1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2006. január

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XVI. évfolyam 1. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

EURÓPA OKTATÁSÜGYE, AHOGY A KÁRPÁT-MEDENCÉBŐL LÁTSZIK
Noha a világ, s benne Európa számos országból és a politikai határokat átmetsző régiókból áll, a figyelem csupán néhányuk felé fordul, a többségük az ismeretlenségben marad. A figyelem tehát szelektív. A reformot szerető elme a helyi (magyar) problémákhoz keres olyan régiót, és országot, amely a reformszándéka tárgyszerűségét és megvalósíthatóságát igazolhatja, s ezért csak néhány kiválasztott pontra vetül fény.

KÖZELÍTÉSEK A MÉDIUMKÖZISÉG KÉRDÉSEIHEZ I.
Az intermedialitás (a továbbiakban médiumköziségként is említjük) és a kapcsolódó fogalmak, illetve az ezeket megképző diszkurzusok elméleti reflexióinak átfogóbb körüljárása azért lehet fontos, mert ezek használati kontextusai és lehetőségei a különböző kulturális reprezentációk vonatkozásában igencsak eltérőek, már-már parttalanok, s a legkülönfélébb elméleti paradigmák számára is kisajátíthatóak.

IKONIKUS FORDULAT ÉS A HIEROGLIFÁK
A kép újból elfoglalhatja azt a... Tovább

Fülszöveg

EURÓPA OKTATÁSÜGYE, AHOGY A KÁRPÁT-MEDENCÉBŐL LÁTSZIK
Noha a világ, s benne Európa számos országból és a politikai határokat átmetsző régiókból áll, a figyelem csupán néhányuk felé fordul, a többségük az ismeretlenségben marad. A figyelem tehát szelektív. A reformot szerető elme a helyi (magyar) problémákhoz keres olyan régiót, és országot, amely a reformszándéka tárgyszerűségét és megvalósíthatóságát igazolhatja, s ezért csak néhány kiválasztott pontra vetül fény.

KÖZELÍTÉSEK A MÉDIUMKÖZISÉG KÉRDÉSEIHEZ I.
Az intermedialitás (a továbbiakban médiumköziségként is említjük) és a kapcsolódó fogalmak, illetve az ezeket megképző diszkurzusok elméleti reflexióinak átfogóbb körüljárása azért lehet fontos, mert ezek használati kontextusai és lehetőségei a különböző kulturális reprezentációk vonatkozásában igencsak eltérőek, már-már parttalanok, s a legkülönfélébb elméleti paradigmák számára is kisajátíthatóak.

IKONIKUS FORDULAT ÉS A HIEROGLIFÁK
A kép újból elfoglalhatja azt a centrális helyet a kultúrában, ahonnan a nyelv, illetve a szöveg kiszorította. Az utóbbi években több tanulmányában Nyíri Kristóf azt a kérdést feszegeti, hogy vajon lehetséges-e - s ha igen, miként - képekkel, vizuális szimbólumokkal kifejezni elvolt gondolatokat, azaz képiséggel helyettesíteni a fogalmiságot.

A VIZUÁLIS KÖLTEMÉNYEK CSOPORTOSÍTÁSA NAGY LÁSZLÓ ALKOTÁSAI ALAPJÁN
Az úgynevezett vizuális költészet körébe sorolható alkotások csoportját Terry Olivi és Petőfi S. János a multimedialitás felé vezető első lépést megtevő, sajátos verbális műfajként aposztrofálja. Petőfi paradigmatikus tipológiáját is az ide tartozó művek altípusa nyitja. A verbális és képi összetevőből felépített kommunikátumoknak ezt az altípusát vesszük vizsgálat alá.

NEMZETKÖZI TENDENCIÁK A MATEMATIKAI SZÖVEGES FELADATOK ELMÉLETÉBEN
Nagy figyelmet keltettek Magyarországon is azok a nemzetközi összehasonlítást lehetővé tevő eredmények, amelyek alapján egyesek PISA-sokkról beszélnek, és radikális változásokat követelnek, míg mások az angolszász országoknak kedvező feladatok megoldottsági mutatóiból nem kívánnak messzemenő következtetéseket levonni. Vissza

Tartalom

tanulmány
Sáska Géza: Európa oktatásügye, ahogy a Kárpát-medencéből látszik 3
Sándor Katalin: Közelítések a médiumköziség kérdéseihez I. 17
Farkas Attila Márton: Ikonikus fordulat és a hieroglifák 37
Vass László: A vizuális költemények csoportosítása Nagy László alkotásai alapján 46
Kelemen Rita: Nemzetközi tendenciák a matematikai szöveges feladatok elméletében 56
Zalay Szabolcs: Konstruktivizmus és drámapedagógia 66
Keller Tamás: A racionalizációs gondolat a társadalomtudományokban és az irodalomban 72
Domonkos Péter: ,Harbach 1944' 80
Gáspár Csaba: Az emberről 93
szemle
Molnár Csilla: Beszédtanulás és kognitív tudomány 99
Bogdán Péter: A „kulturális másság" antológiája 103
Czompa Gyöngyi: Az ,Édes Anna' jogtörténeti vonatkozásai 111
Varga Zoltán: Húsz per hét 116
kritika
Józsa Judit: Alapművek - olaszul tanulóknak 121
(Zsuzsanna Fábián [2003]: Esercizi e manuale di lessicologia italiana. Fábián Zsuzsanna - Kardos Orsolya (2004): Chi la dura lavince Érettségizők, nyelvvizsgázók, egyetemre készülők)
Batár Levente: Nyelvbotlások 126
(Huszár Ágnes [2005]: A gondolattól a szóig. A beszéd folyamata a nyelvbotlások tükrében)
Bajzát Tünde: Angol szaknyelv a felsőoktatásban 132
(Vargáné Kiss Katalin [2004, szerk.]: Angol szaknyelv a felsőoktatásban)
Trencsényi Imre: Húzd meg, ereszd meg 134
(P. Miklós Tamás [2004]: Gyermek- és serdülőkori szervezetek)
Simon Mária: A vihar közepén 138
(David Gur [2005, szerk.]: A vihar közepén)
Satöbbi 142
Contents 143
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolakultúra 2006. január
Állapot:
940 Ft
470 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba