1.059.326

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2008. július-augusztus

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XVIII. évfolyam 7-8. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MŰVELTSÉG FOGALMA ÉS ÉRTELMEZÉSEI
A 20. század ötvenes évei óta a természettudományos nevelés jelentősen átalakult. A nagyszabású oktatási reformok, a modern tantervek és módszerek lényegi változásokat eredményeztek, tudományos alapokra helyezték a természettudományok addigi leíró jellegű, jelenségszintű oktatását, a célok és feladatok egyre összetettebbé váltak, sokféle tudás és műveltségkoncepció jelent meg.

A TÁRSADALMI TŐKE ÉS AZ ISKOLAI MŰKÖDÉS NÉHÁNY SAJÁTOSSÁGA
Az utóbbi években megélénkült a társadalmi tőke iránti érdeklődés s ezzel összefüggésben azok a kezdeményezések is, melyek azt igyekeznek feltárni, hogy a társadalmi kapcsolatok és egyéni jellemzők milyen mértékben játszanak szerepet a gazdasági aktivitásban és az emberi jóllétben. A háttérben olyan elemzések, felismerések állnak, melyek azt támasztják alá, hogy a társadalmi jólétben és a gazdasági versenyképességben jelentős szerepe van kulturális tényezőknek, ezek között is kiemelhető a... Tovább

Fülszöveg

A TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MŰVELTSÉG FOGALMA ÉS ÉRTELMEZÉSEI
A 20. század ötvenes évei óta a természettudományos nevelés jelentősen átalakult. A nagyszabású oktatási reformok, a modern tantervek és módszerek lényegi változásokat eredményeztek, tudományos alapokra helyezték a természettudományok addigi leíró jellegű, jelenségszintű oktatását, a célok és feladatok egyre összetettebbé váltak, sokféle tudás és műveltségkoncepció jelent meg.

A TÁRSADALMI TŐKE ÉS AZ ISKOLAI MŰKÖDÉS NÉHÁNY SAJÁTOSSÁGA
Az utóbbi években megélénkült a társadalmi tőke iránti érdeklődés s ezzel összefüggésben azok a kezdeményezések is, melyek azt igyekeznek feltárni, hogy a társadalmi kapcsolatok és egyéni jellemzők milyen mértékben játszanak szerepet a gazdasági aktivitásban és az emberi jóllétben. A háttérben olyan elemzések, felismerések állnak, melyek azt támasztják alá, hogy a társadalmi jólétben és a gazdasági versenyképességben jelentős szerepe van kulturális tényezőknek, ezek között is kiemelhető a társulási, együttműködési szándékokat segítő társadalmi tőke és a bizalom szerepe. Mivel a társadalmi tőke és a bizalom egyaránt kulturális gyökerű jelenségek, végső soron a nehezen megfogható kulturális jelenségekre kerül növekvő hangsúly.

WITTGENSTEIN ÉS SHAKESPEARE
Ludwig Wittgenstein munkásságát két jól elkülöníthető időszakra szokás tagolni: korai nézeteit a Logikai-filozófiai értekezés (Tractatus Logico-Philosophicus) tartalmazza, későbbi filozófiáját a hagyatékból összeállított és a halála után megjelentetett művekből, elsősorban a Filozófiai vizsgálódásokból ismerhetjük meg. Míg az 1914- és 1918 között született Logikai-filozófiai értekezés leginkább Russel logikai atomizmusához áll közel, az 1929 után íródott feljegyzésekben a filozófia egy merőben rendhagyó megközelítésével találkozunk.

ÓVODÁK FIUMÉBEN
Az 1830-as évek végén, a magyarországi és európai történésekhez hasonlóan, Fiumében is megindult egy óvoda alapítását célzó mozgalom. Fiumében úgy tartják, hogy egy óvoda felállításának ötlete a tekintélyes orvostól, Girolamo Fabristól ered. A kisdedóvó intézmény létrehozásának gondolata lelkes fogadtatásra talált az akkor éppen a magyar koronához tartozó tengerparti városában. A fiumeiek ismerték már ezen intézmények hasznosságát, hiszen Nyugat-Európában tett utazásaik során hallhattak a gyáripar terjedésével, a nők munkába állásával sorra alakuló kisgyermekiskolákról, kisgyermekek megóvásának különféle létesítményeiről, továbbá voltak híreik már működő monarchiabeli, illetve magyarországi kisdedóvókról. Jótékonykodásukról közismert fiumei polgárok azonnal az ügy mellé álltak. Vissza

Tartalom

tanulmány
B. Németh Mária: A természettudományos műveltség fogalma és értelmezései 3
Imre Anna: A társadalmi tőke és az iskolai működés néhány sajátossága 20
Bacsa Éva: A tanulási célok vizsgálata az angol nyelvtanulás tükrében 33
Pólya Zoltán: Szellemi kiútkeresés a Csereháton 50
S. Pallós Piroska: Óvodák Fiumében 65
Labádi Gergely: Az olvasással és írással kapcsolatos beállítódások a felvilágosodás kori oktatási-nevelési irodalomban 74
Nagy Csilla: Szemléletesség és absztrakció a görög matematikában 90
Jancsó Daniella: Wittgenstein és Shakespeare 95
szemle
Árpás Károly: Egy történet, amely nem felejtődhet el 104
Takács Gábor: A magyarországi gyerek- és ifjúsági kultúra egyik intézménye: a Káva Kulturális Műhely 108
Háhn Judit: Hallgatói vélemények a tantermi interakció szerepéről egy doktori iskolában 119
Inántsy-Pap Judit: Iskolakezdés és a társas motívumok 128
Frank D. Dániel: Humánerőforrás és kiadvány-szerkesztés a 16-17. századi kelet-európai héber nyomdászattörténetben 134
Zombai Tamás: A felvilágosodás eszmerendszerének megjelenése Fináczy Ernő Elméleti pedagógia című művében 137
kritika
Molnár Béla: Donáth Péter: Oktatáspolitika és tanítóképzés Magyarországon 1945-1960 144
Donáth Péter (2008): Oktatáspolitika és tanítóképzés Magyarországon 1945-1960
Sz. Tóth Gyula: Az idegenforgalomtól a turizmustudásig 147
Michalkó Gábor (2007): Magyarország modem turizmusföldrajza
Halmai Tamás: Sokközpontú kör 151
H. Nagy Péter (2007): Hibridek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem