1.066.445

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Irodalomtörténet 2013/2.

Az ELTE-BTK Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének, a Magyar Irodalomtörténeti Társaságnak és a Magyar Tudományos Akadémiának folyóirata - 94. (XCIV.) évfolyam 2. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet az 1. számból:

"Három, egymáshoz első látásra nem vagy alig kapcsolódó fogalmat iktattam a „hun rege" címe elé. Az alábbiakban ugyanis egy olyan értelmezési mezőt kívánok felvázolni,... Tovább

Előszó

Részlet az 1. számból:

"Három, egymáshoz első látásra nem vagy alig kapcsolódó fogalmat iktattam a „hun rege" címe elé. Az alábbiakban ugyanis egy olyan értelmezési mezőt kívánok felvázolni, amelyet e három fogalom kölcsönös feltételezettsége határoz meg. Bár szerepüket külön-külön fejezetekben veszem szemügyre, viszonyuk folyamatosan szóba kerül; ugyanakkor mindvégig kerülni fogom, hogy ok-okozati sorba rendezzem őket. Mert végül is akármelyiket meg lehetne tenni egy oksági sor kiindulópontjának, de mindegyik választás inkább az értelmező beállítódásából adódna, semmint a szöveg intenciójából. 1. Retorika - transzcendencia - tragikum Az alábbi elemzésnek az a - Barta Jánostól származó - előfeltevés szolgál alapul, hogy Arany János epikus műveiben különböző dimenziók jutnak érvényre. A dimenzió Bartánál a valóság speciális tartományát jelenti - alapja egy közösség elemi, „legföljebb kívülről bírálható" meggyőződése afelől, amit „elsősorban és alapvetően létezőnek" tart; a dimenzió elemei olyan törvényszerűségek szerint kapcsolódnak egymáshoz, amelyek ebből a meggyőződésből erednek. Az egyes epikus művekben ábrázolt embercsoportok ilyen dimenziókban élnek - tagjaiknak szemléletét, értékítéleteit és cselekedeteit az illető dimenzió alapjául szolgáló meggyőződés s az ezekből eredő kapcsolódási törvények határozzák meg. Ha ezeket a dimenziókat nem az epikus művekben szereplő embercsoportokon túli „objektív" valósághoz mérjük, okkal láthatjuk bennük - Milbacher Róbertet követve - a wittgensteini nyelvjátékok megfelelőit." Vissza

Tartalom

TANULMÁNYOK
Fórizs Gergely: Szerdahely György Alajos Aestheticájának alapelvei 187
Bartal Mária: Amor és Pscyche karneválja
Testreprezentációk és az Arpuleius-betéttörténet újraírásai
Weöres Sándor Pscychéjében 207
Schein Gábor: Pozíció nélküli szerepek
Füst Milán és a politikai hatalom viszonya, 1945-1963 238
MŰHELY
Reichert Gábor: "Önkritika-forgatókönyv" a Felelet-vita után
Déry Tibor Bálint elindul című forgatókönyvéről 265
Sárközi Éva: Adatok Kosztolányi Dezső családtörténetéhez egy eddig ismeretlen levél kapcsán 283
KRITIKA
Hermann Zoltán: Doromb. Közköltészeti tanulmányok I., szerk. Csörsz Rumen István 304
Z. Kovács Zoltán: Szívből jövő emlékezet. Tanulmányok Kölcsey Ferenc Nemzeti hagyományok című írásáról, szerk. Fórizs Gergely 312
Vaderna Gábor: ARCpoetica. Petőfi Sándor életében készült képmásai, összeállította, a képeket válogatta Adrovitz Anna, felelős szerk. Kalla Zsuzsa utószó E. Csorba Csilla 317
Hojdák Gergely: Ködlovagok. Irodalom és képzőművészet találkozása a századfordulón. 1880-1914, szerk. Palkó Gábor 324
Frazon Zsófia: Múzeumelmélet. A képzeletbeli múzeumtól a hálózati múzeumig, szerk. Palkó Gábor 330
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem