Fülszöveg
A MODERN MAGYAR ISKOLARENDSZER KIALAKULÁSA A NEMZETKÖZI INTÉZMÉNYFEJLŐDÉSI ÉS RECEPCIÓS FOLYAMATOK TÜKRÉBEN
A modern magyar közoktatási rendszer kialakulását és fejlődését vizsgálva megállapíthatjuk, hogy annak hátterében a magyar nemzetállami fejlődés különböző, egymást követő reformidőszakainak eltérő modernizációs igényei, kihívásai és megoldásai állnak. Ennek előtörténetét a 18. század utolsó harmadában kibontakozó felvilágosult abszolutizmus jegyében megvalósuló tanügyi reform jelentette.
EGY ÉRETTSÉGI TÁRGYA, EGY TÁRGY ÉRETTSÉGE
Az információáramlás lendületének, a médiumok szaporodásának, a szövegek sokszorozódásának korában a magyar közoktatás is ügyének, feladatának tekinti a médiumok tartalmára irányuló olvasási kultúra alakítását, a kép-, illetve filmnyelvi szövegértés elmélyítését, az információs mobil társadalomban való tájékozódás megsegítését.
A RÉGI ÉS AZ ÚJ KÖZÉPSZINTŰ MATEMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA ÖSSZEHASONLÍTÁSA
A kétszintű érettségi kapcsán felmerült az a...
Tovább
Fülszöveg
A MODERN MAGYAR ISKOLARENDSZER KIALAKULÁSA A NEMZETKÖZI INTÉZMÉNYFEJLŐDÉSI ÉS RECEPCIÓS FOLYAMATOK TÜKRÉBEN
A modern magyar közoktatási rendszer kialakulását és fejlődését vizsgálva megállapíthatjuk, hogy annak hátterében a magyar nemzetállami fejlődés különböző, egymást követő reformidőszakainak eltérő modernizációs igényei, kihívásai és megoldásai állnak. Ennek előtörténetét a 18. század utolsó harmadában kibontakozó felvilágosult abszolutizmus jegyében megvalósuló tanügyi reform jelentette.
EGY ÉRETTSÉGI TÁRGYA, EGY TÁRGY ÉRETTSÉGE
Az információáramlás lendületének, a médiumok szaporodásának, a szövegek sokszorozódásának korában a magyar közoktatás is ügyének, feladatának tekinti a médiumok tartalmára irányuló olvasási kultúra alakítását, a kép-, illetve filmnyelvi szövegértés elmélyítését, az információs mobil társadalomban való tájékozódás megsegítését.
A RÉGI ÉS AZ ÚJ KÖZÉPSZINTŰ MATEMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA ÖSSZEHASONLÍTÁSA
A kétszintű érettségi kapcsán felmerült az a gondolat, hogy vajon mennyiben fog változni az érettségizők teljesítménye az új vizsgafajta bevezetésével. Várható-e, hogy az új középszintű érettségi jobban differenciál, mint a régi? Hogyan viszonyulnak a diákok a változásokhoz, mennyire ismerik az új érettségi, illetve felvételi eljárás szerkezetét?
TANKÖNYVANALÍZISEK
A tankönyvanalízis lényege, hogy a tankönyvek jellemzéséhez, összehasonlításához és értékeléséhez kvantitatív méréseket használ. Az elmúlt évtizedek ilyen jellegű kutatásai során sikerült olyan mérési módszereket kidolgozni, amelyek a tankönyv szinte minden lényeges minőségi összetevőjét képesek jól megragadni.
RÉGI TANKÖNYVEK MUSTRÁJA A SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁRBAN
Nehéz és ellentmondásos a tankönyvszerzők sorsa: a maguk korában a legolvasottabb, legismertebb szakemberek, számos esetben személyük teljesen összeolvad az általuk képviselt tudománnyal. Másrészt viszont az idő múlásával könyveik könyvtárak, szertárak, tanári dolgozószobák polcaira kerülnek, és bizony csak nagy-néha veszi őket elő egy kutakodó kedvű érdeklődő. Ezt a nyilvánvaló tényt és a régi tankönyvekben rejlő hatalmas tudásanyag termékenyítő erejét ismerték fel az Országos Széchenyi Könyvtárban, ahol a Magyar Tudományos Akadémiával és a Magyar Tudománytörténeti Intézettel közösen, 'Pannóniai Féniksz, avagy hamvából feltámadott magyar nyelv' címmel a 16-19. századi első nyomtatott tudományos könyvekből reprezentatív kiállítás nyílt.
Vissza