Fekete-fehér fotókkal és illusztrációkkal. Tankönyvi szám: 10438.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az életszínvonal emelkedése az anyagi javak többtermelése mellett a dolgozó tömegek kulturális igényeinek növekedésében is jelentkezik. Egyrészt a dolgozók maguk is kívánják általános műveltségüket...
Tovább
Előszó
Az életszínvonal emelkedése az anyagi javak többtermelése mellett a dolgozó tömegek kulturális igényeinek növekedésében is jelentkezik. Egyrészt a dolgozók maguk is kívánják általános műveltségüket fokozni, másrészt a termelési folyamatok nagymérvű gépesítése és automatizálása is igényli a dolgozóktól a feladatuk ellátásához szükséges szakismereteket. Ezek megszerzésének tárgyi feltételei között elsőrendű szerepet töltenek be az iskolaépületek.
A közösségi épületek között szerte a világon, így nálunk is, az elsőség a lakóépületeket illeti. De a második helyet - gyakoriságuknál és jelentőségüknél fogva is - az iskolaépítkezések foglalják el. Mégis nálunk a napisajtó csak szórványosan, s a szakirodalom is csak kisebb-nagyobb tanulmányokban foglalkozik az iskolák építésével, s az iskolaépületekkel részletesen foglalkozó hazai szakkönyv pedig ez ideig még nem jelent meg. Ezt a hiányt kívánjuk könyvünkkel - szerény eszközeink útján - pótolni.
Szocializmust építő társadalmunknak - úgy véljük - valamennyi rétegét érdeklik közvetve, vagy közvetlenül az iskolaépítés kérdései. Könyvünk mégis elsősorban a szakemberek - tervezők, építtetők, üzemeltető pedagógusok - számára készült, hogy több évtizedes gyakorlati tapasztalataink közreadásával elősegítsük hazánkban még szebb, jobb és gazdaságosabb oktatási épületek megvalósítását. De könyvünkben a nagyközönség számára is általános műszaki és pedagógiai tájékoztatást nyújtunk, ismertetve az oktatási épületek gazdasági, esztétikai és egyéb vonatkozásait is.
Könyvünkben kizárólag az alsó- és középfokú intézmények - óvodák, általános iskolák, középiskolák (gimnáziumok, szakközépiskolák), gyógypedagógiai intézetek, gyermekotthonok, középiskolás diákotthonok - építésével foglalkozunk. Rajz- és képanyagunkban megvalósult létesítményeket mutatunk be, de fejtegetéseinkkel azt a távolabbi célt is szolgálni kívánjuk, hogy milyenek legyenek a jövőben oktatási létesítményeink.
Vissza
Tartalom
Előszó 5
I. Közoktatásunk helyzete és továbbfejlesztése (dr. Bencédy József:) 7
II. Az oktatási egységek kialakítása
(Zólyomi Alfonz) 15
Általános szempontok 15
Óvodai alapegységek 16
Általános iskolai alapegységek 18
Osztálytermek 18
Előadóterem 18
Napközi otthon 20
Tornaterem 20
Műhelytermek 23
Általános iskolai diákotthonok 23
Gyermekotthonok 23
Gyógypedagógiai intézmények 24
Középiskolai alapegységek 24
Osztálytermek 24
Előadótermek 25
Tanuló-étkező 26
Tornaterem 26
Műhelytermek 26
Középiskolai diákotthonok 26
Felsőruhák, munkaruhák tárolása 27
Tantermek természetes megvilágítása 28
Fénymennyiségi vizsgálatok 29
A megvilágítás erőssége 29
A megvilágítás egyenletessége 30
Fényminőségi vizsgálatok 30
Fényvisszaverődés 30
Káprázatmentesség 30
III. Oktatási egységek rendszerezése
és kapcsolatai (Reischl Péter:) 35
A tervezés kiinduló adatai 35
Irányelvek 35
Funkciók 35
Osztálytermi egység 35
Igazgatási egység 36
Napközi egység 36
Tornaterem egység 37
Műhelytermi egység 37
A funkcionális vizsgálatok tanulságai 38
Méretegységesítés 42
Az egységes nemzetközi modulrendszer
alapelvei 42
Általános útmutatások 42
Képzett modulok értékei és alkalmazása 43
A funkcionális vizsgálatok és méretegységesítés
legújabb eredményei az oktatási épületek tervezése
területén (paraméterek) 44
Az oktatási épületek használatos rendszerei 51
Alaprajzi rendszerek 51
Oldalfolyosós rendszer 56
Kéttraktusos folyosónélküli tömbrendszer 56
Középfolyosós rendszer 56
Oldalzsibongós rendszer 56
Középzsibongós rendszer 57
Csarnokrendszer 57
Központi zsibongós rendszer 57
Belsőudvaros rendszer 59
Lépcsőzetesen hátratolt megvilágítási rendszer 59
Pavilon-rendszer 59
Szerkezeti rendszerek 59
Hosszfőfalas rendszer 59
Harántfalas rendszer 60
Osztálytermi rendszerek a megvilágítás
szerint 60
Egyoldali megvilágítású osztálytermek
Kétoldali megvilágítású osztálytermek
IV. Oktatási létesítmények telepítése és elhelyezése (Zólyomi Alfonz:) 64
Az oktatási hálózat 64
Óvodák 64
Általános iskolák 65
Középiskolák 66
Gyógypedagógiai intézmények 66
Gyermekotthonok
Az intézmény területének biztosítása 66
Óvodák 66
Általános iskolák 67
Középiskolák 71
Gyógypedagógiai intézmények 72
Gyermekotthonok 72
Diákotthonok 72
V. Tervezési irányelvek és gazdasági
vizsgálatok (Egri Zoltán:) 74
Általános iskolai és gimnáziumi tervezési irányelvek 74
Rövid tájékoztatás az irányelvek előírásairól 74
Területi előírások vizsgálata
Az építészeti előírások és összehasonlító gazdasági vizsgálatuk
Rövid tájékoztatás az óvodák tervezési irányelveiről 82
Diákotthonok, gyermekotthonok tervezési irányelveinek főbb szempontjai 83
VI. A típustervezés és jövőbeli fejlődése (Zólyomi Alfonz:) 86
Elvi kérdések 86
Magyar típustervek 87
50 férőhelyes óvoda 87
75 férőhelyes óvoda 87
4 osztálytermes általános iskola 87
4 osztálytermes, földszintes alsótagozati általános iskola 87
4 osztálytermes, emeletes alsótagozati általános
iskola 88
4 osztálytermes, felsőtagozati általános iskola 88
8 osztálytermes általános iskola 88
8-12 tanulócsoportos gimnázium 88
Gazdaságossági vizsgálatok 89
Újabb magyar típustervezési törekvések 93
8 osztálytermes kétoldali megvilágítású blokkos
általános iskola 95
12-16 osztálytermes blokkos általános iskola 95
Külföldi típustervezés 98
Csehszlovákia 98
Lengyelország 101
Franciaország 103
Spanyolország 104
Szovjetunió 105
Német Demokratikus Köztársaság 105
összefoglalás 112
VII. Anyag, szerkezet, forma (Reischl Péter:) 114
Hagyományos építési mód 114
Blokkos építésmód 116
Öntött építési mód 122
Nagyipari építési módok 122
VIII. Iskolagépészet és egészségügyi
vonatkozásai (Székely Ferenc:) 128
Az iskolagépészet jelentősége 128
Közüzemi és házi vízellátás, szennyvízkezelés 129
Fűtési rendszerek Ismertetése 134
A központi fűtőberendezés kazánjai,
csővezetékei, radiátorai 136
A kazánháznak és tartozékainak elhelyezése, kialakítása 137
Gázellátás 137
