Fülszöveg
EURÓPA OKTATÁSÜGYE, AHOGY A KÁRPÁT-MEDENCÉBŐL LÁTSZIK
Noha a világ, s benne Európa számos országból és a politikai határokat átmetsző régiókból áll, a figyelem csupán néhányuk felé fordul, a többségük az ismeretlenségben marad. A figyelem tehát szelektív. A reformot szerető elme a helyi (magyar) problémákhoz keres olyan régiót, és országot, amely a reformszándéka tárgyszerűségét és megvalósíthatóságát igazolhatja, s ezért csak néhány kiválasztott pontra vetül fény.
KÖZELÍTÉSEK A MÉDIUMKÖZISÉG KÉRDÉSEIHEZ I.
Az intermedialitás (a továbbiakban médiumköziségként is említjük) és a kapcsolódó fogalmak, illetve az ezeket megképző diszkurzusok elméleti reflexióinak átfogóbb körüljárása azért lehet fontos, mert ezek használati kontextusai és lehetőségei a különböző kulturális reprezentációk vonatkozásában igencsak eltérőek, már-már parttalanok, s a legkülönfélébb elméleti paradigmák számára is kisajátíthatóak.
IKONIKUS FORDULAT ÉS A HIEROGLIFÁK
A kép újból elfoglalhatja azt a...
Tovább
Fülszöveg
EURÓPA OKTATÁSÜGYE, AHOGY A KÁRPÁT-MEDENCÉBŐL LÁTSZIK
Noha a világ, s benne Európa számos országból és a politikai határokat átmetsző régiókból áll, a figyelem csupán néhányuk felé fordul, a többségük az ismeretlenségben marad. A figyelem tehát szelektív. A reformot szerető elme a helyi (magyar) problémákhoz keres olyan régiót, és országot, amely a reformszándéka tárgyszerűségét és megvalósíthatóságát igazolhatja, s ezért csak néhány kiválasztott pontra vetül fény.
KÖZELÍTÉSEK A MÉDIUMKÖZISÉG KÉRDÉSEIHEZ I.
Az intermedialitás (a továbbiakban médiumköziségként is említjük) és a kapcsolódó fogalmak, illetve az ezeket megképző diszkurzusok elméleti reflexióinak átfogóbb körüljárása azért lehet fontos, mert ezek használati kontextusai és lehetőségei a különböző kulturális reprezentációk vonatkozásában igencsak eltérőek, már-már parttalanok, s a legkülönfélébb elméleti paradigmák számára is kisajátíthatóak.
IKONIKUS FORDULAT ÉS A HIEROGLIFÁK
A kép újból elfoglalhatja azt a centrális helyet a kultúrában, ahonnan a nyelv, illetve a szöveg kiszorította. Az utóbbi években több tanulmányában Nyíri Kristóf azt a kérdést feszegeti, hogy vajon lehetséges-e - s ha igen, miként - képekkel, vizuális szimbólumokkal kifejezni elvolt gondolatokat, azaz képiséggel helyettesíteni a fogalmiságot.
A VIZUÁLIS KÖLTEMÉNYEK CSOPORTOSÍTÁSA NAGY LÁSZLÓ ALKOTÁSAI ALAPJÁN
Az úgynevezett vizuális költészet körébe sorolható alkotások csoportját Terry Olivi és Petőfi S. János a multimedialitás felé vezető első lépést megtevő, sajátos verbális műfajként aposztrofálja. Petőfi paradigmatikus tipológiáját is az ide tartozó művek altípusa nyitja. A verbális és képi összetevőből felépített kommunikátumoknak ezt az altípusát vesszük vizsgálat alá.
NEMZETKÖZI TENDENCIÁK A MATEMATIKAI SZÖVEGES FELADATOK ELMÉLETÉBEN
Nagy figyelmet keltettek Magyarországon is azok a nemzetközi összehasonlítást lehetővé tevő eredmények, amelyek alapján egyesek PISA-sokkról beszélnek, és radikális változásokat követelnek, míg mások az angolszász országoknak kedvező feladatok megoldottsági mutatóiból nem kívánnak messzemenő következtetéseket levonni.
Vissza