Előszó
A szocialista társadalom egyik igen fontos feladata a gyermekekről való fokozott gondoskodás. Ezt tükrözi a szocialista egészségügy és annak egyik részterülete, az iskolaegészségügy.
Az iskolaegészségtan célkitűzése, hogy meghatározza mindazokat a természetes, mesterséges környezeti és társadalmi tényezőket, melyek a gyermekek egészséges testi és szellemi fejlődését, a nevelőmunka optimális higiénés feltételeit biztosítják.
A gyermek és környezete szerves egységet alkot. Ezért a fejlődő gyermeki szervezetet a környezettel szoros összefüggésben, egységben kell tanulmányozni. A gyermeket körülvevő természetes és mesterséges környezetet nem lehet a gyermekre gyakorolt hatásától függetlenül helyesen elbírálni. Ugyanígy a gyermekek testi és szellemi fejlődése nem értékelhető jól, ha nem veszik figyelembe a ráható különböző külső tényezők hatását.
A gyermekek testi fejlődését meghatározott endogen tényezők is befolyásolják, ezekkel azonban itt nem foglalkozunk.
A felnőtt szervezet a környezet változásaihoz jól tud alkalmazkodni. A fejlődőben lévő gyermek alkalmazkodóképessége csak kialakulóban van, ezért tökéletlenebb. Kedvezőtlen környezeti viszonyok sokkal inkább hatnak rá, mint a felnőttekre. E szempontot az iskolai környezet elbírálásánál fokozottan figyelembe kell venni.
Az iskolaegészségtan megelőző orvosi tudomány. Tudományos kutatások alapján állítja fel azokat a környezetegészségügyi követelményeket, melyek a gyermekek egészséges testi és szellemi fejlődését, a pedagógiai munka kedvező hatásfokát biztosítják. Ezzel védi a tanuló egészségét a különböző kedvezőtlen behatások ellen. Szoros kapcsolata van mák orvosi tudományágakkal, így a biológiával, fiziológiával stb.
Ezenkívül szerves összefüggést mutat a gyermekgyógyászattal, járványtannal és közegészségtannal is. A nem orvosi tudományok közül legszervesebben a neveléstanhoz kapcsolódik, melyhez egészségügyi normákat ad. A műszaki tudományokkal való szoros kapcsolat az egészséges iskolaépületek kialakításában realizálódik. Mindez tükrözi, hogy az iskolaegészségtan milyen sokoldalúan foglalkozik a gyermekek részére szükséges egészséges iskolai környezet, a jó pedagógiai munka feltételeinek kialakításával.
Vissza