Természetes és mesterséges szellőztetés
az iskolában 138
Mesterséges világítás és egyéb elektromos berendezések 140
Jelzőberendezések, iskolarádió, televízió, telefon 142
Konyhák, mosókonyhák gépészeti berendezései 142
IX. Az iskola berendezése
(Egri Zoltán:) 144
A berendezés és a gyermek kapcsolata 144
Az osztálytermek berendezései 147
Iskolai ülőbútorok, padok, asztalok 147
Iskolai falitáblák 149
A dobogó 152
Egyéb iskolai helyiségek berendezései 152
A ruhatár kérdése 154
Az óvodák berendezései 154
Gyermekotthonok, diákotthonok berendezései
X. Iskolaépületek esztétikája, a
képzőművészetek és az iskola kapcsolata (Egri Zoltán:) 161
A környezet kialakításának esztétikai
szempontjai 164
A homlokzatok díszítése 168
Képzőművészeti alkotások az épületek
belsejében 174
XI. Gyakorlati példák megvalósult
vagy épülő oktatási épületekről
(Egri Zoltán - Reischl Péter - Zempléni Antal - Zólyomi Alfonz:) 177
Óvodák 178
Budapest, IX., Üllői út, József Attila-lakótelepi
100 fh-es óvoda 1 78
Hódmezővásárhelyi 100 fh-es óvoda 178
Óvoda-bölcsőde 185 férőhellyel (Szovjetunió) 179
Általános iskolák 182
Ózd- Farkaslyuk, 6 ot.-es ált. iskola 182
Budapest, X., Kőbányai úti 8 ot.-es ált. iskola 185
Budakeszi 8 ot.-es ált. iskola 188
Gyöngyösi 8 ot.-es ált. iskola 192
Győr-Révfalui 8 ot.-es ált. iskola 195
Hajdúszoboszlói 8 ot.-es ált. iskola 199
Pécs-Mecsekalja,8 ot.-es ált. iskola 201
Budapest, XXI. Csepel, Szárcsa utcai 10 ot.-es ált.
iskola 203
Budapest, XV. Rákospalota, Czabán S. téri 12 ot.-es
ált. iskola 206
Budapest, IV., Újpest, Fóti úti 16 ot.-es ált. iskola 209
Veszprém, Kiss Lajos-lakótelepi 12 ot.-es ált. iskola 212
Győr, Álmos utcai 16 ot.-es ált. iskola 216
Kazincbarcikai 16 ot.-es ált.i skola 220
Pécs, Déli városrész, 16 ot.-es ált. iskola 224
Saint Louis, Berkeley, 8 ot.-es elemi iskola (Egyesült
Államok) 227
Pozsony (Bratislava), Vistra akótelepi, 9 ot.-es ált.
iskola (Csehszlovákia) 230
Varsó, (Warszava), Bfelan, 15 ot.-es ált. iskola
Lengyelország) 233
Ölten Bannfeld, 16 ot.-es ált. iskola (Svájc) 235
Bentlakásos 240 fh.-es ált. iskola (Szovjetunió) 239
Nevers, Montots 16 ot.-es elemi iskola, óvodával
(Franciaország) 241
Középiskolák 243
Salgótarjáni 8 ot.-es ipari tanuló iskola 243
Nyíregyháza, 14 tanulócsoportos leánygimnázium 245
Szolnok, 16 tanulócsoportos gimnázium 248
Chaddesden, Derbyshire 12 ot.-es középiskola
(Anglia) 252
Helsinki, Hertoniemi, 8 ot.-es középiskola
(Finnország) 255
San Mateo (Kalifornia) középiskola (EgyesültÁllamok) 258
Koppenhága, Gentofte 26 ot.-es közép- és elemi
iskola (Dánia) 262
Heidelberg, 36 ot.-es kereskedelmi iskola, elemi
Iskolával (Nyugat-Németország) 260
Gyógypedagógiai intézmények 266
Kaposvári Siketnéma Intézet 40 fh-es bentlakásos
óvodája 266
Budapest, XXI., Csepel, ív utcai 10 ot.-es gyp. iskola 268
Somogyvár, Gyógypedagógiai Intézet 270
Diákotthonok, gyermekotthonok 274
Békéscsaba középiskolás diákotthon 274
Toulouse középiskolás diákotthon (Franciaország) 276
Fóti Gyermekváros 920 fh-el 279
Irodalom, fényképek 299
Tartalomjegyzék 301
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.