Fülszöveg
HOGYAN LEHET EREDMÉNYESEN TANULNI A FIZIKA TANTÁRGYAT?
Szinte közhelyszámba megy, hogy a fizika az egyik legkevésbé kedvelt a tantárgyak között. Számtalan attitűdvizsgálat és egyéb empirikus adatgyűjtés mutatott már rá erre a rendkívül szomorú tényre. Az Országos Közoktatási Intézet keretében szervezett obszervációs vizsgálatok esetében, ahol a tanárokat tantárgyuk helyzetével kapcsolatban is kérdeztük, ugyancsak lehangoló eredmények születtek. Ezekről a vizsgálatokról részletesen be is számoltunk, többek közt az Iskolakultúra hasábjain (2004/1., és 2005/3.), továbbá a 3. és a 4. Országos Neveléstudományi Konferenciákon. Írásainkban és különböző előadásainkban minden esetben megfogalmaztuk, hogy a tantárgynak alapvető módszertani megújuláson, szemléletváltáson kell keresztülmennie, ha nem akarjuk azt, hogy még nagyobb problémák elé kelljen néznünk.
VÁLTOZÓ PERSPEKTÍVÁK AZ OLVASÁSI KÉPESSÉG PEDAGÓGIAI ÉRTELMEZÉSÉBEN
Az olvasás kutatása a fiziológiai, empirikus-behaviorista...
Tovább
Fülszöveg
HOGYAN LEHET EREDMÉNYESEN TANULNI A FIZIKA TANTÁRGYAT?
Szinte közhelyszámba megy, hogy a fizika az egyik legkevésbé kedvelt a tantárgyak között. Számtalan attitűdvizsgálat és egyéb empirikus adatgyűjtés mutatott már rá erre a rendkívül szomorú tényre. Az Országos Közoktatási Intézet keretében szervezett obszervációs vizsgálatok esetében, ahol a tanárokat tantárgyuk helyzetével kapcsolatban is kérdeztük, ugyancsak lehangoló eredmények születtek. Ezekről a vizsgálatokról részletesen be is számoltunk, többek közt az Iskolakultúra hasábjain (2004/1., és 2005/3.), továbbá a 3. és a 4. Országos Neveléstudományi Konferenciákon. Írásainkban és különböző előadásainkban minden esetben megfogalmaztuk, hogy a tantárgynak alapvető módszertani megújuláson, szemléletváltáson kell keresztülmennie, ha nem akarjuk azt, hogy még nagyobb problémák elé kelljen néznünk.
VÁLTOZÓ PERSPEKTÍVÁK AZ OLVASÁSI KÉPESSÉG PEDAGÓGIAI ÉRTELMEZÉSÉBEN
Az olvasás kutatása a fiziológiai, empirikus-behaviorista pszichológiai hátterű indulás óta ma már interdiszciplináris területté vált. A hatvanas évek végétől, hetvenes évek elejétől melyek voltak ennek a folyamatnak a legfontosabb, szemléletformáló állomásai, mely diszciplína milyen kutatási eredménnyel járult hozzá az olvasási képesség mai pedagógiai értelmezéséhez?
KORTÁRS FILMEK FIATALSÁGKÉPE
A pedagógia - különösen a magyar szakirodalom - nem igazán foglalkozik filmek elemzésével. Pedig a filmekben megrajzolt kép a fiatalokról és a nevelésről sokatmondó, provokatív kérdéseket vethet fel a nevelés-oktatás elmélete és gyakorlata számára. Néhány kortárs film interpretációjában megkíséreljük a pedagógia problematikáját szem előtt tartani, az elemzést összekötve a nevelés és a neveléstudomány önértelmezésére irányuló reflexióval.
A TANKÖNYVKUTATÁS NEMZETKÖZI ÉS HAZAI POZÍCIÓI
A tankönyvkutatás kezdeti éveiben a tankönyveket elsősorban nem pedagógiai, pszichológiai (vagy egyéb más) szempontból vizsgálták a kutatók, hanem inkább mint kordokumentumot, illetve mint bizonyos politikai-ideológiai tartalmak hordozóit vették szemügyre. Az elmúlt évtizedekben (nemcsak külföldön, hanem itthon is) - összefüggésben a neveléstudományi kutatások eredményeivel, amelyek közül különösen a kognitív pedagógia, valamint a kutatások eredményeit kell kiemelni - szaporodtak azok az elemzések, amelyek a tankönyvet elsősorban pedagógiai szempontból vizsgálták.
Vissza