
Fülszöveg
A MAGYAR OKTATÁSI RENDSZER SZELEKTIVITÁSA A NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÓ VIZSGÁLATOK EREDMÉNYEINEK TÜKRÉBEN
A PISA-felmérések felhívták a figyelmet a magyar iskolarendszer nemzetközi mértékben is kiemelkedő szelektivitására. Az egyes iskolák tanulóinak átlagos teljesítményei között jelentős különbségek vannak, miközben a legjobb eredményeket elérő országok iskolái válogatás nélkül befogadják a diákokat, és az iskolák között kisebbek a különbségek. Az iskolai szelekció mértéke a magyar oktatási rendszer egyik legkritikusabb problémájává vált. A kedvezőtlen tendenciák megváltoztatásához szükség van a jelenség mélyreható elemzésére és az okok feltárására.
AZ EGYÜTTMŰKÖDŐ ÉS VERSENGŐ ÁLLAMPOLGÁR NEVELÉSE: OSZTÁLYTERMI MEGFIGYELÉSEK
Az együttműködés és a versengés a társas viselkedés jelentős vonatkozásai, és mint ilyenek, nem hagyhatók figyelmen kívül a neveléstudósok, a társadalomtudósok és az állampolgáriság jelenségkörében vizsgálódók számára. A jó állampolgár fogalma legalább két fontos szempontot foglal magába: az egyén államhoz és a többi állampolgárhoz fűződő viszonyát.
PAZARLÓ MAGYAROK: NYELV- ÉS KULTÚRAVESZTÉSEINK TÖRTÉNETÉBŐL
A VII. Nevelésügyi Kongresszus téziseiben egyetlen helyen lelhető fel halvány utalás az 'idegen nyelvek alkalmazására' (2.5 I/7), márpedig a nyelvek tudása az egyik olyan kulcs, amely minden kaput nyit. A szánalmasan egynyelvű magyar iskolázás már emberöltők óta nem nyújt nyelvtudási mintázatokat diákjainak, az iskolai értelmiség gyakran tanítványainál is kevésbé tájékozódik szakterületéről (vagy általában) idegen nyelveken. A nyelvtudás(ok) célképzete ugyan koronként változó, de megtartása és fejlesztése egész életen át tartó munkálkodást kíván.
JÓZSEF ATTILA: MUNKÁSOK - MIÉRT ÉS HOGYAN KELLENE TANÍTANI?
Korunk egyik legfelkészültebb, legigényesebb és legbiztosabb ízlésű irodalomértelmezője 1992-ben így írt ennek az előadásnak választott tárgyáról: "sem A proletárfiú verse, sem a Munkások nem tekinthető műalkotásnak". Igaz, Szegedy-Maszák Mihály megszorításként nyomban hozzáteszi: "legalábbis akkor nem, ha elfogadjuk Benn mércéjét, aki szerint »korunk egyetlen lírikusa sem hagyott hátra hat vagy nyolc befejezett költeménynél többet«.
Vissza
Tartalom
tanulmány
Buda Mariann: Közérzet és zaklatás az iskolában 3
Dombi Judit - Nikolov Marianne - Ottó István - Öveges Enikő: Osztálytermi megfigyelések tapasztalatai szakképző intézmények nyelvóráin 16
Fejes József Balázs - Kasik László - Kinyó László: Bevezetés a mentorálás kutatásába 40
Bredács Alice: Az érzelmi intelligencia és fejlesztése az iskolában - különös tekintettel a tehetséggondozásra 55
Sántha Kálmán: Körkép a hazai kvalitatív pedagógiai kutatásokról 73
Köpeczi Béla: Prévost abbé, Rákóczi József és Brenner 84
szemle
Ceglédi Erzsébet: A csoportmunka hatása az iskolai teljesítményre 95
Fényes Hajnalka: Az eltérő nemi szerepekkel kapcsolatos viselkedés a felsőfokú jelentkezésben és intézményválasztásban 106
Kiss László: A pragmatizmus és a konstruktivizmus hatása a pedagógiára 113
Kovács Balázs: A felsőfokú szakképzés helyzete az oktatási rendszerben Franciaországban és Magyarországon 121
Láng Eszter - Torok Melinda: A lingvisztikái-orális és a vizuális kommunikáció néhány összefüggése 129
kritika
Mezei Gabriella: Motiváció, nyelvi identitás, második nyelvi motivációs én 134
Dörnyei Zoltán és Ushioda, Ema (2009, szerk.): Motivation, language identity and the L2 self
Ottó István: A másodiknyelv-elsajátítás pszichológiája 139
Dörnyei, Z. (2009): The Psychology of Second Language Acquisition
Szakall Judit: Módszertani kézikönyv az iskolák önértékeléséhez 141
Makkai Katalin (2004): Iskolai önértékelés - hogyan?
Fóti Péter: Erőszakos könyvek, erőszakos gyerekek? 143
Kovács Henrik: Gyermektáncközeiben 151
Nagy István könyve a cigándi Zemplén Gyermektánc-együttes négy évtizedes krónikájáról (2006)
Avedikian Viktória: Egy komplex, emberközpontú módszer a szabad zenei kifejezéseit 153
Tölgyesy Zsuzsa: Debreczeni Tibor új könyvéről 156
Debreczeni Tibor (2009): És élmény és vers és próza
Pethő Villő: A neveléstörténet-írás új útjai 158
Pukánszky Béla (2008, szerk.): A neveléstörténet-írás új útjai
Bolvári-Takács Gábor: A „Debreceni Iskola" monográfiája 161
Brezsnyánszky László (2007, szerk.): A „Debreceni Iskola" neveléstudomány-történeti vázlata
melléklet
Kövecsesné Gősi Viktória: Az erdei iskola a környezeti nevelés szolgálatában 3
Balázs Henrietta: Kik azok a verekedők? 11
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.