1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2004. április

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XIV. évfolyam 4. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Havas Gábor: Halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek - és az óvoda
Magyarországon az elmúlt évtizedekben folyamatosan nőtt az óvodáztatási arány, az óvodáskorú népességnek egyre nagyobb része járt óvodába: 1970-ben még csak 51 százaléka, míg az utolsó ismert adat szerint 1999-ben már 90 százaléka. A magas óvodáztatási arányok ellenére egyértelműen bizonyítható, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű családok gyerekei esetében még ma is az átlagosnál nagyobb valószínűséggel fordul elő, hogy egyáltalán nem, vagy jóval később (5-6 éves korban) kezdenek óvodába járni.

Andor Mihály: Gazdagság és eredményesség
A rendszerváltást követően a magyarországi gimnáziumok körében jelentős változások indultak meg. Az indulásnál sokan azt hitték, hogy a felújított forma és/vagy az egyházi fenntartás a magas színvonal garanciája.

Papp Katalin - Nagy Anett: Tanár szakos hallgatók komplex természettudományos ismereteinek fejlesztése
A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Karán... Tovább

Fülszöveg

Havas Gábor: Halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek - és az óvoda
Magyarországon az elmúlt évtizedekben folyamatosan nőtt az óvodáztatási arány, az óvodáskorú népességnek egyre nagyobb része járt óvodába: 1970-ben még csak 51 százaléka, míg az utolsó ismert adat szerint 1999-ben már 90 százaléka. A magas óvodáztatási arányok ellenére egyértelműen bizonyítható, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű családok gyerekei esetében még ma is az átlagosnál nagyobb valószínűséggel fordul elő, hogy egyáltalán nem, vagy jóval később (5-6 éves korban) kezdenek óvodába járni.

Andor Mihály: Gazdagság és eredményesség
A rendszerváltást követően a magyarországi gimnáziumok körében jelentős változások indultak meg. Az indulásnál sokan azt hitték, hogy a felújított forma és/vagy az egyházi fenntartás a magas színvonal garanciája.

Papp Katalin - Nagy Anett: Tanár szakos hallgatók komplex természettudományos ismereteinek fejlesztése
A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Karán 2001/2002-ben indult oktatási kísérlet a jelenlegi egyszakos tanári-képzési modell továbbfejlesztését tűzte ki célul. A speciális képzésben - amelyet a KOMA "A pedagógus képzés megújításáért" pályázat keretében támogatott - negyedéves egy tanári (fizika, kémia, biológia vagy földrajz) szakos hallgatók vettek részt.

Pető Ildikó - Nagy Zita Éva: Az észak-alföldi régió általános iskolái - a befogadó nevelés szempontjából
Sajátos igényű tanulók, speciális nevelési szükséglet, befogadás (inklúzió), befogadó (inkluzív) nevelés - egyre ismertebb fogalmak ezek a magyar pedagógiában, elsősorban az Internet segítségével olvasható angol és német írásoknak köszönhetően. A mozgalom hazai képviselői a gyógypedagógia neves szakemberei, akik a gyógypedagógia felől közelítik meg a kérdéseket. A hagyományos magyar iskolarendszer azonban még alig mozdult meg. Ennek megfelelően tapasztalati írások, vizsgálati eredmények alig-alig láttak még napvilágot a befogadó nevelésről.

Kriston Vízi József: Kinematográfia az iskolában
Éppen 90 évvel ezelőtt, 1912 júniusában Giesswein Sándor a győri törvényhatósági ülésen ezeket mondta: "Természetes kívánalom volna szép hazánkban is nagyobb hangsúlyt fektetni a mozi ügyekre. A mozi mint kulturális tényező a legnagyobb pártolásra méltó..." S még ugyanebben az évben elkészült az első magyar oktatófilm 'Élet egy vízcseppben' címmel. Vissza

Tartalom

Tanulmány
Havas Gábor: Halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek - és az óvoda 3
Andor Mihály: Gazdagság és eredményesség 17
Papp Katalin - Nagy Anett: Tanár szakos hallgatók komplex természettudományos ismereteinek fejlesztése 29
Revákné Markóczi Ibolya: Nehezen megoldható biológia problémafeladatok 42
Pető Ildikó - Nagy Zita Éva: Az észak-alföldi régió általános iskolái - a befogadó nevelés szempontjából 51
Sz. Molnár Szilvia: A képvers-értés története: a neoavantgárd 61
Konferencia
Tamás Ferenc: Mándy, Mészöly, Kertész 71
Gelencsér Gábor: Mándyval moziban 72
Vári György: Csutak tanító-évei 76
Fenyő D. György: Wiesel - Semprun - Kertész 82
Szemle
Petri Gábor - Tamás Bence Gáspár: A szív segédigéi 89
Palatinus Levente Dávid: Hattyúdal, avagy az írás apológiája 97
Laczó Zoltán: Egy megemlékezés üzenetei 105
Kriston Vízi József: Kinematográfia az iskolában 114
Kritika
Csíkos Csaba: Jelentés a magyar közoktatásról (Halász Gábor - Lannert Judit: Jelentés a magyar közoktatásról) 121
B. Mánya Ágnes: Felső-magyarországi iskolatörténetek (Csáky Károly: Híres Selmecbányái tanárok. Fukári Valéria: Egy régi alma mater) 123
L. Varga Péter: Miről beszélünk, amikor kánonról beszélünk? (Hansági Ágnes: Klasszikus - korszak - kánon) 127
H. Nagy Péter: Forrásláncolatok dinamizálása (Csehy Zoltán: A szöveg hermaphrodituszi teste. Tanulmányok a humanizmus, az antikvitás és az erotográfia köréből) 130
Keserű József: Az értelmezés mágiája (Grendel Lajos: A tények mágiája. Mészöly Miklós időskori prózája) 131
Satöbbi 135
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolakultúra 2004. április Iskolakultúra 2004. április Iskolakultúra 2004. április

A borító foltos.

Állapot:
940 Ft
470 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba