1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2005. június-július

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XV. évfolyam 6-7. szám

Szerző
Szerkesztő
Pécs
Kiadó: Pécsi Tudományegyetem
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 264 oldal
Sorozatcím: Iskolakultúra
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Angol nyelvű összefoglalót tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Nagy Péter Tibor: Az állami befolyás növekedése a magyarországi oktatásban 1867-1945
Nemcsak a könyveknek van sorsa, hanem a hosszabb tanulmányoknak, értekezéseknek is megvan a maguk története. Az elmúlt húsz évben neveléstörténeti kutatásaink egyik része az állam és oktatás viszonyához kapcsolódott. "Politikatörténeti" megközelítésű neveléstörténeti kutatásokat, "oktatáspolitikai" megközelítésű neveléstörténeti kutatásokat, s "igazgatási-jogi" neveléstörténeti szemléletű kutatásokat folytattunk, s kísérletet tettünk "komparatív" megközelítésekre is. Neveléstörténeti kutatásink másik - kilencvenes évek elejétől élő - vonala az "oktatásszociológiai" neveléstörténet keretébe sorolható.
E két "vonal" eredményeinek elválasztottsága jelentette azt a kihívást, mellyel e tanulmányban (melynek alapja egy akadémiai doktori értekezés volt) szembe kívántunk nézni, azaz megvizsgálni, hogy az "oktatásszociológiai" neveléstörténeti eredmények miképp támaszthatják alá az állami szerepvállalás... Tovább

Fülszöveg

Nagy Péter Tibor: Az állami befolyás növekedése a magyarországi oktatásban 1867-1945
Nemcsak a könyveknek van sorsa, hanem a hosszabb tanulmányoknak, értekezéseknek is megvan a maguk története. Az elmúlt húsz évben neveléstörténeti kutatásaink egyik része az állam és oktatás viszonyához kapcsolódott. "Politikatörténeti" megközelítésű neveléstörténeti kutatásokat, "oktatáspolitikai" megközelítésű neveléstörténeti kutatásokat, s "igazgatási-jogi" neveléstörténeti szemléletű kutatásokat folytattunk, s kísérletet tettünk "komparatív" megközelítésekre is. Neveléstörténeti kutatásink másik - kilencvenes évek elejétől élő - vonala az "oktatásszociológiai" neveléstörténet keretébe sorolható.
E két "vonal" eredményeinek elválasztottsága jelentette azt a kihívást, mellyel e tanulmányban (melynek alapja egy akadémiai doktori értekezés volt) szembe kívántunk nézni, azaz megvizsgálni, hogy az "oktatásszociológiai" neveléstörténeti eredmények miképp támaszthatják alá az állami szerepvállalás következményeként.
Azt kívántuk bizonyítani, hogy a klasszikus szociológiai probléma - az oktatás tömegesedése, az egyes társadalmi csoportok oktatás iránti keresletének felkeltése és a kereslet teljesülése vagy nem teljesülése - az oktatáspolitika által determinált kérdés. És fordítva: a klasszikus oktatáspolitikai problémák - hogy milyen iskolatípusok létezhetnek, hogy ki tarthat fenn iskolákat - valójában társadalmilag determinált kérdések.
Nagy József: A hagyományos pedagógiai kultúra csődje
Negyven éve kutatom, mérem, elemzem a tanulás, a tanítás eredményességét, nem érhet meglepetés, mégis még mindig megrendülök. Egy hátrányos helyzetű iskola ötödik osztályát látogattam. Az utolsó padban elkülönülten ült egy szépséges serdülő leány és egy pelyhedző állú ifjú. Kiderült, hogy 15 éves koruk ellenére ötödikes tanulók. Az első tanórán végig nem csináltak semmit, csöndben ültek és nézték a padot. A következő tanóra vége táján egy számtan feladat befejező elemeként fölkerült a táblára: "17+4=?" A pedagógus megérezvén, hogy itt a lehetőség a serdülők aktivizálására, föltette a kérdést: "Na, Kati, mennyi 17 meg 4? Katalin rávágta: 25. "Nem! Gábor?" - kérdezte a serdülő fiút, aki ezt válaszolta: "24". Komolyan, meggyőződéssel mondták, nem pimaszkodtak. Vissza

Tartalom

Tanulmány
Nagy Péter Tibor: Az állami befolyás növekedése a magyarországi oktatásban 1867-1945 3
I. Az állami befolyás expanziójának hatása az oktatásban való részvétel és az iskolázottság növekedésében 3
I.1 Az állam növekvő szerepvállalása és az analfabetizmus csökkenése 4
II. Az állami befolyás expanziója az egyházakkal szemben 60
II.1 Állam és egyház a népiskola-politikában 60
II.2 Állam és egyház a középiskola-politikában 87
II.3 Állam és egyház Trianon után 107
III. Az állami befolyás expanziója az oktatás új tényezőivel szemben 136
III.1 Az oktatáspolitika új tényezői az állami befolyás expanziójának első korszakában 136
III.2 A tanügyigazgatás egészének felborulása 160
IV. Kronológiai áttekintés 182
V. Összefoglaló megjegyzések 204
Vita
Vélemények az értekezésről
Halász Gábor: Vélemény 230
Kelemen Elemér: Vélemény 238
Kardos József: Vélemény 242
Nagy Péter Tibor: Válasz 246
Contents 263
Melléklet
Nagy József: A hagyományos pedagógiai kultúra csődje
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolakultúra 2005. június-július
Állapot:
940 Ft
470 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba