1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2009. július-augusztus

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XIX. évfolyam 7-8. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A KOGNITÍV IDEGTUDOMÁNY, IDEGÉLETTAN ÉS A NEVELÉSTUDOMÁNY KAPCSOLATA - A TÁRSAS VISELKEDÉS EGYÜTTES VIZSGÁLATÁNAK LEHETŐSÉGEI
Az idegtudományi vizsgálatok eredményei egyre gyakrabban hívják fel a neveléstudományi kutatók figyelmét arra, hogy a tudat, a személyiség, illetve ezek változásának értelmezésekor mindenképpen szükséges figyelembe venni az ember központi idegrendszerét, amely - legalább mediátorként - kulcsszerepet játszik e jelenségekben. A kutatások eredményeinek és mérési módszereinek a neveléstudományi vizsgálatokban való alkalmazása, integrálása ma már a hatékonyabb intézményes nevelés kialakulását segítő folyamatok kulcsfontosságú feltételei közé sorolható.

A "DUNÁNTÚLI KULTÚRLEJTŐ"
A téma korábbi kutatása során alkalmazott regionális összehasonlító vizsgálatok a műveltségi viszonyok alakulásának, fejlődésének lokálisan eltérő sajátosságaira hívták fel a figyelmet. A 18. század végi statisztikai adatok elemzései meggyőzően bizonyították az iskoláztatás... Tovább

Fülszöveg

A KOGNITÍV IDEGTUDOMÁNY, IDEGÉLETTAN ÉS A NEVELÉSTUDOMÁNY KAPCSOLATA - A TÁRSAS VISELKEDÉS EGYÜTTES VIZSGÁLATÁNAK LEHETŐSÉGEI
Az idegtudományi vizsgálatok eredményei egyre gyakrabban hívják fel a neveléstudományi kutatók figyelmét arra, hogy a tudat, a személyiség, illetve ezek változásának értelmezésekor mindenképpen szükséges figyelembe venni az ember központi idegrendszerét, amely - legalább mediátorként - kulcsszerepet játszik e jelenségekben. A kutatások eredményeinek és mérési módszereinek a neveléstudományi vizsgálatokban való alkalmazása, integrálása ma már a hatékonyabb intézményes nevelés kialakulását segítő folyamatok kulcsfontosságú feltételei közé sorolható.

A "DUNÁNTÚLI KULTÚRLEJTŐ"
A téma korábbi kutatása során alkalmazott regionális összehasonlító vizsgálatok a műveltségi viszonyok alakulásának, fejlődésének lokálisan eltérő sajátosságaira hívták fel a figyelmet. A 18. század végi statisztikai adatok elemzései meggyőzően bizonyították az iskoláztatás elterjedésének sajátos, a gazdaságföldrajzi tényezők és a gazdaságtörténeti fejlődés által közvetlenül is meghatározott irányát: egyrészt a Dunántúlnak az országos átlaghoz viszonyított fejlettségét, másrészt e nagy tájon belüli szembetűnő eltéréseket. Ez utóbbi jelenségnek, a Katus László által plasztikusan "dunántúli kultúrlejtőként" jellemzett állapotnak a továbbélését bizonyíthattuk már korábban is a kegyezést megelőző évtized dunántúli helyzetképének bemutatásakor.

A TANULÁSI STÍLUS VIZSGÁLATA BUDAPESTI KÖZÉPISKOLÁS TANULÓK KÖRÉBEN
A tanulással kapcsolatos kognitív komponensek - mint amilyen a tanulási stílus is - vizsgálata az elmúlt 10-15 évben került a pedagógiai kutatások fókuszába. Ennek hátterében nyilvánvalóan az áll, hogy a gyakorlati pedagógia naponta szembesül az osztálybeli egyéni különbségek egyre jelentősebb mértékével, keresve a probléma megoldására leginkább alkalmas tanítási és tanulási stratégiákat. E tanulmány budapesti középiskolás diákok tanulási stílusának vizsgálata során kapott eredményeket mutatja be.

