1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2005. február

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XV. évfolyam 2. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Pukánszky Béla: Kodály Zoltán zenepedagógiája és az életreform
A 19. század végén felgyorsuló modernizációs-urbanizációs folyamatok az Egyesült Államokban és Európában nagyarányú változásokat hoztak létre a társadalmi kapcsolatok rendszerében. A fejlettebb gazdasági berendezkedésű országokban elkezdődött az életmód átformálódása, átrendeződés következett be a hétköznapi gondolkodásmód, a mentalitás terén is.

Zrinszky László: Egy tudományág láthatóvá válik: az andragógia szerepnövekedése
Hogy hol tart a hazai felnőttképzés-tudomány, arról benyomást is csak úgy szerezhetünk, ha legalább futó pillantást vetünk arra, hol tart e tudomány változékony objektuma, vagyis a felnőttképzés. Az újkor első századaiban fokozatosan világméretűvé szélesedő európai változások, a termelési, kereskedelmi, társadalomszerkezeti átalakulások, az ezeket ösztönző és követő kulturális mozgások létrehozták a fiatal felnőttek egy részének továbbtanulási lehetőségeit, s az erre késztető, egyéni és... Tovább

Fülszöveg

Pukánszky Béla: Kodály Zoltán zenepedagógiája és az életreform
A 19. század végén felgyorsuló modernizációs-urbanizációs folyamatok az Egyesült Államokban és Európában nagyarányú változásokat hoztak létre a társadalmi kapcsolatok rendszerében. A fejlettebb gazdasági berendezkedésű országokban elkezdődött az életmód átformálódása, átrendeződés következett be a hétköznapi gondolkodásmód, a mentalitás terén is.

Zrinszky László: Egy tudományág láthatóvá válik: az andragógia szerepnövekedése
Hogy hol tart a hazai felnőttképzés-tudomány, arról benyomást is csak úgy szerezhetünk, ha legalább futó pillantást vetünk arra, hol tart e tudomány változékony objektuma, vagyis a felnőttképzés. Az újkor első századaiban fokozatosan világméretűvé szélesedő európai változások, a termelési, kereskedelmi, társadalomszerkezeti átalakulások, az ezeket ösztönző és követő kulturális mozgások létrehozták a fiatal felnőttek egy részének továbbtanulási lehetőségeit, s az erre késztető, egyéni és kollektív hasznot ígérő motivációkat. Intézményi bázisként, majd inkább mintaként természetesen kínálkoztak a felnövekvők nevelő intézményei.

Kelemen Elemér: Az iskolarendszer és a társadalmi mobilitás a kiegyezéstől
A magyarországi közoktatási rendszer kialakulására és fejlődésének irányaira, változási tendenciáira utalva elsősorban e változások társadalmi összefüggéseinek néhány elemét vizsgáljuk 1867 és 1945 között, különös tekintettel a társadalmi mobilitás kérdésére. A modern, egységes rendszerré szerveződő iskoláztatás, a közoktatás létrejötte a polgári társadalomfejlődés késői szakaszának, a nemzetállamok kialakulásával és megerősödésével (is) összefüggő folyamatoknak az eredménye.

Boreczky Ágnes: Családtörténet és társadalmi-földrajzi mozgás
A szocializációt a "külső valóság" internalizálásaként felfogva, a szimbolikus családelmélet segítségével lehetőség nyílik arra, hogy az egyes családokban elmesélt, megörökített vagy csak evidensen jelenlévő valóságokat leírjuk, és a családi logikába illesztve a mobilitásra-iskoláztatásra, helyváltoztatásra stb. vonatkoztassuk. Írásunk a Berger-Luckmann-féle szocializációs elmélet és a szimbolikus családelmélet összekapcsolásával a mobilitás-iskoláztatás-migráció témáját kívánja kitágítani. Vissza

Tartalom

Konferencia
Németh András: Reformpedagógia és életreform 3
Baska Gabriella - Szabolcs Éva: Életreform-motívumok a Népművelés (Új Élet) című folyóiratban 1906-1918 5
Kiss Endre: Az életreform filozófiájának meghatározásához 12
Tészabó Júlia: A gödöllői művésztelep és a nevelés 17
Pukánszky Béla: Kodály Zoltán zenepedagógiája és az életreform 26
Németh András: A századelő magyar életreform törekvései 38
Mikonya György: A magyar anarchisták iskolaügyi és életreform törekvései 52
Sztrinkóné Nagy Irén: A női szerep változásai és a reformpedagógia 63
Tanulmány
Bara Zsuzsanna: A népiskolai könyvtárak létrejötte 69
Szemle
Nagy Péter Tibor: Állami szerepnövekedés és individuális jogok az oktatásban 87
Forray R. Katalin: Oktatásökológia és regionális oktatáskutatás 93
Lukács Péter: Akadémiai kapitalizmus? 97
Zrinszky László: Egy tudományág láthatóvá válik: az andragógia szerepnövekedése 103
Ligeti György: Gyújtós-iskola, demokrácia, civilizáció 107
Kelemen Elemér: Az iskolarendszer és a társadalmi mobilitás a kiegyezéstől (1867-1945) 115
Hrubos Ildikó: A 21. század egyeteme: megújulási kényszerek, megőrzendő értékek 120
Liskó Ilona: A roma tanulók iskoláztatási esélyei 123
Meleg Csilla: Iskola az időben 127
Karikó Sándor: Adalék a nevelésfilozófia mai dilemmáihoz 134
Boreczky Ágnes: Családtörténet és társadalmi-földrajzi mozgás 140
Kritika
Kápolnai Iván: Mezőkövesdi évek (Szlovák Sándor [2004]: Az internátustól a kollégiumig, 1917-2002) 147
Contents 151
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem