Fülszöveg
A SZORONGÁS A PSZICHOLÓGIA TÖRTÉNETÉBEN
Tanulmányomban nem a mai DSM szorongás kategóriájából indulok ki, nem célom a problémakör közvetlen viselkedéspszichológiai megközelítése. Ehelyett azt szeretném megmutatni, hogy az utóbbi több mint egy évszázad során hogyan is jelenik meg különböző gondolati módon a szorongás fogalma a pszichológia történetében, hogyan tanulhatunk a mai, sokkal explicitebb klinikai pszichológiai vonatkozásban ebből a hagyományból.
A KÖZÉPOSZTÁLY ÉRDEKÉRVÉNYESÍTŐ POLITIKÁJA A MAGYAR EGYETEMEK DIÁKLÉTSZÁM SZABÁLYOZÁSÁBAN
Karády Viktor nagy munkát végzett a magyar közép- és főiskolai diákság vallási, nemzeti, szociális összetételének kutatásában s ezt a munkát másokkal együtt eredményesen folytatja a jelenben és reméljük az eljövendő években is. Jómagam csak egy speciális aspektusból, a túltermelés vagy túlképzés politikai következményeinek szempontjából foglalkoztam ezzel a témával. Ugyanakkor eddig talán nem kapott megfelelő hangsúlyt és önálló...
Tovább
Fülszöveg
A SZORONGÁS A PSZICHOLÓGIA TÖRTÉNETÉBEN
Tanulmányomban nem a mai DSM szorongás kategóriájából indulok ki, nem célom a problémakör közvetlen viselkedéspszichológiai megközelítése. Ehelyett azt szeretném megmutatni, hogy az utóbbi több mint egy évszázad során hogyan is jelenik meg különböző gondolati módon a szorongás fogalma a pszichológia történetében, hogyan tanulhatunk a mai, sokkal explicitebb klinikai pszichológiai vonatkozásban ebből a hagyományból.
A KÖZÉPOSZTÁLY ÉRDEKÉRVÉNYESÍTŐ POLITIKÁJA A MAGYAR EGYETEMEK DIÁKLÉTSZÁM SZABÁLYOZÁSÁBAN
Karády Viktor nagy munkát végzett a magyar közép- és főiskolai diákság vallási, nemzeti, szociális összetételének kutatásában s ezt a munkát másokkal együtt eredményesen folytatja a jelenben és reméljük az eljövendő években is. Jómagam csak egy speciális aspektusból, a túltermelés vagy túlképzés politikai következményeinek szempontjából foglalkoztam ezzel a témával. Ugyanakkor eddig talán nem kapott megfelelő hangsúlyt és önálló értékelést, hogy a középosztály időnként elég agresszív módon törekszik az egyetemek, főiskolák és az elit-középiskolák biztosítására a maga gyermekei számára, más társadalmi csoportok rovására is.
TÖMEGESEDÉS ÉS ELITOKTATÁS
Az elitképzés az oktatáspolitikai dokumentumokban és megnyilatkozásokban meglehetősen zavaros képet mutat. A hazai politikai és oktatási irodalom különböző szereplői is eléggé eltérő módon értelmezik azt.
A GAZDASÁGI ELIT KÉPZETTSÉGE ÉS REKRUTÁCIÓJA A 20. SZÁZAD VÉGÉN
A kilencvenes években három felmérést vezettem, melyek a kortárs gazdasági elit összetételét voltak hivatva feltárni. Mivel mostanában összegeztem e tárgyú kutatási eredményeimet, úgy éreztem, helyénvaló, ha itt most egy Karády Viktor számára kiemelt kérdés, a képzettség szerepét világítom meg az elit vonatkozásában.
NEMZETI SZOCIALIZÁCIÓ A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT MAGYARORSZÁGON
Milyen nemzetfogalomra épült a két világháború közötti nemzeti tematika? Az új, kultúrnemzeti koncepciónak milyen ideológiai háttere volt? Az államilag vezetett nemzeti tematika hogyan fejeződött ki a mindennapi életet meghatározó politikai gyakorlatban és az intézményes politikai szocializációban?
Vissza