A TÖRTÉNELEM ÉS A HADTÖRTÉNELEM OKTATÁSA A MAGYAR KATONATISZTKÉPZŐ INTÉZMÉNYEKBEN, 1872-1945
Az önálló magyar katonatisztképzés - a korábbi kísérletek, törvényi szabályozások meghiúsulása miatt - gyakorlatilag az 1872. évben indult, amikor is az 1872. évi XVI. törvénycikkel létrejött a magyar királyi Honvéd Ludovika Akadémia, melynek céljáról a jelzett törvény 2. §-a eképp rendelkezett: "Ezen akadémia rendeltetése, hogy abban egyfelől önként jelentkező hadapródok a honvédség keretei részére alkalmas tisztekké képeztessenek, másfelől szolgálatban lévő kitűnő honvédtiszteknek alkalom nyújtassék a hadtudományoknak a magasabb fokozatú szolgálattételnél igényelt ágaiban magukat tovább képezni." Vissza

Tartalom

tanulmány
Braunitzer Gábor - Kasik László - Benedek György: A kognitív idegtudomány, idegélettan és a neveléstudomány kapcsolata - a társas viselkedés együttes vizsgálatának lehetőségei 3
Radnóti Katalin: Néhány gondolat a TIMSS-2007-es vizsgálat eredményeihez és interpretációjához 14
Ludányi Lajos: Tanári tévképzetek kémiából 26
Tóth Péter: A tanulási stílus vizsgálata budapesti középiskolás tanulók körében 36
Kelemen Elemér: A dunántúli kultúrlejtő 55
vita
Knausz Imre: A kompetencia szerkezete és a kompetencia alapú oktatás 71
Vass Vilmos: Az attitűdök forradalma 84
Vajda Zsuzsa: Megjegyzések Knausz Imre A kompetencia szerkezete és a kompétencia-alapú oktatás című írásához 87
szemle
Vizin Gabriella: Miért nem működik még mindig? ...avagy érvek az iskolapszichológusi hálózat kiépítése mellett 97
Somogyvári Lajos: Emlékezés - nemzet - identitás - Klebelsberg Kuno történelem- és nemzetfelfogása 113
Hoványi Márton: Halott Sirály? Zelk Zoltán Sirály című versének értelmezése 120
Szakály Sándor: A történelem és a hadtörténelem oktatása a magyar katonatisztképző intézményekben 1872-1945 127
Keserű Katalin: A pécsi Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskola növendékeinek Hangzó tárlata 133
kritika
Darvai Tibor: Öt recenzió, avagy az oktatáspolitikától a mintavétel metodológiájáig 137
Sáska Géza (2007): Közműveltség és magántudás
Géczi János (2008): A rózsa és jelképei
Golnhofer Erzsébet és Szabolcs Éva (2009, szerk.): Iskola és történeti emlékezet. Felmérés 1947-48-ból
Kéri Katalin (2008): Hölgyek napernyővel. Nők a dualizmus kori Magyarországon 1867-1914
Csíkos Csaba (2009): Mintavétel a kvantitatív pedagógiai kutatásban
H. Papp Zsolt: Kézikönyv a hogyanról 149
Szíjártó Imre (2008): Mozgóképkultúra és médiaismeret tanításának módszertana
Vajda Barnabás: Dokumentumfilm a történelem oktatásában 151
Kratochvíl, V., Kamenec, I. és Gregovová, I. (2008): Dokumentárny film ako skolsky historicky obrazovy pramen
Fóti Péter: A szegények Summerhillje 153
George Dennison: The lives of Children. The Story of the First Street School
Segesváry Viktor: A Hollókirály és könyvtára 160
Marcus Tanner (2008): The Raven King. Matthias Corvinus and the Fate of His Library
Kiss Zsuzsanna: „A világhoz nem alkalmazkodni kell..." 169
melléklet
Honti György: Beavató Színház 3
Tölgyessy Zsuzsa: Az ifjúsági sajtó nyelve 12
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem