1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2007. augusztus-október

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XVII. évfolyam 8-10. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Cs. Czachesz Erzsébet: A multikulturális neveléstől az interkulturális pedagógiáig
Tanulmányunkban először az interkulturális oktatási perspektíva jelenlegi nemzetközi kontextusáról, az interkulturális pedagógiai kultúra értelmezéséről lesz szó, majd két új kutatási irány elméleti orientációiról és legfontosabb kutatási eredményeiről írunk. A modern társadalmakban az oktatási rendszer - különösen az általánosan kötelező alapoktatás - hivatott arra, hogy a következő generációnak átadja a kiválasztott ismereteket, a kulturális hagyományokat és értékeket. A társadalmi munkamegosztásban való részvételre való felkészítésnek az is része, hogy az állampolgári közösség számára közös referenciális keretet nyújtson, ezzel kialakítsa a valamilyen szimbolikus közösséghez tartozás érzését is.

Nagy Péter Tibor: A társadalmilag kanonizált elitek a 19-20. században
A történetszociológiai szakirodalomban számtalan tanulmányt szenteltek az elit definíciójának. Hosszas elméleti stúdiumok nélkül... Tovább

Fülszöveg

Cs. Czachesz Erzsébet: A multikulturális neveléstől az interkulturális pedagógiáig
Tanulmányunkban először az interkulturális oktatási perspektíva jelenlegi nemzetközi kontextusáról, az interkulturális pedagógiai kultúra értelmezéséről lesz szó, majd két új kutatási irány elméleti orientációiról és legfontosabb kutatási eredményeiről írunk. A modern társadalmakban az oktatási rendszer - különösen az általánosan kötelező alapoktatás - hivatott arra, hogy a következő generációnak átadja a kiválasztott ismereteket, a kulturális hagyományokat és értékeket. A társadalmi munkamegosztásban való részvételre való felkészítésnek az is része, hogy az állampolgári közösség számára közös referenciális keretet nyújtson, ezzel kialakítsa a valamilyen szimbolikus közösséghez tartozás érzését is.

Nagy Péter Tibor: A társadalmilag kanonizált elitek a 19-20. században
A történetszociológiai szakirodalomban számtalan tanulmányt szenteltek az elit definíciójának. Hosszas elméleti stúdiumok nélkül megállapíthatjuk, hogy a definíciók egy része kifejezetten a hatalmi elitet tekinti elitnek, azokat az embereket, akiknek a döntései a társadalom egészének (az eliten kívülieknek) az élete szempontjából fontosnak bizonyult, mások viszont kiterjesztik e fogalmat mindazokra, akiknek személye bármely szférában, bármely mezőben fontosnak, meghatározónak, ismertnek tekinthető. Különösebb további indoklás nélkül leszögezzük Karády Viktorral közös elitkutatásunkban: elit fogalmán a szélesebb, minden alszférára kiterjedőt értjük.

Jakab György: Lehet-e közös magyar-szlovák történelemkönyvet írni?
A szakmai egyeztető fórumoknak hála az utóbbi évtizedekben egyre szakszerűbb (feszültségmentesebb) a történészek közötti párbeszéd: mind a magyar, mind a szlovák történetírás egyre árnyaltabban, egyre empatikusabban képes megfogalmazni saját álláspontját a közös történelemről. A magyar és a szlovák történészek folyamatos diskurzusa azonban nyilvánvalóan csak nagyon áttételesen érinti a szélesebb közvélekedést.

Tarbay Ede: Népballadáinkról
A Júlia szép leány mellett három legismertebb népballadánk a Kádár Kata, a Molnár Anna és a Kőmíves Kelemenné. Írásunkban különbségeik elemzésére vállalkozunk. Mindenek előtt tisztáznunk kell a népballada fogalmát. A legismertebb meghatározás: tragédia dalban elbeszélve. Ennél pontosabb a Greguss Ágost-i megfogalmazás: a ballada dráma dalban elbeszélve, mint azt Ortutay Gyula Népballadáink című tanulmányában felidézi. Vissza

Tartalom

Tanulmány
Cs. Czachesz Erzsébet: A multikulturális neveléstől az interkulturális pedagógiáig 3
Nagy Péter Tibor: Társadalmilag kanonizált elitek a 19-20. században 12
Szabó Rita: Kép, idő, hang és mozdulat 23
Jakab György: Lehet-e közös magyar-szlovák történelemkönyvet írni? 1. 38
Szénich Alexandra: A felsőfokú továbbtanuláshoz szükséges németnyelv-tudás 49
Bodnár Ilona: Mi, testnevelési tanárnők 60
Biró Enikő: Az interkulturális kompetencia fejlesztésének csapdái 70
Halmai Tamás: Hang és ima 78
Nagy Csilla: „Lenyúlkönyv" 85
Simándi Szilvia: Rousseau vagy az utazásról és a turizmus 90
Merényi Annamária: A' Pók, a' Selyem-bogár, a' Poéta és a' Kertész 99
Hild Gabriella: A Magyar Egységes Nyelvérzékmérő Teszt (MENYÉT) vizsgálata hangos gondolkodtatásos eljárással 108
Ludányi Lajos: A levegő összetételével kapcsolatos tanulói koncepciók vizsgálata 117
Farkas Nóra: Goethe lírája magyarul - az Erikönig fordításai 131
Bene Márta: „Kitalált történetek" 141
Borbás Andrea: Északra bámul ablakom 147
H. Ujlaki Csilla: Az irónia magatartásformája és megjelenésének nyelvi alakzatai Petri György költészetében 155
Orbán Gyöngyi: A megfordítás művészete 168
Szemle
Toldi Zoltán: A környezeti nevelésről - egy gyakorló pedagógus szemével 172
Lükő István: Egy tankönyvkutatási beszámoló részletei 182
Fűzné Kószó Mária: Földanya tiszteletére 193
Farkas Károly: Szintonia - Elica Hungarica 196
Vincze László: Kisebbségi felsőoktatás és identitás 208
Dobóné Tarai Éva: Általános iskolai tanulók tudásszerkezete 221
Tarbay Ede: Népballadáinkról 233
Kritika
Radnóti Katalin: Tudásmérés. Molnár Gyöngyvér (2006): Tudástranszfer és komplex problémamegoldás 242
Kelemen Rita: Iskolakultúra 1991-2005. Géczi János (2006): Az iskola kultúrája: nevelés és tudomány 247
Contents 252
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem