Előszó
A társadalmi átalakulás lényeges változásokat hozott az iskolai testnevelés és sport megítélésében.
Kedvező fogadtatást kapott az iskolai testnevelés és sport 1995-ig szóló fejlesztési programja, amely szerint egy „lebontott oktatásirányítási rendszer és iskolai szerkezet helyébe olyat kell felépíteni, amelyben a testi nevelés, a testnevelés értékei felértékelődnek". Az iskolai testnevelés nem azonosítható más tantárgyakkal. Nem lehet melléktantárgy. Kiváló lehetőséget ad egészséges, edzett, jellemes emberek nevelésére.
Hozzájárulhat a tanulóifjúság kiegyensúlyozottabb testi-lelki fejlődéséhez. Az iskolai testnevelés és sport további feladatait - többek között - a Testnevelők Kongresszusán elfogadott fejlesztési program, valamint a miniszteri közlemények szabják meg.
Az 1991. évben elindított testnevelési szakmai programok, különböző fórumokon elfogadott dokumentumok bizonyítják, hogy nagyon szoros összefogás alakult ki az iskolai testnevelés és sport érdemi továbbfejlesztésére. Mindez csak fokozatosan, a tárgyi feltételek javításával (539 tornaterem épült, épül 1990 és 93 között), valamint a testnevelési órák számának és színvonalának emelésével biztosítható.
A fenti célkitűzéseket kívánja elősegíteni a Testnevelési és Sportfüzetek sorozatának részeként megjelent „Iskolai Sportünnepélyek" című kiadvány.
Ezzel kívánunk segítséget nyújtani az iskoláknak a különböző sportünnepélyek megrendezéséhez.
Az ajánlott programok alkalmasak arra, hogy tornaterem-avatásokon vagy más rendezvényeken, ünnepélyeken bemutassák őket.
Természetesen határt szabhat az adott sporttelep vagy tornaterem mérete, a tanulók létszáma, kora stb. Célszerű, ha a gyakorlatok mellett az iskolai sportot bemutató sportági versenyek is szerepelnek a műsorban (atlétika, torna, sportjátékok stb.)
A programok betanítása kis egységekre bontva, viszonylag rövid időt vesz igénybe.
A szülők és más vendégek számára látványos, színes élményt nyújtó gyakorlatok nem igényelnek költséges felszerelést. A beszerzett eszközök több évig használhatók. A nyitó és záró gyakorlatok eleve biztosítják az ünnepi jelleget.
Remélem, hogy ez a kiadvány hozzájárul az iskolai testnevelés és sport népszerűsítéséhez.
Budapest, 1993.
Dr. Kálmán Attila államtitkár
Vissza